BiznesSystem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej dopiero w połowie roku

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej dopiero w połowie roku

Miał być już dawno – nie ma. Mowa o Systemie Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w Pile. Teraz włodarze miasta zapowiedzieli, że system wystartuje… w połowie roku. Czy tak się stanie, zobaczymy.

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej dopiero w połowie roku
Redakcja 7dni Piła

Na pilskich przystankach autobusowych pojawiły się pierwsze tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Docelowo w ramach dwóch projektów realizowanych obecnie będzie ich 31. Przewiduje się, że System będzie w pełni dostępny dla pasażerów w połowie 2022 r.

– Budowa i wdrożenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) to kompleksowy projekt, którego podstawowym celem jest uruchomienie zintegrowanego systemu informatycznego, dostarczającego pasażerom komunikacji miejskiej w Pile informacji o prognozowanym czasie odjazdu autobusu obsługującego określoną linię z wybranego przystanku. System będzie na bieżąco monitorował aktualną pozycję autobusów w ruchu na podstawie zainstalowanych w nich modułów GPS – mówi prezydent Piły Piotr Głowski.

– W ramach Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w serwery i sprzęt komputerowy, wyposażone zostaną: zajezdnia MZK Piła – Centrum Danych (serwerownia) i Centrum Nadzoru Ruchu (dyspozytornia), jak również stanowisko w Centrum Monitoringu Wizyjnego Straży Miejskiej na dworcu PKP – informuje Jolanta Sobieszczyk, dyrektor Wydziału Rozwoju i Funduszy Europejskich.

A wszystko po to, by ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji miejskiej, której autobusy dzięki uruchomieniu SDIP, zyskają pierwszeństwo przejazdu przez skrzyżowania położone w pobliżu przystanków, na których znajdują się tablice. Przykładem jest przystanek na ulicy Roosevelta, gdzie odbyła się konferencja prasowa, który został technologicznie powiązany z rondem Roosevelta-Okólna.

– Dzięki SDIP ruszający z tego przystanku autobus, uzyska pierwszeństwo przejazdu, a pojazdy z ulic krzyżujących się zatrzyma światło czerwone. Natomiast priorytetowe traktowanie komunikacji miejskiej, jest elementem polityki niskooemisyjnej, na której nam bardzo zależy. Liczymy bowiem, że dzięki temu z samochodów prywatnych do autobusów przesiadać się będzie coraz więcej mieszkańców miasta – wyjaśnia P. Głowski.

Pasażerowie będą mieli natomiast do dyspozycji:

aplikację mobilną i strona www, prezentujące godziny rzeczywistych odjazdów z wybranego przystanku, wyświetlenie lokalizacji tablic SDIP na mapie cyfrowej, graficzną wizualizację linii autobusowych wraz z naniesionymi przystankami na mapie cyfrowej;

31 elektronicznych dwustronnych tablic na przystankach komunikacji miejskiej w różnych częściach Piły. Tablice dzięki łączności z autobusami i Centrum Danych będą wyświetlać rzeczywisty czas odjazdu autobusu oraz komunikaty informacyjne (np. o utrudnieniach w ruchu). Wbudowany syntezator mowy zapewni dostępność tablic dla osób niewidomych i niedowidzących.

Wybrane dla Ciebie