Connect with us

Biznes

Transformacja energetyczna rybnickiej elektrowni

Published

on

art. sponsorowany

31 grudnia 2023 r., po pięćdziesięciu latach pracy, zakończono eksploatację dwóch najstarszych węglowych bloków energetycznych nr 3 i 4 w Elektrowni Rybnik, należącej do PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna z Grupy PGE. Wyłączone bloki docelowo zastąpione zostaną nowoczesnym blokiem gazowym o mocy 882 MW, którego przekazanie do eksploatacji zaplanowano na grudzień 2026 r.

Wyłączenie starych bloków węglowych to element prowadzonej przez PGE transformacji energetycznej i zmiany struktury wytwarzania energii elektrycznej w Polsce na nisko i zeroemisyjną. Budowany obecnie w Rybniku największy w Polsce blok gazowo-parowy o mocy 882 MW, skutecznie zastąpi wyłączane bloki węglowe, zapewniając stabilne dostawy energii dla całego regionu – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej – Nowa jednostka znacznie ograniczy emisje pyłów i tlenków siarki, co przyczyni się do poprawy jakości powietrza w regionie, a dzięki znacznemu spadkowi emisji CO2 ograniczony zostanie wpływ kosztów uprawnień do emisji CO2 na wytwarzanie energii – dodaje Wojciech Dąbrowski.

Bloki 3 i 4 Elektrowni Rybnik przepracowały łącznie ponad 631 tysięcy godzin i wyprodukowały w tym czasie blisko 114 milionów megawatogodzin energii elektrycznej.

Advertisement

Rybnicka elektrownia to zakład, który na stałe wpisał się w krajobraz Rybnika. Produkcję energii elektrycznej rozpoczęliśmy tu w 1972 roku. Chciałbym podziękować całej załodze, w szczególności obsługującej bloki energetyczne nr 3 i 4, za wieloletnią pracę i zaangażowanie. To dzięki Państwu przez 50 lat energia elektryczna produkowana w wyłączonych jednostkach mogła płynąć do tysięcy polskich gospodarstw domowych, szkół, szpitali i innych budynków użyteczności publicznej, zapewniając im tak ważne bezpieczeństwo energetyczne – powiedział Zbigniew Kasztelewicz, p.o. prezesa zarządu PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna.

Plany budowy rybnickiej elektrowni sięgają roku 1966, gdy zatwierdzono projekt zakładu o nazwie „Zakłady Okręgu Południowego w Katowicach – Elektrownia Rybnik”. Z uwagi na konstrukcję elektrowni, która zakładała chłodzenie jej bloków energetycznych poprzez chłodnie kominowe oraz sztuczny zbiornik wodny, zakres prac był ogromny. Już w roku 1968 rozpoczęła się budowa sztucznego jeziora na rzece Rudzie, zwanego obecnie Zalewem Rybnickim i stanowiącego jedną z wizytówek miasta. Bloki 1-4 zakładu to tzw. bloki starego etapu, natomiast bloki 5-8 to bloki nowego etapu, które zostały oddane do użytku w roku 1978.

Po wyłączeniu bloków 1 i 2 w sierpniu 2021 roku oraz bloków 3 i 4 na koniec 2023 roku obecna moc elektrowni wynosi 900 MW brutto z zainstalowanych czterech bloków energetycznych nr 5-8.

Obecnie na terenie Elektrowni Rybnik realizowana jest jedna z największych i najbardziej nowoczesnych inwestycji energetycznych w Polsce – budowa bloku gazowo-parowego o mocy 882 MW o wartości ok. 3 mld złotych netto. Nowy blok energetyczny, który powstanie do końca 2026 r., przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2. Jednocześnie nowa inwestycja wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski, a także zapewni stabilne dostawy energii dla ok. 2 mln gospodarstw domowych oraz nowe miejsca pracy zarówno w trakcie budowy, jak i podczas późniejszej eksploatacji. Nowa jednostka gazowa w Rybniku zastąpi cztery wyłączone z eksploatacji bloki węglowe – bloki nr 1, 2, 3 i 4 o łącznej mocy 900 MW.

Advertisement

Elektrownia Rybnik należy dziś do grona czołowych przedsiębiorstw energetycznych w Polsce. Stale dokłada starań, aby pozostać liderem zarówno pod względem rozwiązań technicznych, jak również w zakresie organizacji i zarządzania. Zakład stosuje najwyższej jakości system zarządzania potwierdzony normami PN-EN ISO 9001, PN-EN ISO 14001, PN-EN ISO/IEC 27001, PN-N-18001 oraz PN-ISO 45001. Elektrownia Rybnik spełnia dziś surowe, krajowe i europejskie normy środowiskowe, w tym normy emisji tlenków azotu, dwutlenku siarki, pyłów oraz rtęci. W ostatnich latach w zakładzie przeprowadzono szereg inwestycji, które pozwoliły spełnić nowe wymagania, np. modernizacja elektrofiltrów, budowa instalacji ciągłego monitoringu ilości rtęci w spalinach czy doposażenie laboratorium w dodatkowy sprzęt pomiarowy. Elektrownia Rybnik już od wielu lat dysponuje także nowoczesnymi instalacjami odsiarczania, odazotowania i redukcji pyłów.

Źródło informacji: PGE

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Biznes

Największa farma fotowoltaiczna podążająca za słońcem powstała w Kotuniu

Published

on

By

fot. Krzysztof Dęga

Największa farma fotowoltaiczna podążająca za słońcem powstała w Kotuniu pod Piłą. Koszt jej wybudowania to 50 milionów Euro.

Jaka moc?

Farma Kotuń produkuje czystą, zieloną energię elektryczną, którą można zasilić blisko 27 tys. gospodarstw domowych. Składa się z projektów, każdy o mocy 10 MWp, co w sumie daje moc aż 50 MWp.

Farma powstała w Gminie Szydłowo, a jej całkowita powierzchnia to ponad 76 hektarów. Jej budowa trwała rok. Zaczęła się w lutym 2023 roku a zakończyła w maju 2024 r.

Farma Fotowoltaiczna w Kotuniu. fot. Krzysztof Dęga

Ile paneli zostało zainstalowanych?

Panele są głównym elementem farmy. Składają się z ogniw fotowoltaicznych, które pod wpływem promieniowania słonecznego generują prąd stały, następnie zamieniany na prąd zmienny za pomocą falowników. Na Farmie Kotuń zainstalowanych zostało ponad 87 tysięcy paneli!

Innowacyjne trackery

Na farmie zostały zainstalowane nowoczesne trackery czyli mechaniczne systemy montażowe, które obracają panele fotowoltaiczne w trakcie dnia, aby utrzymać je w optymalnym położeniu względem słońca. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania wydajność farmy fotowoltaicznej z trackerami, w porównaniu do farmy bez trackerów, jest większa o 10-25 %. Warto dodać, że Farma Kotuń jest największą w Polsce farmą PV wykorzystującą trackery.

Advertisement

Koszt jej budowy to około 50 milionów Euro.

Obserwuj nas w GOOGLE NEWS 

Advertisement
Continue Reading

Biznes

Powstał nowy przystanek PKP – Jastrowie Miasto

Published

on

By

fot. Krzysztof Dęga

Mieszkańcy Jastrowia od 22 września zyskają lepszy dostęp do kolei. W ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, został wybudowany nowy przystanek Jastrowie Miasto. Efektem inwestycji będą wygodniejsze podróże pociągiem w kierunku Piły, Poznania i Szczecinka.

Nowy przystanek

Nowy przystanek Jastrowie Miasto powstał w okolicach ulicy Kilińszczaków, na linii kolejowej nr 405 Piła – Ustka. Peron ma odpowiednią wysokość, ułatwiającą podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Energooszczędne oświetlenie LED umożliwia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Zamontowane zostały wiaty i ławki zapewniające wygodne oczekiwanie na pociąg. Orientację ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, mogą korzystać z pochylni i ścieżek naprowadzających. Obok peronu zamontowane zostały stojaki rowerowe, by ułatwić łączenie podróży koleją i rowerem – dwoma ekologicznymi środkami transportu.

Budowa przystanku kosztowała blisko 3 mln zł.

– Obok nowego przystanku, wybudujemy również parking, z którego mieszkańcy wygodnie przesiądą się do pociągów. Będzie posiadał 18 stanowisk postojowych, w tym 2 stanowiska dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakończenie prac planowane jest do końca marca 2025 r. – pisze PKP.

fot. Krzysztof Dęga

Rządowy Program dla lepszej komunikacji kolejowej

Celem „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. W skali całego kraju, w ramach Programu Przystankowego, przewidziano budowę lub modernizację 214 przystanków kolejowych. Na ten cel przeznaczono ponad 1 mld zł. Zaplanowano także realizację ponad 100 parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach. Kwota przeznaczona na budowę parkingów to 88 mln zł.

Program przystankowy w województwie wielkopolskim

W województwie wielkopolskim program przystankowy na liście podstawowej obejmuje 20 lokalizacji: Białężyce, Patrzyków, Piła Fabryczna, Słupca, Bożacin, Golina, Koźmin Wielkopolski, Krotoszyn, Książno, Miłosław, Obra Stara, Orzechowo, Radlin, Wyrzysk Osiek, Białośliwie, Pleszew, Jastrowie Miasto, Wronki Zamość, Żerków i Wolenice. Na liście rezerwowej ujęto 4 projekty: Koninko, Rogaszyce, Ostrów Wielkopolski Gorzyce, Barłogi Wiadukt.

Advertisement

Obserwuj nas w GOOGLE NEWS

Continue Reading