Connect with us

Biznes

Aktywiści: Zachodni biznes musi z Rosji zniknąć!

Published

on

Aż 65 procent Polaków deklaruje, że nie zrobi zakupów w sklepach należących do międzynarodowych sieci, które pozostały w Rosji po inwazji na Ukrainę. Chodzi m.in. o Auchan i Leroy Merlin.

Po wybuchu wojny w Ukrainie większość międzynarodowych sieci handlowych zaczęła likwidować swoje interesy w Rosji. Niektóre postanowiły jednak zostać. Wśród nich francuskie Auchan i Leroy Merlin, kontrolowane przez rodzinę Mulliezów, jedną z najbogatszych we Francji.

Listy wstydu
Firmy, które mimo wojny nie wycofały się z Rosji, trafiły na “listy wstydu”. Wylała się na nie również fala krytyki.
– Nigdy więcej niczego w tych sklepach nie kupię! – Takie komentarze zalały sieć.
Zresztą internauci masowo namawiali do bojkotu produktów tych koncernów. I – jak informował bank PKO BP – bojkot konsumencki okazał się skuteczny. Dane o płatnościach kartami pokazują, że sieciom, które pozostały w Rosji, spadła – w przeciwieństwie do konkurencji – dynamika obrotów.

Podnieśli im podatki
To nie jedyne kary, które spadły na firmy, które – jak określają to aktywiści – płacąc w Rosji podatki, współfinansują brudną i coraz okrutniejszą wojnę Rosji Putina przeciwko Ukrainie.
Na ten proceder zareagowała również – jak poinformował portal Money.pl – Ukraina. Jej Rada Najwyższa przyjęła ustawę, która zakłada 1,5-krotny wzrost podatków dla zagranicznych firm, które nadal działają w Rosji. Dotknie to m.in. Leroy Merlin i Auchan.

Advertisement

– Międzynarodowe firmy, których spółki zależne nadal działają w Rosji, zostaną opodatkowane współczynnikiem 1,5 w stosunku do stawek podatku dochodowego od osób prawnych, podatku środowiskowego, czynszu i podatku od nieruchomości – powiedziała, cytowana przez „Rzeczpospolitą”, Elena Szuliak, szefowa frakcji Sługa Narodu.

Uchwalone przepisy zakładają także, że ukraiński skarb państwa przejmie wszystkie aktywa rosyjskie na swoim terytorium.

– Prawo mówi, że wszelki znacjonalizowany majątek zostanie wykorzystany jako przyszłe zadośćuczynienie na rzecz naszego kraju, który stał się celem agresji Rosji – powiedziała Elena Szuliak, cytowana przez Rzeczpospolitą.

Zablokowane serwisy
Francuskie firmy pozostające w Rosji zaatakowali również hakerzy z grupy Anonymous. Na tyle skutecznie, że na wiele godzin przestały działać rosyjskie serwisy francuskich koncernów Auchan, Leroy Merlin i Decathlon. Grupa zapowiedziała również ujawnienie 35 tys. plików przejętych od Banku Centralnego Rosji.

Miasto musi się wycofać
Gorąco wokół Auchan zrobiło się też w Krakowie. Miasto – jak czytamy w „Gazecie Krakowskiej” kilka lat temu wynajął od Auchan lokale w Galerii Bronowice. Prowadzi w nich Punkty Obsługi Mieszkańców. Radny Teraz Artur Buszek apeluje do władz miasta o zerwanie współpracy z francuskim przedsiębiorstwem i bojkotu Auchan.

Jak obliczył radny Artur Buszek, przez ten czas miasto zapłaciło sieci blisko pół miliona złotych za najem lokali w galerii.
– Decyzja Auchan o kontynuowaniu działalności w Rosji spotkała się z oburzeniem wśród wielu mieszkańców naszego miasta. Podzielam ich uwagi. Biorąc pod uwagę, że działalność tego przedsiębiorstwa idzie w poprzek nałożonym sankcjom na Rosję oraz już powszechnie zgłaszane postulaty, odnoszące się do bojkotu Auchan, uważam, że miasto nie powinno finansować działalności tej firmy oraz innych, które dalej działają w Rosji – przekonuje radny na łamach „Gazet Krakowskiej”.
Krakowscy aktywiści zorganizowali w galerii pikietę, w trakcie której namawiali do bojkotu Auchan. “Wchodząc tu, wspierasz wojnę” – to jedno z haseł, które towarzyszyło akcji.
– Nasza akcja nie jest wymierzona przeciwko pracownikom sieci, ani nawet polskiemu oddziałowi Auchan, to jest sygnał do Francji, którym chcemy powiedzieć, że nie można w tym momencie prowadzić biznesu jednocześnie w Polsce, Rosji i Ukrainie. To jest nie do pogodzenia. Zachodni biznes musi z Rosji zniknąć albo zostać zawieszony do końca sprawowania władzy przez Putina – przekonywał pomysłodawca akcji Jacek Torbicz.

Advertisement

Auchan odpowiada
Tymczasem firma Auchan na swojej stronie internetowej zapewnia o działaniach prowadzonych na rzecz obywateli Ukrainy.
“Poruszeni ogromem tragedii jaka dotknęła obywateli Ukrainy, już w pierwszych dniach konfliktu pracownicy Auchan Polska stanęli na wysokości zadania i okazali wielkie serce. Sklepy w całej Polsce rozpoczęły dobrowolne lokalne zbiórki na rzecz uchodźców. Te działania trwają i będą kontynuowane. Wspieramy również naszych ukraińskich pracowników Auchan Ukraina, którzy przybywają wraz z rodzinami do Polski” – czytamy w oświadczeniu przedsiębiorstwa.
W 2020 roku Auchan zarządzało w Polsce ponad stoma sklepami: 70 hipermarketami i 32 supermarketami.

Jak to jest z tym bojkotem?
Sondaż Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research pokazuje, że prawie trzy czwarte ankietowanych zamierza bojkotować przynajmniej jedną firmę, która nie wycofała się z Rosji na skutek wojny w Ukrainie. Przeciwnicy bojkotu uważają, że jest to bardziej deklaracja niż realne działania.

Prawie dwie trzecie badanych oczekuje, że polskie firmy przestaną handlować z firmami działającymi w Rosji. Według 62 proc. respondentów firmy działające w Rosji powinny mieć w Polsce zakaz reklamowania się. 60 proc. ankietowanych popiera pomysł, aby polskie sklepy oznaczały produkty firm, które nadal działają w Rosji. Tyle samo badanych uważa, że firmom, które nadal działają w Rosji, trudno będzie odbudować ich zaufanie.
59 proc. badanych wierzy, że zbiorowy bojkot przełoży się na zmianę decyzji firm działających nadal na rynku rosyjskim.

Na czele sceptycznych opinii znalazł się pogląd, że większość osób bojkotujących firmy działające w Rosji i tak będzie po nie sięgać (uważa tak 51 proc. respondentów). 47 proc. sądzi, że bojkot przyniesie niewielki skutek, bo Rosja zarabia głównie na surowcach energetycznych.

Advertisement

– Rozumiem emocje związane z bojkotem. Sam z przerażeniem patrzę na to, co dzieje się na Ukrainie, ale – szczerze mówiąc – kiedy robię zakupy nie zastanawiam się, kto to wyprodukował. Potrzebuję, więc kupuję – komentuje nasz czytelnik pan Marek. – Zresztą nawet nie wiem, jak rozpoznać, czy coś powstało w Rosji czy w Czechach.

Jak rozpoznać towar z Rosji i Białorusi?
Towary wyprodukowane w Rosji mają kody kreskowe zaczynające się od ciągów cyfr: 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469.
Towary wyprodukowane w Białorusi – od cyfr 481.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Biznes

Na majówkę warto zabrać bank w telefonie

Published

on

By

1. Velo Bank

art. sponsorowany

Majówka tuż, tuż, a większość z nas ma w tym czasie wiele spraw na głowie. Niezależnie od tego, czy wybieramy się nad Morze Bałtyckie, czy na zagraniczne wojaże, szukamy noclegów, atrakcji do zwiedzania i nieustannie odświeżamy prognozy pogody. W wirze przygotowań łatwo zapomnieć o biletach na komunikację, sprawdzeniu opłat za autostrady czy wymianie walut. Odpowiedź na te wszystkie majówkowe wyzwania ma VeloBank. W swojej aplikacji mobilnej dostarcza usługi, które wiosenny wypoczynek uczynią bezpiecznym i wygodnym.

Już dawno kalendarz nie był tak łaskawy, jak wokół tegorocznej majówki. Tylko kilka dni urlopu dzieli nas od długiego odpoczynku. Udana podróż to zawsze dużo przygotowań i szereg spraw, o których łatwo zapomnieć. Na szczęście klienci VeloBanku nie muszą się tym martwić. Wszystko czego potrzebują, aby ruszyć w drogę, znajdą w aplikacji mobilnej swojego banku.

Advertisement

Od zawsze pielęgnujemy w DNA naszej marki skupienie na nowoczesności i wygodzie klientów. Nasza aplikacja to idealny towarzysz podróży, wypełniony dodatkami, które sprawią, że nasza podróż będzie wygodniejsza. Mamy w niej funkcjonalności zwiększające bezpieczeństwo i komfort w trakcie zbliżającej się majówki. Są to wygodne płatności, ale też możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej, opłacenia parkingu, autostrady w Polsce i za granicą, a nawet zaopatrzenia się w najpopularniejsze waluty potrzebne do dalszych podróży. Pozostaje tylko trzymać kciuki, by pogoda w pierwszych dniach maja dopisała” – podkreśla Marta Dałkiewicz, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w VeloBanku.

Dla wszystkich, którzy wybrali na majówkę bliższe kierunki podróży VeloBank ma w aplikacji funkcjonalność umożliwiającą szybki zakup biletów komunikacji w polskich miastach. Można nabyć je przed zalogowaniem do aplikacji, a ich ceny będą identyczne, jak w biletomacie czy kiosku. Wygodny proces umożliwia kupno nawet po tym, kiedy wsiądziemy do autobusu czy tramwaju. Dla podróżujących samochodem nieocenionym wsparciem będzie możliwość bezgotówkowej płatności za parkingi. Nie trzeba już, będąc w podróży po Polsce, szukać parkometrów i rozmieniać gotówkę. Funkcja start/stop sprawi, że nie będziemy musieli deklarować długości naszego postoju. Kiedy przyjdzie nam przemieszczać się głównymi szlakami komunikacyjnymi, z pomocą przyjdzie system automatycznych płatności za autostrady. Tzw. videotolling, czyli sczytywanie tablic rejestracyjnych przez kamery, umożliwi przejazd przez bramki na płatnych odcinkach dróg, bez konieczności postoju przy kasie.

Aplikacja VeloBanku pomoże nam również za granicą. Każdy, kto korzysta z funkcji płatności za autostrady łatwo może kupić E-Winiety na płatne drogi za granicą. W tym wypadku wizytę na stacji czy w sklepie oraz naklejanie winiety na szybę, dzięki VeloBankowi zamienimy na szybsze i wygodniejsze przejazdy. Oczywiście w każdej chwili E-Winietę można zapisać do formatu PDF i okazać podczas kontroli drogowej. Spokojną majówkę może zapewnić ubezpieczenie Bezpieczna Wyprawa. Dzięki tej funkcji możemy wybrać jeden z wariantów polisy lub samemu określić własny zakres ubezpieczenia turystycznego. Obejmuje ono ryzyka związane z kosztami rezygnacji z podróży oraz ochronę w wypadku zaostrzenia się chorób przewlekłych za granicą. Podróżujący z rodzinami mogą liczyć na dodatkową zniżkę. W każdej chwili możemy również skorzystać z VeloKantoru, który pozwoli wymienić złotówki i płacić jedną z 4 popularnych walut (EUR, USD, GBP, CHF). Dzięki usłudze powiadomień otrzymasz informację, gdy kurs będzie taki, jakiego oczekujesz. Możesz również złożyć zlecenie wymiany walut, by transakcja została zrealizowana automatycznie, gdy kurs zmieni się zgodnie z oczekiwaniami.

Wygodną bankowość mobilną VeloBanku poznasz lepiej na stronie: https://www.velobank.pl/klienci-indywidualni/bankowosc-elektroniczna/bankowosc-mobilna.html.

Advertisement

Nota prawna: z usług związanych z transportem w aplikacji VeloBank skorzystasz pod warunkiem ich aktywacji oraz zapewnienia środków na rachunku. Usługę biletów i parkingów dostarcza MoBilet, a usługę autostrad i E-Winiet dostarcza Autopay. Lista miast, w których można skorzystać z usługi zakupu biletu i opłaty za parking, lista autostrad oraz dróg z dostępnymi e-winietami do zakupu dostępne na velobank.pl. Zakres ochrony ubezpieczeniowej oraz wysokość składki uzależnione są od wybranego wariantu ubezpieczenia. Przed zakupem ubezpieczenia koniecznie przeczytaj Ogólne Warunki Ubezpieczenia – w dokumencie znajdziesz szczegółowy zakres ochrony, ograniczenia oraz wyłączenia odpowiedzialności. Ubezpieczycielem jest TU Europa S.A. Ofertę kantoru walutowego udostępniamy dla Ciebie, jeśli posiadasz u nas konto osobiste w złotych oraz konto walutowe w walucie, którą chcesz kupić lub sprzedać. W reklamie posługujemy się nazwami handlowymi – odpowiadające im nazwy usług reprezentatywnych i ich definicje znajdziesz na velobank.pl/slownik.

Continue Reading

Biznes

Rośnie niepewność dzieci w sieci

Published

on

By

ING Bank Śląski

art. sponsorowany

Bank ING ponownie przeprowadził badanie* dzieci w wieku 7-17 lat – na ile bezpiecznie czują się w Internecie i na jakie cyberzagrożenia były narażone. Z badania wynika, że rośnie niepewność wśród dzieci – najmłodsi nie wykluczają, że padli ofiarą różnych cyberzagrożeń, ale nie są w stanie jednoznacznie określić, że takie incydenty miały miejsce. Ponad połowa dzieci chce dowiedzieć się więcej o tym jak bezpiecznie korzystać z Internetu.

Aż 77 proc. dzieci w wieku 13-17 lat i 44 proc. w wieku 7-12 lat korzysta z sieci samodzielnie wtedy, kiedy chcą, bez nadzoru rodziców. W starszej grupie tylko 17 proc. respondentów deklaruje, że ich rodzice wiedzą, co oni robią w sieci. Dzieci rzadziej niż rok temu zwracają się do rodziców o porady dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu. W 2023 roku ok. 80 proc. badanych deklarowało, że rozmawiało z rodzicami o bezpiecznym korzystaniu z sieci, dziś jest to ponad 70 proc. Co trzecie dziecko w obu grupach wiekowych wiedzę o tym, jak bezpiecznie korzystać z Internetu, czerpie od znajomych, a ponad połowa starszych dzieci wskazała Internet jako źródło wiedzy.

Advertisement

Już 19 proc. młodszych i 15 proc. starszych respondentów twierdzi, że być może ktoś przejął ich konto w grze lub aplikacji. Aż 20 proc. dzieci oraz 27 proc. nastolatków przyznaje, że mogło dojść do nieautoryzowanego dostępu do ich zdjęć lub wiadomości. Spadł odsetek respondentów, którzy stanowczo zaprzeczyli, że tego typu sytuacje miały miejsce. Ponadto 20 proc. respondentów w obu grupach wiekowych przyznaje, że namawiano ich do klikania w podejrzane linki.

Ważne jest, aby rodzice rozmawiali i aktywnie angażowali się w życie cyfrowe swoich dzieci, towarzysząc im w wirtualnym świecie. Rodzice mogą skorzysta

z atrakcyjnych form przekazywania wiedzy, takich jak np. gry online. Są one dziś nieodłącznym elementem dorastania i odpowiednio dobrane mogą kształtować pożądane postawy i dawać dzieciom możliwość ćwiczenia, reagowania na cyberzagrożenia w bezpiecznym dla nich środowisku gry. Warto sięgać po takie rozwiązania jak gra edukacyjna »Miasto ING« w Roblox, która uczy dzieci bezpiecznego korzystania z sieci w sposób naturalny i angażujący, a zarazem może być polem do wspólnej zabawy i rozmowy rodziców i dzieci”podkreśla Jowita Michalska, założycielka i prezeska Digital University.

ING Bank Śląski od 3 lat tworzy przestrzeń „Miasta ING” na platformie gamingowej Roblox, aby wzbudzać zainteresowanie tematyką cyberbezpieczeństwa u młodych osób w ich naturalnym środowisku oraz wspierać rodziców w edukacji w tym zakresie. Bank zaprasza dzieci do nowo powstałej Akademii Cyberbezpieczeństwa w Mieście ING, aby poprzez zabawę pozyskiwali przydatną wiedzę o bezpieczeństwie w sieci. „Miasto ING” to gra edukacyjna, z którą ING pojawił się na platformie gamingowej Roblox jako pierwszy bank w Polsce. W cyfrowym świecie gracze mogą gromadzić wirtualne pieniądze poprzez wykonywanie różnych zadań i wyzwań. Gra pozwala trenować dobre nawyki związane z finansami w sposób najbardziej przyjazny, czyli przez zabawę. Gracze uczą się zarządzania pieniędzmi: oszczędzania i umiejętnego ich wydawania. Gra została również rozszerzona o moduł uczący bezpieczeństwa w sieci i dodany został tryb multiplayer.

Advertisement

* Badanie przeprowadzono wśród dzieci i młodzieży (7-17 lat) na przełomie stycznia i lutego 2024 roku przez agencję badawczą Minds & Roses na zlecenie ING. W badaniu wzięły udział dzieci w wieku 7-12 n=128, oraz dzieci 13-17 n=151.

Źródło informacji: ING Bank Śląski

Advertisement
Continue Reading

Advertisement
Advertisement