Odbudowa drugiego toru na trasie Poznań – Piła do 2035 roku
Wiceszef resortu infrastruktury Piotr Malepszak ocenił, że odbudowa drugiego toru na trasie kolejowej Poznań – Piła to konieczność. “Realnie patrząc, powinniśmy to zrobić do 2035 r.” – powiedział w rozmowie z PAP.
Rozbudowa infrastruktury kolejowej
Malepszak podkreślił, że odbudowa drugiego toru na linii Poznań – Piła, będącej częścią szlaku łączącego Śląsk z Pomorzem Środkowym, jest kluczowa dla regionu.
Obecnie trwają przygotowania do budowy mostu i drugiego toru na 1,5 km fragmencie trasy między stacjami Oborniki i Oborniki Miasto.
Przebudowa dworca Poznań Główny
Malepszak został również zapytany o przebudowę poznańskiej stacji kolejowej. Stary budynek dworca Poznań Główny, zamknięty w 2013 r., ma zostać zastąpiony nowym obiektem, który powstanie nad dzisiejszymi peronami. Jednak Malepszak zauważył, że analizy nie uzasadniają dużej ingerencji w stację i zburzenia starego dworca. Zamiast tego sugeruje przedłużenie obecnego budynku dworca – “chlebaka” – do ul. Głogowskiej.
Modernizacja tras i prędkość pociągów
Wiceminister infrastruktury był także pytany o modernizację tras między Wrocławiem a Poznaniem oraz Szczecinem a Poznaniem i możliwość zwiększenia dopuszczalnej prędkości z 160 km/h do 200 km/h. Malepszak wykluczył taką możliwość, wskazując, że prędkość 160 km/h jest wystarczająca dla obecnego ruchu kolejowego.
Kolej dużych prędkości
Malepszak ocenił, że kolej dużych prędkości łącząca Berlin z Poznaniem i dalej z Warszawą jest odległą perspektywą. “Skupiamy się na razie na +igreku+, czyli połączeniu Poznania z Kaliszem, Ostrowem w kierunku Łodzi i Warszawy. To jest najpilniejszy temat z realizacją do 2035 r.” – powiedział.
“Jeśli chodzi o KDP do Berlina, to realnie myślę, że jest to perspektywa do 2050 r. Perspektywa odległa, ale podchodzę bardzo realistycznie do tego. Właściwie 2040 r. to byłby wariant bardzo optymistyczny” – dodał.
Źródło: PAP