Connect with us

Kultura

Rusza Piła Festival & Academy

Published

on

Przed nami wyjątkowy muzyczny weekend. Od 18 sierpnia startuje Piła Festival, na którym jak co roku pojawią się światowej sławy artyści.
Jak piszą organizatorzy:
Piła Festival & Academy istnieje po to, aby każdy kto pragnie pielęgnować w sobie radość dzięki słuchaniu muzyki i jej uprawianiu mógł to robić również w Pile. Piła Festival & Academy to spotkanie młodych wybitnie utalentowanych muzyków z całego świata z wyjątkowymi profesorami, solistami światowych scen, którzy pomagają im otworzyć drzwi do spełnienia ich marzeń.
 
To także wyjątkowy czas dla mieszkańców Piły i codzienne spotkania z muzyką. Kogo będziemy gościć w tym roku:
  • Katarzyna Budnik
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec prof.: Mirosława Ławrynowicza, Andrzeja Gębskiego i Janusza Wawrowskiego oraz w klasie altówki prof. Piotra Reicherta. Zatrudniona na stanowisku adiunkta w klasie altówki w macierzystej uczelni.
Jako solistka i kameralistka wielokrotnie koncertowała w Polsce oraz innych krajach Europy. W 2010 roku brała udział w projekcie Chamber Music Connects the World organizowanym przez Kronberg Academy, gdzie grała z najwybitniejszymi muzykami: Gidonem Kremerem, Tatjaną Grindenko, Yurim Bashmetem oraz Fransem Helmersonem.
Występowała na wielu renomowanych festiwalach: m.in. w Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej ,,Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Kammermusikfest Lockenhaus (gdzie została zaproszona przez Gidona Kremera).
  • Alexander Sitkovetsky
W swej karierze Alexander występował z wieloma najznakomitszymi orkiestrami z całego świata. Wystarczy nadmienić, że tylko w zeszłym sezonie można było go usłyszeć wraz Arktyczną Orkiestrą Symfoniczną, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Rosyjską Państwową Orkiestrą Filharmonii, Angielską Orkiestrą Symfoniczną, Amsterdam Sinfonietta, Aarhus Symphony Orchestra oraz Camerata Salzburg.
  • Jakub Jakowicz
Jest laureatem pierwszych nagród na konkursach skrzypcowych w Lublinie (1993), Wattrelos we Francji (1995) i Takasaki w Japonii (1999). W 2001 został jednym z trzech zwycięzców (obok wiolonczelisty i puzonisty) Międzynarodowej Trybuny Młodych Wykonawców w Bratysławie, organizowanej pod auspicjami Europejskiej Unii Radiowej i Międzynarodowej Rady Muzyki UNESCO. W 2002 otrzymał nagrodę Fundacji polsko-japońskiej dla najlepiej zapowiadającego się polskiego skrzypka młodej generacji. Jest także laureatem Paszportu “Polityki” za rok 2003. W 2007 został uhonorowany nagrodą “Orfeusz” podczas Festiwalu “Warszawska Jesień”.
  • Marcin Zdunik
Polski wiolonczelista, solista i kameralista. Wykonuje muzykę od renesansu po dzieła najnowsze, improwizuje, aranżuje i komponuje. Zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych – BBC Proms w Londynie, Progetto Martha Argerich w Lugano oraz Chopin i Jego Europa w Warszawie.
Wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie i Rudolfinum w Pradze. Wielokrotnie partnerowały mu znakomite zespoły – m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Unii Europejskiej, City of London Sinfonia, Orkiestrą Sinfonia Varsovia i City of London Sinfonia, a także wybitni dyrygenci – np. Andrzej Boreyko, Antoni Wit i Andres Mustonen. Ważną rolę w jego życiu artystycznym odgrywa współpraca z inspirującymi muzykami, m.in. z Nelsonem Goenerem, Gerardem Causse, Krzysztofem Jabłońskim i Krzysztofem Jakowiczem. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World miał przywilej koncertować wspólnie z Gidonem Kremerem i Yuri Bashmetem.
  • Andrzej Bauer
Zdobywca pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium oraz laureat Międzynarodowego Konkursu „Praska Wiosna” i nagrody Parlamentu Europy i Rady Europejskiej.Urodził się w Łodzi. Tu ukończył studia pod kierunkiem Kazimierza Michalika, a uzupełniał je pracując m.in. z André Navarrą, Milošem Sadlo oraz Danielem Szafranem podczas licznych kursów mistrzowskich. Odbył dwuletnie studia w Londynie, w klasie Williama Pleetha jako stypendysta Witolda Lutosławskiego.
Muzykom będą towarzyszyć najlepsi polscy pianiści kameralni: Grzegorz Skrobiński, Piotr Kopczyński i Radosław Kurek.
Na podstawie UM Piła.
Koncert Inauguracyjny
19 sierpnia 2023, godz. 18.00
Sala Miejska, ul. Dąbrowskiego 8
bilet: 20 złotych
 

Koncert Jazzowy | 3x KONTRABAS
19 sierpnia 2023, godz. 20.15
Ogród przy Muzeum Stanisława Staszica, ul. Browarna 18
wstęp wolny

 

Koncert Studentów Akademii
21 sierpnia 2023, godz. 18.30
Sala Miejska, ul. Dąbrowskiego 8
wstęp wolny

Koncert Nocny
21 sierpnia 2023, godz. 21.00
Kościół p.w. Św. Rodziny, ul. Św. Jana Bosko 1
wstęp wolny
 

Koncert Studentów Akademii
22 sierpnia 2023, godz. 19.00
Sala Miejska, ul. Dąbrowskiego 8
wstęp wolny

Koncert kameralny
23 sierpnia 2023, godz. 19.00
Sala Miejska, ul. Dąbrowskiego 8
bilet: 20 złotych
 
Advertisement

Koncert Studentów Akademii
24 sierpnia 2023, godz. 19.00
Sala Miejska, ul. Dąbrowskiego 8
wstęp wolny

Koncert Studentów Akademii
25 sierpnia 2023, godz. 19.00
Sala Miejska, ul. Dąbrowskiego 8
wstęp wolny
 

Filhamonia Maluszka
26 sierpnia 2023, godz. 11.00, 12.00
Sala Miejska, ul. Dąbrowskiego 8
Bajkowe koncerty dla maluchów,
niemowląt oraz dzieci w brzuszkach.
bilet: 5 zł opiekun, 10 zł dziecko

Finał Piła Festival

26 sierpnia 2023, godz. 18.00
Sala Miejska, ul. Dąbrowskiego 8
SCENA MŁODYCH ARTYSTÓW
bilet: 20 złotych

 

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kultura

Znaczki Poczty Podziemnej z lat 1981-1989 – Niezwykła Wystawa Kolekcji Edwina Klessy

Published

on

By

fot. Powiat Pilski

W Biurze Wystaw Artystycznych Powiatu Pilskiego można zachować wystawę „Znaczki Poczty Podziemnej z lat 1981-1989 z kolekcji Edwina Klessy”.

To niespotykana okazja by zobaczyć prawie 350 kart wystawowych,  blisko 2700 znaczków, bloczków, arkusików, znaków, koperty, kart pocztowych, banknotów oraz katalogów. Kolekcja pochodzi od Edwiny Klessy, jednego ze współtwórców struktur solidarnościowych w Trzciance w 1980 roku, który był internowany podczas stanu wojennego.

Historia znaczków Poczty Podziemnej

Pierwsze znaczki Poczty Podziemnej zostały wydane w obozach internowania w latach 80. XX wieku, a następnie ukazały się wydawnictwa operacyjne poza cenzurą. Z oczywistych powodów jednorazowy nakład znaczków był nieduży, a czasami wręcz wynosił kilkadziesiąt egzemplarzy. Ocenia się, że wydano ogółem około 35 tysięcy różnych odmian i rodzajów. Produkcja znaczków poczty podziemnej była realizowana w warunkach wysokiej konspiracji. Znaczki poczty podziemnej pełniły ważną rolę w walce z reżimem komunistycznym. Podtrzymywały na duchu, były dowodem na istnienie podziemnych i niezależnych środowisk. Stanowiły one również cegiełkę wspomagającą podziemie antykomunistyczne. Dochód ze sprzedaży przeznaczony był na utrzymanie struktur zarówno zdelegalizowanej Solidarności jak i innych niezależnych organizacji oraz na pokrycie kosztów materiałowych jak papier, farby i urządzenia poligraficzne.

Wspomnienia, wspomnienia…

Na otwarciu otwarcia wystawy zebrali się działacze podziemi ruchu solidarnościowego, licznie przybyła młodzież. Podczas wernisażu Marek Fijałkowski, kustosz Muzeum Okręgowego im. S. Staszica w Pile, opowiedział o historii północnego Wielkopolskiego w okresie komunizmu, natomiast Edwin Klessa genezę powstania swojej imponującej kolekcji

Advertisement

Projekt „Dekada mroku i nadziei”

Wystawa jest częścią projektu pilskiej galerii sztuki BWA PP „Dekada mroku i nadziei – Piła i Północna Wielkopolska w okresie przełomu 1980–1989”, która została dofinansowana przez Biuro „Niepodległa” w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”. Wystawa będzie prezentowana do 4 października.

Obserwuj nas w GOOGLE NEWS

Advertisement
Continue Reading

Kultura

Na ścianie i w sercu – makatki z domów naszych babć

Published

on

By

fot. Krzysztof Dęga

Makatki to tradycyjne tkaniny dekoracyjne, które w przeszłości zdobiły wnętrza domów, zwłaszcza na wsiach. Zazwyczaj były one zawieszane na ścianach, przede wszystkim w kuchniach i sypialniach.

Makatki to jednak znacznie więcej niż zwykłe dekoracje – w swej formie i przekazie łączyły elementy sztuki, obyczajowości oraz codziennego życia. Zawierały także sentencje i mądrości ludowe.

Historia makatek

Początki makatki sięgają XIX wieku, kiedy to rękodzieło stało się popularną formą ozdoby domów. Wówczas dominowały proste wzory i hasła, które miały charakter dydaktyczny lub religijny.  Tego rodzaju ozdoby pełniły nie tylko funkcję estetyczną, ale również były symbolem dbałości o gospodarstwo oraz umiejętności gospodyni. Makatki miały za zadanie podkreślić porządek, czystość i przytulność kuchni – serca domu.

W Polsce największa popularność makatek przypadła na początek XX wieku. Były one wówczas dostępne zarówno na wsiach, jak i w miastach, gdzie powstawały nie tylko w formie ręcznie haftowanych tkanin, ale także drukowanych wzorów. Wraz z rozwojem przemysłu, ręcznie haftowane makatki powoli zaczęły ustępować miejsca tym fabrycznym, choć nadal pozostały symbolem tradycji.

Advertisement

Wzory i przesłania

Charakterystycznym elementem makatek są ich wzory i napisy. Najczęściej spotyka się w nich motywy związane z domem, rodziną, kuchnią oraz religią. Słynne cytaty jak „Czystość w domu to zdrowie” czy „Gość w dom, Bóg w dom” często pojawiały się na makatkach i stanowiły swego rodzaju przypomnienie dla domowników o wartościach, jakimi należy się kierować w życiu.

Obok haseł dydaktycznych i religijnych często pojawiały się też żartobliwe napisy, które w humorystyczny sposób komentowały codzienność, jak np. „Lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu”. Wzory, takie jak kwiaty, zwierzęta czy postacie ludzkie, dodawały makatkom uroku i ciepła. Kolorowe nici, z jakich były wykonane, wprowadzały do domów radość i optymizm.

Do ich wykonania używano zwykle białe płótna, które ozdabiano haftem jednobarwnym, lub kolorowym, nanoszonym po liniach, według wcześniej opracowanego i naniesionego wzoru.

Makatki dziś – powrót do korzeni

Chociaż makatki przez jakiś czas były nieco zapomniane, w ostatnich latach zyskują na nowo popularność. Coraz więcej osób wraca do tradycyjnych form dekoracji wnętrz, ceniąc sobie autentyczność i historię związaną z takim rękodziełem. Obecnie makatki można znaleźć nie tylko w domach na wsiach, ale także w nowoczesnych mieszkaniach, gdzie stanowią ciekawy element wystroju w stylu vintage czy boho.

Advertisement

Artystyczne reinterpretacje makatek stają się coraz bardziej popularne, a współczesne twórczynie i twórcy często wplatają w nie nowe, aktualne przesłania.  Wciąż jednak, niezależnie od stylu, makatki zachowują swój unikalny charakter – są zarówno ozdobą, jak i formą przekazu.

Dlaczego warto sięgnąć po makatki?

Makatki to doskonały sposób na ożywienie wnętrza, dodanie mu ciepła i przytulności. Przenoszą nas w świat dawnych tradycji, w którym rękodzieło miało ogromne znaczenie w życiu codziennym. Dla wielu osób są one także nośnikiem nostalgii, przypominającym o czasach spędzonych w domach babć i dziadków.

Współcześnie makatki pełnią nie tylko funkcję dekoracyjną, ale też edukacyjną. Dzięki nim możemy bliżej poznać tradycje i wartości, jakie pielęgnowano w przeszłości. To także piękny sposób na wyrażenie siebie – zarówno poprzez wybór odpowiedniego wzoru, jak i hasła, które nas inspiruje.

Po co nam makatki

Makatki, choć na chwilę odeszły w cień, znów stają się popularne. Ich wartość nie polega jedynie na estetyce, ale również na bogatej symbolice i tradycji, którą niosą. Dziś, w erze nowoczesnych technologii, makatki przypominają o prostocie życia, domowym cieple i sile tradycji, które przetrwały pokolenia.

Advertisement

Gdzie można je obejrzeć?

Wystawę makatek przygotował Skansen Kultury Ludowej w Osieku nad Notecią. Wystawa “Sentencje i mądrości ludowe z kuchennej makatki” można tam oglądać do końca października 2024 r.

Obserwuj nas w GOOGLE NEWS

Advertisement
Continue Reading