Connect with us

Edukacja

Weszło w życie rozporządzenie o podwyżkach dla nauczycieli

Published

on

fot. PAP

Minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym w zależności od stopnia awansu zawodowego wzrasta o kwotę od 130 zł brutto do 178 zł brutto. Weszło w życie rozporządzenie ministra edukacji i nauki dotyczące wynagrodzeń.

Chodzi o nowelizację rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.

 

Zgodnie z nowelizacją Karty Nauczyciela, uchwaloną w marcu br. przez Sejm, tzw. średnie wynagrodzenie nauczycieli wzrasta od 1 maja br. o 4,4 proc. Projekt nowelizacji Karty przygotowali posłowie PiS.

 

Advertisement

Podniesienie średniego wynagrodzenia spowodowało konieczność znowelizowania przez ministra edukacji i nauki rozporządzenia o wysokości minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

 

Załącznikiem do projektu rozporządzenia jest tabela, w której podanych jest 8 stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Uwzględnione są wszystkie cztery stopnie awansu zawodowego nauczycieli, tj. stażysta, nauczyciel kontraktowy, nauczyciel mianowany i nauczyciel dyplomowany, oraz dwa poziomy wykształcenia.

 

Zgodnie z nią minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela z tytułem zawodowym magistra i przygotowanie pedagogicznym w zależności od stopnia awansu zawodowego wzrasta od 1 maja br. o od 130 zł brutto do 178 zł brutto.

Advertisement

 

Minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela stażysty z takim poziomem wykształcenia od 1 maja br. wynosi 3079 zł brutto (wzrost o 130 zł brutto), nauczyciela kontraktowego – 3167 zł brutto (wzrost o 133 zł brutto), nauczyciela mianowanego – 3597 zł brutto (wzrost o 152 zł brutto), nauczyciela dyplomowanego – 4224 zł (wzrost o 178 zł brutto).

 

Minimalne wynagrodzenie nauczyciela stażysty z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym wynosiło dotąd 2949 zł brutto (było niższe od minimalnego wynagrodzenia obowiązującego od 1 stycznia 2022 r. – wynoszącego 3010 zł brutto). Minimalne wynagrodzenie nauczyciela kontraktowego z takim poziomem wykształcenia wynosiło dotąd 3034 zł brutto, nauczyciela mianowanego – 3445 zł brutto, a nauczyciela dyplomowanego – 4046 zł brutto.

 

Advertisement

Nauczyciele z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym – stanowią najliczniejszą grupę wśród nauczycieli – to ponad 95 proc. wszystkich nauczycieli.

 

Pozostali to nauczyciele to osoby z zawodowym tytułem magistra, ale bez przygotowania pedagogicznego, z tytułem licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym, tytułem licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych.

 

W dotychczas obowiązującym rozporządzeniu płacowym byli zaszeregowani w ośmiu grupach w zależności od stopnia awansu zawodowego i dwóch poziomach wykształcenia, w znowelizowanym rozporządzeniu są w czterech grupach, gdyż z dwóch poziomów wykształcenia utworzony został jeden.

Advertisement

 

Nauczyciele z tych grup zaszeregowania otrzymają podwyżki od 132 zł brutto do 599 zł brutto. Wśród ośmiu grup zaszeregowania sześć ma obecnie wynagrodzenie poniżej obowiązującego od 1 stycznia 2022 r. wynagrodzenia minimalnego.

 

Zgodnie z nowelą minimalne wynagrodzenie zasadnicze dla nauczyciela z zawodowym tytułem magistra, ale bez przygotowania pedagogicznego, z tytułem licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym, tytułem licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych, będącego nauczycielem stażystą od 1 maja br. wynosi 3010 zł brutto, będącego nauczycielem kontraktowym – 3079 zł brutto, będącego nauczycielem mianowanym – 3134 zł brutto, będącego nauczycielem dyplomowanym – 3678 zł.

 

Advertisement

W przypadku nauczyciela z zawodowym tytułem magistra, ale bez przygotowania pedagogicznego, z tytułem licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym będącego stażystą oznacza to wzrost o 192 zł brutto, będącego nauczycielem kontraktowym – 256 zł brutto, będącego nauczycielem mianowanym – 132 zł brutto, będącego nauczycielem dyplomowanym – 155 zł brutto.

 

W przypadku nauczyciela z tytułem licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych oznacza to wzrost o 210 zł brutto, będącego nauczycielem kontraktowym – 261 zł brutto, będącego nauczycielem mianowanym – 293 zł brutto, będącego nauczycielem dyplomowanym – 599 zł brutto.

 

Oprócz wynagrodzenia zasadniczego, którego minimalną wysokość określa minister edukacji w rozporządzeniu, nauczyciele otrzymują też dodatki do niego. Są one określone w Karcie Nauczyciela. Jest ich kilkanaście: za wysługę lat, funkcyjne (wynikający z pełnienia funkcji kierowniczej, dla opiekuna stażu, dla wychowawcy klasy, nauczyciela doradcy, nauczyciela konsultanta), motywacyjny, za warunki pracy, za uciążliwość pracy, nagroda jubileuszowa, nagroda ze specjalnego funduszu nagród, dodatkowe wynagrodzenie za pracę w porze nocnej, dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka), odprawa emerytalno-rentowa i odprawa z tytułu rozwiązania stosunku pracy, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa.

Advertisement

 

Wysokość części dodatków przepisy uzależniają od wysokości wynagrodzenia zasadniczego (np. dodatek stażowy i wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe) – wzrost wynagrodzenia zasadniczego spowoduje automatyczny wzrost składników od niego zależnych. O wysokości innych dodatków decydują samorządy w regulaminach wynagradzania. Samorządy mogą też przyznać nauczycielom wyższe wynagrodzenie zasadnicze niż wynika z rozporządzenia ministra edukacji.

 

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli została w środę opublikowana w Dzienniku Ustaw. Weszła w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, czyli w czwartek, z mocą od dnia 1 maja 2022 r. Ponieważ nauczyciele otrzymują wynagrodzenie na początku miesiąca, wraz z wypłatą czerwcową uwzgledniającą podwyżkę otrzymają też wyrównanie za maj. (PAP)

 

Advertisement

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

 

dsr/ mhr/

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Uruchomiono wirtualną strzelnicę

Published

on

By

Wirtualna strzelnica powstała w Zespole Szkół Technicznych w Pile.

 

 

-Szczególnie cieszę się z tej inwestycji, gdyż nieodpowiedzialna decyzja władz gminy Piła o likwidacji Centrum Strzelectwa Sportowego Tarcza cofnęła nas o wiele lat wstecz w zakresie szkolenia i obronności. Teraz młodzież Zespół Szkół Technicznych w Pile, ale docelowo także inni uczniowie i być może również mieszkańcy Powiat Pilski – Starostwo Powiatowe w Pile będą mogli spróbować swych sił na tej wirtualnej strzelnicy – mówi Eligiusz Komarowski – starosta pilski.

Realizacja zadania kosztowała ok. 250.000 złotych, z czego 155 tysięcy złotych to dofinansowanie Ministerstwo Obrony Narodowej, a prawie 95 tysięcy zł to wkład własny Powiat Pilski – Starostwo Powiatowe w Pile.

Advertisement
Continue Reading

Edukacja

MEiN określiło, w jaki sprzęt komputerowy powinna być wyposażona szkoła; jest projekt rozporządzenia

Published

on

By

Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało projekt rozporządzenia nakładający na organy prowadzące obowiązek wyposażenia szkół w sprzęt komputerowy o określonych parametrach. Zgodnie z założeniami projektu ma to zapewnić optymalny poziom rozwoju cyfrowego w ramach realizacji celów przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia MEiN w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania. Zmiany dotyczą obowiązku wyposażenia szkół w sprzęt komputerowy o określonej specyfikacji.

 

Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe prowadzące kształcenie w formie dziennej powinny być wyposażone w sprzęt komputerowy, w tym komputery stacjonarne, laptopy lub tablety, umożliwiający wykorzystanie technologii cyfrowych przy realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, oraz spełniający minimalne wymagania określone w załączniku do rozporządzenia” – czytamy w projekcie do rozporządzenia.

Advertisement

 

Jak podano w uzasadnieniu wymagania określone w załączniku do rozporządzenia będą obowiązywały w stosunku do sprzętu komputerowego, który zostanie zakupiony po 31 sierpnia 2023 r.

 

Projektowane rozporządzenie nie określa, jaką ilość sprzętu komputerowego będzie zakupywał organ prowadzący szkołę, pozostawiając decyzję w tym zakresie organowi prowadzącemu szkołę” – podano w ocenie skutków regulacji.

 

Advertisement

W OSR wskazano również, że lista sprzętu komputerowego „została skonstruowana, biorąc pod uwagę popularność określonych kategorii sprzętu w szkołach, oraz działania planowane w ramach KPO. Minimalne wymagania określone w załączniku były konstruowane w dialogu z branżą IT i na podstawie danych otrzymanych ze szkół i placówek oświatowych”.

 

Jak wskazuje resort rozwiązania zawarte w projekcie stanowią realizację tzw. „kamienia milowego” przewidzianego w KPO.

 

Należy wskazać, że jednym z podstawowych celów KPO jest zapewnienie optymalnego poziomu rozwoju cyfrowego – w skali całego kraju – oraz kompetencji kluczowych dla rozwoju gospodarki przyszłości, z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Cyfryzacja i innowacyjność systemu oświaty odgrywa w tym obszarze kluczową rolę” – czytamy w OSR.

Advertisement

 

Reforma w dziedzinie cyfryzacji szkół zakłada m.in.: zapewnienie nowych komputerów przenośnych do dyspozycji nauczycieli – co najmniej 465 tys. sztuk i uczniów – co najmniej 735 tys. sztuk, wyposażenie co najmniej 100 tys. sal lekcyjnych w połączenie z siecią LAN, utworzenie co najmniej 16 tys. laboratoriów Sztucznej Inteligencji (AI) oraz nauki, techniki, inżynierii i matematyki (STEM) w szkołach i innych instytucjach edukacyjnych oraz cyfryzację systemu egzaminacyjnego.

 

Projekt rozporządzenia oraz wykaz minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego załączone pod tekstem.

 

Advertisement

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

Continue Reading
Advertisement