Connect with us

Edukacja

Do egzaminu ósmoklasisty przystąpią uczniowie z Ukrainy

Published

on

fot. PAP

Do polskiego egzaminu ósmoklasisty przystąpi w tym roku ok. 7150 uczniów, obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski po 24 lutego br. Centralna Komisja Egzaminacyjna wprowadziła dla nich pewne ułatwienia na egzaminach, m.in. tłumaczenie arkusza z zadaniami z matematyki.

Rozporządzenie ministra edukacji i nauki w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy z 21 marca br. wprowadziło możliwość przystąpienia w bieżącym roku szkolnym do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego uczniom będącym obywatelami Ukrainy, którzy po 24 lutego 2022 r. przybyli do Polski. Zgodnie z nim uczniowie z Ukrainy mogli w polskiej szkole, w której obecnie się uczą, złożyć deklarację chęci przystąpienia do egzaminu. W przypadku egzaminu ósmoklasisty mogli to zrobić do 11 kwietnia.

 

Jak przekazał PAP dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik, deklaracje przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty złożyło 7146 uczniów z Ukrainy. Najwięcej – 1389 deklaracji przekazano ze szkół podstawowych do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu (zasięgiem obejmuje ona trzy województwa: wielkopolskie, zachodniopomorskie i lubuskie). 1278 deklaracji napłynęło do OKE w Warszawie (obejmuje tylko woj. mazowieckie), 1080 – do OKE we Wrocławiu (woj. dolnośląskie i opolskie), 898 – do OKE w Krakowie (woj. małopolskie, podkarpackie i lubelskie), 873 – do OKE w Jaworznie (woj. śląskie), 708 – do OKE w Gdańsku (woj. pomorskie i kujawsko-pomorskie), 588 – do OKE w Łodzi (woj. łódzkie i świętokrzyskie), 332 – do OKE w Łomży (woj. podlaskie i warmińsko-mazurskie).

Advertisement

 

Uczniowie z Ukrainy przystępujący do egzaminu ósmoklasisty, tak jak polscy uczniowie klas VIII szkoły podstawowej, będą pisać trzy egzaminy w trzech kolejnych dniach: z języka polskiego, matematyki i z języka obcego nowożytnego.

 

Marcowe rozporządzenie ministra edukacji i nauki o kształceniu dzieci i młodzieży, będących obywatelami Ukrainy, umożliwiło CKE wprowadzenie dodatkowych dostosowań na egzaminie ósmoklasisty, egzaminie maturalnym i egzaminie zawodowym dla uczniów i absolwentów, którzy przybyli do Polski po 24 lutego 2022 r.

Advertisement

 

Zgodnie z nimi uczniowie z Ukrainy zdający egzamin ósmoklasisty będą mieli wydłużony ze 120 minut do 210 minut czas na napisanie egzaminu z języka polskiego. W przypadku egzaminu z matematyki i wybranego języka obcego nowożytnego czas trwania pozostaje bez zmian i wynosi: 100 minut – matematyka i 90 minut – język obcy.

 

Arkusz z języka polskiego będzie arkuszem treściowo tożsamym z arkuszem dla ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, z kolejnymi dostosowaniami, tj. instrukcje i polecenia tłumaczone będą na język ukraiński, ale teksty i zadania będą w języku polskim, odpowiedzi uczeń będzie musiał napisać w języku polskim.

Advertisement

 

Arkusz z matematyki także będzie arkuszem treściowo tożsamym z arkuszem dla ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, czyli pełna treść arkusza, tj. instrukcje, polecenia do zadań i treść zadań, będzie tłumaczona na język ukraiński. Zapisywanie rozwiązań zadań będzie możliwe w języku ukraińskim.

 

Arkusz z języka obcego nowożytnego również będzie treściowo tożsamy z arkuszem w formie standardowej z dostosowaniami, tj. instrukcje oraz polecenia tłumaczone będą na język ukraiński, zadania będą w języku obcym lub języku ukraińskim. Zapisywanie rozwiązań do zadań będzie możliwe w języku obcym lub w języku ukraińskim (zgodnie z poleceniem).

Advertisement

 

Ze względu na przedłużenie czasu trwania egzaminu z języka polskiego uczeń przystąpi do niego w oddzielnej sali. Jak wyjaśnia CKE jest to konieczne do przeprowadzenia egzaminu dla wszystkich zdających w niezakłócony sposób.

 

CKE wprowadza możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego w wersji papierowej lub elektronicznej (język polski – język ukraiński i język ukraiński – język polski) na egzaminie z języka polskiego. Słownik ma zapewnić szkoła lub sam uczeń.

Advertisement

 

Zalecane jest zapewnienie obecności specjalisty, np. psychologa, pedagoga (może być członkiem zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym lub zapewnienia wsparcia psychologicznego. Zalecane jest też zapewnienie obecności tłumacza (język polski – język ukraiński), który przekaże zdającym informacje o zasadach przeprowadzania egzaminu przed rozpoczęciem pracy z arkuszem egzaminacyjnym.

 

Jeśli uczeń rozumie język polski, ale ma problemy z płynnym czytaniem tekstu pisanego, możliwa będzie pomoc nauczyciela (członka zespołu nadzorującego), który przed przystąpieniem ucznia do pracy odczyta z arkusza rezerwowego jeden raz głośno po kolei wszystkie teksty liczące po 250 wyrazów lub więcej, stanowiące podstawę zadań egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.

Advertisement

 

Egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzony 23-25 maja. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej, a jego wynik wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. (PAP)

 

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

Advertisement

 

dsr/ joz/

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Mateusz z pilskiej „Nafty” zdobył na olimpiadzie z fizyki indeks AGH

Published

on

By

Mateusz Ruszkowski laureatem XVII Ogólnopolskiej Olimpiady O Diamentowy Indeks AGH z fizyki.

23 marca 2024r. w Akademii Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej, odbył się III etap Ogólnopolskiej Olimpiady O Diamentowy Indeks AGH z fizyki.

Mateusz  Ruszkowski, uczeń czwartej klasy matematyczno-fizycznej II LO, uzyskał tytuł Laureata III stopnia oraz “indeks” na wybrany przez siebie kierunek studiów w AGH.
Gratulujemy wspaniałego sukcesu. Nauczycielem fizyki, który przygotowywał ucznia do olimpiady jest Małgorzata Piekarska. Brawo!

Advertisement

Continue Reading

Edukacja

Pierwsza sesja Młodzieżowej Rady Powiatu w Pile

Published

on

By

15 kwietnia odbyła się pierwsza sesja Młodzieżowej Rady Powiatu w Pile I kadencji. Posiedzenie otworzył Kazimierz  Wasiak, przewodniczący Rady Powiatu w Pile.
Rada liczy 11 radnych, a wybory odbyły się na początku tego roku w szkołach ponadpodstawowych prowadzonych przez Powiat Pilski. Kadencja Rady trwa 2 lata. Celem powołania Młodzieżowej Rady Powiatu w Pile jest przede wszystkim popularyzowanie idei samorządności wśród młodych ludzi, aby angażowali się oni w sprawy zwłaszcza dla nich istotne.

Podczas pierwszych obrad nowi radni złożyli ślubowanie i wybrali Prezydium Rady:
Maja Świderska –  przewodnicząca,
Andrzej Rewoliński – wiceprzewodniczący,
Jan Bartoszek – sekretarz.

W obradach uczestniczyli także Eligiusz Komarowski, starosta pilski oraz Arkadiusz Kubich, wicestarosta.
Po obradach starosta zaprosił młodych radnych do gabinetu i życzył im powodzenia i entuzjazmu w działaniu dla dobra młodego pokolenia.

Advertisement

Skład Młodzieżowej Rady Powiatu w Pile I kadencji:
Jan Bartoszek
Bartosz Hermann
Agata Klawiter
Bartosz Makar
Dominik Musiej
Patryk Och
Karol Pawłowski
Andrzej  Rewoliński
Krystian Sarnowski
Maja Świderska
Maria Anna Wójcik.

Do zadań młodzieżowej rady powiatu należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów uchwał dotyczących młodzieży;
2) udział w opracowaniu działań strategicznych powiatu na rzecz młodzieży;
3) monitorowanie realizacji dokumentów strategicznych powiatu na rzecz młodzieży;
4) podejmowanie działań na rzecz młodzieży, w szczególności w zakresie edukacji obywatelskiej, na zasadach określonych przez radę powiatu.

Advertisement
Continue Reading

Advertisement
Advertisement