Connect with us

Edukacja

Weszło w życie rozporządzenie o podwyżkach dla nauczycieli

Published

on

fot. PAP

Minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym w zależności od stopnia awansu zawodowego wzrasta o kwotę od 130 zł brutto do 178 zł brutto. Weszło w życie rozporządzenie ministra edukacji i nauki dotyczące wynagrodzeń.

Chodzi o nowelizację rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.

 

Zgodnie z nowelizacją Karty Nauczyciela, uchwaloną w marcu br. przez Sejm, tzw. średnie wynagrodzenie nauczycieli wzrasta od 1 maja br. o 4,4 proc. Projekt nowelizacji Karty przygotowali posłowie PiS.

Advertisement

 

Podniesienie średniego wynagrodzenia spowodowało konieczność znowelizowania przez ministra edukacji i nauki rozporządzenia o wysokości minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

 

Załącznikiem do projektu rozporządzenia jest tabela, w której podanych jest 8 stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Uwzględnione są wszystkie cztery stopnie awansu zawodowego nauczycieli, tj. stażysta, nauczyciel kontraktowy, nauczyciel mianowany i nauczyciel dyplomowany, oraz dwa poziomy wykształcenia.

Advertisement

 

Zgodnie z nią minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela z tytułem zawodowym magistra i przygotowanie pedagogicznym w zależności od stopnia awansu zawodowego wzrasta od 1 maja br. o od 130 zł brutto do 178 zł brutto.

 

Minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela stażysty z takim poziomem wykształcenia od 1 maja br. wynosi 3079 zł brutto (wzrost o 130 zł brutto), nauczyciela kontraktowego – 3167 zł brutto (wzrost o 133 zł brutto), nauczyciela mianowanego – 3597 zł brutto (wzrost o 152 zł brutto), nauczyciela dyplomowanego – 4224 zł (wzrost o 178 zł brutto).

Advertisement

 

Minimalne wynagrodzenie nauczyciela stażysty z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym wynosiło dotąd 2949 zł brutto (było niższe od minimalnego wynagrodzenia obowiązującego od 1 stycznia 2022 r. – wynoszącego 3010 zł brutto). Minimalne wynagrodzenie nauczyciela kontraktowego z takim poziomem wykształcenia wynosiło dotąd 3034 zł brutto, nauczyciela mianowanego – 3445 zł brutto, a nauczyciela dyplomowanego – 4046 zł brutto.

 

Nauczyciele z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym – stanowią najliczniejszą grupę wśród nauczycieli – to ponad 95 proc. wszystkich nauczycieli.

Advertisement

 

Pozostali to nauczyciele to osoby z zawodowym tytułem magistra, ale bez przygotowania pedagogicznego, z tytułem licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym, tytułem licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych.

 

W dotychczas obowiązującym rozporządzeniu płacowym byli zaszeregowani w ośmiu grupach w zależności od stopnia awansu zawodowego i dwóch poziomach wykształcenia, w znowelizowanym rozporządzeniu są w czterech grupach, gdyż z dwóch poziomów wykształcenia utworzony został jeden.

Advertisement

 

Nauczyciele z tych grup zaszeregowania otrzymają podwyżki od 132 zł brutto do 599 zł brutto. Wśród ośmiu grup zaszeregowania sześć ma obecnie wynagrodzenie poniżej obowiązującego od 1 stycznia 2022 r. wynagrodzenia minimalnego.

 

Zgodnie z nowelą minimalne wynagrodzenie zasadnicze dla nauczyciela z zawodowym tytułem magistra, ale bez przygotowania pedagogicznego, z tytułem licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym, tytułem licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych, będącego nauczycielem stażystą od 1 maja br. wynosi 3010 zł brutto, będącego nauczycielem kontraktowym – 3079 zł brutto, będącego nauczycielem mianowanym – 3134 zł brutto, będącego nauczycielem dyplomowanym – 3678 zł.

Advertisement

 

W przypadku nauczyciela z zawodowym tytułem magistra, ale bez przygotowania pedagogicznego, z tytułem licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym będącego stażystą oznacza to wzrost o 192 zł brutto, będącego nauczycielem kontraktowym – 256 zł brutto, będącego nauczycielem mianowanym – 132 zł brutto, będącego nauczycielem dyplomowanym – 155 zł brutto.

 

W przypadku nauczyciela z tytułem licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych oznacza to wzrost o 210 zł brutto, będącego nauczycielem kontraktowym – 261 zł brutto, będącego nauczycielem mianowanym – 293 zł brutto, będącego nauczycielem dyplomowanym – 599 zł brutto.

Advertisement

 

Oprócz wynagrodzenia zasadniczego, którego minimalną wysokość określa minister edukacji w rozporządzeniu, nauczyciele otrzymują też dodatki do niego. Są one określone w Karcie Nauczyciela. Jest ich kilkanaście: za wysługę lat, funkcyjne (wynikający z pełnienia funkcji kierowniczej, dla opiekuna stażu, dla wychowawcy klasy, nauczyciela doradcy, nauczyciela konsultanta), motywacyjny, za warunki pracy, za uciążliwość pracy, nagroda jubileuszowa, nagroda ze specjalnego funduszu nagród, dodatkowe wynagrodzenie za pracę w porze nocnej, dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka), odprawa emerytalno-rentowa i odprawa z tytułu rozwiązania stosunku pracy, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa.

 

Wysokość części dodatków przepisy uzależniają od wysokości wynagrodzenia zasadniczego (np. dodatek stażowy i wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe) – wzrost wynagrodzenia zasadniczego spowoduje automatyczny wzrost składników od niego zależnych. O wysokości innych dodatków decydują samorządy w regulaminach wynagradzania. Samorządy mogą też przyznać nauczycielom wyższe wynagrodzenie zasadnicze niż wynika z rozporządzenia ministra edukacji.

Advertisement

 

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli została w środę opublikowana w Dzienniku Ustaw. Weszła w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, czyli w czwartek, z mocą od dnia 1 maja 2022 r. Ponieważ nauczyciele otrzymują wynagrodzenie na początku miesiąca, wraz z wypłatą czerwcową uwzgledniającą podwyżkę otrzymają też wyrównanie za maj. (PAP)

 

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

Advertisement

 

dsr/ mhr/

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Co zrobić, gdy Twoje dziecko ma problemy w szkole?

Published

on

By

Szkoła to ważna część życia każdego dziecka. To tam zdobywa wiedzę, nawiązuje przyjaźnie, uczy się radzić sobie z trudnościami i wyzwaniami. Jednak nie zawsze szkoła jest źródłem radości i satysfakcji. Czasem może być przyczyną stresu, lęku, smutku lub złości.

Jak rodzice mogą pomóc swoim dzieciom, gdy mają problemy w szkole? Oto kilka porad.

Zauważ i zapytaj

Pierwszym krokiem jest zauważenie, że coś jest nie tak. Niektóre sygnały mogą być oczywiste, np. złe oceny, niechęć do chodzenia do szkoły, skargi na nauczycieli lub kolegów. Inne mogą być subtelniejsze, np. zmiana nastroju, apetytu lub zachowania, zamykanie się w sobie, unikanie kontaktu wzrokowego lub rozmowy. Jeśli zauważysz u swojego dziecka jakiekolwiek niepokojące objawy, nie bagatelizuj ich i nie lekceważ. Zapytaj delikatnie i z empatią, co się dzieje i jak się czuje. Nie oceniaj ani nie krytykuj, tylko słuchaj uważnie i zainteresowaniem.

Zrozum i wspieraj

Drugim krokiem jest zrozumienie problemu i okazanie wsparcia. Spróbuj dowiedzieć się, co dokładnie sprawia trudność twojemu dziecku i jak to wpływa na jego samopoczucie i funkcjonowanie. Nie bagatelizuj ani nie umniejszaj problemu, nawet jeśli wydaje ci się mało istotny lub łatwy do rozwiązania. Pamiętaj, że dla dziecka może być to bardzo poważna i stresująca sytuacja. Pokaż swojemu dziecku, że jesteś po jego stronie i że możesz mu pomóc. Nie narzucaj swoich rad ani rozwiązań, ale zaproponuj wspólne poszukiwanie najlepszej opcji. Zachęcaj do wyrażania uczuć i myśli oraz do podejmowania działań.

Advertisement

Działaj i monitoruj

Trzecim krokiem jest działanie i monitorowanie efektów. W zależności od rodzaju problemu, możesz podjąć różne kroki, np. skontaktować się z nauczycielem lub pedagogiem szkolnym, zapewnić dziecku dodatkowe zajęcia lub korepetycje, zapisać je na zajęcia dodatkowe lub terapię, zmienić szkołę lub formę edukacji itp. Ważne jest, aby konsultować się z dzieckiem i brać pod uwagę jego zdanie i potrzeby. Nie podejmuj decyzji za niego ani bez niego. Sprawdzaj regularnie, jak się czuje i jak mu idzie w szkole. Chwal za postępy i wysiłek oraz motywuj do dalszej pracy.

Podsumowanie

Problemy w szkole mogą mieć różne przyczyny i skutki. Niektóre mogą być łatwe do rozwiązania, inne mogą wymagać długotrwałej pracy i pomocy specjalistów. Niezależnie od tego, jak poważny jest problem twojego dziecka, pamiętaj o trzech kluczowych zasadach: zauważ i zapytaj, zrozum i wspieraj oraz działaj i monitoruj. Dzięki temu pokażesz swojemu dziecku, że jesteś dla niego oparciem i sojusznikiem oraz że razem możecie poradzić sobie z każdym wyzwaniem.

Źródła:

Advertisement
Continue Reading

Edukacja

Pilska “Nafta” ma już 60 lat. Wkrótce zjazd absolwentów

Published

on

By

29 września odbędzie się zjazd absolwentów pilskiej szkoły naftowej. Okazja nie byle jaka: 60-lecie istnienia szkoły!

-W murach popularnej Nafty uczyło się kilka tysięcy uczniów. Dawni wychowankowie przyprowadzają do niej swoje dzieci. Czasami uczą ich ci sami nauczyciele. “Nafta” nigdy nie była jedynie miejscem, czy instytucją, ale zawsze zwartą społecznością stworzoną przez pokolenia uczniów i ich rodziców, nauczycieli, którzy oddali szkole swoje umiejętności, entuzjazm i serce. Wokół szkoły zawsze gromadziły się osoby twórcze, kreatywne, poszukujące najlepszych rozwiązań oraz otwarte i wrażliwe na potrzeby dzieci. Dzięki ich entuzjazmowi i zaangażowaniu udało się stworzyć Naftę taką, jaką widzimy dzisiaj – przyjazną i otwartą na nowe. Szkoła nie zatrzymała się w czasie. Dzisiaj nasza Jubilatka jest miejscem, w którym tradycje łączą się z nowoczesnością, gdzie rozwijane są pasje i talenty uczniów. Jesteśmy nowoczesną szkołą z 60-letnimi tradycjami- pisze Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Pile.

Program zjazdu:

29 września 2023 roku:

9.30 – msza święta w kościele pod wezwaniem św. Stanisława Kostki, ul. Browarna 13
10.00-11.00 – rejestracja uczestników – punkt informacyjny, sala Auditorium Maximum Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile, ul. Podchorążych 10
11.00-14.00 – uroczysta gala z udziałem zaproszonych gości, sala Auditorium Maximum
15.00-17.30 – drzwi otwarte szkoły – spotkania rocznikowe, atrakcje w klasach, kawiarenka z przekąskami, ciastem i napojami, galeria wspomnień w holu Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica, Al. Powstańców Wielkopolskich 18
19.00 – bal absolwentów, Hotel Gromada, Aleja Piastów 15

Advertisement
Continue Reading