Connect with us

Edukacja

Centralna Komisja Egzaminacyjna: maturę zdało 78,2 proc. tegorocznych absolwentów

Published

on

fot. PAP

Maturę zdało 78,2 proc. tegorocznych absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. 15,5 proc. abiturientów, którzy nie zdali jednego przedmiotu, ma prawo do poprawki 23 sierpnia – podała Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Wstępne wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego w sesji głównej – majowej – przestawiono we wtorek na konferencji w Ministerstwie Edukacji i Nauki. CKE opublikowała też wstępne wyniki na swojej stronie internetowej.

 

We wtorek od rana maturzyści mogą poznać swoje indywidualne wyniki w systemie ZIU (http://wyniki.edu.pl).

 

Advertisement

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek wskazał, że tegoroczna matura przebiegała w nieco inny sposób niż w latach poprzednich.

 

“Była to spokojniejsza matura jeśli chodzi o sposób zorganizowania niż ubiegłych latach. Była poprzedzona rokiem szkolonym, który niemal w całości odbywał się stacjonarnie. To miało bardzo duże znaczenie dla dobrego przygotowania się uczniów klas maturalnych do egzaminu” – ocenił szef MEiN.

 

Przypomniał, że ubiegłym roku matura odbywała się w warunkach pracy w trybie zdalnym. Maturzyście większość czasu spędzali w domach i przed komputerami, co na pewno nie sprzyjało pracy. Stąd spodziewaliśmy się, że wyniki będą lepsze od ubiegłorocznych i tak rzeczywiście jest” – powiedział Czarnek. Przyznał, że “nie jest dobrze porównywać wyniki matury rok do roku, bo każda jest inna”. W ocenie szefa MEiN to, że “praca w szkołach była normalna, stacjonarna, odbiło się na wynikach matur”. “Ok. 10 tys. uczniów więcej w stosunku do poprzedniego roku zdało maturę” – poinformował minister Czarnek.

Advertisement

 

Z tegorocznych absolwentów liceów maturę zdało 84,0 proc., a prawo do poprawki ma 11,4 proc. Spośród tegorocznych absolwentów techników maturę zdało 69,2 proc., a prawo do poprawki ma 22,0 proc. Z tegorocznych absolwentów szkół branżowych II stopnia maturę zdało 20,5 proc., a prawo do poprawki ma 33,6 proc.

 

Egzamin maturalny z języka polskiego zdało 95 proc. tegorocznych absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, egzamin z matematyki – 82 proc. absolwentów, a z języka angielskiego, najczęściej wybieranego na maturze – 94 proc. Egzamin z niemieckiego zdało 86 proc. abiturientów, z rosyjskiego – 89 proc., z francuskiego – 98 proc., z hiszpańskiego – 95 proc., a z włoskiego – 93 proc.

 

Advertisement

Wśród absolwentów liceów ogólnokształcących egzamin maturalny z języka polskiego zdało 96 proc. abiturientów, egzamin z matematyki zdało 86 proc., a spośród tych, którzy wybrali język angielski, zdało 96 proc. Egzamin z niemieckiego zdało 91 proc. abiturientów, z rosyjskiego – 92 proc., z francuskiego – 98 proc., z hiszpańskiego – 96 proc., a z włoskiego – 95 proc.

 

Wśród absolwentów techników egzamin maturalny z polskiego zdało 92 proc. abiturientów, egzamin z matematyki zdało 75 proc., a spośród tych, którzy wybrali język angielski zdało 92 proc. Egzamin z niemieckiego zdało 80 proc. abiturientów, z rosyjskiego – 86 proc., z francuskiego – 86 proc., z hiszpańskiego – 76 proc., a z włoskiego – 80 proc.

 

Wśród absolwentów szkół branżowych II stopnia egzamin maturalny z polskiego zdało 68 proc. abiturientów, egzamin z matematyki zdało 29 proc., a spośród tych, którzy wybrali język angielski – zdało 61 proc. Egzamin z niemieckiego zdało 40 proc. abiturientów, z rosyjskiego – 100 proc.

Advertisement

 

Średni wynik uzyskany przez maturzystów z egzaminu pisemnego z języka polskiego na obowiązkowym poziomie podstawowym to 54 proc. możliwych do uzyskania punktów (wśród absolwentów liceów – 57 proc., wśród absolwentów techników – 49 proc., wśród absolwentów szkół branżowych – 35 proc.), z matematyki na obowiązkowym poziomie podstawowym to 58 proc. możliwych do uzyskania punktów (wśród absolwentów liceów – 63 proc., wśród absolwentów techników – 49 proc., wśród absolwentów szkół branżowych – 29 proc.).

 

Średni wynik z języka angielskiego – 76 proc. możliwych do uzyskania punktów (wśród absolwentów liceów – 82 proc., wśród absolwentów techników – 68 proc., wśród absolwentów szkół branżowych – 43 proc.), z niemieckiego to 57 proc. pkt. (w liceach – 66 proc., w technikach – 46 proc., w szkołach branżowych – 35 proc.), z rosyjskiego – 68 proc. pkt. (w liceach – 73 proc., w technikach – 62 proc., w szkołach branżowych – 66 proc.), z francuskiego – 81 proc. pkt. (w liceach – 82 proc., w technikach – 59 proc.), z hiszpańskiego – 77 proc. pkt. (w liceach – 78 proc., w technikach – 55 proc.), a z włoskiego – 77 proc. pkt. (w liceach – 78 proc., w technikach – 66 proc.).

 

Advertisement

W tym roku – podobnie jak w ubiegłym – w związku z epidemią COVID-19 egzamin maturalny był przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych ogłoszonych w grudniu ub. r., a nie na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Wymagania egzaminacyjne stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie.

 

Maturzyści musieli obowiązkowo przystąpić do trzech egzaminów pisemnych na poziomie podstawowym: z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. Maturzyści musieli też przystąpić obowiązkowo do jednego pisemnego egzaminu na poziomie rozszerzonym, czyli do egzaminu z tzw. przedmiotu dodatkowego lub do wyboru. Chętni mogli przystąpić maksymalnie do sześciu egzaminów na poziomie rozszerzonym.

 

W tym roku, po raz pierwszy, absolwenci 4-letniego technikum oraz absolwenci branżowej szkoły II stopnia, nie mieli obowiązku przystąpienia do egzaminu z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym, jeżeli spełnili wszystkie warunki niezbędne do uzyskania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe albo dyplomu zawodowego w zawodzie nauczanym na poziomie technika.

Advertisement

 

Licealiści na poziomie rozszerzonym najczęściej wybierali język angielski – 73 proc., język polski – 30 proc., matematykę – 29 proc., biologię – 23 proc., geografię – 21 proc. Pozostałe przedmioty wybrało mniej niż 20 proc. absolwentów liceów. Wśród maturzystów z techników język angielski wybrało 58 proc., matematykę – 26 proc., geografię – 24 proc. Wśród maturzystów ze szkół branżowych II stopnia język angielski wybrało 35 proc., język polski 20 proc.

 

Abiturienci ze szkół dla mniejszości narodowych musieli dodatkowo przystąpić do obowiązkowego egzaminu pisemnego z języka ojczystego na poziomie podstawowym. Egzamin pisemny z języka białoruskiego zdało 99 proc. przystępujących do niego (średni uzyskany wynik to 71 proc. możliwych do uzyskania punktów), egzamin z litewskiego zdało 100 proc. (średni wynik to 74 proc. pkt.), egzamin z ukraińskiego zdało 98 proc. (średni wynik to 72 proc. pkt.).

 

Advertisement

Podobnie jak w ubiegłym roku, nie było obowiązkowych egzaminów ustnych. Zdawali je tylko ci maturzyści, którzy potrzebują wyniku z egzaminu ustnego przy rekrutacji na uczelnie za granicą. Przeprowadzono ich w całym kraju 1391.

 

Aby zdać maturę, trzeba uzyskać z przedmiotów obowiązkowych zdawanych na poziomie podstawowym co najmniej 30 proc. punktów możliwych do zdobycia; w przypadku przedmiotów do wyboru zdawanych na poziomie rozszerzonym nie ma progu zaliczeniowego.

 

Maturzysta, który nie zdał jednego obowiązkowego egzaminu, ma prawo do poprawki 23 sierpnia. Aby przystąpić do egzaminu w tym terminie, maturzysta musi do 12 lipca złożyć pisemne oświadczenie w tej sprawie w swojej macierzystej szkole.

Advertisement

 

Maturzysta, który nie zdał więcej niż jednego obowiązkowego egzaminu, może poprawiać wyniki dopiero za rok. Wśród tegorocznych maturzystów prawa do poprawki w sierpniu nie ma 6,3 proc. (5 proc. nie zdało dwóch egzaminów, 1,3 proc. nie zdało 3 egzaminów).

 

Egzaminy z przedmiotów do wyboru zdawane są tylko na jednym rozszerzonym poziomie (dlatego wśród nich są też przedmioty, które zdawane są na poziomie podstawowym). W przypadku przedmiotów do wyboru nie ma progu zaliczeniowego.

 

Advertisement

W tym roku do żadnego przedmiotu dodatkowego nie przystąpiło 3,3 proc. tegorocznych absolwentów, 35,5 – zdawało tylko jeden przedmiot dodatkowy, 30,2 proc. – zdawało dwa, 25,3 proc. – trzy, 5,7 proc. – cztery lub więcej.

 

Średni wynik wszystkich tegorocznych maturzystów z egzaminu z języka polskiego na poziomie rozszerzonym to 55 proc. możliwych do uzyskania punktów, z białoruskiego – 100 proc. pkt., z litewskiego – 82 proc. pkt., z ukraińskiego – 71 proc. pkt., z angielskiego – 63 proc. pkt., z niemieckiego – 52 proc. pkt., z rosyjskiego – 79 proc. pkt., z francuskiego – 61 proc. pkt., z hiszpańskiego – 52 proc. pkt., z włoskiego – 68 proc. pkt., z matematyki – 33 proc. pkt., z biologii – 43 proc. pkt., z chemii – 37 proc., pkt., z filozofii – 39 proc. pkt., z fizyki – 37 proc. pkt., z geografii – 40 proc. pkt., z historii – 38 proc. pkt., z historii muzyki – 38 proc. pkt., z historii sztuki – 39 proc. pkt., z informatyki – 40 proc. pkt., z języka kaszubskiego – 61 proc. pkt., z języka łacińskiego i kultury antycznej – 48 proc. pkt., z wiedzy o społeczeństwie – 30 proc. pkt.

 

Do głównej majowej sesji maturalnej przystąpiło 268 257 tegorocznych absolwentów (164 276 absolwentów liceów, 103 595 absolwentów techników, 386 absolwentów szkół branżowych II stopnia) – osoby te przystąpiły do egzaminów ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych.

Advertisement

 

Wraz z nimi do egzaminu przystąpiło 34 obywateli Ukrainy na mocy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Maturę zdało 18 (czyli 52,9 proc.), a 14 (41,2 proc.) ma prawo do poprawki w sierpniu. Dwie osoby nie zdały egzaminu z więcej niż jednego przedmiotu.

 

Ponadto do egzaminu maturalnego przystępowały osoby, które w ubiegłych latach go nie zdały, chciały podwyższyć wynik lub zdawały egzamin w kolejnych przedmiotów.

 

Advertisement

Z egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów było zwolnionych (a tym samym otrzymało najwyższy wynik) 1259 laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych (m.in. z języka polskiego, historii, filozofii, matematyki, geografii i wiedzy o społeczeństwie).

 

95 maturzystów ze wszystkich egzaminów, do których przystąpili, zarówno obowiązkowych, jak i dodatkowych – uzyskało od 90 proc. do 100 proc. pkt.

 

978 osób uzyskało od 90 do 100 proc. pkt. ze wszystkich egzaminów obowiązkowych. 5017 osób ze wszystkich egzaminów dodatkowych uzyskało od 90 proc. do 100 proc. pkt.

Advertisement

 

Unieważniono 244 egzaminy. W czasie egzaminu: za niesamodzielne rozwiązanie zadań – 8, za wniesienie/korzystanie z telefonu – 48, za zakłócenie przebiegu egzaminu – 1. Po egzaminie: za naruszenie przepisów przeprowadzania – 78, za stwierdzoną przez egzaminatora niesamodzielność – 103, zgubienie/zniszczenie arkusza – 1, inne przypadki – 5.

 

Maturzysta, który kwestionuje uzyskany przez siebie wynik, może się odwołać od niego. Procedura odwoławcza jest kilkustopniowa. Zgodnie z przepisami każdy maturzysta może wystąpić do właściwej terytorialne okręgowej komisji egzaminacyjnej o wgląd do swojej ocenionej pracy. Może wykonać zdjęcie arkusza egzaminacyjnego. Jeśli ma zastrzeżenia do oceny, może wystąpić o weryfikację do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Dyrektor OKE – po rozpatrzeniu wniosku – może ocenę zmienić lub podtrzymać dotychczasową.

 

Advertisement

Maturzysta, który nadal będzie kwestionował wynik, może się odwołać do Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego przy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Wniosek taki należy złożyć w siedem dni od otrzymania informacji z OKE o wyniku weryfikacji sumy punktów. Wniosek może dotyczyć tylko oceny zadań, które nie zostały pozytywnie zweryfikowane w OKE. Choć formalnie wniosek kierowany jest do dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, należy złożyć go w macierzystej okręgowej komisji egzaminacyjnej.

 

Wniosek jest ponownie rozpatrywany przez OKE. Dyrektor OKE może uznać całe odwołanie, tylko część lub nie uznać go wcale. Odpowiedzi, których nie uzna, przekazuje do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Dyrektor CKE kieruje je do Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego. W skład kolegium wchodzą doświadczeni egzaminatorzy i eksperci z określonej dziedziny nauki.

 

Pełne wyniki egzaminu maturalnego (zawierające wyniki egzaminów przeprowadzonych w sesji głównej – majowe, dodatkowej – czerwcowej i poprawkowej – sierpniowej) ogłoszone będą 9 września.

Advertisement

 

W ubiegłym roku na początku lipca CKE (dane obejmowały tylko sesję majową) podała, że świadectwo dojrzałości uzyskało 74,5 proc. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych; 17,7 proc. abiturientów miało prawo do poprawki.

 

We wrześniu ub. r. CKE podała, że ostatecznie maturę zdało 83 proc. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (dane uwzględniały wyniki egzaminów w sesji majowej, dodatkowej czerwcowej i poprawkowej). (PAP)

 

Advertisement

autorki: Danuta Starzyńska-Rosiecka, Katarzyna Herbut, Magdalena Gronek

 

dsr/ mgw/ kh/ joz/

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Uczniowie piszą egzamin z matematyki

Published

on

By

fot. PAP

W środę o godzinie 9.00 rozpoczął się pisemny egzamin z matematyki – druga część egzaminu ósmoklasistów. We wtorek uczniowie pisali egzamin z języka polskiego, w czwartek czeka ich pisemny egzamin z języka obcego.

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w środę przed rozpoczęciem egzaminu z matematyki powiedział PAP, że “jest spokojnie, bez żadnych nieprawidłowości”.

 

Podobnie jak w ubiegłym roku i dwa lata temu egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Wymagania egzaminacyjne stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie.

Advertisement

 

Egzamin z matematyki potrwa 100 minut. Dla uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu, np. dla uczniów z dysleksją, może być przedłużony do 150 minut.

 

Prace ósmoklasistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów. Ogólnopolskie wyniki egzaminu ósmoklasisty zostaną ogłoszone 3 lipca br. Tego samego dnia swoje indywidualne wyniki poznają uczniowie. Zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty uczniowie otrzymają 6 lipca.

 

Advertisement

Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli uczeń z powodów zdrowotnych lub losowych nie będzie mógł przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i czwartek, to będzie go pisał w drugim terminie – w dniach 12-14 czerwca.

 

Wynik egzaminu ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. Połowa wszystkich punktów do zdobycia to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia. (PAP)

Advertisement
Continue Reading

Edukacja

Egzamin ósmoklasisty: do wyboru opowiadanie o spotkaniu z bohaterem lektury lub rozprawka

Published

on

By

fot. PAP

Rozprawka o tym, czy od nas samych zależy, jakimi jesteśmy ludźmi, lub opowiadanie o spotkaniu z jednym z bohaterów lektury obowiązkowej – takie tematy do napisania mieli do wyboru uczniowie VIII klas szkół podstawowych na egzaminie pisemnym z języka polskiego.

We wtorek rano dla ponad 502,8 tys. uczniów VIII klas szkół podstawowych w całym kraju egzaminem pisemnym z języka polskiego rozpoczął się egzamin ósmoklasisty. Jest on trzydniowy: w każdym dniu uczniowie zdają egzamin z innego przedmiotu. W środę będzie egzamin pisemny z matematyki, a w czwartek egzamin pisemny z wybranego języka obcego.

 

Jak podała Centralna Komisja Egzaminacyjna przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty zadeklarowało także ok. 14,5 tys. uczniów będących obywatelami Ukrainy.

 

Advertisement

Podobnie jak przez rokiem i dwa lata temu egzamin ósmoklasisty przeprowadzony jest na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Wymagania egzaminacyjne stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie.

 

Arkusze egzaminacyjne rozwiązywane przez uczniów Centralna Komisja Egzaminacyjna upubliczniła na swojej stronie internetowej we wtorek po południu.

 

Na egzaminie z polskiego uczniowie mieli do rozwiązania 18 zadań. Odnosiły się one m.in. do tekstów zamieszczonych w arkuszu: tekstu literackiego i tekstu nieliterackiego. Pierwszy z nich to fragment “Balladyny” Juliusza Słowackiego (scena wyboru Balladyny na króla i otrucia Kostryna), drugi to fragment artykułu Jolanty Marii Berent “Odblokuj swój talent” (na temat Testu Gallupa).

Advertisement

 

Wśród zadań były zarówno zadania zamknięte, czyli takie, w których m.in. uczeń wybiera jedną spośród podanych lub wskazuje, które z podanych odpowiedzi są prawdziwe lub fałszywe, jak i zadania otwarte, czyli takie, w których zdający musi udzielić odpowiedzi własnymi słowami.

 

W jednym z zadań odnoszących się do “Balladyny” zdający musieli ocenić, czy tytułowa bohaterka ujawnia fakty ze swojej przeszłości i czy opisanej w nim scenie towarzyszyły niepokojące zjawiska w przyrodzie. W innym musieli ułożyć przytoczone wydarzenia związane z losami Balladyny w porządku chronologicznym. W jeszcze innym musieli wskazać, który z podanych utworów Adama Mickiewicza: “Dziady, część II”, “Śmierć Pułkownika”, “Reduta Ordona” czy “Pan Tadeusz”, należy do tego samego rodzaju literackiego co “Balladyna”.

 

Advertisement

Jedno z zadań brzmiało: “Wyjaśnij, do jakiej tajemnicy nawiązuje Balladyna w słowach: +Już przeszłość zamknięta / W grobach… Ja sama panią tajemnicy+. W odpowiedzi odwołaj się do znajomości całego utworu Juliusza Słowackiego”. W innym zadaniu zamieszczono reprodukcję plakatu Tadeusza Króla do “Balladyny” wystawionej na 50-lecie Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Polecenie w tym zadaniu brzmiało: “Autor plakatu za pomocą różnych elementów graficznych przedstawił swoją interpretację utworu Juliusza Słowackiego. Wybierz dwa elementy graficzne i wyjaśnij ich sens w kontekście +Balladyny+”.

 

Wśród zadań odnoszących się do fragmentu tekstu Jolanty Marii Berent było takie, w którym uczniowie musieli odpowiedzieć, odwołując się do cytowanego fragmentu, czy posiadane talenty inspirują ludzi do działania oraz czy tylko nieliczne osoby są obdarzone talentami. W innym zadaniu przytoczono cytat z Adama Małysza: “Sam dar nie wystarczy. On może w tobie drzemać i nigdy się nie obudzić, jeśli sam nie zechcesz go obudzić”. Zdający musieli odpowiedzieć, czy ta wypowiedź jest zgodna z treścią tekstu Berent i uzasadnić swoją odpowiedź.

 

W innych zadaniach musieli m.in. zredagować zaproszenie na premierę filmu zatytułowanego “Łowcy talentów” i zachęcić do udziału w tym wydarzeniu, a także uzupełniając fragmenty zdań napisać streszczenie tekstu Berent.

Advertisement

 

Uczniowie musieli też napisać tekst własny – wypracowanie na jeden z dwóch zaproponowanych w arkuszu tematów. Jeden z nich to temat o charakterze argumentacyjnym, drugi to temat o charakterze twórczym.

 

Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: “Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że to, jakimi jesteśmy ludźmi, zależy od nas samych? Napisz rozprawkę, w której przedstawisz swoje stanowisko. W uzasadnieniu odwołaj się do lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego”.

 

Advertisement

Drugi temat brzmiał: “Napisz opowiadanie o Twoim spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej. Wasza wspólna przygoda przekona Cię, że swój cel osiąga ten, kto wytrwale do niego dąży. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową”.

 

Niezależnie od tego, który temat wybrali ósmoklasiści, wypracowanie powinno liczyć co najmniej 200 wyrazów.

 

Lista lektur obowiązkowych dla klas VII i VIII w roku szkolnym 2021/2022 (zgodna z wymaganiami egzaminacyjnymi) przywołana została w arkuszu egzaminacyjnym. Na liście tej są: Charles Dickens “Opowieść wigilijna”, Aleksander Fredro “Zemsta”, Jan Kochanowski: wybór fraszek i trenów, w tym tren VII, VIII, Aleksander Kamiński “Kamienie na szaniec”, Adam Mickiewicz: “Reduta Ordona”, “Śmierć Pułkownika”, “Świtezianka”, “Dziady część II”, “Pan Tadeusz” (całość), Antoine de Saint-Exupéry “Mały Książę”, Henryk Sienkiewicz: “Quo vadis”, “Latarnik” i Juliusz Słowacki “Balladyna”.

Advertisement

 

W arkuszu przywołano też inne lektury obowiązkowe dla klasy VII i VIII (zgodne z podstawą programową), do których również uczniowie mogli się odwołać. Na tej liście są: Jan Kochanowski – tren I, V, Ignacy Krasicki – “Żona modna”, Adam Mickiewicz – wybrany utwór z cyklu “Sonety krymskie”, Stefan Żeromski – “Syzyfowe prace”, Sławomir Mrożek – “Artysta”, Melchior Wańkowicz – “Tędy i owędy” (wybrany reportaż).

 

Egzamin z języka polskiego trwał 120 minut. Dla uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu, np. dla uczniów z dysleksją, mógł być przedłużony do 180 minut.

 

Advertisement

Dla uczniów z Ukrainy egzamin z polskiego mógł być przedłużony do 210 minut.

 

Uczniowie z Ukrainy rozwiązywali też inny arkusz egzaminacyjny. Był on zmodyfikowaną wersją arkusza opracowanego dla uczniów, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu. Arkusz ukraiński był z nim treściowo tożsamy, ale miał przetłumaczoną na język ukraiński instrukcję i polecenia do zadań. Wszystkie cytowane w arkuszu teksty oraz treść zadań były w języku polskim. Odpowiedzi na zadania uczniowie z Ukrainy musieli udzielać w języku polskim.

 

Tak jak w arkuszu egzaminacyjnym rozwiązywanym przez polskich uczniów, także w arkuszu dla uczniów z Ukrainy było 18 zadań. Odnosiły się one m.in. do dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu. Były to inne teksty niż te, które znalazły się w arkuszu rozwiązywanym przez polskich uczniów. Pierwszym z nich był fragment “Małego księcia” Antoine’a de Saint-Exupéry, drugim – fragment tekstu Marcina Weincetela “Ludzie listy piszą…”.

Advertisement

 

Uczniowie z Ukrainy – tak jak polscy uczniowie – musieli też napisać wypracowanie na jeden z dwóch zaproponowanych w arkuszu tematów. Tematy mieli takie same jak polscy uczniowie. Wypracowanie musieli napisać w języku polskim.

 

Prace ósmoklasistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów. Ogólnopolskie wyniki egzaminu ósmoklasisty zostaną ogłoszone 3 lipca br. Tego samego dnia swoje indywidualne wyniki poznają uczniowie za pośrednictwem ZIU (aplikacji przygotowanej na zlecenie resortu edukacji, która pozwala uczniom sprawdzać uzyskane przez siebie wyniki egzaminów państwowych). Zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty uczniowie otrzymają 6 lipca.

 

Advertisement

Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli uczeń z powodów zdrowotnych lub losowych nie będzie mógł przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i czwartek, to będzie go pisał w drugim terminie – w dniach 12-14 czerwca.

 

Wynik egzaminu ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. Połowa wszystkich punktów do zdobycia to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia. (PAP)

Advertisement
Continue Reading