Connect with us

Edukacja

Do egzaminu ósmoklasisty przystąpią uczniowie z Ukrainy

Published

on

fot. PAP

Do polskiego egzaminu ósmoklasisty przystąpi w tym roku ok. 7150 uczniów, obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski po 24 lutego br. Centralna Komisja Egzaminacyjna wprowadziła dla nich pewne ułatwienia na egzaminach, m.in. tłumaczenie arkusza z zadaniami z matematyki.

Rozporządzenie ministra edukacji i nauki w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy z 21 marca br. wprowadziło możliwość przystąpienia w bieżącym roku szkolnym do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego uczniom będącym obywatelami Ukrainy, którzy po 24 lutego 2022 r. przybyli do Polski. Zgodnie z nim uczniowie z Ukrainy mogli w polskiej szkole, w której obecnie się uczą, złożyć deklarację chęci przystąpienia do egzaminu. W przypadku egzaminu ósmoklasisty mogli to zrobić do 11 kwietnia.

 

Jak przekazał PAP dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik, deklaracje przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty złożyło 7146 uczniów z Ukrainy. Najwięcej – 1389 deklaracji przekazano ze szkół podstawowych do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu (zasięgiem obejmuje ona trzy województwa: wielkopolskie, zachodniopomorskie i lubuskie). 1278 deklaracji napłynęło do OKE w Warszawie (obejmuje tylko woj. mazowieckie), 1080 – do OKE we Wrocławiu (woj. dolnośląskie i opolskie), 898 – do OKE w Krakowie (woj. małopolskie, podkarpackie i lubelskie), 873 – do OKE w Jaworznie (woj. śląskie), 708 – do OKE w Gdańsku (woj. pomorskie i kujawsko-pomorskie), 588 – do OKE w Łodzi (woj. łódzkie i świętokrzyskie), 332 – do OKE w Łomży (woj. podlaskie i warmińsko-mazurskie).

Advertisement

 

Uczniowie z Ukrainy przystępujący do egzaminu ósmoklasisty, tak jak polscy uczniowie klas VIII szkoły podstawowej, będą pisać trzy egzaminy w trzech kolejnych dniach: z języka polskiego, matematyki i z języka obcego nowożytnego.

 

Marcowe rozporządzenie ministra edukacji i nauki o kształceniu dzieci i młodzieży, będących obywatelami Ukrainy, umożliwiło CKE wprowadzenie dodatkowych dostosowań na egzaminie ósmoklasisty, egzaminie maturalnym i egzaminie zawodowym dla uczniów i absolwentów, którzy przybyli do Polski po 24 lutego 2022 r.

Advertisement

 

Zgodnie z nimi uczniowie z Ukrainy zdający egzamin ósmoklasisty będą mieli wydłużony ze 120 minut do 210 minut czas na napisanie egzaminu z języka polskiego. W przypadku egzaminu z matematyki i wybranego języka obcego nowożytnego czas trwania pozostaje bez zmian i wynosi: 100 minut – matematyka i 90 minut – język obcy.

 

Arkusz z języka polskiego będzie arkuszem treściowo tożsamym z arkuszem dla ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, z kolejnymi dostosowaniami, tj. instrukcje i polecenia tłumaczone będą na język ukraiński, ale teksty i zadania będą w języku polskim, odpowiedzi uczeń będzie musiał napisać w języku polskim.

Advertisement

 

Arkusz z matematyki także będzie arkuszem treściowo tożsamym z arkuszem dla ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, czyli pełna treść arkusza, tj. instrukcje, polecenia do zadań i treść zadań, będzie tłumaczona na język ukraiński. Zapisywanie rozwiązań zadań będzie możliwe w języku ukraińskim.

 

Arkusz z języka obcego nowożytnego również będzie treściowo tożsamy z arkuszem w formie standardowej z dostosowaniami, tj. instrukcje oraz polecenia tłumaczone będą na język ukraiński, zadania będą w języku obcym lub języku ukraińskim. Zapisywanie rozwiązań do zadań będzie możliwe w języku obcym lub w języku ukraińskim (zgodnie z poleceniem).

Advertisement

 

Ze względu na przedłużenie czasu trwania egzaminu z języka polskiego uczeń przystąpi do niego w oddzielnej sali. Jak wyjaśnia CKE jest to konieczne do przeprowadzenia egzaminu dla wszystkich zdających w niezakłócony sposób.

 

CKE wprowadza możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego w wersji papierowej lub elektronicznej (język polski – język ukraiński i język ukraiński – język polski) na egzaminie z języka polskiego. Słownik ma zapewnić szkoła lub sam uczeń.

Advertisement

 

Zalecane jest zapewnienie obecności specjalisty, np. psychologa, pedagoga (może być członkiem zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym lub zapewnienia wsparcia psychologicznego. Zalecane jest też zapewnienie obecności tłumacza (język polski – język ukraiński), który przekaże zdającym informacje o zasadach przeprowadzania egzaminu przed rozpoczęciem pracy z arkuszem egzaminacyjnym.

 

Jeśli uczeń rozumie język polski, ale ma problemy z płynnym czytaniem tekstu pisanego, możliwa będzie pomoc nauczyciela (członka zespołu nadzorującego), który przed przystąpieniem ucznia do pracy odczyta z arkusza rezerwowego jeden raz głośno po kolei wszystkie teksty liczące po 250 wyrazów lub więcej, stanowiące podstawę zadań egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.

Advertisement

 

Egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzony 23-25 maja. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej, a jego wynik wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. (PAP)

 

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

Advertisement

 

dsr/ joz/

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Pilska “budowlanka” ma już 60 lat

Published

on

By

19 kwietnia uczniowie i kadra nauczycielska obchodzili jubileusz 60-lecia Zespołu Szkół Budowalnych w Pile. Na uroczystość licznie przybyli absolwenci szkoły, dawni pedagodzy i dyrektorzy oraz liczni goście.

Uroczystości odbyły się w auli Akademii Nauk Stosowanych im. St. Staszica w Pile. Gości przywitała dyrektor szkoły Karina Mazurek, dziękując wszystkim, którzy przyczynili się w ciągu 60 lat do rozwoju i sukcesów popularnej „Budowlanki”, która wykształciła tysiące specjalistów.

Życzenia i gratulacje złożył starosta pilski Eligiusz Komarowski.

Advertisement

– Serdeczne gratulacje dla wszystkich, którzy przyczynili się do budowy potencjału szkoły. Zespół Szkół Budowlanych to wyjątkowa placówka oświatowa Powiatu Pilskiego. Poprzez kształcenie profesjonalnych kadr budowlanych przyczyniła się do rozwoju Piły i regionu, a jej absolwenci spełniają swoje zawodowe i naukowe pasje. Jubileusz to znakomita okazja do wspomnień i podsumowań, przede wszystkim sukcesów, którymi szczyci się placówka oraz jej uczniowie, zarówno na polu edukacyjnym, sportowym oraz artystycznym. To okazja do podziękowań także gronu pedagogicznemu, pracownikom oraz uczniom. Życzę dalszego rozwoju i kolejnych sukcesów – powiedział starosta.

Gratulacje złożył również Arkadiusz Kubich, wicestarosta pilski, Marek Kamiński, członek Zarządu Powiatu, w imieniu radnych Kazimierz Wasiak, przewodniczący Rady Powiatu w Pile.

Jubileusz był okazją do nadania szkole nowego sztandaru z obecną nazwą placówki, która jeszcze w latach 2013-2018 Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 w Pile. Ta zresztą w długiej historii szkoły wiele razy się zmieniała, podobnie jak zakres nauczania i kierunków.

Podczas uroczystości przypomniano bogatą historię, której założycielem i pierwszym dyrektorem był  zasłużony dla rozwoju Piły inż. Bogdan Toboła – Honorowy Obywatel Miasta Piły. Szkoła od początku miała swoją siedzibę przy ul. Kilińskiego. Na początku kształciła jedynie na poziomie zawodowym, dzisiaj funkcjonuje tu technikum i szkoły branżowe.

Advertisement

W ciągu 60 lat szkołę puściło  9455 absolwentów, pracowało 653 nauczycieli.

Szkoła mocno się rozwinęła. W latach 2018 – 2021 budynek został zmodernizowany, a dach i fasada zostały odnowione, przez co szkoła odzyskała dawny blask. W szkole powstały, były modernizowane i doposażane kolejne pracownie zawodowe. Od roku 2019 r. w wyniku udziału w projektach unijnych szkoła pozyskała ponad 2 mln zł. Uczniowie w ramach „Erasmus Plus” odbywają praktyki za granicą, podobnie jak nauczyciele biorą udział w zagranicznych szkoleniach.

Dzisiaj Zespół Szkół Budowlanych w Pile współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz uczelniami wyższymi. m.in. Akademią Nauk Stosowanych w Pile, czy Politechniką Poznańską. Podpisał także umowy partnerskie z firmami: ENEA, ARDAGH GLASS oraz Wielkopolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa.

Historia szkoły:
Historia szkoły jest niezwykle ciekawa. Warto przypomnieć, że została otwarta 1 września 1963 r., a jej założycielem był inż. Bogdan Toboła, ówczesny dyrektor Przedsiębiorstwa Budownictwa Terenowego Pile. Najpierw powstała Zasadnicza Szkoła Budowlana dla Pracujących, a jej siedzibą stał się budynek Przedsiębiorstwa Budownictwa Terenowego, przy ul. Kilińskiego 16, w którym szkoła mieści się do dzisiaj. Pierwszym dyrektorem szkoły został Bogdan Toboła, jej organizator.
Przełomowym w dziejach szkoły był rok 1975. Decyzją ministra budownictwa został utworzony Zespół Szkół Budowlanych im prof. Romana Kozaka Pilskiego Przedsiębiorstwa Budowlanego w Pile. Nowym dyrektorem został mgr Jerzy Radke. W skład Zespołu wchodziły wówczas: Zasadnicza Szkoła Budowlana dla Pracujących, Technikum Budowlane dla Pracujących, Średnie Studium Zawodowe dla Pracujących i Szkoła Mistrzów dla Pracujących.

Advertisement

W 1987 roku w skład Zespołu Szkół wchodziły: Zasadnicza Szkoła Budowlana Kombinatu Budowlanego, Technikum Budowlane Młodzieżowe na podbudowie szkoły podstawowej, Technikum Budowlane dla Pracujących (wieczorowe na podbudowie szkoły zasadniczej).

W maju 1991 roku stanowisko dyrektora szkoły objął mgr Adam Grzeszczak, który pełnił swoją funkcję do 31 sierpnia 2016 r.
1 września 1998 roku powołano Liceum Ogólnokształcące, a 1 września 2002 roku Liceum Profilowane, do którego ostania rekrutacja miała miejsce w 2007 r., z kolei w 2015 roku mury szkoły opuścili ostatni absolwenci liceum ogólnokształcącego. Szkoła skupiła się tylko na oddziałach zawodowych.

Od 1 września 2017-31 sierpnia 2022 r. dyrektorem szkoły był mgr Arkadiusz Jeż od 1 września 2022 – mgr Karina Mazurek od 1 września 2022 roku
Obecnie funkcjonują tu: Technikum nr 4 w Pile, Branżowa Szkoła I Stopnia nr 4 w Pile oraz Branżowa Szkoła II Stopnia nr 4 w Pile.

Advertisement
Continue Reading

Edukacja

W Pile na Gwdzie odbyła się operacja “Czysta rzeka”

Published

on

By

Dziś jest Międzynarodowy Dzień Ziemi. W Pile odbyła się operacja czysta rzeka – GWDA. Piła 2024.

– Na niewielkim odcinku rzeki zebraliśmy sporą ilość odpadów. Pozostało ich dużo więcej. Nadal jest wiele nieczystości, palenisk oraz odpadów, takich jak: butelki szklane, puszki, oraz wszelkiego rodzaju tworzywa sztuczne. Piękne miejsce ale bardzo zaniedbane – mówi Artur Łazowy ze Stowarzyszenia Effata.
– Dziękujemy za pomoc młodzieży z Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Pile, Pracownikom Państwowego Gospodarstwa Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Pile. Dziękujemy za odbiór odpadów przez Gminę Piła (Altvater Piła Sp. z o.o.). Dziękujemy za worki i rękawiczki od Wojewódzkiego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu – dodaje Łazowy.

Continue Reading

Advertisement
Advertisement