Polska i ŚwiatNiemal 90 proc. Polaków deklaruje, że jada śledzie

Niemal 90 proc. Polaków deklaruje, że jada śledzie

Niemal 90 proc. Polaków deklaruje, że jada śledzie - wynika z badania SW Research. Konsumenci pytani o cenę najczęściej deklarowali, że byliby skłonni zapłacić za śledzia 6 lub 10 zł w zależności, czy śledź jest ze zrównoważonego połowu.

Adam War�awa
gda�sk, �owienie, nabrze�e, nowy port, po�owy, ryba, ryby, w�dkarz, w�dkarze, w�dkowanie, gda�sk gda�sku, nabrze�e nabrze�u, nowym porcie
Adam War�awa gda�sk, �owienie, nabrze�e, nowy port, po�owy, ryba, ryby, w�dkarz, w�dkarze, w�dkowanie, gda�sk gda�sku, nabrze�e nabrze�u, nowym porcie
Źródło zdjęć: © PAP | Adam War�awa

"Śledź od wieków zajmuje szczególne miejsce w polskiej kulturze i w kuchni. Pojawia się obowiązkowo na wigilijnym stole, w menu przedświątecznych spotkań »śledzikowych«, w czasie karnawału, Ostatków czy Wielkiego Postu" - zauważyli autorzy badania.

W badaniu, które objęło jedynie Polaków deklarujących, że jedzą śledzie, 55,7 proc. mówiło, że robi to okazjonalnie (1-3 razy w miesiącu), 25,1 proc. - regularnie, przynajmniej raz w tygodniu. Rzadko, np. kilka razy w roku, śledzie jada 15,2 proc., a przy szczególnych okazjach, np. w Wigilię - 2,8 proc.

Jednocześnie 75 proc. uczestników badania twierdzi, że chętniej sięgnie po produkt śledziowy, jeśli pochodzi on ze zrównoważonych źródeł, choć ponad połowa - 53,6 proc. badanych nie wie jakie populacje śledzi poławiane są w sposób zrównoważony.

Respondenci za śledzia bez certyfikatu najczęściej byliby skłonni zapłacić 6 zł (22 proc.). Z kolei 7 zł przeznaczyłoby 16 proc., a 8 zł - 17 proc. Najwyższą kwotę - 10 zł deklarowało 15 proc. respondentów. W przypadku produktu z certyfikatem najczęściej badani wskazywali, że zapłaciliby za niego 10 zł oraz 9 zł (odpowiednio 19 proc. i 18 proc.). Mniejszą cenę, np. 8 zł zapłaciłoby 14 proc., a 7 zł - 11 proc. Co czwarta osoba zapłaciłaby ponad 10 zł (9 proc. - 11 zł, 7 proc. - 12 zł, 8 proc. - więcej niż 12 zł.).

Oba opisane badania przeprowadził SW Research na zlecenie Marine Stewardship Council (MSC). Pierwsze na grupie 1046 dorosłych Polaków we wrześniu 2025 r, a drugie w październiku na grupie 808 konsumentów śledzi, którzy w ciągu ostatnich 2 miesięcy kupili produkt śledziowy lub regularnie jedzą śledzie.

MSC to międzynarodowa organizacja pozarządowa zajmująca się m.in. wydawaniem certyfikatów zrównoważonego rybołówstwa. W Polsce MSC certyfikuje ok. 400 produktów.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie