Connect with us

Polska i Świat

Zielony, niebieski, czerwony czy żółty – jakim Mikołajem jesteś

Published

on

art. sponsorowany

Prezenty świąteczne wręcza większość z nas, okazuje się jednak, że istnieje więcej niż jedna strategia na ich zakup. 63% zapakuje je samodzielnie i będzie do tego przykładać dużą wagę. Co trzeci obdarowujący planuje wydać w tym roku od 300 do 600 zł, a co czwarty 600 do 1000 zł, wynika z analiz przeprowadzonych przez VeloBank. Dzięki nim powstała też pierwsza, unikatowa macierz czterech typów Mikołajów, czyli stylów behawioralno-psychologicznych związanych z przedświątecznymi zakupami, w których każdy z nas może się odnaleźć. Poszczególnym sylwetkom przypisano kolory – zielony, czerwony, żółty i niebieski. Co ciekawe, to nie Czerwony, a Zielony Mikołaj występuje wśród Polaków najczęściej. Wręcza on wyjątkowo dopasowane prezenty, które przygotowuje z wyprzedzeniem.

VeloBank wykorzystał stosowaną w banku hiperpersonalizację do przeprowadzenia na grupie swoich klientów analizy poznawczo-behawioralnej, dotyczącej strategii kupowania świątecznych prezentów. Zdecydowana większość (88%) zamierza obdarować w tym roku swoich bliskich upominkami z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Nieco ponad połowa Mikołajów zdecyduje się raczej na jeden prezent, ale w drodze wyjątku przewiduje także ich większą liczbę. Niemal 39% Mikołajów zawsze kupuje po jednym podarunku. Najczęściej (41%) stawia się na gotowy upominek, co trzeci Mikołaj przygotuje coś samodzielnie. Większość, bo 85% obdarowujących chce, aby ich upominki były dobre jakościowo, choć nie muszą być markowe. Prawie połowa (46%) uważa, że dobry prezent to praktyczny prezent. Mikołajem można stać się głównie dla najbliższej rodziny (69%), choć 17% obdarowuje również bliskich przyjaciół, a 11% decyduje się na zakup upominków dla wszystkich członków swojej rodziny.

Advertisement

Wśród najczęściej wybieranych kategorii prezentów (przez 60% badanych) znalazły się zabawki, zdrowie, odpoczynek i hobby. Blisko co piąty obdarowujący zdecyduje się na biżuterię lub elektronikę. W większości sami podejmujemy decyzje w sprawie wyboru prezentów (71%). Niemal 1 na 3 osoby często lub zawsze woli poradzić się innych. 68% Mikołajów uważa, że warto zwracać uwagę na ekologię również podczas wybierania prezentów.

Mikołaj ma kilka oblicz i… szat

Odpowiedzi badanych poza ogólnymi wnioskami pomogły wyróżnić cztery typy Mikołajów: Zielony, Niebieski, Czerwony i Żółty. Każdy z nich podchodzi do kompletowania upominków na swój sposób.
Najczęściej na głowę zakładamy zieloną czapkę (38%). Zieloni Mikołajowie przywiązują dużą wagę do dopasowania prezentu do danej osoby i jej zainteresowań. To dobrzy słuchacze, którzy potrafią umiejętnie podpytać kto czego potrzebuje. Ich podarunki nie są przesadnie drogie, ale za to wyjątkowe – często zrobione i zapakowane samodzielnie. Zamiast jednego prezentu wolą wręczyć kilka drobnych upominków, chętnie polują przy tym na promocje lub specjalne rabaty. Aż 86% wszystkich Zielonych Mikołajów zapełniało swój worek z prezentami kupując je online. Najchętniej kompletują jego zawartość z dużym wyprzedzeniem, nawet parę miesięcy wcześniej. Zieloni Mikołajowie to głównie zabiegani 31-45-latkowie (48%), którzy jeśli tylko mogą, wolą uporać się z świątecznymi obowiązkami z wyprzedzeniem. Najwięcej takich Mikołajów jest spod znaku Bliźniąt i Strzelców.

Z kolei 3 na 10 osób identyfikuje się z typem Niebieskiego Mikołaja. Uważnie wybierają upominki i jest to zwykle jedna, przemyślana i dopasowana do osoby rzecz. Stawiają przy tym mocno na użyteczność. Nie są rozrzutni, szukają promocji i okazji. Bardziej liczy się dla nich to co w środku niż na zewnątrz. Pakowanie prezentów zlecają komuś z rodziny albo korzystają z gotowych opakowań. Idealnych upominków szukają najczęściej w internecie, ale chętnie odwiedzają w tym celu też galerie handlowe. Na spokojnie oglądają i podejmują decyzje, a zakupy robią na 2-3 tygodnie przed Świętami. Wielu z nich jest spod znaku Byka, Skorpiona albo Ryb.

Advertisement

Co piąty Mikołaj ubiera czerwony strój i można spodziewać się od niego jednego, ale za to drogiego prezentu. Zawsze też wybierze coś dobrej jakości. Opakowanie schodzi u Czerwonych na dalszy plan, ważny jest środek, a w nim praktyczna rzecz na lata. Taki Mikołaj nie zostawia też poszukiwań upominku na ostatnią chwilę. Przygotowuje się do włożenia czegoś pod choinkę skrupulatnie nawet z 1-2 miesięcznym wyprzedzeniem. W tej grupie liczną reprezentację stanowią osoby w wieku 31-40 lat. To zwykle zodiakalna Waga, Lew albo Wodnik.

Najrzadszym typem obdarowującego jest Żółty Mikołaj. To najbardziej spontaniczna i nieprzewidywalna grupa obdarowujących. Czasem na prezenty wydaje mniej, a czasem więcej, część kupuje z wyprzedzeniem, a część w ostatniej chwili. Unika schematów i liczy się dla niego kreatywność. Zawsze można się spodziewać od niego prezentu z duszą, który Żółty Mikołaj znajdzie nie tylko w internecie czy sklepie, ale także wyszuka wyjątkową niespodziankę na targu czy jarmarku. Zwykle takich upominków dla jednej osoby pod choinką ląduje kilka i są specjalnie opakowane. Żółci przywiązują wagę nie tylko do samego prezentu, ale i jego oprawy. Upominek od nich będzie dopasowany do preferencji, dobry jakościowo i często zaskakujący. Wielu z takich Mikołajów dzieli ten sam znak zodiaku – Panna, Koziorożec albo Rak.

Cztery typy Mikołajów wyróżnionych w naszym badaniu reprezentuje nasze strategie w podejściu do prezentów. Jednak bez względu na to czy kupujemy jedną większą, czy kilka drobnych upominków, sami pakujemy, czy oddajemy to innym, to wszystkim obdarowującym przyświeca ten sam cel – szczęście i radość bliskich. W VeloBanku pomagamy w realizacji marzeń, zarówno tych świątecznych, jak i pozostałych, udostępniając wygodne finansowanie w postaci kredytów gotówkowych. Jeden z nich, czyli nasz kredyt gotówkowy z RRSO 13,2% to szczególnie przydatne rozwiązanie dla Mikołajów, którzy potrzebują dodatkowych środków lub polują na wyjątkowe okazje. O dodatkowe środki mogą aplikować szybko dzięki wnioskowaniu online i cieszyć się dodatkowymi udogodnieniami, jak możliwość spłaty pierwszej raty dopiero za trzy miesiące. To swoiste finansowe sanie, dzięki którym Mikołaje będą mogli dowieźć prezenty na czas i być Mikołajem, o jakim sami marzą” – mówi Joanna Jaworska, dyrektor Departamentu Kredytów Detalicznych z VeloBanku, która zachęca do tego, żeby każdy sprawdził jakim typem Mikołaja jest. Wystarczy odwiedzić profil VeloBanku na Facebooku, żeby sprawdzić, jakim Mikołajem jesteśmy LINK lub zrobić specjalny quiz na Instagramie LINK.

Metodologia: Badanie ilościowe przeprowadzone w dniach 30.10-13.11. 2023 r. Na próbie klientów VeloBanku wynoszącej N=385. Badanie przeprowadzone ankietą internetową wśród pełnoletnich klientów, którzy deklarują zakup prezentów świątecznych i skorzystali z bankowości internetowej lub mobilnej VeloBanku w ciągu ostatnich 6 miesięcy.

Advertisement

Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,2%. Całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 47 300 zł, całkowita kwota do zapłaty 72 771,74  zł, oprocentowanie zmienne 12,49%, całkowity koszt kredytu 25 471,74 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki  25 471,74 zł, opłata za prowadzenie  VeloKonta oraz obsługę karty do Konta w okresie trwania kredytu  0 zł), 89 miesięcznych rat równych w wysokości po 817,66 zł każda. Kalkulację wykonaliśmy 17.11.2023 r. na reprezentatywnym przykładzie.

Z oferty kredytu gotówkowego mogą skorzystać klienci, którzy: w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie mieli kredytu gotówkowego ani kredytu konsolidacyjnego w VeloBank S.A., posiadają aktywne zgody marketingowe (w tym SMS, mejl i telefon) oraz  zadeklarują, że w całym okresie kredytu spełnią warunek oferty, tj. będą posiadać VeloKonto i co miesiąc zapewnią wpływ na konto min. 2000 zł oraz wykonają min. 5 płatności kartą do konta lub BLIKIEM. Jeżeli warunki oferty nie zostaną spełnione – od kolejnego miesiąca podwyższymy oprocentowanie kredytu o 2 pp. do czasu ponownego spełnienia warunku. Okres kredytowania do 10 lat.

Podczas wnioskowania o kredyt gotówkowy można skorzystać z karencji w spłacie pierwszej raty do 3 miesięcy. W okresie karencji spłacie nie podlaga kapitał ani odsetki.  Termin płatności raty kapitałowo-odsetkowej będzie zapisany w umowie.

Udzielenie i wysokość kredytu zależą od wyniku badania i oceny zdolności kredytowej. Szczegóły, w tym opłaty i prowizje dostępne w placówkach oraz na velobank.pl.

Advertisement

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Na sygnale

Bili roczną córkę gałęziami i szukali do niej egzorcysty

Published

on

By

fot. Krzysztof Dęga

Pod Gryficami doszło do wstrząsającego zdarzenia, w którym policja zatrzymała rodziców podejrzanych o bicie swojej rocznej córki gałęziami oraz poszukiwanie dla niej egzorcysty. Dziewczynka przebywa w szpitalu, jej stan jest określany jako dobry, natomiast matka została umieszczona na oddziale psychiatrycznym, a ojciec trafił do aresztu.

Szokujące szczegóły rytuału oczyszczenia

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez rzecznika prasowego Prokuratury Okręgowej w Szczecinie, prokuratora Piotra Wieczorkiewicza, rodzice dziecka przeprowadzali czynności, które określali jako “rytuał oczyszczenia”. Wcześniej na terenie Gryfic poszukiwali egzorcysty. Po otrzymaniu zgłoszenia od kobiety, która zauważyła dziwnie zachowujących się rodziców z małym dzieckiem, policja natychmiast przystąpiła do działania.

Błyskawiczna reakcja policji

Funkcjonariusze szybko namierzyli rodzinę na terenie budowy stacji benzynowej. Dziewczynka miała obrażenia w postaci zadrapań i zasinień, które prawdopodobnie powstały w wyniku uderzeń gałęziami. Dziecko zostało natychmiast przetransportowane do szpitala w Gryficach, gdzie lekarze określili jej stan jako dobry.

Postępowanie prokuratorskie

Prokuratura Rejonowa w Gryficach prowadzi postępowanie w sprawie narażenia dziecka na niebezpieczeństwo utraty życia i ciężkiego uszczerbku na zdrowiu poprzez narażenie na wychłodzenia oraz spowodowanie obrażeń ciała. Sprawa jest rozpatrywana zgodnie z art. 160 par. 2 kodeksu karnego, co oznacza, że sprawca może być skazany na karę od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności.

Advertisement

Dalsze kroki prawne

Ojciec dziecka ma zostać przesłuchany w najbliższych dniach. Matka dziewczynki, której stan zdrowia nie pozwala na uczestnictwo w czynnościach procesowych, została umieszczona na oddziale psychiatrycznym. Prokurator powiadomił sąd opiekuńczy, aby zapewnić dziecku bezpieczeństwo i odpowiednią opiekę. Sąd zdecyduje, czy dziewczynka trafi do rodziny zastępczej, czy pod opiekę dziadków.

Podsumowanie

Zdarzenie pod Gryficami budzi wiele emocji i pytań o stan psychiczny oraz motywację rodziców, którzy dopuścili się tak okrutnego czynu wobec własnego dziecka. Dalsze postępowania prokuratorskie i sądowe wyjaśnią szczegóły tej tragicznej sprawy oraz zapewnią dziecku bezpieczną przyszłość.

Advertisement
Continue Reading

Polska i Świat

Sondaż IBRIS: wojsko ma strzelać na granicy

Published

on

By

fot. PAP

Wyniki badania IBRiS dla “Rzeczpospolitej”

Żołnierze powinni używać broni w przypadku prób siłowego przekroczenia granicy przez migrantów – takie są wyniki badania przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie „Rzeczpospolitej”.

Poparcie społeczne dla użycia broni

Według badania przeprowadzonego przez IBRiS, 85,7% respondentów uważa, że żołnierze Wojska Polskiego powinni używać broni w przypadku prób siłowego przekroczenia granicy przez migrantów. Zdecydowanie za takim rozwiązaniem opowiedziało się 57,8% ankietowanych, natomiast 27,9% jest raczej za. Przeciwnego zdania było 10,7% respondentów, z czego 9,2% raczej nie popiera użycia broni, a 1,5% jest zdecydowanie przeciw. Opinii w tej sprawie nie miało 3,6% badanych.

Kto popiera użycie broni?

Jak donosi „Rzeczpospolita”, poparcie dla użycia broni wyrażają przede wszystkim mężczyźni (88%), osoby co najmniej 50-letnie (90%) oraz mieszkańcy małych miast (91%). Te grupy społeczne wykazują największe poparcie dla zdecydowanych działań na granicy.

Advertisement

Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone 7 i 8 czerwca na ogólnopolskiej próbie 1071 respondentów. Takie badania pozwalają na uzyskanie przekrojowych informacji na temat opinii społecznych w kluczowych kwestiach bezpieczeństwa narodowego.

Wnioski z badania

Wyniki badania IBRiS pokazują, że większość Polaków popiera zdecydowane działania żołnierzy w obronie granic kraju. Tak wysokie poparcie może wpływać na kształtowanie polityki państwa oraz decyzje dotyczące strategii obronnych.

Podsumowanie

Poparcie dla użycia broni przez żołnierzy Wojska Polskiego w przypadku prób siłowego przekroczenia granicy przez migrantów jest wyraźnie wysokie, zwłaszcza wśród mężczyzn, osób starszych i mieszkańców małych miast. Badanie IBRiS, zlecone przez „Rzeczpospolitą”, dostarcza istotnych danych, które mogą mieć wpływ na politykę bezpieczeństwa narodowego.

Advertisement
Continue Reading

Advertisement
Advertisement