Nowy nabytek Pilskiego Muzeum Wojskowego
Pilskie Muzeum Wojskowe wzbogaciło się dzisiaj o wyjątkowy eksponat. To dawna bocznica kolejowa bazy sterowców, która funkcjonowała w Pile w czasach I Wojny Światowej.
Elementy konstrukcji bocznicy z wytwórni wodoru dawnej bezy potężnych sterowców z okresu I Wojny Światowej udostępniła Pilskiemu Muzeum Wojskowemu jedna z firm, która obecnie funkcjonuje na terenie dawnej bazy.
Do tej pory muzeum posiadało jedynie planszę, która dokumentuje obecność sterowców na pilskim niebie z planem portu sterowcowego i fotografiami tych gigantycznych statków powietrznych nad Piłą. PMW nie miało jednak żadnej pamiątki z tego okresu. Elementy bocznicy kolejowej będą wspaniałym uzupełnieniem ekspozycji.
Budowę portu sterowcowego w Schneidemuhl (obecnie Piła) zainicjowała armia niemiecka wiosną 1914 roku, która następnie wykorzystywała sterowce do bombardowania miast oraz infrastruktury kolejowej podczas trwającej I wojny światowej. Prace budowlane zakończono na początku 1915 roku, najważniejszym elementem położonej w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska bazy, była mierząca 184 metry długości, 35 metrów szerokości i 28 metrów wysokości hala sterowcowa.
Fot.-ze-zbiorow-Ks.-Robert-Kulczynski-SDB
Poza halą w skład portu wchodziły koszary dla żołnierzy, podziemne magazyny i skład bomb, wieża oświetleniowa, kotwicowisko, wytwórnia wodoru i bocznica kolejowa. Przypuszczalnie pod koniec 1916 roku rozpoczęto budowę drugiej – obrotowej – hali sterowcowej. Konstrukcja ta miała mieć 232 metry długości, 40 metrów szerokości i 35 metrów wysokości.
Fot.-ze-zbiorow-Pawel-Czyzykowski.
Inwestycja nie została jednak ukończona, prawdopodobnie w związku z rozwojem lotnictwa, co było końcem epoki monumentalnych statków powietrznych. Flotę sterowcową armii rozwiązano ostatecznie pod koniec 1917 roku.