Drugi most w Obornikach przyspieszy trasę Piła–Poznań
W Obornikach rozpoczął się montaż drugiej nitki mostu kolejowego, która uzupełni linię Poznań - Piła o kolejny odcinek dwutorowy. Inwestycja za ok. 100 mln zł znacząco usprawni przejazdy i skróci czas dojazdu z Piły do Poznania, a pierwsze efekty zobaczymy już w II połowie przyszłego roku.
W Obornikach rozpoczęto montaż drugiej nitki mostu kolejowego, kluczowej dla usprawnienia ruchu na trasie Poznań–Piła. Na plac budowy trafiły już ogromne, ponad 500-tonowe przęsła, które zostaną połączone w konstrukcję o długości prawie 154 metrów. Specjalistyczny dźwig ustawi każdy z elementów na istniejących podporach tuż obok działającej przeprawy.
Roboty bez utrudnień i z myślą o szybszych przejazdach
Choć montaż nowych przęseł to zadanie skomplikowane technologicznie, ruch pociągów pozostanie praktycznie niezakłócony. Ponad 70 składów pasażerskich i towarowych nadal będzie korzystać z sąsiedniej nitki. Po zakończeniu prac możliwe będzie prowadzenie dwutorowego ruchu między Poznaniem a Piłą, co skróci czas przejazdu oraz zwiększy przepustowość linii.
Nowy tor i dodatkowa mijanka odblokują "wąskie gardło"
Inwestycja obejmuje nie tylko budowę nowej przeprawy, lecz także powstanie ponad 3 km drugiego toru. Najdłuższy odcinek – ponad 2 km – powstaje między Obornikami Wielkopolskimi Most a stacją Oborniki Wielkopolskie. Kolejne 1,2 km toru wraz z rozjazdami budowane jest w Parkowie, tworząc funkcjonalną mijankę, która pozwoli na kursowanie większej liczby pociągów.
Nowoczesne perony poprawią komfort podróży
Równolegle powstają nowe, wysokie perony w Obornikach i Parkowie. Wyposażone w antypoślizgową nawierzchnię, wiaty, oświetlenie i tablice informacyjne, zapewnią wygodne i bezpieczne podróżowanie. Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami powstają ścieżki naprowadzające, pochylnie oraz przejście pod torami z windami na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto.
Kluczowa część modernizacji trasy Poznań–Piła
Projekt dopełnia modernizację odcinka zakończoną w 2019 r., która skróciła czas przejazdu z Piły do Poznania nawet o 35 minut. Dzięki nowym przystankom i przebudowanym peronom kolej stała się bardziej dostępna dla mieszkańców regionu, a nowoczesne systemy sterowania poprawiły bezpieczeństwo na trasie. Obecne roboty zwiększą liczbę odcinków dwutorowych o 10 proc. i stworzą podstawy do kolejnych usprawnień w przyszłych latach.