Connect with us

Kultura

Stanisław Janicki autor “W starym kinie” odwiedził Piłę

Published

on

We wtorek, 29 listopada w Centrum Powiatowym “Iskra” w Pile odbyło się niezwykłe spotkanie ze Stanisławem Janickim – twórcą telewizyjnej serii “W starym kinie”.

Pan Stanisław Janicki, urodził się 11 listopada 1933 roku. Po wojnie, zupełnie przypadkiem, za namową swojej koleżanki ze studiów, trafił do Telewizji Polskiej. Pierwszy odcinek nagrał niejako w zastępstwie. Program tak się spodobał, że “W starym kinie” gościło na telewizyjnej antenie 32 lata.

“W starym kinie” – cykliczny program Telewizji Polskiej emitowany w latach 1967–1999, w którym prezentowano starsze produkcje filmowe. Autorem i prowadzącym program był Stanisław Janicki. Był to najdłużej nadawany program filmowy w historii polskiej telewizji.
Początkowo na program składały się audycje tematyczne, poświęcone konkretnemu aktorowi czy reżyserowi, w których prezentowano fragmenty starych filmów, przeplatane bogatym komentarzem autora. Z czasem formuła zmieniła się. Zaczęto prezentować całe filmy, poprzedzane przedmową Stanisława Janickiego.

Zapraszamy do obejrzenia krótkiej rozmowy z twórcą i jednocześnie prowadzącym program.

Spotkanie w Pile prowadził dr Wiesław Kot, znakomity krytyk filmowy.

Przed spotkaniem odbyła się wycieczka po Pile zabytkowym autobusem. Przewodnikiem był Jan Balcerzak.

Advertisement

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Kultura

Oscary 2023 – “Wszystko wszędzie naraz” z siedmioma statuetkami

Published

on

By

fot. PAP

“Wszystko wszędzie naraz” Daniela Kwana i Daniela Scheinerta został – zgodnie z przewidywaniami krytyków – tryumfatorem 95. Oscarów.

Zyskał siedem statuetek, m.in. jako najlepszy film i za reżyserię. “Najlepsze, co możemy zrobić, to chronić siebie nawzajem przed chaosem współczesnego świata. Opowiadanie historii pozwala nam zachować spokój” – mówili reżyserzy.

Laureatów nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej wyłoniono podczas uroczystości, która odbyła się w hollywoodzkim Dolby Theatre. Gospodarzem ceremonii był aktor i komik Jimmy Kimmel.

 

Tryumfatorem gali – zgodnie z przewidywaniami krytyków – została komedia science fiction “Wszystko wszędzie naraz” Daniela Kwana i Daniela Scheinerta. Opowieść o kobiecie w średnim wieku, która odkrywa równoległe światy, doceniono już wcześniej m.in. nagrodami Independent Spirit Awards, Critics’ Choice, Gotham oraz The Los Angeles Film Critics Association. Tej nocy twórcy produkcji odebrali siedem statuetek – za najlepszy film, reżyserię, scenariusz oryginalny, montaż (Paul Rogers), role drugoplanowe (Ke Huy Quan i Jamie Lee Curtis) oraz dla aktorki pierwszoplanowej (Michelle Yeoh).

Advertisement

 

Kwan, Scheinert i Yeoh zadedykowali laury swoim mamom i “wszystkim innym matkom na świecie”. “One są prawdziwymi superbohaterkami. Bez nich nie byłoby tutaj nikogo z nas. Zabieram statuetkę dla mojej mamy, która ogląda galę w Malezji. Zabieram ją do domu. Dziękuję też mojej rodzinie w Hongkongu, gdzie zaczynałam karierę, moim braciom i siostrom. Dziękuję Akademii. Tworzymy historię” – podkreśliła aktorka. Również reżyserzy wyrazili wdzięczność swoim bliskim za to, że przekazali im w genach miłość do kina i nigdy nie tłamsili ich kreatywności. “Dorastając, zdaliśmy sobie sprawę, że najlepsze, co możemy zrobić, to chronić siebie nawzajem przed chaosem współczesnego świata, który zmienia się bardzo szybko. Czasami to przerażające, że filmy wychodzą w świat w odstępach lat, a wszystko inne zmienia się właściwie w sekundę – szczególnie online. Opowiadanie historii pozwala nam zachować spokój. Dziękujemy, że obejrzeliście nasz film. Bawcie się dzisiaj świetnie” – powiedzieli Kwan i Scheinert.

 

W kategorii najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy statuetki nie otrzymał “IO” Jerzego Skolimowskiego. Historia osiołka, który tułając się po świecie, obserwuje pełen okrucieństwa i pychy świat ludzi, została przyjęta w Stanach Zjednoczonych z dużym entuzjazmem. Zdobyła m.in. nagrody National Society of Film Critics oraz The Los Angeles Film Critics Association. Jednak Oscar przypadł typowanemu wcześniej na zwycięzcę “Na Zachodzie bez zmian” Edwarda Bergera. Wojenną produkcję Netfliksa nagrodzono czterokrotnie – również za najlepsze zdjęcia (James Friend), scenografię (Christian M. Goldbeck i Ernestine Hipper) oraz muzykę oryginalną (Volker Bertelmann).

 

Advertisement

Laureatem Oscara dla najlepszego aktora pierwszoplanowego został Brendan Fraser. Amerykańska Akademia Filmowa uhonorowała go za rolę samotnego, ekstremalnie otyłego nauczyciela w “Wielorybie” w reż. Darrena Aronofsky’ego. “Dziękuję Akademii za ten zaszczyt, naszemu studiu za to, że nakręciło tak odważny film oraz Darrenowi Aronofsky’emu za to, że rzucił mi koło ratunkowe i wciągnął na statek. Dziękuję wam za wielkie serca. Nie osiągnąłbym tego bez reszty obsady. Jestem zaszczycony, że mogłem wystartować w tej kategorii z tak wybitnymi aktorami. Zaczynałem w branży filmowej 30 lat temu. Nie zawsze było łatwo. Dziękuję za to, że mnie doceniliście” – wspomniał. Wcześniej Akademicy docenili Adriena Morota, Judy Chin i Annemarie Bradley za charakteryzację i fryzury do tego filmu.

 

Nagroda za najlepszy scenariusz adaptowany powędrowała do Sarah Polley za “Women Talking”. Za efekty specjalne wyróżnieni zostali Joe Letteri, Richard Baneham, Eric Saindon i Daniel Barrett (“Avatar: Istota wody”), a za dźwięk – James H. Mather, Al Nelson, Chris Burdon i Mark Taylor (“Top Gun: Maverick”). W kategorii kostiumy bezkonkurencyjna okazała się Ruth E. Carter (“Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu”). To drugi Oscar w karierze amerykańskiej kostiumografki. Poprzedniego zapewniła jej “Czarna Pantera” w 2019 r.

 

Najlepszym krótkometrażowym dokumentem ogłoszono “Zaklinaczy słoni” Kartiki Gonsalves, a najlepszym dokumentem pełnometrażowym – “Nawalny” Daniela Rohera. “Guillermo del Toro: Pinokio” Marka Gustafsona i Guillermo del Toro zwyciężył w kategorii najlepsza pełnometrażowa animacja. Tytuł najlepszej krótkometrażowej animacji przypadł “Chłopcu, kretowi, lisowi i koniowi” Petera Bayntona i Charliego Mackesy’ego. Najlepszym krótkometrażowym filmem aktorskim okazało się “Irlandzkie pożegnanie” Toma Berkeleya i Rossa White’a, a piosenką – “Naatu Naatu” z filmu “RRR”.

Advertisement

 

W trakcie uroczystości wspominano ludzi kina, którzy odeszli w ciągu ostatnich miesięcy. Znaleźli się wśród nich Jean-Luc Godard, Olivia Newton-John, Louise Fletcher, Robbie Coltrane oraz Irene Papas.

 

Oscary, najbardziej prestiżowe nagrody świata filmowego, wręczono po raz 95. (PAP)

Advertisement
Continue Reading

Kultura

Nie przegap na Netflixie

Published

on

By

Zapisz w kalendarzu: Premiera sezonu 2 brazylijskiego serialu „Niewidzialne miasto” już 22 marca. Netflix przedstawia oficjalny zwiastun i plakat serialu, po których zobaczeniu fani z pewnością będą czekać na premierę z jeszcze większą niecierpliwością.

Pokazane materiały dają przedsmak tego, co pojawi się w serialu, który zachwycił widzów z Brazylii i z całego świata. Zobaczymy zapowiedź nowości z rozgrywającego się i kręconego w Belém sezonu 2. Na Erica (Marco Pigossi), Lunę (Manu Dieguez) i Cucę (Alessandra Negrini) czeka nowe wyzwanie. Pojawią się też nowe stworzenia i jeszcze więcej brazylijskich elementów kulturowych sięgających głębiej do brazylijskiej tożsamości.

Zwiastun skupia się na najważniejszych motywach serialu — związku ludzi z naturą, widzialnego z niewidzialnym, fantastycznego z realnym i na poszukiwaniu równowagi. Zarówno w scenach, jak również w sposobie przedstawienia postaci zastosowano wiele efektów specjalnych.

Drugi sezon „Niewidzialnego miasta” składa się z pięciu odcinków. Za produkcję odpowiada Pródigo Filmes, twórcą i producentem wykonawczym serialu jest Carlos Saldanha, głównym reżyserem — Luis Carone, a pozostałymi reżyserami — Cassiano Prado, Graciela Guarani i Luciana Baptista. W obsadzie znaleźli się m.in. Letícia Spiller, Simone Spoladore, Zahy Guajajara, Kay Sara i inni.

Advertisement

W drugim sezonie widzimy — po długiej nieobecności — Erica (Marco Pigossi) w rezerwacie przyrody w pobliżu Belém do Pará, który jest chroniony przez rdzenną ludność i stanowi łakomy kąsek dla poszukiwaczy. Eric odkrywa, że Luna i Cuca mieszkały w tym regionie, aby przywrócić go do życia. Luna znika wkrótce po spotkaniu z ojcem. Eric chce za wszelką cenę odnaleźć córkę. Odkrywa, że może czerpać moce od stworzeń i wykorzystuje to, by chronić córkę porwaną przez ludzi powiązanych z nielegalnymi kopalniami.

Twórca: Carlos Saldanha

Główny reżyser: Luis Carone

Reżyserzy: Luis Carone, Cassiano Prado, Graciela Guarani i Luciana Baptista

Producenci: Francesco Civita i Beto Gauss

Advertisement

Producenci wykonawczy: Carlos Saldanha, Francesco Civita, Beto Gauss, Renata Grynszpan, Marcelo Máximo, Luisa Adegas, Caito Ortiz i Marco Anton

Główna scenarzystka: Mirna Nogueira

Scenarzyści: Antonio Arruda, Fábio Leal, Iris Junges, Letícia Fudissaku, Luíza Fazio, Regina Negrini i Rodrigo Baptista

Konsultanci: Leticia Fudissaku i Marcos Ferraz

Twórcy historii, na której oparto scenariusz: Raphael Draccon i Carolina Munhóz

Advertisement

Obsada: Marco Pigossi, Alessandra Negrini, Manu Dieguez, Letícia Spiller, Simone Spoladore, Zahy Guajajara, Kay Sara, Julia Konrad, Rodrigo dos Santos, Tatsu Carvalho, Marcos de Andrade, Mestre Sebá, Ermelinda Yepario i Tomás de França

Continue Reading
Advertisement
Advertisement