Connect with us



Kultura

33. Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny „Bukowińskie Spotkania”

Published

on

22 stycznia 2022 roku sygnowano w rumuńskim Câmpulung Moldovenesc porozumienie o realizacji 33. edycji „Bukowińskich Spotkań”. Po dwuletnich ograniczeniach spowodowanych pandemią Covid-19, z optymizmem spoglądając na plan przeprowadzenia festiwalu w br., Niestety. Rozpoczęta miesiąc później rosyjska agresja na Ukrainę zmusiła do weryfikacji przyjętych w porozumieniu uzgodnień.

• Corocznie „Bukowińskie Spotkania” rozpoczynała ich polska edycja w Jastrowiu i w Pile. Wojna w Ukrainie spowodowała przesunięcie terminu realizacji projektu z czerwca na wrzesień br.

• 22 lipca 2022 roku w rumuńskim Câmpulung Moldovenesc rozpoczął się 33. Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny „Bukowińskie Spotkania”. Ten jeden z największych europejskich festiwali folklorystycznych, w dniach 5-7.08 przeniósł się do węgierskiego Bonyhád, stamtąd do Polski – do dolnośląskiego Lubania (18-19.08), a jego wędrówkę po Europie zakończą „Spotkania” w Jastrowiu i Pile (15-18.09.).
• Dzięki wielkiej determinacji – mimo toczącej się wojny – ukraińskie zespoły zaprezentowały się w rumuńskiej edycji festiwalu w Câmpulung Moldovenesc i w polskiej – w Lubaniu. Zespół „Junist” z Czerniowiec zaśpiewa i zatańczy w Jastrowiu i Pile.

• Pomysłodawcą i głównym organizatorem projektu, corocznie – od 1990 roku – jest Regionalne Centrum Kultury – Fabryka Emocji w Pile, realizujące edycję polską i sprawujące nadzór merytoryczny nad całym projektem, koordynując i wspierając działania zagranicznych partnerów, odpowiadających za realizację festiwalu w swoich krajach.

Advertisement

• Projekt oparty jest na dwóch równoważnych założeniach: ukazaniu i ochronie bogactwa bukowińskiej kultury ludowej w jej wielonarodowym aspekcie oraz wpisaniu bukowińskiej szkoły współżycia różnych narodów w europejski system wartości zwiększających poszanowanie dla odmienności kulturowej i kompetencji w zakresie komunikacji międzykulturowej, w budowanie społeczeństwa obywatelskiego.

„Bukowińskie Spotkania”, to dzisiaj jeden z największych festiwali folklorystycznych w Europie, to wielkie przedsięwzięcie organizacyjne i logistyczne. W ciągu 33. lat istnienia imprezy Regionalne Centrum Kultury w Pile stało się centrum organizacyjnym festiwalu. Stało się też jednym z najważniejszych ośrodków promujących wielokulturowość Europy Wschodniej, różnorodność i równość kultur, dialog międzykulturowy jako sposób poznawania się, rozwoju i zapobiegania konfliktom, zwłaszcza wśród mniejszości narodowych.

• Corocznie w festiwalu uczestniczyło około 150 zespołów z bukowińskim rodowodem, prawie drugie tyle stanowi „zaplecze” dla kolejnych jego edycji. Na tegorocznych arenach „Bukowińskich Spotkań” wystąpiło 75 zespołów: z Polski, Ukrainy, Rumunii i Węgier – prawie 2500 wykonawców. Na festiwalowych scenach w Jastrowiu i Pile zaprezentuje się 12 zespołów z Polski, Ukrainy i Rumunii.

• Na Bukowinie folklor był – i w znacznym stopnie pozostał – zjawiskiem międzykulturowym, zawierającym niepowtarzalne i specyficzne cechy różnych kultur: ukraińskiej, rumuńskiej, polskiej, żydowskiej, węgierskiej, niemieckiej, ormiańskiej i innych. Poprzez folklor i język broniono i zachowywano własną etniczną odrębność i tożsamość, prawo do istnienia, a jednocześnie, poprzez wielorakie kontakty, dochodziło do wzajemnych wpływów i penetracji, krystalizowała się spójność bukowińska.

• Celem festiwalu jest popularyzacja i ochrona tych wartości, które mają wpływ na utrwalanie tożsamości narodowych, umacnianie tradycji i więzi międzyludzkich. Festiwal ma wymiar edukacyjny i promocyjny, jest świętem folkloru i ludzi manifestujących szacunek do odmienności kultur i ich tradycji.

Advertisement

• We współczesnym obrazie kultury przeważa pogląd, że folklor, a tym samym festiwale folklorystyczne to wartości w skali regionalnej. „Bukowińskie Spotkania” dobra te oraz ich obieg przenoszą z lokalnego kręgu w nową, szerszą przestrzeń. Ideą jest maksymalna dostępność, w wymiarze lokalnym – liczne prezentacje plenerowe w centrach miast, umożliwiające otwartość na inne kultury, w wymiarze krajowym i europejskim – promocja kultur narodowych.

• W dobie szybko postępującej globalizacji, kultura ludowa ulega marginalizacji, stając się barwnym dodatkiem do skansenów. Jej żywotność zależy bardzo często od przeglądów i festiwali folklorystycznych, które stają się jedną z nielicznych form manifestacji kultury regionu.

• Liczny udział w festiwalu zespołów wielopokoleniowych, grup młodzieżowych i dziecięcych, buduje gwarancję zachowania tradycji regionalnej. Aktywny udział w projekcie dużej grupy ludzi młodych to dowód, że bukowińska kultura nie ma charakteru „skansenowskiego” lecz jest żywa, zaświadcza o pokoleniowym przekazie tradycji i perspektywie „Bukowińskich Spotkań”.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Kultura

To tylko botoks – czyli zastrzyk uśmiechu

Published

on

By

Zapraszamy na spektakl komediowy „To tylko botoks, czyli zastrzyk uśmiechu” 14.04.2024 r. o godzinie 16:00 oraz 19:00, Piła, RCK – Teatr Miejski.

Wyobraź sobie, że chcesz dokonać zmiany swojego wizerunku za pomocą operacji plastycznej w tajemnicy przed swoimi najbliższymi. W tym samym momencie trafiasz na kupon promocyjny, dzięki któremu Twoja metamorfoza może odbyć się w wyjątkowo korzystnej cenie. Niestety na tę samą ofertę wpada cała Twoja rodzina i wszyscy spotykacie się w jednej klinice medycyny estetycznej, prowadzonej przez niesamowicie sprytną Cristinę. Jedyny lekarz, pracujący w klinice, doktor Longadonga gwarantuje, że efekty Twojej zmiany będą spektakularne, w końcu podchodził do egzaminu lekarskiego podchodził 10 razy.

Obsada:
Cristina – Anna Gzyra-Augustynowicz/ Daria Zawratyńska

Wendy – Anna Korcz / Magdalena Wójcik/Magdalena Górska

Advertisement

Amy – Ewelina Kudeń- Nowosielska / Agnieszka Kaczorowska- Pela/ Ilona Janyst

Tim – Kacper Gaduła-Zawratyński / Jakub Kucner

Longadonga – Marcin Rogacewicz / Krzysztof Wach

Gary – Jacek Bończyk / Jacek Kopczyński/ Zbigniew Suszyński

Advertisement

Billy/Bob – Tomasz Ciachorowski / Bartłomiej Nowosielski

 

Spektakl dla widzów od 16 roku życia.

Bilety dostępne na https://copa.pl/pila/

Advertisement

Continue Reading

Kultura

Kto zdobył Fryderyka? – nagrody Akademii Fonograficznej

Published

on

By

Lech Janerka został Artystą Roku i zdobył w sumie pięć Fryderyków 2024. Wśród laureatów tegorocznych nagród Akademii Fonograficznej znaleźli się także m.in. Hania Rani, Łona x Konieczny x Krupa oraz Daria ze Śląska. Jubileuszowa 30. Gala Muzyki Rozrywkowej i Jazzu odbyła się w piątek w PreZero Arenie Gliwice.

Tego wieczoru na scenie wystąpili m.in.: Doda i Smolasty, Daria Zawiałow, Kwiat Jabłoni, Vito Bambino, Ralph Kaminski, Mery Spolsky, WaluśKraksaKryzys, Kaśka Sochacka, Natalia Przybysz, Rosalie, Daria ze Śląska, L.U.C., Kayah, Margaret, Kacperczyk, Włodi i Chivas.

 

Lech Janerka osobiście nie pojawił się na gali, ponieważ w sobotę we Wrocławiu rozpoczyna trasę koncertową z płytą „Gipsowy odlew falsyfikatu”, która powstawała 18 lat. Otrzymał nagrody w kategoriach: artysta roku, utwór roku, album roku alternatywa, kompozytor roku oraz autor roku. W 2015 r. przyznano mu Złotego Fryderyka za całokształt twórczości.

Advertisement

 

W tym roku ośmioma nominacjami wyróżniono Vito Bambino, jednak ostatecznie nie dostał ani jednej statuetki. Dwie odebrał w 2022 r.

 

Artystką Roku została Hania Rani (pozostałe nominowane: Daria Zawiałow, Kasia Lins, Kaśka Sochacka, Mery Spolsky, Sanah), tytuł Artysta Roku przypadł Lechowi Janerce (pozostali nominowani: Krzysztof Zalewski, Mrozu, Taco Hemingway, Vito Bambino), a za Zespół/ projekt artystyczny roku uznano grupę Łona x Konieczny x Krupa (pozostali nominowani: Kacperczyk, Kwiat Jabłoni, Lordofon, Męskie Granie Orkiestra 2023).

Advertisement

 

Oto lista pozostałóych nagród:

 

Fonograficzny debiut roku: Daria ze Śląska. Pozostali nominowani: Frank Leen, Ignacy, Kathia, Matecki.

Advertisement

 

Utwór roku: Lech Janerka „Dupa jak sofa”. Pozostali nominowani: Daria Zawiałow „FIFI HOLLYWOOD”, L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra ft. Kayah, Dagadana, Laboratorium Pieśni, Tęgie Chłopy „Jesień – Tańcuj”, Męskie Granie Orkiestra 2023 (Igo, Mrozu, Vito Bambino) „Supermoce”, Vito Bambino „Etna”.

 

Album roku pop: Daria Zawiałow „Dziewczyna Pop”. Pozostali nominowani: Dawid Tyszkowski „Mój kot zaginął i raczej już nie wróci”, Ignacy „Central Park”, Kwiat Jabłoni „Pokaz slajdów”, Mery Spolsky „Erotik era”.

Advertisement

 

Album roku indie pop: Daria ze Śląska „Tu była”. Pozostali nominowani: Kasia Lins „Omen”, Natalia Przybysz „Tam”, Katarzyna Nosowska „Degrengolada”, Vito Bambino „Pracownia”.

 

Album roku hop-hop: Łona x Konieczny x Krupa „TAXI”. Pozostali nominowani: PRO8L3M „PROXL3M”, Taco Hemingway „1-800-Oświecenie”, Włodi „HHULTRAS”, Zdechły Osa „Breslau hardcore”.

Advertisement

 

Album roku soul/r&b/reggae: Paulina Przybysz „Wracając”. Pozostali nominowani: Marika „Cykl”, Rosalie. „Motherlode”.

 

Album roku rock: WaluśKraksaKryzys „+piekło+niebo+”. Pozostali nominowani: Dr Misio „Chory na Polskę”, Kim Nowak „My”, Myslovitz „Wszystkie narkotyki świata”, Riverside „ID.Entity”.

Advertisement

 

Album roku metal: Flapjack „Sugar free”. Pozostali nominowani: Carnal „Horyzont zdarzeń”, Dragon „Unde malum”, Łysa Góra „W ogniu świat”, Ugory „Wicher”.

 

Album roku alternatywa: Lech Janerka „Gipsowy odlew falsyfikatu”. Pozostali nominowani: Bokka „Bokka hits 10”, Hania Rani „Ghosts”, Jan Emil Młynarski „Narkotyki”, Spięty „Heartcore”.

Advertisement

 

Album roku elektronika: Zima Stulecia „Minus 30°C”. Pozostali nominowani: Kiwi „Paranoje”, Krzesimir Dębski & Tadeusz Sudnik „Borello”, Mariusz Duda „Afr AI d”, Władysław Gudonis Komendarek, Krzysztof Maria Komendarek–Tymendorf „AtomoGenus”.

 

Album roku muzyka korzeni: EABS meets Jaubi „In Search of a Better Tomorrow”. Pozostali nominowani: Hańba! „Kryzys”, Laboratorium Pieśni „Hé oyáte”, Same Suki „Dziadoskie piosenki o miłości”, Żywiołak „Dekonstrukcja historyczna I”.

Advertisement

 

Album roku blues: Porter/Karczewska „On The Wrong Planet” Pozostali nominowani: Boogie Boys „Full Speed No Brakes” oraz Sławek Wierzcholski i Nocna Zmiana Bluesa „Koncert w Rozmarino”.

 

Album roku muzyka filmowa, teatralna, ilustracyjna: L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra „Chłopi”. Pozostali nominowani: Andrzej Smolik „Imago” (Original soundtrack), Hania Rani „On Giacometti”, Kleks „Akademia Pana Kleksa”, Zamilska „Mother’s Day” (Music from the Netflix Film).

Advertisement

 

Album roku piosenka poetycka i literacka: Katarzyna Groniec „Konstelacje”. Pozostali nominowani: Fismoll „Pomiędzy”, Miuosh „Początek”, Sorry Boys „Moje serce w Warszawie”, Tomek Ziętek „Some Old Songs”.

 

Album roku muzyka dziecięca: Czesław Mozil i Grajkowie Przyszłości „Inwazja Nerdów vol. 1”. Pozostali nominowani: Natalia Lesz „Piosenki domowe”, Śpiewające Brzdące „Lisek i przyjaciele”.

Advertisement

 

Najlepsze nagranie koncertowe: Mrozu „MTV Unplugged”. Pozostali nominowani: Kaśka Sochacka „Live”, Mikromusic „Mikromusic z Górnej Półki”, Sanah „Bankiet u Sanah”, Skalpel „Big Band Live”.

 

Najlepsze nowe wykonanie: Mrozu „Nie stało się nic” (MTV Unplugged). Pozostali nominowani: Brodka, Rosalie. „Jezioro szczęścia”, Karaś/Rogucki „Zaopiekuj się mną”, Sanah „Pocałunki” (M. Pawlikowska-Jasnorzewska), Krzysztof Zalewski „Płonąca stodoła”.

Advertisement

 

Teledysk roku: Krzysztof Kiziewicz za teledysk: „Bym poszedł” – Łona x Konieczny x Krupa. Pozostali nominowani: Krzysztof Grajper za teledysk „Supermoce” – Męskie Granie Orkiestra 2023, Maciej Aleksander Bierut, Kasia Lins, Karol Łakomiec za teledysk „Po trupach do Ciebie” – Kasia Lins, Nikodem Marek za teledysk „FIFI HOLLYWOOD” – Daria Zawiałow, Tadeusz Śliwa za teledysk „mori” – Dawid Podsiadło.

 

Producent/ producentka/ team producencki roku: Hania Rani. Pozostali nominowani: Andrzej Smolik, Frank Leen, Hotel Torino (Patryk Kumór, Dominic Buczkowski-Wojtaszek), L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra, Mateusz Dopieralski (Vito Bambino).

Advertisement

 

Kompozytor/ kompozytorka/ team kompozytorski roku: Lech Janerka. Pozostali nominowani: Daria Zawiałow, Bartosz Dziedzic; Łona x Konieczny x Krupa; Sanah, Dominik Buczkowski-Wojtaszek, Patryk Kumór; Vito Bambino, Amar Ziembiński, Franciszek Kempa, Moo Latte.

 

Autor/ autorka/ team autorski roku: Lech Janerka. Pozostali nominowani: Daria Zawiałow, Hania Rani, Sanah, Vito Bambino.

Advertisement

 

Fonograficzny debiut roku jazz: Michał Aftyka. Pozostali nominowani: Horntet, Irka Zapolska, Piotr Szlempo, superminimalism.

 

Album roku jazz: ex aequo Aga Derlak „Parallel”, Andrzej Święs Trio „Flying lion”. Pozostali nominowani: Dorota Miśkiewicz, Toninho Horta „Bons Amigos”, Paweł Tomaszewski i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie „Coincidence” Tomasz Chyła Quintet „Music We Like To Dance To”.

Advertisement

 

Artysta roku jazz: ex aequo Aga Derlak i Zbigniew Jakubek. Pozostali nominowani: Andrzej Święs, Dorota Miśkiewicz, Paweł Tomaszewski, Tomasz Chyła.

 

Fryderykowy przebój trzydziestolecia (głosowanie słuchaczy radia RMF): Myslowitz „Długość dźwięku samotności”.

Advertisement

 

Nagrody, których nazwa nawiązuje do wybitnego kompozytora Fryderyka Chopina, są przyznawane w Polsce od 1995 r. z inicjatywy Związku Producentów Audio-Video. Wówczas statuetki odebrali m.in. Stanisław Sojka, Edyta Bartosiewicz i Hey. Laureatów w tajnym głosowaniu wybiera Akademia Fonograficzna – jury złożone z ponad 1000 artystów, dziennikarzy i innych pracowników branży muzycznej. Wyjątek stanowią Złote Fryderyki, o których wręczeniu za całokształt twórczości decyduje Rada Akademii Fonograficznej.(PAP)

Advertisement
Continue Reading

Advertisement
Advertisement