Connect with us

Biznes

Nowa inwestycja PGE Dystrybucja dla rozwoju polskiej kolei i ochrony przyrody

Published

on

art. sponsorowany

PGE Dystrybucja, spółka z Grupy PGE, podpisała umowę na budowę rozdzielni sieciowej Siedliska w województwie warmińsko-mazurskim. Inwestycja wesprze rozwój sieci kolejowych w Polsce, a także przyczyni się do ochrony przyrody w otoczeniu Wielkich Jezior Mazurskich.

Jako największy operator systemu dystrybucyjnego w kraju nieustannie modernizujemy i rozbudowujemy naszą infrastrukturę elektroenergetyczną w celu podniesienia jakości świadczonych usług i zapewnienia bezpiecznych dostaw energii elektrycznej do blisko 6 milionów odbiorców. Realizujemy także inwestycje, które wspierają lokalny rozwój i poprawiają komfort mieszkańców. Jednym z takich projektów jest budowa infrastruktury elektroenergetycznej, która zabezpieczy dostawy prądu do trakcji kolejowych, a tym samym umożliwi elektryfikację odcinków sieci kolejowej na terenie działania spółki – mówi Jarosław Kwasek, prezes zarządu PGE Dystrybucja. – Tego typu inwestycje mają znaczenie nie tylko dla rozwoju transportu, a co za tym idzie – gospodarki na danym terenie. Jest to działanie podyktowane również troską o środowisko naturalne. Nowa inwestycja na terenie białostockiego oddziału będzie miała pozytywny wpływ na przyrodę w regionie Wielkich Jezior Mazurskich” – dodaje Jarosław Kwasek.

Advertisement

W białostockim oddziale PGE Dystrybucja realizowane są już trzy zadania, których celem jest przyłączenie do sieci kolejowej podstacji trakcyjnej. Za łączną kwotę ponad 37 milionów złotych budowane są rozdzielnie sieciowe Kity, Nowe Racibory i Baciuty, które umożliwią dostarczenie prądu do infrastruktury kolejowej.

W PGE Dystrybucja Oddział Białystok podpisana została również umowa na budowę rozdzielni sieciowej, która umożliwi modernizację trasy kolejowej relacji Ełk – Olsztyn. W ramach inwestycji zaplanowana została budowa rozdzielni 110 kV w miejscowościach Siedliska (niedaleko Giżycka), skablowanie (przeniesienie pod powierzchnię ziemi) odcinków linii średniego (SN) i niskiego napięcia (nN) w przęsłach nowopowstałych linii 110 kV Giżycko – Siedliska i Wydminy – Siedliska. Ponadto, modernizacja wymaga wykonania powiązań z istniejącą linią napowietrzną Wydminy – Giżycko poprzez wybudowanie dwóch jednotorowych linii kablowych zgodnie z opracowanym projektem wykonawczym do rozdzielni sieciowej Siedliska. Energetycy planują zakończenie inwestycji z końcem 2024 roku, a jej sumaryczny koszt wyniesie około 13,5 mln zł.

W łódzkim oddziale spółki zakończyła się natomiast modernizacja infrastruktury elektroenergetycznej PGE Dystrybucja umożliwiającej przyłączenie podstacji trakcyjnej Zduńska Wola Karsznice. W ramach realizowanego przyłącza dotychczasowe rezerwowe pole rozdzielni sieciowej 110kV zostało wyposażone w nową aparaturę rozdzielczą. W stacji 110/15 kV Zduńska Wola spółka wybudowała pole liniowe 110 kV w zakresie obwodów pierwotnych i wtórnych, zapewniając tym samym zasilanie obiektom kolejowym.

Natomiast w PGE Dystrybucja Oddział Warszawa realizowana jest budowa głównego punktu zasilającego (GPZ) Wyszków, której celem jest zwiększenie mocy umownej przesyłanej na potrzeby kolei. Zakończenie inwestycji umożliwi zapewnienie łącznej mocy przyłączeniowej na poziomie 5 MW dla dwóch kolejowych podstacji trakcyjnych: Dobczyn i Szewnica. Przy dotychczasowym obciążeniu sieci przesyłowej zapewnienie takich wartości było niemożliwe. Obie podstacje PGE Energetyki Kolejowej budowane są w celu obsługi ruchu na trasie Rail Baltica.

Advertisement

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Biznes

Największa farma fotowoltaiczna podążająca za słońcem powstała w Kotuniu

Published

on

By

fot. Krzysztof Dęga

Największa farma fotowoltaiczna podążająca za słońcem powstała w Kotuniu pod Piłą. Koszt jej wybudowania to 50 milionów Euro.

Jaka moc?

Farma Kotuń produkuje czystą, zieloną energię elektryczną, którą można zasilić blisko 27 tys. gospodarstw domowych. Składa się z projektów, każdy o mocy 10 MWp, co w sumie daje moc aż 50 MWp.

Farma powstała w Gminie Szydłowo, a jej całkowita powierzchnia to ponad 76 hektarów. Jej budowa trwała rok. Zaczęła się w lutym 2023 roku a zakończyła w maju 2024 r.

Farma Fotowoltaiczna w Kotuniu. fot. Krzysztof Dęga

Ile paneli zostało zainstalowanych?

Panele są głównym elementem farmy. Składają się z ogniw fotowoltaicznych, które pod wpływem promieniowania słonecznego generują prąd stały, następnie zamieniany na prąd zmienny za pomocą falowników. Na Farmie Kotuń zainstalowanych zostało ponad 87 tysięcy paneli!

Innowacyjne trackery

Na farmie zostały zainstalowane nowoczesne trackery czyli mechaniczne systemy montażowe, które obracają panele fotowoltaiczne w trakcie dnia, aby utrzymać je w optymalnym położeniu względem słońca. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania wydajność farmy fotowoltaicznej z trackerami, w porównaniu do farmy bez trackerów, jest większa o 10-25 %. Warto dodać, że Farma Kotuń jest największą w Polsce farmą PV wykorzystującą trackery.

Advertisement

Koszt jej budowy to około 50 milionów Euro.

Obserwuj nas w GOOGLE NEWS 

Advertisement
Continue Reading

Biznes

Powstał nowy przystanek PKP – Jastrowie Miasto

Published

on

By

fot. Krzysztof Dęga

Mieszkańcy Jastrowia od 22 września zyskają lepszy dostęp do kolei. W ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, został wybudowany nowy przystanek Jastrowie Miasto. Efektem inwestycji będą wygodniejsze podróże pociągiem w kierunku Piły, Poznania i Szczecinka.

Nowy przystanek

Nowy przystanek Jastrowie Miasto powstał w okolicach ulicy Kilińszczaków, na linii kolejowej nr 405 Piła – Ustka. Peron ma odpowiednią wysokość, ułatwiającą podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Energooszczędne oświetlenie LED umożliwia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Zamontowane zostały wiaty i ławki zapewniające wygodne oczekiwanie na pociąg. Orientację ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, mogą korzystać z pochylni i ścieżek naprowadzających. Obok peronu zamontowane zostały stojaki rowerowe, by ułatwić łączenie podróży koleją i rowerem – dwoma ekologicznymi środkami transportu.

Budowa przystanku kosztowała blisko 3 mln zł.

– Obok nowego przystanku, wybudujemy również parking, z którego mieszkańcy wygodnie przesiądą się do pociągów. Będzie posiadał 18 stanowisk postojowych, w tym 2 stanowiska dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakończenie prac planowane jest do końca marca 2025 r. – pisze PKP.

fot. Krzysztof Dęga

Rządowy Program dla lepszej komunikacji kolejowej

Celem „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. W skali całego kraju, w ramach Programu Przystankowego, przewidziano budowę lub modernizację 214 przystanków kolejowych. Na ten cel przeznaczono ponad 1 mld zł. Zaplanowano także realizację ponad 100 parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach. Kwota przeznaczona na budowę parkingów to 88 mln zł.

Program przystankowy w województwie wielkopolskim

W województwie wielkopolskim program przystankowy na liście podstawowej obejmuje 20 lokalizacji: Białężyce, Patrzyków, Piła Fabryczna, Słupca, Bożacin, Golina, Koźmin Wielkopolski, Krotoszyn, Książno, Miłosław, Obra Stara, Orzechowo, Radlin, Wyrzysk Osiek, Białośliwie, Pleszew, Jastrowie Miasto, Wronki Zamość, Żerków i Wolenice. Na liście rezerwowej ujęto 4 projekty: Koninko, Rogaszyce, Ostrów Wielkopolski Gorzyce, Barłogi Wiadukt.

Advertisement

Obserwuj nas w GOOGLE NEWS

Continue Reading