Connect with us

Lifestyle

Zmarł Jerzy Połomski – legenda polskiej piosenki

Published

on

PAP

W poniedziałek w Skolimowie zmarł w wieku 89 lat piosenkarz Jerzy Połomski. Do najbardziej znanych piosenek, wykonywanych przez Połomskiego, należą m.in. “Cała sala śpiewa” i “Bo z dziewczynami”.

“Dzisiaj wieczorem w warszawskim szpitalu przy ul. Wołoskiej w Warszawie zmarł Jerzy Połomski. Był i niezwykłym artystą i niezwykłym człowiekiem. Wyjątkową osobowością. Wielki żal i wielka strata dla polskiej kultury” – poinformowała PAP menadżerka artysty Violetta Lewandowska.

 

Jerzy Połomski urodził się 18 września 1933 roku w Radomiu jako Jerzy Pająk. Ukończył Wyższą Szkołę Teatralną w Warszawie, gdzie nad warsztatem aktorskim pracował pod okiem Stanisławy Perzanowskiej i Ireny Kwiatkowskiej, śpiewu u Wandy Wermińskiej i Marii Mokrzyckiej w interpretacji piosenek u Ludwika Sempolińskiego.

 

Advertisement

Jerzy Połomski urodził się 18 września 1933 roku w Radomiu jako Jerzy Pająk. Uczył się w Technikum Budowlanym w Radomiu, a w Warszawie chciał studiować architekturę. Na wymarzone studia nie dostał się przez “niewłaściwe pochodzenie społeczne”. Ukończył Wyższą Szkołę Teatralną w Warszawie (tam zasugerowano mu wybranie pseudonimu scenicznego), gdzie nad warsztatem aktorskim pracował pod okiem Stanisławy Perzanowskiej i Ireny Kwiatkowskiej, śpiewu uczył się u Wandy Wermińskiej i Marii Mokrzyckiej a interpretacji piosenek u Ludwika Sempolińskiego.

 

“Miałem zaszczyt pracować z wielkimi profesorami: Leonem Schillerem, Aleksandrem Zelwerowiczem i wieloma innymi. Jeden z nich, profesor Ludwik Sempoliński, dość poważnie wpłynął na moje życie, mówiąc: +Jurek, ty masz na nazwisko Pająk, to nie jest nazwisko na afisz…zmień je+. (…) Jeszcze w czasach studenckich jeden z kolegów muzyków tak mnie zapisał na plakacie, promującym jeden z naszych występów i tak już zostało” – tłumaczył Połomski w rozmowie z portalem detalks.pl.

 

Jako aktor zadebiutował w 1957 roku na deskach warszawskiego Teatru Buffo, później występował w Teatrze Syrena, grał role dramatyczne, m.in. Poetę w “Weselu” Stanisława Wyspiańskiego, króla Jana Kazimierza w “Mazepie” Juliusza Słowackiego, tytułową rolę w sztuce Maksyma Gorkiego “Jegor Bułyczow i inni”. W książce “Druga połowa życia” jego profesor i mentor Ludwik Sempoliński napisał, że kierownictwo teatru nie potrafiło należycie docenić talentu Jerzego Połomskiego: “…Zniechęcony dwoma nieudanymi sezonami w Buffo, gdzie nie umiano go wykorzystać, obsadzając w banalnych piosenkach jak +Lody, lody… + i temu podobnych numerach, nie załamał się i nie zaniedbywał, śpiewając i opracowując piosenki w Polskim Radiu. Na efekty nie trzeba było długo czekać: w 1958 zajął drugie miejsce w plebiscycie Polskiego Radia na najpopularniejszego polskiego piosenkarza…”.

Advertisement

 

Utwór “Woziwoda” przyniósł Połomskiemu II nagrodę na I Międzynarodowym Festiwalu Piosenki Sopot ’61. Na przełomie lat 60. i 70. Połomski stał się jednym z najpopularniejszych artystów estradowych w Polsce. Wylansował takie przeboje jak “Cała sala śpiewa”, “Daj”, “Bo z dziewczynami” czy “Komu piosenkę?”. W jego repertuarze znajdowały się także interpretacje przedwojennych utworów. “Ja miałem kolorowe życie, więc nie zgłaszam pretensji do PRL, choć mnie ten ustrój bardzo uwierał. Wtedy polityczne sprawy nie były możliwe do podnoszenia. Jacek Kaczmarski musiał latami czekać ze swoimi protest-songami. Za naszych czasów tworzyło się utwory liryczno-dramatyczne, które były po prostu potrzebne publiczności” – komentował artysta.

 

W 1959 r. Połomski zadebiutował jako solista, nagrywając swojego pierwszego long-playa pod tytułem “Podwieczorek z piosenką”. Kolejne płyty – m.in. “Nie zapomnisz nigdy” (1972), “Warszawa moja miłość” (1974), “Z tobą świat nie ma wad” (1976) – utwierdziły jego pozycję jako jednego z czołowych piosenkarzy w kraju. W późniejszych latach kariery, Połomski wydawał także płyty z przedwojennymi piosenkami – “Przedwojenne przeboje” (1994) – a także kolędami i piosenkami świątecznymi – “Kolędy i pastorałki śpiewa Jerzy Połomski” (1998).

 

Advertisement

W 1969 r. został laureatem nagrody jury oraz Radia i TV na festiwalu Złoty Orfeusz w Bułgarii a rok później zajął III miejsce na Coupe d’Europe Musicale w Szwajcarii. Otrzymał także nagrodę publiczności na KFPP Opole ’73 oraz Złotego Mikrofonu Polsko-Amerykańskiej Agencji Artystycznej w Nowym Jorku w 1993 r.

 

W czasach największej popularności Połomski koncertował m.in. w Anglii, Danii, Czechosłowacji, na Węgrzech, w ZSRR, Jugosławii, RFN, Szwecji, Francji a nawet na Kubie. Wielokrotnie występował także w ośrodkach polonijnych w Stanach Zjednoczonych. Śpiewał z wieloma artystami scenicznymi. W duecie występował m.in. Ireną Santor, Tatianą Okupnik czy Anią Wyszkoni. Nagrał w 2006 roku nową wersję przeboju “Bo z dziewczynami” z zespołem Big Cyc. “Byłem zaskoczony, że chcą wykonywać utwory takiego reliktu przeszłości jak ja” – mówił w rozmowie z Interią. Rok później, po ponad 20 latach przerwy, nagrał nowy utwór “Czas nas zmienia” ze słowami Jacka Cygana i muzyką Marcina Nierubca. W 2009 r. piosenkarz otrzymał nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt działalności artystycznej.

 

Dwukrotnie – w 1967 i 69 roku – został wyróżniony tytułem najpopularniejszego piosenkarza Polonii Amerykańskiej. W 1974 r. został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, przy okazji jubileuszu Polski Ludowej. W 2000 r. Połomskiego wyróżniono Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, a w 2016 roku otrzymał Złoty Medal “Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Advertisement

 

Połomski był jednym z najdłużej obecnych na scenie polskich piosenkarzy. “Moim największym sukcesem jest chyba to, że trwam, że rodacy ciągle chcą mnie słuchać. W tym zawodzie łatwo się debiutuje. Trudniej się w nim utrzymać” – Jerzy Połomski.

 

“Całe życie robiłem to, co lubiłem i to największa nagroda. Żałuję tylko, że w dużej części odeszli ci, których kochałem, którzy pisali mi teksty i komponowali. Teraz tworzy się już inną muzykę, która tak naprawę nie bardzo mnie wyraża (…) Dużo przeżyłem, ale nie delektuję się tym. Nigdy nie pisałem żadnych dzienników, nie wyraziłem zgody na biografię, bo uważam, że piosenkarz istnieje jedynie wtedy, gdy śpiewa dla swojego pokolenia. Nic nie można robić na siłę, nie zamierzam udawać i próbować przypodobać się komukolwiek. Najważniejsza jest autentyczność” – podkreślał.

 

Advertisement

W ostatnim okresie życia piosenkarz przebywał w Domu Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie. (PAP)

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Lifestyle

„Uczta” sanah najlepiej sprzedającą się płytą w 2022 roku

Published

on

By

fot. PAP

„Uczta” sanah najlepiej sprzedającą się w Polsce płytą w 2022 roku – wynika z podsumowania Związku Producentów Audio-Video. Z kolei najczęściej nadawanym w stacjach radiowych przebojem był dance’owy utwór „Where Did You Go?” brytyjskiego DJ-a i producenta Jaxa Jonesa, z gościnnym udziałem piosenkarza i producenta muzycznego, występującego pod pseudonimem MNEK.

W podsumowaniu polskiego stowarzyszenia producentów fonogramów i wideogramów sanah jest zdecydowaną liderką, jeśli chodzi o ubiegłoroczną sprzedaż płyt na tzw. nośnikach fizycznych (czyli takich, jak CD czy LP). W pierwszej dziesiątce znalazły się bowiem wszystkie cztery albumy artystki, które wydała do tej pory, poczynając od „Uczty”, po „Irenkę” (3. miejsce), „sanah śpiewa Poezyje” (5.) i „Królową dram” (8.).

 

Na drugim miejscu w owym zestawieniu, czyli między „Ucztą” a „Irenką”, znalazł się album „Lata dwudzieste” Dawida Podsiadły. Dopiero na szóstym odnotowano wydawnictwo hip-hopowe, album „Hotel Maffija 2” raperów z kolektywu SB Maffija.

 

Advertisement

W 2022 roku Polacy zdecydowanie preferowali albumy rodzimych artystów, bo w pierwszej setce znalazło się zaledwie 29 krążków zarejestrowanych przez wykonawców zagranicznych. Najlepiej wypadł album Harry’ego Stylesa, zatytułowany: „Harry’s House” (10. miejsce). Dopiero na 20. miejscu uplasowała się produkcja boysbandu BTS, pt. „Proof”. Co ciekawe, trzecim najbardziej chodliwym na naszym rynku albumem zagranicznym okazał się stary, ale jak widać nadal dobry (i pożądany) „Nevermind” Nirvany. Zajął 25. miejsce.

 

Ale choć w sklepach najchętniej sięgaliśmy po rodzime produkcje, to w radioodbiornikach, zdaniem osób odpowiedzialnych za wybór muzyki, chcieliśmy jednak słuchać czegoś innego, zatem tam dominowały utwory zagraniczne. Na szczycie rocznego zestawienia najczęściej nadawanych singli znalazł się „Where Did You Go” Jaxa Jonesa. Drugie miejsce przypadło utworowi „Melody” nagranemu przez Sigalę. Na trzecim uplasował się singiel „Won’t Forget You” australijsko-nowozelandzkiego duetu Shouse. Pierwszy polski utwór na tej liście to piosenka bryskiej: „odbicie (Mark Neve Remix)”. Zajęła ona 6. miejsce. (PAP Life)

Advertisement
Continue Reading

Lifestyle

Co stracił Książę Harry po opuszczeniu rodziny królewskiej?

Published

on

By

Książę Harry, jeden z synów księcia Karola i Lady Diany, podjął decyzję o opuszczeniu rodziny królewskiej w grudniu 2019 roku. Od tego czasu przeszedł przez wiele zmian i poświęceń, aby zbudować nowe życie poza pałacem Buckingham.

Po pierwsze, Książę Harry stracił swoje tytuły książęce. Jako członek rodziny królewskiej, Harry był znany jako Książę Sussex, a także jako Książę Walii. Po opuszczeniu rodziny królewskiej, jego tytuły zostały mu odebrane przez królową Elżbietę II.

Po drugie, Książę Harry stracił swoje finansowe wsparcie. Jako członek rodziny królewskiej, Harry miał dostęp do funduszy państwowych, które pomagały mu utrzymać swoje przywileje i styl życia. Teraz jednak, jako osoba prywatna, musi utrzymać się z własnych środków finansowych lub przychodów z działalności zawodowej.

Po trzecie, Książę Harry stracił swoje zobowiązania królewskie. Jako członek rodziny królewskiej, Harry miał obowiązek reprezentowania królowej Elżbiety II na różnych wydarzeniach i uroczystościach, a także miał ważną rolę w działaniach charytatywnych i organizacjach. Teraz jednak, jako osoba prywatna, nie jest już zobowiązany do pełnienia tych zadań.

Po czwarte, Książę Harry stracił swoją ochronę. Jako członek rodziny królewskiej, Harry miał dostęp do ochrony państwowej, która zapewniała mu bezpieczeństwo podczas różnych wyjazdów i wydarzeń. Teraz jednak, jako osoba prywatna, musi sam zapewnić sobie ochronę.

Advertisement

Książę Harry stracił także swoją pozycję w rodzinie królewskiej i ich tradycjach. Jako członek rodziny królewskiej, Harry miał ważną rolę do spełnienia, taką jak udział w ważnych ceremoniach i uroczystościach, jak również w reprezentowaniu rodziny w oficjalnych okolicznościach. Opuszczenie rodziny oznaczało, że Harry traci możliwość uczestniczenia w tych ważnych momentach rodzinnych i tradycjach.

Ponadto, Książę Harry stracił także swoją pozycję w królewskiej armii. Jako oficer w Królewskiej Armii Brytyjskiej, Harry miał wyjątkową pozycję i był członkiem elitarnej jednostki, SAS. Opuszczenie rodziny królewskiej oznaczało, że Harry tracił tę pozycję i przestał być członkiem armii.

Na koniec, Książę Harry stracił także swoją pozycję w królewskim dziedzictwie. Jako członek rodziny królewskiej, Harry miał ważną rolę do spełnienia w konserwacji i promowaniu królewskiego dziedzictwa. Opuszczenie rodziny oznaczało, że Harry traci możliwość uczestniczenia w tych działaniach i jego rola w królewskim dziedzictwie zostaje ograniczona.

Podsumowując, Książę Harry dokonał trudnej decyzji o opuszczeniu rodziny królewskiej, co oznaczało, że musiał poświęcić wiele rzeczy, takich jak tytuły książęce, finansowe wsparcie, zobowiązania królewskie, ochronę, pozycję w rodzinie i tradycjach, pozycję w armii i pozycję w królewskim dziedzictwie. Mimo tych poświęceń, Książę Harry i jego rodzina nadal pozostają ważnymi członkami społeczeństwa i działają na rzecz wielu ważnych spraw, takich jak zdrowie psychiczne i dobrostan zwierząt.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement