Published
4 miesiące agoon
By
admin
To także wielka duma dla Młodzieżowej Rady Miejskiej w Wyrzysku, w której w latach 2019 – 2021 pełniła funkcję przewodniczącej MRM IV kadencji, a obecna rada powołała ją na pełnomocnika do spraw innowacyjności i promocji.
W dniu 11 stycznia 2022 roku minister Przemysław Czarnek wręczył powołania członkom VI kadencji Rady Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji i Nauki. Nominacje otrzymały 32 osoby – po dwie z każdego województwa. Do zadań Rady należy wyrażanie opinii w sprawach związanych z oświatą i wychowaniem. Inauguracyjne posiedzenie odbyło się w gmachu Ministerstwa Edukacji i Nauki, w którym uczestniczył szef resortu MEiN. Na początku głos zajął minister Przemysław Czarnek, który powiedział: Cieszę się, że będziemy wspólnie prowadzić dyskusję na temat dzieci i młodzieży w systemie szkolnictwa oraz życiu naszego społeczeństwa. Życzę sobie i Państwu, żeby spotkania były jak najczęstsze. Liczę na otwartość i szczerość. Bardzo dziękuję za przejęcie zaproszenia do pracy w Radzie. Jesteśmy w ważnym momencie w dziejach naszego państwa. Wasz głos, Wasze stanowisko i postulaty są niezwykle ważne.
Podczas pierwszego posiedzenia Rady Dzieci i Młodzieży wyłoniono kandydatów na przewodniczącego. Każdy radny powiedział kilka zdań o sobie. Głos zajęła także Ola, która powiedziała: Nazywam się Aleksandra Bystrzycka. Na co dzień jestem uczennicą ósmej klasy Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Wyrzysku, byłam przewodniczącą Młodzieżowej Rady Miejskiej w Wyrzysku IV kadencji, a w obecnej radzie pełnię funkcję pełnomocnika do spraw innowacyjności i promocji. Jestem zaangażowana społecznie w różne przedsięwzięcia i liczę na owocną współpracę.
Kadencja Rady upłynie 30 września 2023 roku. Warto dodać, iż członkami Rady mogą być osoby od 13 do 21 lat. W obecnej radzie są to uczniowie szkół podstawowych, średnich i oraz studenci.
-Osobiście mam wielka satysfakcję, iż moja wychowanka i jednocześnie radna MRM w Wyrzysku dostąpiła takiego zaszczytu. To duma i splendor dla szkoły i gminy Wyrzysk. Cieszę się, iż zaprocentowała ciężka praca społeczna, jaką wkłada Ola w działania, które się podejmuje. Jej zaangażowanie, wena twórcza, solidność zaprocentowały takim wyróżnieniem. Dodam, iż już kilka lat temu mieliśmy przedstawicielkę w tym elitarnym gronie. Nasza obecna wyrzyska radna jest najmłodszą przedstawicielką tego gremium. To pokazuje potencjał drzemiący w młodych osobach znad Łobżonki. Warto stawiać sobie wysoko poprzeczkę, mieć pasję i ją rozwijać – dodał opiekun MRM w Wyrzysku Ryszard Sell.
Published
4 dni agoon
20 maja, 2022By
admin
Rozporządzenie ministra edukacji i nauki w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy z 21 marca br. wprowadziło możliwość przystąpienia w bieżącym roku szkolnym do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego uczniom będącym obywatelami Ukrainy, którzy po 24 lutego 2022 r. przybyli do Polski. Zgodnie z nim uczniowie z Ukrainy mogli w polskiej szkole, w której obecnie się uczą, złożyć deklarację chęci przystąpienia do egzaminu. W przypadku egzaminu ósmoklasisty mogli to zrobić do 11 kwietnia.
Jak przekazał PAP dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik, deklaracje przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty złożyło 7146 uczniów z Ukrainy. Najwięcej – 1389 deklaracji przekazano ze szkół podstawowych do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu (zasięgiem obejmuje ona trzy województwa: wielkopolskie, zachodniopomorskie i lubuskie). 1278 deklaracji napłynęło do OKE w Warszawie (obejmuje tylko woj. mazowieckie), 1080 – do OKE we Wrocławiu (woj. dolnośląskie i opolskie), 898 – do OKE w Krakowie (woj. małopolskie, podkarpackie i lubelskie), 873 – do OKE w Jaworznie (woj. śląskie), 708 – do OKE w Gdańsku (woj. pomorskie i kujawsko-pomorskie), 588 – do OKE w Łodzi (woj. łódzkie i świętokrzyskie), 332 – do OKE w Łomży (woj. podlaskie i warmińsko-mazurskie).
Uczniowie z Ukrainy przystępujący do egzaminu ósmoklasisty, tak jak polscy uczniowie klas VIII szkoły podstawowej, będą pisać trzy egzaminy w trzech kolejnych dniach: z języka polskiego, matematyki i z języka obcego nowożytnego.
Marcowe rozporządzenie ministra edukacji i nauki o kształceniu dzieci i młodzieży, będących obywatelami Ukrainy, umożliwiło CKE wprowadzenie dodatkowych dostosowań na egzaminie ósmoklasisty, egzaminie maturalnym i egzaminie zawodowym dla uczniów i absolwentów, którzy przybyli do Polski po 24 lutego 2022 r.
Zgodnie z nimi uczniowie z Ukrainy zdający egzamin ósmoklasisty będą mieli wydłużony ze 120 minut do 210 minut czas na napisanie egzaminu z języka polskiego. W przypadku egzaminu z matematyki i wybranego języka obcego nowożytnego czas trwania pozostaje bez zmian i wynosi: 100 minut – matematyka i 90 minut – język obcy.
Arkusz z języka polskiego będzie arkuszem treściowo tożsamym z arkuszem dla ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, z kolejnymi dostosowaniami, tj. instrukcje i polecenia tłumaczone będą na język ukraiński, ale teksty i zadania będą w języku polskim, odpowiedzi uczeń będzie musiał napisać w języku polskim.
Arkusz z matematyki także będzie arkuszem treściowo tożsamym z arkuszem dla ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, czyli pełna treść arkusza, tj. instrukcje, polecenia do zadań i treść zadań, będzie tłumaczona na język ukraiński. Zapisywanie rozwiązań zadań będzie możliwe w języku ukraińskim.
Arkusz z języka obcego nowożytnego również będzie treściowo tożsamy z arkuszem w formie standardowej z dostosowaniami, tj. instrukcje oraz polecenia tłumaczone będą na język ukraiński, zadania będą w języku obcym lub języku ukraińskim. Zapisywanie rozwiązań do zadań będzie możliwe w języku obcym lub w języku ukraińskim (zgodnie z poleceniem).
Ze względu na przedłużenie czasu trwania egzaminu z języka polskiego uczeń przystąpi do niego w oddzielnej sali. Jak wyjaśnia CKE jest to konieczne do przeprowadzenia egzaminu dla wszystkich zdających w niezakłócony sposób.
CKE wprowadza możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego w wersji papierowej lub elektronicznej (język polski – język ukraiński i język ukraiński – język polski) na egzaminie z języka polskiego. Słownik ma zapewnić szkoła lub sam uczeń.
Zalecane jest zapewnienie obecności specjalisty, np. psychologa, pedagoga (może być członkiem zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym lub zapewnienia wsparcia psychologicznego. Zalecane jest też zapewnienie obecności tłumacza (język polski – język ukraiński), który przekaże zdającym informacje o zasadach przeprowadzania egzaminu przed rozpoczęciem pracy z arkuszem egzaminacyjnym.
Jeśli uczeń rozumie język polski, ale ma problemy z płynnym czytaniem tekstu pisanego, możliwa będzie pomoc nauczyciela (członka zespołu nadzorującego), który przed przystąpieniem ucznia do pracy odczyta z arkusza rezerwowego jeden raz głośno po kolei wszystkie teksty liczące po 250 wyrazów lub więcej, stanowiące podstawę zadań egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.
Egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzony 23-25 maja. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej, a jego wynik wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ joz/
Published
4 dni agoon
19 maja, 2022By
admin
Chodzi o nowelizację rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Zgodnie z nowelizacją Karty Nauczyciela, uchwaloną w marcu br. przez Sejm, tzw. średnie wynagrodzenie nauczycieli wzrasta od 1 maja br. o 4,4 proc. Projekt nowelizacji Karty przygotowali posłowie PiS.
Podniesienie średniego wynagrodzenia spowodowało konieczność znowelizowania przez ministra edukacji i nauki rozporządzenia o wysokości minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.
Załącznikiem do projektu rozporządzenia jest tabela, w której podanych jest 8 stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Uwzględnione są wszystkie cztery stopnie awansu zawodowego nauczycieli, tj. stażysta, nauczyciel kontraktowy, nauczyciel mianowany i nauczyciel dyplomowany, oraz dwa poziomy wykształcenia.
Zgodnie z nią minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela z tytułem zawodowym magistra i przygotowanie pedagogicznym w zależności od stopnia awansu zawodowego wzrasta od 1 maja br. o od 130 zł brutto do 178 zł brutto.
Minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela stażysty z takim poziomem wykształcenia od 1 maja br. wynosi 3079 zł brutto (wzrost o 130 zł brutto), nauczyciela kontraktowego – 3167 zł brutto (wzrost o 133 zł brutto), nauczyciela mianowanego – 3597 zł brutto (wzrost o 152 zł brutto), nauczyciela dyplomowanego – 4224 zł (wzrost o 178 zł brutto).
Minimalne wynagrodzenie nauczyciela stażysty z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym wynosiło dotąd 2949 zł brutto (było niższe od minimalnego wynagrodzenia obowiązującego od 1 stycznia 2022 r. – wynoszącego 3010 zł brutto). Minimalne wynagrodzenie nauczyciela kontraktowego z takim poziomem wykształcenia wynosiło dotąd 3034 zł brutto, nauczyciela mianowanego – 3445 zł brutto, a nauczyciela dyplomowanego – 4046 zł brutto.
Nauczyciele z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym – stanowią najliczniejszą grupę wśród nauczycieli – to ponad 95 proc. wszystkich nauczycieli.
Pozostali to nauczyciele to osoby z zawodowym tytułem magistra, ale bez przygotowania pedagogicznego, z tytułem licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym, tytułem licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych.
W dotychczas obowiązującym rozporządzeniu płacowym byli zaszeregowani w ośmiu grupach w zależności od stopnia awansu zawodowego i dwóch poziomach wykształcenia, w znowelizowanym rozporządzeniu są w czterech grupach, gdyż z dwóch poziomów wykształcenia utworzony został jeden.
Nauczyciele z tych grup zaszeregowania otrzymają podwyżki od 132 zł brutto do 599 zł brutto. Wśród ośmiu grup zaszeregowania sześć ma obecnie wynagrodzenie poniżej obowiązującego od 1 stycznia 2022 r. wynagrodzenia minimalnego.
Zgodnie z nowelą minimalne wynagrodzenie zasadnicze dla nauczyciela z zawodowym tytułem magistra, ale bez przygotowania pedagogicznego, z tytułem licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym, tytułem licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych, będącego nauczycielem stażystą od 1 maja br. wynosi 3010 zł brutto, będącego nauczycielem kontraktowym – 3079 zł brutto, będącego nauczycielem mianowanym – 3134 zł brutto, będącego nauczycielem dyplomowanym – 3678 zł.
W przypadku nauczyciela z zawodowym tytułem magistra, ale bez przygotowania pedagogicznego, z tytułem licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym będącego stażystą oznacza to wzrost o 192 zł brutto, będącego nauczycielem kontraktowym – 256 zł brutto, będącego nauczycielem mianowanym – 132 zł brutto, będącego nauczycielem dyplomowanym – 155 zł brutto.
W przypadku nauczyciela z tytułem licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych oznacza to wzrost o 210 zł brutto, będącego nauczycielem kontraktowym – 261 zł brutto, będącego nauczycielem mianowanym – 293 zł brutto, będącego nauczycielem dyplomowanym – 599 zł brutto.
Oprócz wynagrodzenia zasadniczego, którego minimalną wysokość określa minister edukacji w rozporządzeniu, nauczyciele otrzymują też dodatki do niego. Są one określone w Karcie Nauczyciela. Jest ich kilkanaście: za wysługę lat, funkcyjne (wynikający z pełnienia funkcji kierowniczej, dla opiekuna stażu, dla wychowawcy klasy, nauczyciela doradcy, nauczyciela konsultanta), motywacyjny, za warunki pracy, za uciążliwość pracy, nagroda jubileuszowa, nagroda ze specjalnego funduszu nagród, dodatkowe wynagrodzenie za pracę w porze nocnej, dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka), odprawa emerytalno-rentowa i odprawa z tytułu rozwiązania stosunku pracy, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa.
Wysokość części dodatków przepisy uzależniają od wysokości wynagrodzenia zasadniczego (np. dodatek stażowy i wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe) – wzrost wynagrodzenia zasadniczego spowoduje automatyczny wzrost składników od niego zależnych. O wysokości innych dodatków decydują samorządy w regulaminach wynagradzania. Samorządy mogą też przyznać nauczycielom wyższe wynagrodzenie zasadnicze niż wynika z rozporządzenia ministra edukacji.
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli została w środę opublikowana w Dzienniku Ustaw. Weszła w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, czyli w czwartek, z mocą od dnia 1 maja 2022 r. Ponieważ nauczyciele otrzymują wynagrodzenie na początku miesiąca, wraz z wypłatą czerwcową uwzgledniającą podwyżkę otrzymają też wyrównanie za maj. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mhr/
7dni.pila.pl informuje, iż od dnia 25 maja 2018 roku wprowadza aktualizację polityki prywatności i zabezpieczeń. Więcej na stronie Polityka prywatności w serwisie WWW.
Privacy settings
Ustawienia Prywatności
Ta strona wykorzystuje funkcjonalne pliki cookie i zewnętrzne skrypty, aby poprawić twoje wrażenia. które pliki cookie i skrypty są używane i jaki mają one wpływ na twoją wizytę, podano po lewej stronie. możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie. Twoje wybory nie będą miały wpływu na twoją wizytę.
NOTE: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.
Googe Analitycs i Reklamy
Wyrażam zgodę na