BiznesS3 już gotowa! Od Bałtyku aż po Czechy pojedziemy nowoczesną ekspresówką

S3 już gotowa! Od Bałtyku aż po Czechy pojedziemy nowoczesną ekspresówką

Kierowcy mogą już przejechać całą trasą S3 – od Świnoujścia nad Bałtykiem aż po granicę z Czechami. Ostatni brakujący odcinek został właśnie otwarty!

S3, Świnoujście
S3, Świnoujście
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | RDDKiA w Szczecinie

To historyczny moment dla polskich kierowców – droga ekspresowa S3 jest już w pełni przejezdna. Otwarty został ostatni brakujący fragment między Świnoujściem Łunowo a Międzyzdrojami, kończący północny odcinek trasy Świnoujście – Troszyn. Oznacza to, że od dziś możemy przejechać ekspresówką od Bałtyku aż po Lubawkę, tuż przy granicy z Czechami.

S3, Świnoujście
S3, Świnoujście© Licencjodawca

Inwestycja warta miliardy i lata pracy

Budowa odcinka Świnoujście – Troszyn o długości 33 km została podzielona na dwa etapy: Świnoujście – Dargobądz oraz Dargobądz – Troszyn. Umowy podpisano w 2020 roku, a roboty ruszyły w 2022. Łączny koszt inwestycji wyniósł 1,76 miliarda złotych, z czego aż 757,4 mln zł pochodziło z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu FEnIKS.

S3 Świnoujście - Troszyn przed otwarciem pełnego przekroju, październik 2025 r.

W ostatnich miesiącach prace nabrały tempa – w maju udostępniono pierwszy fragment, a w październiku kierowcy po raz pierwszy ruszyli dwoma pasami w każdą stronę na całej długości trasy.

S3 – kręgosłup transportowy północ–południe

Nowa S3 to nie tylko wygoda dla kierowców, ale też strategiczny korytarz transportowy łączący polskie porty z południem Europy. Trasa jest częścią europejskiego szlaku E65, biegnącego od szwedzkiego Malmö aż po grecką Kretę.

Dzięki ekspresówce porty Szczecin–Świnoujście zyskają lepsze połączenie z resztą kraju, co ułatwi transport towarów i rozwój planowanego terminalu kontenerowego. Droga ma też ogromne znaczenie dla turystyki, łącząc nadbałtyckie kurorty z resztą Polski i krajami południa Europy.

To jeszcze nie koniec prac

Choć kierowcy mogą już korzystać z dwóch jezdni, wykonawca wciąż prowadzi prace wykończeniowe – m.in. nasadzenia zieleni, budowę Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz oraz Obwodu Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód. Do końca roku ma zostać zakończona także przebudowa ul. Mickiewicza w Wolinie oraz rozbiórka wytwórni mas bitumicznych przy węźle Świnoujście Terminal LNG.

S3 – historia polskiej ekspresówki

Budowa drogi ekspresowej S3 rozpoczęła się w 2007 roku od odcinka Szczecin – Gorzów Wielkopolski, który oddano do użytku trzy lata później. Kolejne fragmenty powstawały sukcesywnie – w województwach lubuskim, dolnośląskim i zachodniopomorskim.

W 2021 roku zakończono budowę odcinka Polkowice – Lubin, dzięki czemu S3 połączyła autostrady A6, A2 i A4. W ubiegłym roku ukończono także południowy odcinek przez góry, gdzie powstały dwa tunele, w tym najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce – 2,3 km długości.

Droga, która zmieniła Polskę

Dziś S3 to 471 kilometrów nowoczesnej drogi ekspresowej, która całkowicie odmieniła podróżowanie między północą a południem kraju. Łączny koszt realizacji wyniósł ponad 15 miliardów złotych, z czego 7,7 miliarda zł pochodziło z funduszy europejskich.

To nie tylko sukces inżynierii i inwestycji, ale też ogromny krok w kierunku bezpieczniejszego i szybszego podróżowania. Dzięki niej Polska ma wreszcie kompletny szlak komunikacyjny od morza do gór – i dalej, wprost do Czech i południowej Europy.

ŚwinoujścieS3droga

Wybrane dla Ciebie