W niedzielę rano zasiądziemy do uroczystego śniadania wielkanocnego. To jedna z najważniejszych polskich tradycji. Atmosferę wspólnego ucztowania, które gęsto czerpie ze zwyczajów ludowych, budują rodzinne spotkania.
Wspólne śniadanie wielkanocne poprzedza składanie sobie życzeń. Najradośniejsze święta w roku łączą w sobie elementy religijne ze świeckimi zwyczajami. Przypadają one na okres równonocy wiosennej i według wierzeń ludowych mają magiczną noc. Dla naszych przodków były to również święta budzącej się do życia przyrody – zapowiedzią wiosny, pracy w polu i dobrych plonów.
Z celebrowaniem świąt wiązały się porządki, które miały wypędzić z domów zło i choroby. Znoszone do domów poświęcone palemki (kiedyś rózgi wierzbowe czy gałązki bukszpanu ozdobione mchem, kwiatami czy kolorowymi piórkami) włożone do wazonów chroniły mieszkania przed nieszczęściem i złośliwością sąsiadów. Połknięcie jednej bazi wróżyło zaś zdrowie i bogactwo.
Ciekawym zwyczajem było zatykanie na polach krzyżyków z gałązek palm oraz procesje konne objeżdżające granice pól, które miały przynieść urodzaj i ochronę plonów.
Wróżby i zwyczaje wielkanocne
Advertisement
Ostatnie dwa dni postu były wielkim przygotowaniem do Święta Zmartwychwstania. Wypędzano wtedy ubogie, postne jedzenie. W tym celu odprawiano np. rytuał zwany pogrzebem żuru, który polegał na rozbijaniu naczyń z zupą i pozbywaniu się jej resztek. Rozprawiano się również z rybami, szczególnie ze śledziami, które przybijano do drzwi lub drzew.
Wielka Sobota natomiast była dniem radosnego oczekiwania. Zanoszono wtedy do kościoła, przygotowane wiele dni wcześniej, pokarmy do święcenia. Od najdawniejszych czasów ze Świętami Wielkanocnymi kojarzone jest jajko, w tradycji chrześcijańskiej symbol zmartwychwstałego Chrystusa i nowego życia, w tradycji ludowej – symbol wszelkiego początku, siły, zdrowia, płodności i miłości.
Niemal wszystkie kultury przypisywały szczególne znaczenie jajku, ponieważ miało zalążek życia oraz było źródłem wszelkiego początku, energii i doskonałego kształtu. W wielu mitach to właśnie z jajka powstał świat albo z niego wyłania się istota boska.
W koszach ze święconką znajdowały się między innymi: jaja – symbol odradzającego się życia i zwycięstwa nad śmiercią, chleb jako podstawowe pożywienie mające zagwarantować dobrobyt i powodzenie, sól chroniąca od zepsucia, chrzan dostarczający siły oraz wędlina zapewniająca zdrowie, płodność i dostatek. Obecnie święcimy tylko wybrane produkty.
Liczne wróżby wielkanocne były również związane z wodą święconą – kropienie domowników i dobytku chroniło od nieszczęść i zapewniało zdrowie. Natomiast kąpiel w rzece lub jeziorze w Wielki Czwartek zapewniała urodę i gładką cerę.
Advertisement
Jednak to właśnie jajom, które królują na wielkanocnym stole, przypisuje się najwięcej magicznych właściwości.
Zabawy nie tylko dla dzieci
Świątecznemu ucztowaniu często towarzyszą śniadaniowe zabawy wielkanocne dla wszystkich członków rodziny. Jedną z najbardziej popularnych, znaną w Polsce już w XV wieku, jest stukanie się jajkami ugotowanymi na twardo. Wygrywa ta osoba, której jajko nie popęka, a zwycięstwo wróży szczęście w nadchodzącym roku.
Grą, która wymaga precyzji, jest turlanie jajek po niewielkiej pochyłości lub torze przeszkód. Jednak najbardziej oczekiwaną zabawą jest poszukiwanie zajączka, który ukrył słodycze lub inne upominki w różnych częściach domu czy ogrodu.
“Wszystko wszędzie naraz” Daniela Kwana i Daniela Scheinerta został – zgodnie z przewidywaniami krytyków – tryumfatorem 95. Oscarów.
Zyskał siedem statuetek, m.in. jako najlepszy film i za reżyserię. “Najlepsze, co możemy zrobić, to chronić siebie nawzajem przed chaosem współczesnego świata. Opowiadanie historii pozwala nam zachować spokój” – mówili reżyserzy.
Laureatów nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej wyłoniono podczas uroczystości, która odbyła się w hollywoodzkim Dolby Theatre. Gospodarzem ceremonii był aktor i komik Jimmy Kimmel.
Tryumfatorem gali – zgodnie z przewidywaniami krytyków – została komedia science fiction “Wszystko wszędzie naraz” Daniela Kwana i Daniela Scheinerta. Opowieść o kobiecie w średnim wieku, która odkrywa równoległe światy, doceniono już wcześniej m.in. nagrodami Independent Spirit Awards, Critics’ Choice, Gotham oraz The Los Angeles Film Critics Association. Tej nocy twórcy produkcji odebrali siedem statuetek – za najlepszy film, reżyserię, scenariusz oryginalny, montaż (Paul Rogers), role drugoplanowe (Ke Huy Quan i Jamie Lee Curtis) oraz dla aktorki pierwszoplanowej (Michelle Yeoh).
Advertisement
Kwan, Scheinert i Yeoh zadedykowali laury swoim mamom i “wszystkim innym matkom na świecie”. “One są prawdziwymi superbohaterkami. Bez nich nie byłoby tutaj nikogo z nas. Zabieram statuetkę dla mojej mamy, która ogląda galę w Malezji. Zabieram ją do domu. Dziękuję też mojej rodzinie w Hongkongu, gdzie zaczynałam karierę, moim braciom i siostrom. Dziękuję Akademii. Tworzymy historię” – podkreśliła aktorka. Również reżyserzy wyrazili wdzięczność swoim bliskim za to, że przekazali im w genach miłość do kina i nigdy nie tłamsili ich kreatywności. “Dorastając, zdaliśmy sobie sprawę, że najlepsze, co możemy zrobić, to chronić siebie nawzajem przed chaosem współczesnego świata, który zmienia się bardzo szybko. Czasami to przerażające, że filmy wychodzą w świat w odstępach lat, a wszystko inne zmienia się właściwie w sekundę – szczególnie online. Opowiadanie historii pozwala nam zachować spokój. Dziękujemy, że obejrzeliście nasz film. Bawcie się dzisiaj świetnie” – powiedzieli Kwan i Scheinert.
W kategorii najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy statuetki nie otrzymał “IO” Jerzego Skolimowskiego. Historia osiołka, który tułając się po świecie, obserwuje pełen okrucieństwa i pychy świat ludzi, została przyjęta w Stanach Zjednoczonych z dużym entuzjazmem. Zdobyła m.in. nagrody National Society of Film Critics oraz The Los Angeles Film Critics Association. Jednak Oscar przypadł typowanemu wcześniej na zwycięzcę “Na Zachodzie bez zmian” Edwarda Bergera. Wojenną produkcję Netfliksa nagrodzono czterokrotnie – również za najlepsze zdjęcia (James Friend), scenografię (Christian M. Goldbeck i Ernestine Hipper) oraz muzykę oryginalną (Volker Bertelmann).
Advertisement
Laureatem Oscara dla najlepszego aktora pierwszoplanowego został Brendan Fraser. Amerykańska Akademia Filmowa uhonorowała go za rolę samotnego, ekstremalnie otyłego nauczyciela w “Wielorybie” w reż. Darrena Aronofsky’ego. “Dziękuję Akademii za ten zaszczyt, naszemu studiu za to, że nakręciło tak odważny film oraz Darrenowi Aronofsky’emu za to, że rzucił mi koło ratunkowe i wciągnął na statek. Dziękuję wam za wielkie serca. Nie osiągnąłbym tego bez reszty obsady. Jestem zaszczycony, że mogłem wystartować w tej kategorii z tak wybitnymi aktorami. Zaczynałem w branży filmowej 30 lat temu. Nie zawsze było łatwo. Dziękuję za to, że mnie doceniliście” – wspomniał. Wcześniej Akademicy docenili Adriena Morota, Judy Chin i Annemarie Bradley za charakteryzację i fryzury do tego filmu.
Nagroda za najlepszy scenariusz adaptowany powędrowała do Sarah Polley za “Women Talking”. Za efekty specjalne wyróżnieni zostali Joe Letteri, Richard Baneham, Eric Saindon i Daniel Barrett (“Avatar: Istota wody”), a za dźwięk – James H. Mather, Al Nelson, Chris Burdon i Mark Taylor (“Top Gun: Maverick”). W kategorii kostiumy bezkonkurencyjna okazała się Ruth E. Carter (“Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu”). To drugi Oscar w karierze amerykańskiej kostiumografki. Poprzedniego zapewniła jej “Czarna Pantera” w 2019 r.
Najlepszym krótkometrażowym dokumentem ogłoszono “Zaklinaczy słoni” Kartiki Gonsalves, a najlepszym dokumentem pełnometrażowym – “Nawalny” Daniela Rohera. “Guillermo del Toro: Pinokio” Marka Gustafsona i Guillermo del Toro zwyciężył w kategorii najlepsza pełnometrażowa animacja. Tytuł najlepszej krótkometrażowej animacji przypadł “Chłopcu, kretowi, lisowi i koniowi” Petera Bayntona i Charliego Mackesy’ego. Najlepszym krótkometrażowym filmem aktorskim okazało się “Irlandzkie pożegnanie” Toma Berkeleya i Rossa White’a, a piosenką – “Naatu Naatu” z filmu “RRR”.
Advertisement
W trakcie uroczystości wspominano ludzi kina, którzy odeszli w ciągu ostatnich miesięcy. Znaleźli się wśród nich Jean-Luc Godard, Olivia Newton-John, Louise Fletcher, Robbie Coltrane oraz Irene Papas.
Oscary, najbardziej prestiżowe nagrody świata filmowego, wręczono po raz 95. (PAP)
Zapisz w kalendarzu: Premiera sezonu 2 brazylijskiego serialu „Niewidzialne miasto” już 22 marca. Netflix przedstawia oficjalny zwiastun i plakat serialu, po których zobaczeniu fani z pewnością będą czekać na premierę z jeszcze większą niecierpliwością.
Pokazane materiały dają przedsmak tego, co pojawi się w serialu, który zachwycił widzów z Brazylii i z całego świata. Zobaczymy zapowiedź nowości z rozgrywającego się i kręconego w Belém sezonu 2. Na Erica (Marco Pigossi), Lunę (Manu Dieguez) i Cucę (Alessandra Negrini) czeka nowe wyzwanie. Pojawią się też nowe stworzenia i jeszcze więcej brazylijskich elementów kulturowych sięgających głębiej do brazylijskiej tożsamości.
Zwiastun skupia się na najważniejszych motywach serialu — związku ludzi z naturą, widzialnego z niewidzialnym, fantastycznego z realnym i na poszukiwaniu równowagi. Zarówno w scenach, jak również w sposobie przedstawienia postaci zastosowano wiele efektów specjalnych.
Drugi sezon „Niewidzialnego miasta” składa się z pięciu odcinków. Za produkcję odpowiada Pródigo Filmes, twórcą i producentem wykonawczym serialu jest Carlos Saldanha, głównym reżyserem — Luis Carone, a pozostałymi reżyserami — Cassiano Prado, Graciela Guarani i Luciana Baptista. W obsadzie znaleźli się m.in. Letícia Spiller, Simone Spoladore, Zahy Guajajara, Kay Sara i inni.
Advertisement
W drugim sezonie widzimy — po długiej nieobecności — Erica (Marco Pigossi) w rezerwacie przyrody w pobliżu Belém do Pará, który jest chroniony przez rdzenną ludność i stanowi łakomy kąsek dla poszukiwaczy. Eric odkrywa, że Luna i Cuca mieszkały w tym regionie, aby przywrócić go do życia. Luna znika wkrótce po spotkaniu z ojcem. Eric chce za wszelką cenę odnaleźć córkę. Odkrywa, że może czerpać moce od stworzeń i wykorzystuje to, by chronić córkę porwaną przez ludzi powiązanych z nielegalnymi kopalniami.
Twórca: Carlos Saldanha
Główny reżyser: Luis Carone
Reżyserzy: Luis Carone, Cassiano Prado, Graciela Guarani i Luciana Baptista
Producenci: Francesco Civita i Beto Gauss
Advertisement
Producenci wykonawczy: Carlos Saldanha, Francesco Civita, Beto Gauss, Renata Grynszpan, Marcelo Máximo, Luisa Adegas, Caito Ortiz i Marco Anton
Główna scenarzystka: Mirna Nogueira
Scenarzyści: Antonio Arruda, Fábio Leal, Iris Junges, Letícia Fudissaku, Luíza Fazio, Regina Negrini i Rodrigo Baptista
Konsultanci: Leticia Fudissaku i Marcos Ferraz
Twórcy historii, na której oparto scenariusz: Raphael Draccon i Carolina Munhóz
Advertisement
Obsada: Marco Pigossi, Alessandra Negrini, Manu Dieguez, Letícia Spiller, Simone Spoladore, Zahy Guajajara, Kay Sara, Julia Konrad, Rodrigo dos Santos, Tatsu Carvalho, Marcos de Andrade, Mestre Sebá, Ermelinda Yepario i Tomás de França
7dni.pila.pl informuje, iż od dnia 25 maja 2018 roku wprowadza aktualizację polityki prywatności i zabezpieczeń. Więcej na stronie Polityka prywatności w serwisie WWW.
Privacy settings
Ustawienia Prywatności
Ta strona wykorzystuje funkcjonalne pliki cookie i zewnętrzne skrypty, aby poprawić twoje wrażenia. które pliki cookie i skrypty są używane i jaki mają one wpływ na twoją wizytę, podano po lewej stronie. możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie. Twoje wybory nie będą miały wpływu na twoją wizytę.
NOTE: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.