Connect with us

Edukacja

Równe szanse dla uchodźców: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji z programami nastawionymi na integrację

Published

on

Shutterstock

art. promocyjny

Od 24 lutego 2022 r. mierzymy się z wyzwaniem, jakim jest integracja rosnącej fali uchodźców z Ukrainy. Liczona już w milionach społeczność wymaga nie tylko zapewnienia podstawowych warunków bytowych – również wsparcia w nauce języka, zmianie zawodu czy przestawieniu się na obcy system prawny. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji rozpoczęła realizację 3 programów podnoszących kompetencje cudzoziemców. Są one skierowane do różnych grup wiekowych i oferują wsparcie na różnych poziomach.

Nowa misja FRSE

Advertisement

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji już od prawie 30 lat realizuje inicjatywy na rzecz poszerzania umiejętności, wiedzy i kompetencji w ramach międzynarodowych projektów. Nie bez przyczyny to właśnie jej przydzielono zadanie rozdysponowania alokowanej puli środków na edukację oraz integrację uchodźców z Ukrainy. O potrzebie tego typu działań najlepiej świadczą liczby. Według Straży Granicznej od 24 lutego do 9 sierpnia 2022 r. z Ukrainy do Polski wjechało ponad 5,3 mln osób. Choć ruch graniczny odbywa się w obie strony, wielu uchodźców, zwłaszcza kobiet i dzieci, planuje zostać u nas na dłużej. Raport Unii Metropolii Polskich wylicza, że wiosną tego roku Ukraińcy stanowili od 9% do 39% populacji poszczególnych miast. Z kolei liczba uczniów cudzoziemców w szkołach na początku wojny wzrosła nawet o 329% (dane dla Białegostoku), a najwięcej trafiło do szkół stołecznych (17 tys.).

Edukacja priorytetem UE

Tak duża liczba uchodźców stanowi wyzwanie, ponieważ kompetencje części z nich nie wystarczają do językowej czy zawodowej integracji. W tej sytuacji musimy stworzyć im nowe możliwości, by szybko stali się pełnoprawnymi członkami polskiego społeczeństwa. Inwestować należy zwłaszcza w edukację młodego pokolenia, ponieważ właśnie ono będzie budować przyszłość”- przypomina Mariya Gabriel, komisarz UE ds. innowacji, badań, kultury, edukacji i młodzieży. W swoim „Oświadczeniu w sprawie działań wspierających uczniów i pracowników oświaty uciekających z Ukrainy po inwazji Rosji” komisarz deklaruje gotowość Komisji Europejskiej do udzielenia szeroko zakrojonej pomocy uczniom, nauczycielom i systemom edukacji. Za deklaracją idzie zaś relokacja środków niezbędnych do realizacji owej pomocy.

Programy, które wyrównują szanse

Advertisement

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jako dysponent części unijnych środków na pomoc uchodźcom zaoferowała im wsparcie na różnych poziomach. Odbywa się ono za pośrednictwem publicznych i niepublicznych organizacji, wyselekcjonowanych w procesie naboru do poszczególnych projektów. W ramach naboru można się było ubiegać o dofinansowanie na projekty, które będą wyrównywać szanse i wspierać rozwój obywateli Ukrainy w Polsce. W tym roku były to 3 inicjatywy:

Wsparcie dla dorosłych: program Szansa

Ze względu na rosnącą liczbę uchodźców, do projektu pod hasłem „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych” Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji rekrutowała w tym roku już dwukrotnie. I etap programu, wyróżniony nagrodą R&D IMPACT, pozwolił wypracować modele wsparcia dla dorosłych uchodźców i stał się punktem wyjścia dla II etapu (nabór wniosków zamknięto 16.08.2022 r., wpłynęło ich ponad 60). FRSE postawiła w nim m.in. na podnoszenie kompetencji społecznych i cyfrowych, a za cel obrała wyłonienie podmiotów, które będą w stanie wdrożyć programy wsparcia dla osób korzystających w Polsce z ochrony czasowej. W programie Szansa duży nacisk kładziony jest na naukę funkcjonowania uchodźców w polskich realiach urzędowych, dostęp do poradnictwa prawnego, tłumaczy i doradców międzykulturowych, ale także na pomoc w szukaniu zatrudnienia i nauce języka. Na projekt przeznaczono aż 13 mln zł, przy czym jedna instytucja mogła liczyć na maksymalne dofinansowanie w wysokości 0,5 mln zł.

Inwestycja w młode pokolenie: konkurs wniosków Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży

Advertisement

Ten projekt, znany już polskim organizacjom pozarządowym, tym razem odbywa się w zmienionej formule. Z racji wybuchu wojny w lutym 2022 r. zmianie musiały ulec zasady aplikowania. Wnioski przekształcono tak, by umożliwić wsparcie uchodźców oraz wspomóc ukraińską młodzież idzieci w trudnym dla nich czasie. Wnioskodawcy wybierali spośród 2 wariantów: spotkań realizowanych z ukraińskim partnerem i przyjezdnymi uczestnikami albo projektów angażujących Ukraińców mieszkających w Polsce. W sumie ze 110 złożonych wniosków dofinansowano 58 projektów – głównie te, które zgodnie z ideą konkursu prezentowały pomysły na umacnianie solidarności pomiędzy Polską a Ukrainą i przezwyciężanie uprzedzeń. Za konkursem stoi Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży (PURWM), powołana na mocy porozumienia pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji pełni rolę Narodowej Instytucji Zarządzającej Radą.

Pomoc mamom i dzieciom ze środków funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego

Rozdysponowując środki na wsparcie edukacyjne uchodźców, FRSE nie zapomina o szczególnej grupie beneficjentów, jaką stanowią ukraińskie matki z dziećmi. Do nich właśnie skierowano pomoc finansowaną ze środków funduszy donatorów: Norwegii, Islandii i Liechtensteinu , a Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, będąca operatorem programu Edukacja (MF EOG 2014-2021), w maju tego roku zamknęła nabór na realizację wakacyjnych warsztatów dla uchodźców. Z myślą o nich powstały wakacyjne warsztaty, obejmujące swoim zasięgiem aż 3 tys. uchodźców. Pierwsze z nich już się zakończyły, inne jeszcze trwają, a każdy z 56 zaplanowanych turnusów skupia się na doskonaleniu kompetencji społecznych, rozwoju osobistym, budowaniu poczucia własnej wartości i pokonywaniu stresu. Dotychczas na realizację warsztatów przeznaczono środki w wysokości 1,6 mln euro pochodzące z Funduszu Współpracy Dwustronnej. Dofinansowanie otrzymało 29 najlepszych projektów.

Warunkiem koniecznym dla organizacji aplikujących do projektów FRSE było doświadczenie w pracy z cudzoziemcami. Choć w projektach zarządzanych przez Fundację zawsze można liczyć na jej merytoryczne wsparcie, kompetencji międzykulturowych nie sposób nabyć z dnia na dzień. Pomimo pewnych różnic, wszystkim opisanym programom przyświecał wspólny cel (adaptacja uchodźców do nowych warunków życia), a każdy z projektów wpisał się w priorytety Unii Europejskiej. Niezależnie od trwającej wojny, w 2022 roku są nimi bowiem paneuropejskie działania edukacyjne. Takie, które budują silne poczucie przynależności do Europy – miejsca równych szans.

Advertisement

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Pilska “budowlanka” ma już 60 lat

Published

on

By

19 kwietnia uczniowie i kadra nauczycielska obchodzili jubileusz 60-lecia Zespołu Szkół Budowalnych w Pile. Na uroczystość licznie przybyli absolwenci szkoły, dawni pedagodzy i dyrektorzy oraz liczni goście.

Uroczystości odbyły się w auli Akademii Nauk Stosowanych im. St. Staszica w Pile. Gości przywitała dyrektor szkoły Karina Mazurek, dziękując wszystkim, którzy przyczynili się w ciągu 60 lat do rozwoju i sukcesów popularnej „Budowlanki”, która wykształciła tysiące specjalistów.

Życzenia i gratulacje złożył starosta pilski Eligiusz Komarowski.

Advertisement

– Serdeczne gratulacje dla wszystkich, którzy przyczynili się do budowy potencjału szkoły. Zespół Szkół Budowlanych to wyjątkowa placówka oświatowa Powiatu Pilskiego. Poprzez kształcenie profesjonalnych kadr budowlanych przyczyniła się do rozwoju Piły i regionu, a jej absolwenci spełniają swoje zawodowe i naukowe pasje. Jubileusz to znakomita okazja do wspomnień i podsumowań, przede wszystkim sukcesów, którymi szczyci się placówka oraz jej uczniowie, zarówno na polu edukacyjnym, sportowym oraz artystycznym. To okazja do podziękowań także gronu pedagogicznemu, pracownikom oraz uczniom. Życzę dalszego rozwoju i kolejnych sukcesów – powiedział starosta.

Gratulacje złożył również Arkadiusz Kubich, wicestarosta pilski, Marek Kamiński, członek Zarządu Powiatu, w imieniu radnych Kazimierz Wasiak, przewodniczący Rady Powiatu w Pile.

Jubileusz był okazją do nadania szkole nowego sztandaru z obecną nazwą placówki, która jeszcze w latach 2013-2018 Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 w Pile. Ta zresztą w długiej historii szkoły wiele razy się zmieniała, podobnie jak zakres nauczania i kierunków.

Podczas uroczystości przypomniano bogatą historię, której założycielem i pierwszym dyrektorem był  zasłużony dla rozwoju Piły inż. Bogdan Toboła – Honorowy Obywatel Miasta Piły. Szkoła od początku miała swoją siedzibę przy ul. Kilińskiego. Na początku kształciła jedynie na poziomie zawodowym, dzisiaj funkcjonuje tu technikum i szkoły branżowe.

Advertisement

W ciągu 60 lat szkołę puściło  9455 absolwentów, pracowało 653 nauczycieli.

Szkoła mocno się rozwinęła. W latach 2018 – 2021 budynek został zmodernizowany, a dach i fasada zostały odnowione, przez co szkoła odzyskała dawny blask. W szkole powstały, były modernizowane i doposażane kolejne pracownie zawodowe. Od roku 2019 r. w wyniku udziału w projektach unijnych szkoła pozyskała ponad 2 mln zł. Uczniowie w ramach „Erasmus Plus” odbywają praktyki za granicą, podobnie jak nauczyciele biorą udział w zagranicznych szkoleniach.

Dzisiaj Zespół Szkół Budowlanych w Pile współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz uczelniami wyższymi. m.in. Akademią Nauk Stosowanych w Pile, czy Politechniką Poznańską. Podpisał także umowy partnerskie z firmami: ENEA, ARDAGH GLASS oraz Wielkopolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa.

Historia szkoły:
Historia szkoły jest niezwykle ciekawa. Warto przypomnieć, że została otwarta 1 września 1963 r., a jej założycielem był inż. Bogdan Toboła, ówczesny dyrektor Przedsiębiorstwa Budownictwa Terenowego Pile. Najpierw powstała Zasadnicza Szkoła Budowlana dla Pracujących, a jej siedzibą stał się budynek Przedsiębiorstwa Budownictwa Terenowego, przy ul. Kilińskiego 16, w którym szkoła mieści się do dzisiaj. Pierwszym dyrektorem szkoły został Bogdan Toboła, jej organizator.
Przełomowym w dziejach szkoły był rok 1975. Decyzją ministra budownictwa został utworzony Zespół Szkół Budowlanych im prof. Romana Kozaka Pilskiego Przedsiębiorstwa Budowlanego w Pile. Nowym dyrektorem został mgr Jerzy Radke. W skład Zespołu wchodziły wówczas: Zasadnicza Szkoła Budowlana dla Pracujących, Technikum Budowlane dla Pracujących, Średnie Studium Zawodowe dla Pracujących i Szkoła Mistrzów dla Pracujących.

Advertisement

W 1987 roku w skład Zespołu Szkół wchodziły: Zasadnicza Szkoła Budowlana Kombinatu Budowlanego, Technikum Budowlane Młodzieżowe na podbudowie szkoły podstawowej, Technikum Budowlane dla Pracujących (wieczorowe na podbudowie szkoły zasadniczej).

W maju 1991 roku stanowisko dyrektora szkoły objął mgr Adam Grzeszczak, który pełnił swoją funkcję do 31 sierpnia 2016 r.
1 września 1998 roku powołano Liceum Ogólnokształcące, a 1 września 2002 roku Liceum Profilowane, do którego ostania rekrutacja miała miejsce w 2007 r., z kolei w 2015 roku mury szkoły opuścili ostatni absolwenci liceum ogólnokształcącego. Szkoła skupiła się tylko na oddziałach zawodowych.

Od 1 września 2017-31 sierpnia 2022 r. dyrektorem szkoły był mgr Arkadiusz Jeż od 1 września 2022 – mgr Karina Mazurek od 1 września 2022 roku
Obecnie funkcjonują tu: Technikum nr 4 w Pile, Branżowa Szkoła I Stopnia nr 4 w Pile oraz Branżowa Szkoła II Stopnia nr 4 w Pile.

Advertisement
Continue Reading

Edukacja

W Pile na Gwdzie odbyła się operacja “Czysta rzeka”

Published

on

By

Dziś jest Międzynarodowy Dzień Ziemi. W Pile odbyła się operacja czysta rzeka – GWDA. Piła 2024.

– Na niewielkim odcinku rzeki zebraliśmy sporą ilość odpadów. Pozostało ich dużo więcej. Nadal jest wiele nieczystości, palenisk oraz odpadów, takich jak: butelki szklane, puszki, oraz wszelkiego rodzaju tworzywa sztuczne. Piękne miejsce ale bardzo zaniedbane – mówi Artur Łazowy ze Stowarzyszenia Effata.
– Dziękujemy za pomoc młodzieży z Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Pile, Pracownikom Państwowego Gospodarstwa Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Pile. Dziękujemy za odbiór odpadów przez Gminę Piła (Altvater Piła Sp. z o.o.). Dziękujemy za worki i rękawiczki od Wojewódzkiego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu – dodaje Łazowy.

Continue Reading

Advertisement
Advertisement