Bezpłatne przejazdy do Morskiego Oka dla osób z niepełnosprawnościami – kolejne zmiany w pilotażu e‑busów TPN
Tatrzański Park Narodowy wprowadza kolejne udogodnienia w ramach pilotażowego projektu elektrycznych busów kursujących na trasie Zakopane – Morskie Oko – Zakopane. Od lipca osoby z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunowie mogą korzystać z bezpłatnych przejazdów, ponosząc jedynie koszt biletu wstępu do TPN zgodnie z ustawowymi ulgami.
Bezpłatne przejazdy i nowe udogodnienia
Od lipca 2025 roku osoby z niepełnosprawnością oraz ich opiekunowie mogą korzystać z darmowego przejazdu e-busem na najbardziej malowniczej trasie Tatr – do Morskiego Oka. Jedynym kosztem pozostaje bilet wstępu do TPN, który można nabyć z przysługującymi ulgami. Bezpłatne bilety obejmują również powrót oraz godzinny postój pod schroniskiem.
To nie jedyna zmiana – nowy przystanek powstał na Palenicy Białczańskiej, tuż przy wejściu na szlak i parkingach. Dodatkowo zwiększono liczbę kursów, co ułatwia planowanie podróży.
E-busy – nie dla masowego ruchu, ale dla tych, którzy naprawdę potrzebują
Jak podkreśla Szymon Ziobrowski, dyrektor TPN: - Zależy nam na zachowaniu równowagi między ochroną przyrody, dostępnością a tradycją. Usługa nie ma na celu masowego przewozu turystów – została zaprojektowana jako narzędzie wspierające ochronę Tatr i zwiększające dostępność tego wyjątkowego miejsca.
Elektryczne busy mają służyć przede wszystkim:
- osobom z niepełnosprawnością,
- seniorom,
- rodzinom z małymi dziećmi.
To również ekologiczna alternatywa dla transportu konnego oraz ruchu samochodowego, który dotąd generował średnio 425 zezwoleń rocznie na wjazd pojazdów z osobami niepełnosprawnymi do Morskiego Oka.
Transport i edukacja w jednym
Pilotażowy projekt e-busów to nie tylko transport, ale również forma edukacji ekologicznej. W trakcie przejazdu pasażerowie poznają ciekawostki na temat przyrody Tatr oraz działań podejmowanych na rzecz ochrony górskich ekosystemów. To edukacja w ruchu, która łączy przyjemność podróżowania z misją ochrony środowiska.
Co jeszcze się zmieniło?
- Niższe ceny biletów na trasach ogólnodostępnych (od maja).
- Trwają prace nad wprowadzeniem opcji zakupu biletu u kierowcy.
Planowany jest także krótszy wariant trasy dla osób poruszających się na wózkach. Pilotaż potrwa do końca sezonu letniego.
Zakup czterech nowoczesnych, elektrycznych busów był możliwy dzięki wsparciu Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Testy usługi potrwają do końca sezonu letniego 2025 roku. Zebrane dane i opinie pasażerów pozwolą zaplanować reorganizację transportu na trasie do Morskiego Oka, szczególnie w kontekście planowanej na 2026 rok zmiany zasad przewozów konnych.