Connect with us

Biznes

Najbardziej zrównoważony środowiskowo zakład PepsiCo w UE produkujący przekąski został otwarty w Świętem k. Środy Śląskiej

Published

on

art. sponsorowany

Pierwsze, wyprodukowane w Polsce przekąski Doritos opuszczą fabrykę już w czerwcu.

Dziś PepsiCo otworzyło w Świętem k. Środy Śląskiej piąty zakład produkcyjny w Polsce. Inwestycja o wartości ponad 1 mld zł przyczyni się do rozszerzenia asortymentu oraz zwiększenia skali produkcji skierowanej docelowo na 20 rynków europejskich. Jest to najbardziej zrównoważony środowiskowo, zaawansowany technologicznie i innowacyjny obiekt PepsiCo w Unii Europejskiej. Wartość rozwiązań środowiskowych zastosowanych w zakładzie to 30,3 mln zł. Docelowo obiekt zatrudni ok. 450 osób, głównie z regionu. W uroczystości otwarcia zakładu wzięli udział przedstawiciele rządu, władz lokalnych, partnerzy projektu oraz pracownicy PepsiCo.

Advertisement

Całkowita powierzchnia zabudowy obejmująca zakład produkcyjny PepsiCo wraz z częścią biurową, magazynem oraz nowoczesną oczyszczalnią wynosi 54 700 m2 (link do video). Powierzchnię obiektu można porównać do siedmiu boisk do piłki nożnej. Sama hala produkcyjna to 23 000 m2. W magazynie wysokiego składowania można pomieścić nawet do 8 800 palet chipsów Lay’s i Doritos. Zakład dysponuje najnowocześniejszym zapleczem technicznym i maszynowym, które sprawia, że jest on modelowym na skalę Unii Europejskiej przykładem wykorzystania gospodarki obiegu zamkniętego w procesie produkcji oraz w zakresie funkcjonowania całego obiektu. Już na etapie projektowania i realizacji budowy wzięto pod uwagę wszystkie aspekty środowiskowe, by obiekt osiągnął zerową emisję netto do roku 2035. Lokalizacja nowego zakładu właśnie w Świętem wpłynie na skrócenie tras transportu o ponad 4,5 mln km rocznie oraz zredukuje emisję CO2 w całym łańcuchu dostaw.

Polska to strategiczny rynek o dużym potencjale rozwoju, na którym inwestujemy od ponad 30 lat. Otwarcie tego nowego, zrównoważonego środowiskowo zakładu przekąskowego to kamień milowy dla PepsiCo w Europie. Chciałbym podziękować naszym interesariuszom i pracownikom za pomoc w realizacji założeń dotyczących produkcji żywności zgodnie z naszą wizją PEP+. Jestem dumny, że w tak krótkim czasie doszło do otwarcia tego obiektu” – powiedział Silviu Popovici, prezes PepsiCo na Europę.

Nie mogło być lepszego przykładu naszego wspólnego sukcesu we wzroście gospodarczym niż PepsiCo Polska! Ta kultowa, amerykańska marka po raz pierwszy pojawiła się w Polsce w 1991 roku, następnie otworzyła swój pierwszy zakład pod Warszawą w 1993. Wiele lat później PepsiCo nadal inwestuje w Polsce i w jej mieszkańców, rozszerzając swoją obecność w znaczący sposób. Nowy zakład produkcyjny to piąta i największa jak dotąd inwestycja PepsiCo w Polsce” – powiedział Mark F. Brzezinski, ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce.

W pierwszej fazie produkcji zakład dysponować będzie 3 zaawansowanymi technologicznie oraz energooszczędnymi liniami produkcyjnymi. Dwie linie posłużą do produkcji chipsów ziemniaczanych Lay’s (PC), a trzecia produkować będzie po raz pierwszy w Polsce nachosy Doritos (TC). W ciągu godziny 2 linie PC wyprodukują 12,500 paczek, a jedna linia TC wyprodukuje 30 000 paczek Doritos. Ich wyróżnikami są użycie zielonej energii oraz wysoki stopień robotyzacji procesu. Zakład stanowi wzorcowy przykład Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ). Nowatorskim rozwiązaniem jest system odzysku ciepła z procesu smażenia ziemniaków. Wygenerowana moc to 3 MW, co stanowi 60% ciepła niezbędnego do ogrzania całego budynku. Procesy technologiczne zasilane są wyłącznie z zielonych źródeł. Zakład korzysta z elektrycznego kotła parowego o mocy 3,2 MW, co znacząco zmniejsza jego ślad węglowy. Wytwarzając produkty z surowców naturalnych zakład spożywczy generuje duże ilości biogazu, który pozyskiwany jest również w procesie oczyszczania ścieków. 100% tego biogazu używane jest w zakładzie do ogrzania budynku oczyszczalni. Zgodnie z założeniami powtórnego użycia nawet skrobia z procesu obróbki ziemniaka będzie odzyskiwana w wirówce i sprzedawana jako surowiec np. do przerobienia na paszę dla zwierząt.

Advertisement

Nowy zakład wyróżnia się również szczególną dbałością o zasoby wody. Ciepła woda do mycia (CIP – Cleaning In Place), pozyskiwana jest z procesu chłodzenia oleju spożywczego. Prowadzony jest także odzysk wody z procesu krojenia ziemniaków i zawracanie jej do ponownego wykorzystania na wstępne płukanie ziemniaków. Na terenie kompleksu funkcjonuje podczyszczalnia ścieków. Zastosowane w oczyszczalni rozwiązania są opatentowane i unikalne w skali światowej. Istotnym rozwiązaniem prośrodowiskowym, które funkcjonuje w fabryce jest zbieranie i odzysk wody deszczowej na potrzeby własne zakładu. System wykorzystuje naziemny zbiornik do gromadzenia deszczówki. Następnie jest ona oczyszczana i odsalana w procesie nanofiltracji, by znaleźć zastosowanie w procesach technologicznych np. w cyklu chłodzenia. Na końcu jest zawracana do atmosfery. W obliczu trwającego kryzysu klimatycznego i niedoborów wody działanie to ma istotne znaczenie w dbaniu o jej zasoby. W okresie letnim zakład będzie korzystał z urządzeń absorpcyjnych tzw. chillerów, które pochłaniając ciepło ze środowiska będą je przekształcać w chłód do wentylowania przestrzeni produkcyjnej. Na uwagę zasługuje także w pełni zautomatyzowany magazyn wyrobów gotowych posiadający system autopaletyzacji, automatycznego pakowania i mieszania produktów. Zakład osiągnie pełną funkcjonalność w 2025 roku.

Z dumą informujemy, że w niecałe 20 miesięcy od wmurowania kamienia węgielnego, w zakładzie PepsiCo w Świętem koło Środy Śląskiej ruszyła produkcja chipsów ziemniaczanych oraz nachosów Doritos. To bardzo ważny dzień dla wszystkich pracowników PepsiCo, w tym szczególnie dla ponad 150 osobowego zespołu projektowego. Dziękuję naszemu generalnemu wykonawcy firmie Budimex, biuru projektowemu ARUP, przedstawicielom LSSE, PAIH, a także władzom lokalnym oraz samorządowym, bez których pomocy i wsparcia nie udałoby nam się zrealizować tego projektu” – powiedział Tomasz Grzelczyk, starszy dyrektor E2E Supply Chain w PepsiCo.

PepsiCo od ponad 30 lat inwestuje na polskim rynku, a otwarcie nowego obiektu jest przypieczętowaniem działalności organizacji w naszym kraju. Od wielu lat funkcjonują w Polsce 4 zakłady, produkujące przekąski w Grodzisku Mazowieckim oraz Tomaszowie Mazowieckim i rozlewające napoje w Michrowie oraz w Żninie. W 2020 roku firma otworzyła Centrum Usług Biznesowych w Krakowie. Tylko w 2022 roku wysokość inwestycji PepsiCo w kraju wyniosła ok. 1,3 mld PLN. Obecnie PepsiCo zatrudnia w Polsce ponad 4000 osób, a podejmując współpracę z dostawcami i klientami, przyczynia się do utrzymania ok. 33 000 miejsc pracy. Rozszerzenie działalności o nowy zakład produkujący przekąski zwiększy zatrudnienie w organizacji docelowo o 450 osób i zasili gospodarkę państwową.

Przychody wszystkich spółek Grupy Pepsico w Polsce wyniosły 4,4 mld zł w 2021 roku. Tylko w 2022 r. firma zainwestowała 46 mln USD w zielone projekty takie jak produkcja opakowań rPET nadających się do wielokrotnego przetworzenia, zbiórka i recykling odpadów opakowaniowych po przekąskach w ramach projektu ReFlex, zasilanie 4 zakładów oraz siedziby głównej firmy w Warszawie z odnawialnych źródeł energii, czy własne farmy fotowoltaiczne. Od początku swojej obecności w Polsce, PepsiCo współpracuje z lokalnymi społecznościami i rolnikami – łącznie w programie agrarnym firmy uczestniczy już ponad 70 gospodarstw. Dzięki nowemu zakładowi pojawią się kolejne możliwości współpracy w ramach dostaw ziemniaków. Obecnie PepsiCo jest podmiotem skupującym największą ilość ziemniaków w Polsce na potrzeby produkcji przekąsek. Tylko w minionym roku firma zakupiła od polskich rolników ponad 200 000 ton ziemniaków o wartości 220 mln PLN.

Advertisement

Rozbudowując swoje działania biznesowe, inwestując bezpośrednio na terenie kraju i angażując się w kształtowanie dobrobytu lokalnych społeczności PepsiCo pokazuje, że Polska to niezwykle ważny strategicznie rynek Europy. Otwarcie nowego zakładu w Świętem ma zatem wymiar paneuropejski.

Kolejne etapy inwestycji przyniosą nowe zrównoważone środowiskowo rozwiązania dla zakładu takie jak własne turbiny wiatrowe, zdecentralizowana biogazownia wykorzystująca biomasę pozostałą po procesie produkcyjnym, rozbudowa oczyszczalni, by mogła wytwarzać bionawóz.

Wirtualny spacer po nowym zakładzie można odbyć tutaj: link.

O firmie PepsiCo

Advertisement

Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po produkty firmy PepsiCo ponad miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej się oferty produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez marki Lays, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker i SodaStream, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2022 roku ponad 86 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych i napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z legendarnych marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów amerykańskich.

W swoich działaniach PepsiCo kieruje się wizją „Winning with PepsiCo Positive (pep+)”, która wskazuje drogę do uzyskania pozycji światowego lidera w obszarze wygodnych, gotowych do spożycia produktów żywnościowych i napojów. pep+ to nowa, strategiczna transformacja PepsiCo w kierunku zrównoważonego rozwoju, obejmująca wszystkie obszary działalności firmy, która skupia się wokół dążenia do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa i budowania wartości w granicach stawianych przez planetę oraz inspirowania pozytywnych zmian dla Ziemi i jej mieszkańców. Więcej informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej witrynie pod adresem www.pepsico.com oraz na polskiej stronie firmy www.pepsicopoland.com.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Biznes

Retro Motor Show 2023 już za 2 tygodnie

Published

on

By

Sezon motoryzacyjnych zlotów i spotkań powoli dobiega końca. Jednak zanim klasyki schowają się w garażach, zjadą do Poznania. Po ubiegłorocznej rekordowej edycji, Retro Motor Show nie zwalnia tempa i zapowiada się jeszcze ciekawiej. Wszystko to już 6-8 października 2023 na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Największa taka impreza w Polsce

Patrząc na liczby, to zdecydowanie będzie co oglądać. W skrócie:

  • 4 duże pawilony

  • 31.000m² powierzchni wystawienniczej

  • Niemal 1000 zabytkowych pojazdów

  • Ponad 80 wystawców + wystawcy indywidualni

Obok takich zapowiedzi trudno przejść obojętnie. To brzmi jak największa impreza poświęcona zabytkowej motoryzacji, której po prostu nie można przegapić. A kto wśród wystawców? M.in. Automobilklub Wielkopolski, Bytowski, Automobil Klub Turek, Mustang Klub Polska, Klub Zabytkowych Mercedesów Polska, Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie, Porsche Club Poland czy Złombol. Poza tym nie zabraknie firm zajmujących się sprzedażą samochodów, takich jak Giełda Klasyków czy BRP Bracia Goźlińscy. Stawkę uzupełnią specjaliści od renowacji zabytkowych pojazdów.

Advertisement

5 okazji do świętowania

Jak się okazuje, rok 2023 to dla wielu moment ważnych jubileuszy. Swoje 100-lecie obchodzi Automobilklub Wielkopolski, a ich Komisja Pojazdów Zabytkowych kończy okrągłe 50 lat. Z tej okazji zaprezentują wystawę pt. “100 lat pasji i tradycji”. Pokażą m.in. pojazdy (w tym jednoślady), które w 1929 roku brały udział w poznańskiej Powszechnej Wystawie Krajowej. Scenografia nawiąże również do okresu II wojny światowej i roli motoryzacji w tym czasie. Kolejne sceny poświęcą uwagę historii Toru Poznań, a także sukcesom kobiet w sportach motorowych.

Imponującego stażu doczekała też firma Novol, specjalizująca się w produkcji materiałów dla lakiernictwa samochodowego, obchodząca właśnie swoje 45-lecie. Z kolei ich linia Novol for Classic Cars ma już 10 lat. 

W tym roku 10-latkiem stała się też Giełda Klasyków, oferująca najciekawsze samochody klasyczne, youngtimery i przyszłe klasyki na sprzedaż. Na Retro Motor Show pojawią się
w pawilonie 3, gdzie zwiedzający będą mogli zapoznać się z kilkudziesięcioma ofertami w różnych przedziałach cenowych.

Advertisement

Nie tylko wystawa, ale i klimat

Retro Motor Show znane jest z niepowtarzalnego klimatu, jaki tam panuje. Bo nie jest to wyłącznie wystawa. To prawdziwe święto pasjonatów motoryzacji. Klimatyczna, swingowa muzyka dobiegać będzie zapewne z wielu zakątków, a tym kulminacyjnym momentem będzie koncert Retro Hobby Band, w sobotę i niedzielę, na scenie w pawilonie 3. Do tego piękne stroje wystawców, ale nie tylko ich. Szafa Retro zadba o to, by każdy zwiedzający miał okazję sprawdzić, jak prezentowałby się
w strojach z minionych epok. Ponadto samemu
można też stać się częścią tego wydarzenia, przebierając się w klimacie dawnych lat i wchodząc dzięki temu na targi z biletem za niższą cenę.

Co? Gdzie? Kiedy?

Termin: 6-8 października 2023

Advertisement

Lokalizacja: Międzynarodowe Targi Poznańskie, ul. Głogowska 10, 60-734 Poznań

Wejście:

  • Wschodnie, ul. Głogowska 10

  • Północne, ul. Bukowska 12

Tegoroczna ekspozycja mieścić się będzie w pawilonie 3, 3A, 4 i 5.

Godziny otwarcia:

Advertisement
  • piątek, 6.10.2023: 11:00-19:00

  • sobota, 7.10.2023: 10:00-18:00

  • niedziela, 8.10.2023: 10:00-17:00

Ceny biletów do 5 października (w dni wydarzenia ceny będą wyższe):

  • Ulgowy: 34 zł

  • Normalny: 40 zł

  • Specjalny (dla osób przebranych: 29 zł

  • Wstęp dla dzieci do 6 roku życia (które nie ukończyły jeszcze 7 lat) bezpłatny.

Więcej informacji: www.retromotorshow.pl

Advertisement
Continue Reading

Biznes

Gospodarstwa domowe w PGE zapłacą około 120 zł mniej za energię elektryczną

Published

on

By

Gospodarstwa domowe, będące klientami PGE, zapłacą o około 120 zł mniej za energię elektryczną w 2023 r. Takie rozwiązanie wprowadza znowelizowane rozporządzenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną.

Obniżenie rachunku o ok. 120 zł będzie przysługiwało każdemu gospodarstwu domowemu, które spełni jeden z następujących warunków:

  • zmniejszy w okresie co najmniej trzech następujących po sobie miesięcy pomiędzy styczniem 2023 r., a wrześniem 2023 r. zużycie energii elektrycznej o 5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2022 w okresie,
  • sprawdzi i potwierdzi poprawność swoich danych u sprzedawcy energii,
  • wyrazi zgodę na otrzymywanie elektronicznych rachunków,
  • wyrazi zgodę na otrzymywanie elektronicznie od sprzedawcy informacji o produktach i usługach, które oferuje ten sprzedawca,
  • jest prosumentem energii odnawialnej,
  • złożył oświadczenie w ramach rządowej tarczy solidarnościowej (gospodarstwa domowe z Kartą Dużej Rodziny, gospodarstwa domowe z osobą z niepełnosprawnością lub rolnicy).

To kolejna po rządowej tarczy solidarnościowej, która zamraża ceny energii na poziomie z 2022 r., inicjatywa chroniąca odbiorców energii elektrycznej w Polsce.

Dzięki podejmowanym przez polski rząd działaniom energia elektryczna dla klientów indywidualnych jest jedną z najniższych w Europie. Polskie gospodarstwa domowe w większości płacą za energię średnio 110,17 Euro/MWh to preferencyjna stawka za energię zużywaną do limitu 3000 – 4000 kWh (w ramach tarczy solidarnościowej). W Czechach jest o 37 proc. drożej (255 EUR/MWh) w Niemczech o 116 proc. (400 EUR/MWh) a we Włoszech nawet o 165 proc. (491,37 euro/MWh) (dane: Agencja Rynku Energii).

Advertisement

Continue Reading