Connect with us

Kultura

Bukowińskie Spotkania znów zawitają do Piły i Jastrowia

Published

on

22 czerwca 2023 roku w rozpocznie się 34. Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny „Bukowińskie Spotkania”.

Pierwszy etap tego jednego z największych europejskich festiwali folklorystycznych w Europie realizowany będzie w Jastrowiu i Pile (22-25.06.), z Polski przeniesie się do ukraińskich Czerniowiec (8-9.07.), stamtąd do Rumunii (Câmpulung Moldovenesc 21-23.07.), kolejnym etapem będzie węgierski Bonyhád (4-6.08.), a jego wędrówkę po Europie zakończą „Spotkania” w dolnośląskiego Lubaniu i Dzierżoniowie (12-15.08).

Festiwal nie jest konkursem.
Pomysłodawcą i głównym organizatorem projektu, corocznie – od 1990 roku – jest Regionalne Centrum Kultury – Fabryka Emocji w Pile, realizujące edycję polską i sprawujące nadzór merytoryczny nad całym projektem, koordynując i wspierając działania zagranicznych partnerów, odpowiadających za realizację festiwalu w swoich krajach.


„Bukowińskie Spotkania” to jedyny w Polsce międzynarodowy festiwal folklorystyczny prezentujący kulturę ludową regionu leżącego poza granicami kraju. Nawiązują nazwą do Bukowiny, regionu karpackiego znajdującego sie na obecnym pograniczu ukraińsko-rumuńskim.

Bukowina – niewielki, wielonarodowościowy region karpacki, miejsce bliskie wielu Rumunom i Ukraińcom, przez pokolenia życzliwe dla szukających lepszego jutra Żydów, Niemców, Polaków, Węgrów, Ormian, Rosjan, Słowaków, Czechów, Romów… Jej bogata mozaika etniczna, kulturowa i religijna to nie tylko różne języki i świątynie, to także, a może przede wszystkim wspólne wsie, miasta, ulice i podwórka. W swej niepowtarzalnej różnorodności ofiarowująca szansę zachowania własnej tożsamości narodowej, wymagająca i ucząca poszanowania dla wartości ważnych dla sąsiadów, wzajemnego zrozumienia.

Advertisement

Festiwal adresowany jest do obecnych (Ukraińcy, Rumuni, Polacy, Żydzi, Niemcy, Lipowanie, Ormianie i Romowie) i byłych mieszkańców Bukowiny, zmuszonych do opuszczenia swojej „małej ojczyzny” w wyniku powojennych zmian w Europie (Polska, Węgry, Niemcy, Słowacja, Serbia i Bośnia).

Projekt oparty jest na trzech równoważnych założeniach (cele projektu od 1990 r.):
* popularyzacji, ochronie i dokumentowaniu bukowińskiej kultury ludowej w jej wielonarodowym aspekcie,
* promocji bukowińskiej szkoły współżycia różnych narodów jako modelu porozumienia i współpracy zwiększającej poszanowanie dla odmienności, utrwalającej różne tożsamości narodowe i przekonania kulturowe, budującej społeczeństwo obywatelskie,
* wspieraniu działalności kulturalnej Polonii, promocji kultury polskiej w regionie i bukowińskiej Polonii w Polsce oraz pomocy merytorycznej i organizacyjnej umożliwiającej zachowanie polskich tradycji na Bukowinie, utrzymaniu systematycznych więzi bukowińskiej Polonii z Polską.

Na Bukowinie folklor był i w znacznym stopnie pozostał zjawiskiem międzykulturowym, zawierającym niepowtarzalne i specyficzne cechy różnych kultur: ukraińskiej, rumuńskiej, polskiej, żydowskiej, węgierskiej, niemieckiej, ormiańskiej i innych. Poprzez folklor i język broniono tu i zachowywano tu własną etniczną odrębność, tożsamość, prawo do istnienia, a jednocześnie, poprzez wielorakie kontakty, dochodziło do wzajemnych wpływów i penetracji, krystalizowała się spójność bukowińska. „Bukowińskie Spotkania” wartości te chronią i popularyzują.
„Bukowińskie Spotkania” stały się corocznym, pełnym tradycji, historii i twórczej inspiracji, prestiżowym wydarzeniem kulturowym, bogatą mozaiką folkloru i postaw pełnych szacunku wobec innych, płaszczyzną integracji. Zaakceptowały go wszystkie bukowińskie nacje, przyjmując jako doroczne święto regionu, zaświadczając, że grupy narodowościowe splecione wspólnymi losami i historią mogą ze sobą harmonijnie współżyć na określonym terytorium, a rozdzielone pragną to dawne współżycie ocalić od zapomnienia. W powojennym okresie konfrontacji tradycji i tożsamości w nowych realiach Europy Wschodniej, mieszkańcy Bukowiny i jej wychodźcy nie poddawali się polityce wynarodowienia, społecznego i politycznego wykluczenia i kształtowania „Homo Sovieticus”. Czynnikiem mobilizującym była zwartość grupy i poczucie wielkiej siły tradycji i wartości wypracowywanych przez przodków. Ważną rolę w podtrzymywaniu świadomości współczesnego „Homo Bucovinensis” odegrały i nadal odgrywają „Bukowińskie Spotkania”.

„Bukowińskie Spotkania” to doroczne święto bukowińskich tradycji. Czas świąteczny, wyłączony z codzienności, okres przepełniony nie tylko muzyką, śpiewem i tańcem, ale i niepowtarzalną aurą… czas spotkań. Bo też bogata mozaika spotkań jest sensem festiwalu. Spotkania, w których uczestniczymy na zasadach gospodarza, bardzo szybko przekształcają się i po krótkim czasie stajemy się ich gośćmi. Spotykamy się z kilkuletnimi znajomymi oraz życzliwie zapraszamy i przyjmujemy nowych, łatwo pokonujemy granicę: swój obcy. Festiwal zbliża i jednoczy, pokazuje, że przy różnorodności można stanowić wspólnotę.

Advertisement

Cykliczność imprezy w określonych ośrodkach, systematyczna promocja festiwalowych idei tolerancji i dobrosąsiedztwa, wartości artystyczne i atmosfera, zapewnia mu nowych zwolenników i sympatyków. Przełożyło się to na szerokie współdziałanie innych kręgów w wielu państwach europejskich: samorządowych, gospodarczych, sportowych, oświatowych i innych. Z poziomów lokalnych poprzez uczestników, widzów, sympatyków, mieszkańców oraz media nie tylko wrażenia, ale i festiwalowe idee przenoszone są na ponadregionalne obszary.

„Bukowińskie Spotkania” cieszą się dużym zainteresowaniem mediów: prasy, radia, telewizji. Co roku festiwal obsługuje, w każdym z państw, liczna grupa dziennikarzy. Ich materiały: relacje, informacje, reportaże, wywiady, recenzje – ukazują się w najpoczytniejszych gazetach, nadawane w najpopularniejszych programach radiowych i telewizyjnych, eksponując nie tylko walory folklorystyczne Bukowiny lecz także jej złożoność kulturową i mechanizmy unifikacji.

Corocznie w festiwalu uczestniczy około 130 zespołów z bukowińskim rodowodem, prawie drugie tyle stanowi „zaplecze” dla kolejnych jego edycji. Na tegorocznych arenach „Bukowińskich Spotkań” wystąpią zespoły: z Polski, Ukrainy, Rumunii, Węgier, Serbii i ze Słowacji – prawie 3500 wykonawców.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kultura

To kolejna wystawa fotografii dawnej Piły!

Published

on

By

Wystawa „Dekada mroku i nadziei. Piła i Północna Wielkopolska w okresie przełomu 1980-1989″ – to kolejna wystawa fotografii dawnej Piły. Na wystawie zostanie zaprezentowanych około 400 fotografii miasta i regionu lat 80- i 90-tych.

Termin wystawy: 18 października – 20 grudnia 2024 r.

Biuro Wystaw Artystycznych Powiatu Pilskiego zaprasza na kolejną wystawę dawnych zdjęć Piły. Po prezentacji fotografii Romana i Andrzeja Zaranków, która okazała się jednym z największych wydarzeń wystawienniczych ostatnich lat (obejrzało ją ponad 5 tysięcy osób), czas na kolejne dzieje miasta uwiecznione w fotografii. Tym razem pokażemy miasto z lat 80- i 90-tych XX w.

Wernisaż w piątek, 18 października, o godz. 11.00.

Advertisement

– Zrealizowany w 2023 roku projekt pt. „Wymiary nowoczesności w odsłonach 1946-1989. Piła w fotografiach Romana i Andrzeja Zaranków” okazał się jednym z największych wydarzeń w ostatnich latach, a będącą jego częścią wystawę pt. „Nowa tożsamość miasta. Piła na przestrzeni lat 1946-1989” obejrzało grubo ponad 5000 osób – podkreśla Edmund Wolski, dyrektor BWA PP.

Teraz czas na kolejne dzieje Piły w fotografii – Galeria BWA pokaże miasto z lat 80-tych i 90-tych.

***
Wystawa pt. „Dekada mroku i nadziei” zorganizowana przez Biuro Wystaw Artystycznych Powiatu Pilskiego jest fotograficznym zapisem wszystkich wymiarów życia społeczeństwa Piły i Północnej Wielkopolski w latach przełomu i przemian ustrojowych. Celem jej jest przypomnienie mieszkańcom Północnej Wielkopolski, a już szczególnie młodzieży, nie tylko ważnych wydarzeń z lat 80. i 90. XX wieku, ale również przywołanie dnia codziennego.

Wielu osobom przypomni ona klimaty, w jakich przyszło im funkcjonować 30-40 lat temu, a dla młodszych pokoleń i współczesnej młodzieży będzie prawdziwą lekcją historii, odnoszącą się do wydarzeń, które zamknęły epokę „mroku” i zapoczątkowały epokę „nadziei”, w której żyjemy obecnie.

O latach 80. XX wieku napisano miliony prawdziwych i nieprawdziwych słów. Oceniano je z krótszego i dłuższych dystansów, przez pryzmat opozycyjnej walki i nieudanych prób utrzymania władzy. Na pewno była to dekada obfitująca w wyjątkowe wydarzenia, jedyne i niepowtarzalne w historii Polski. Kto żył w tamtym okresie i był na tyle dorosły, żeby doświadczyć ich świadomie, ten wie, jaki był to przedziwny czas. Używając współczesnego języka można powiedzieć, że w wymiarze społecznym, gospodarczym i politycznym, żyliśmy w pewnym „matrixie”, na pograniczu rzeczywistości i nierzeczywistości: władza przekonywała, że postępuje normalizacja, gospodarka rozwija się i że panuje wolność; naród w zdecydowanej większości wiedział swoje: że to nie normalizacja i wolność lecz reżim, że gospodarka upada coraz bardziej i wszystkie dobra trzeba „załatwiać” po znajomości, albo wystać w ogromnych kolejkach.

Advertisement

I taką Polskę, Północną Wielkopolskę i Piłę, takie klimaty wiernie obrazuje i odtwarza wystawa „Dekada mroku i nadziei”, która może zaistnieć w pięknej przestrzeni Biura Wystaw Artystycznych Powiatu Pilskiego dzięki dofinansowaniu ze środków Biura Niepodległa w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”.

Na wystawie prezentujemy ok. 400 fotografii różnych autorów. Najwięcej jest autorstwa nieżyjącego już niestety Romualda Ereńskiego – jednego z najlepszych fotoreporterów w historii naszego regionie oraz Daniela Cichego, który również na przełomie lat 80 i 90 pracował dla różnych redakcji, a ponadto pasjonuje się od najmłodszych lat fotografią reporterską i artystyczną. Na wystawie są także fotografie ze zbiorów prywatnych osób, które odpowiedziały na apel BWA PP. Kuratorem wystawy jest Edmund Wolski, który wybrał (z kilku tysięcy zdjęć) i opisał prezentowany zbiór.

Co istotne, wystawa prezentuje zdarzenia polityczne, te związane z powstaniem „Solidarności” w naszym regionie i późniejsze, ale to zaledwie ułamek prezentowanej w fotografiach historii Piły i okolic. Clou wystawy stanowią zdjęcia opisujące szarą rzeczywistość miast w tych latach: fotografie pokazują, jak wyglądały pilskie ulice, domy, jak budowały się osiedla, jak żyli wówczas ludzie. W końcu pokazują ludzi – zwykłych mieszkańców Piły.

– Jesteśmy przekonani, że druga tak duża wystawa fotografii pokazujących historię Piły i regionu – pierwsza była prezentowana w 2023 r. „Nowa tożsamość miasta. Piłą na przestrzeni lat 1946 – 1989 na fotografiach Romana i Andrzeja Zaranków” – w znakomity sposób ukaże ważne karty i codzienność nie tak znowu odległej naszej historii lat 80 i 90 XX wieku. Zapewniamy, że wobec tej wystawy nie sposób będzie przejść obojętnie! – mówi Edmund Wolski.

Wystawa została wzbogacona o opracowany pod względem historycznym katalog.

Advertisement

Dofinansowano ze środków Biura „Niepodległa” w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”

Continue Reading

Kultura

Maciek Maleńczuk wystąpił w Regionalnym Centrum Kultury w Pile

Published

on

By

fot. Krzysztof Dęga

Bard, piosenkarz, najbardziej niepokorny artysta – Maciej Maleńczuk wystąpił w Regionalnym Centrum Kultury.

Artysta promował album Homo Twist “Spider”. Publiczność mogła liczyć jednak na wszystkie jego największe przeboje jak chociażby “Ostatnia nocka”, którą artysta nagrał z zespołem Yugopolis.

Już wkrótce, tylko na naszym portalu, rozmowa z Maciejem Maleńczukiem. Oj, będzie się działo!

Niebawem też fotorelacja z pilskiego  koncertu.

Advertisement

Nie możecie tego przegapić.

Continue Reading