Connect with us

Edukacja

Matury 2023: czy matematyka będzie obowiązkowa?

Published

on

fot. PAP

Przyszły rok pokaże nową maturę, gdyż będą ją zdawać pierwsi absolwenci systemu 8+4, który wprowadził nasz rząd i to był bardzo dobry ruch – mówił w poniedziałek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Przyznał, że przychyla się do tezy, aby egzamin maturalny z matematyki pozostał obowiązkowy.

Tegoroczni maturzyści muszą przystąpić do trzech obowiązkowych pisemnych egzaminów na poziomie podstawowym: z języka polskiego, z matematyki i z języka obcego nowożytnego. Abiturienci ze szkół lub klas z językiem nauczania mniejszości narodowych obowiązkowy mają jeszcze egzamin pisemny z języka ojczystego na poziomie podstawowym.

 

Wszyscy maturzyści muszą też przystąpić obowiązkowo do jednego pisemnego egzaminu z przedmiotu do wyboru. Chętni mogą przystąpić maksymalnie do sześciu takich egzaminów. Egzaminy z przedmiotu do wyboru zdawane są na poziomie rozszerzonym. Dlatego do tej grupy zaliczane są także matematyka, język polski i języki obce, które są obowiązkowe na poziomie podstawowym.

 

Advertisement

W Programie I Polskiego Radia minister Czarnek był pytany o przyszłoroczne matury, w tym o to, jak bardzo będą różniły się od egzaminów maturalnych z ostatnich dwóch lat, które ze względu na pandemię odbywały się w wyjątkowych okolicznościach, m.in. bez części egzaminów ustnych.

 

“Przede wszystkim przyszły rok pokaże nam nową maturę z tego względu, że to będą pierwsi absolwenci systemu 8+4, który wprowadziliśmy. Wprowadziło go ministerstwo pod rządami pani Anny Zalewskiej. To był absolutnie bardzo dobry ruch” – powiedział szef MEiN.

 

Czarnek zwrócił tu uwagę m.in. na “siatkę godzin i nowe podstawy programowe” w wielu przedmiotach, co jego zdaniem pozwala na “inny sposób nauczania, bardziej efektywny”.

Advertisement

 

“W związku z tym więcej będzie można wymagać od absolwentów szkół ponadpodstawowych na egzaminie maturalnym i w tym kierunku to musi pójść. Wymogi egzaminacyjne, zwłaszcza z języka polskiego, muszą być na wyższym poziomie” – ocenił.

 

Zastrzegł, że nie chciałby deprecjonować matur w latach 2021 i 2022.

 

Advertisement

“To nie jest tak, że one są absolutnie łatwe. Natomiast rzeczywiście one są dostosowane do tego systemu, w którym ci uczniowie się edukowali, czyli 6+3+3. I oczywiście musiały być też dostosowane do warunków, w jakich się uczyli, czyli do systemu nauki zdalnej i długotrwałej, bo to przecież kilkanaście miesięcy łącznie trwało. I siłą rzeczy ta edukacja nie mogła być tak efektywna, jak gdyby była, gdyby covidu nie było” – podkreślił.

 

Pytany, czy sprawa obowiązkowego egzaminu z matematyki na poziomie podstawowym jest już tematem zamkniętym, minister powołał się w odpowiedzi na opinie ekspertów zalecających utrzymanie obowiązkowe egzaminu z tego przedmiotu oraz przyznał, że sam przychyla się do ich opinii.

 

“Eksperci twierdzą, że matematyka powinna być obowiązkowa, choćby dlatego, że jako królowa nauk musi być przez wszystkich uczona i wszyscy powinni się jej uczyć, a później zdawać, weryfikować swoją wiedzę właśnie na maturze” – poinformował.

Advertisement

 

Czarnek przyznał, że należy do pokolenia, które nie zdawało matematyki obligatoryjnie. Jak wyjaśnił, “egzamin obligatoryjny zdawałem z historii”.

 

Według niego z dyskusji i rozmów, w których uczestniczy z “ekspertami, specjalistami, kuratorami oświaty”, wynika jednoznaczna opinia na ten temat. “Wszyscy twierdzą zgodnie, że system, w którym matematyka jest obligatoryjna, obowiązkowa, powinna pozostać i ja się przychylam do takiej tezy” – oświadczył.

 

Advertisement

W 1982 r. matematyka przestała być przedmiotem obowiązkowym na maturze. Ponownie wróciła na listę obowiązkowych egzaminów maturalnych w 2010 r. (PAP)

 

Autor: Mieczysław Rudy

 

rud/ joz/

Advertisement

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Pilski “ogólniak” na Pola ma już windę

Published

on

By

Powiat pilski pozbywa się kolejnych barier architektonicznych w szkołach. Kilka miesięcy takie urządzenie zostało oddane w Zespole Szkół im. Stanisława Staszica w Pile, a dzisiaj oficjalnie w I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie przy ul. Wincentego Pola w Pile.

– Projekt powstał w 2021 roku, budowa ruszyła w sierpniu 2022 roku. Prace nie zakłóciły funkcjonowania szkoły. Dziękuję panu staroście, zarządowi powiatu oraz radnym za tę decyzję. Odtąd jesteśmy szkołą w pełni otwartą – mówi Angelika Zygmunt, dyrektor I LO.

Osoby niepełnosprawne będą zaopatrzony w specjalny breloczek, który będzie otwierał drzwi do windy. To z całą pewnością ułatwi im poruszanie po budynku szkoły.

Cała inwestycja kosztowała 715.000 złotych. Koszt dofinansowania ze strony Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych to 150.000 zł. Pozostała kwota pochodziła z powiatu pilskiego.

Advertisement
Continue Reading

Edukacja

Minister Niedzielski przywiózł czek na 3 mln złotych

Published

on

By

To już kolejna wizyta w naszym mieście ministra zdrowia Adama Niedzielskiego. Dzisiaj minister gościł w Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile. Wręczył on czek na 3 mln złotych przeznaczony dla pilskiej uczelni.

Są to środki z rządowych przyznanych przez Premiera RP, które przeznaczone będą na wsparcie kierunków medycznych, czyli realizację projektu Uczelni pn.: Rozwój kierunków kształcenia: pielęgniarstwo, fizjoterapia, kosmetologia i ratownictwo medyczne w ANS w Pile w latach 2022-2024.

– W procesie kształcenia, kluczowe jest upraktycznienie kierunków studiów, które oznacza właśnie budowanie takich centrów symulacji medycznych, jakie posiada pilska ANS. Pozawalają one studentom, na naukę właściwego kontaktu z pacjentem już w trakcie kształcenia, a nie dopiero w szpitalu. Cieszę się, że takie centra posiadają nie tylko uniwersytety medyczne, ale także uczelnie kształcące praktycznie dla potrzeb regionu, dlatego wspierać będziemy takie wysiłki.– podsumował Minister Zdrowia.

W spotkaniu udział wziął również Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Grzegorz Piechowiak, który od wielu lat wspiera Uczelnię w zakresie nowych inwestycji i rozwoju specjalistycznych kadr w regionie.

Dzięki otrzymanym obligacjom skarbowym, ANS w Pile, będzie mogła m.in.:

  • stworzyć nową salę symulacji wysokiej wierności – laboratorium do nauki i oceny procedur medycznych w warunkach wojennych/kryzysowych. Pomieszczenie będzie składało się z 3 wydzielonych stanowisk: stanowisko operacyjne do zabiegów chirurgicznych (blok operacyjny/sala porodowa); stanowisko intensywnej terapii dziecięcej/neonatologia, stanowisko wirtualnego pacjenta;
  • zmodernizować pracownie biochemii i mikrobiologii
  • kupić specjalistyczną aparaturę do fizykoterapii, kinezyterapii oraz sprzętu do diagnozy wad stóp i tworzenia wkładek ortopedycznych, umożliwi m.in. rozszerzenie nabywanej wiedzy i umiejętności studentów z zakresu nowoczesnej fizjoterapii w ortopedii;
  • stworzyć salę symulacji Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.

Minister Zdrowia spotkał się również ze studentami kierunków medycznych i poprowadził wykład pn. Jakości w ochronie zdrowia.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement