Connect with us

Biznes

Eko Lider Lewiatana – znamy zwycięzców pierwszego proekologicznego rankingu sieci

Published

on

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

  • Dziesięciu finalistów rankingu oszczędziło w 2021 roku na produkcji energii elektrycznej 946 MWh. Taka moc mogłaby zasilić 11 średniej wielkości sklepów spożywczych.
  • Dzięki Eko Liderom tylko w ubiegłym roku zostało wyemitowane do atmosfery o 766 ton mniej dwutlenku węgla.

Polska Sieć Handlowa Lewiatan przeprowadziła pierwszy w historii sieci ranking promujący zastosowanie energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań w sklepach tej sieci. Ranking przeprowadzono wiosną br. Dziesięć podmiotów wyróżnionych w Eko Liderze tylko w ubiegłym roku wyemitowało do atmosfery o 766 ton CO2 mniej. Taką liczbę dwutlenku węgla pochłania las o powierzchni 159 ha – dla porównania wielkość terenu Stadionu Narodowego w Warszawie to 18 ha.

To nie przypadek, że sieć zdecydowała o przeprowadzeniu I edycji rankingu w 2022 roku. Rosnące koszty prowadzenia działalności, w tym ponad 50% wzrosty cen gazu i energii elektrycznej wpływają na rentowność placówek handlowych. Kluczową ideą rankingu jest świadome podejście do zrównoważonego biznesu, zwrócenie uwagi na to jak można prowadzić ekologicznie odpowiedzialny sklep jednocześnie zmniejszając koszty jego funkcjonowania.

Sklepy jednymi z najbardziej energochłonnych obiektów

Zużycie energii w placówkach handlowych może być nawet trzy razy większe niż w przypadku nieruchomości komercyjnych, takich jak biurowce czy szkoły. Za wysokie zużycie energii odpowiadają różnego rodzaju urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sklepu. I tak, urządzenia chłodnicze są odpowiedzialne za 60% ogólnego zużycia energii. Kolejnych niemal 11% pochłania oświetlenie sklepu. Urządzenia do ogrzewania, klimatyzacji czy wentylacji to ponad 13% kosztów w miesięcznym rachunku sklepu za energię. Szukając energooszczędnych, a przy tym ekologicznych, rozwiązań możemy obniżyć miesięczne rachunki o nawet 60%. Właśnie taki cel przyświecał twórcom rankingu Eko Lider Lewiatana.

Stworzyliśmy ranking, aby pokazać przedsiębiorcom zrzeszonym w naszej sieci, jak energooszczędne rozwiązania realnie zmniejszają koszty funkcjonowania sklepu. Chcieliśmy też zwrócić ich uwagę na to, jak można prowadzić ekologicznie odpowiedzialny sklep – mówi Tomasz Baranowski, pomysłodawca projektu Eko Lider Lewiatana. – W obliczu rosnących kosztów, dwucyfrowej inflacji oszczędność rzędu 48% kosztów energii elektrycznej – a taki wynik osiągnął lider naszego rankingu sklep Lewiatan w Oświęcimiu, ma niebagatelne znaczenie dla marżowości prowadzonego biznes” – dodaje Baranowski.

Advertisement

Pierwszym w historii konkursu zwycięzcą, został Jacek Mirek, przedsiębiorca Lewiatana z Małopolski, którego sklep Lewiatan w Oświęcimiu zlokalizowany przy ul. Chemików osiągnął najwyższą punktację w rankingu. To nieduży market, sklep ma 190 mkw. powierzchni sprzedaży. Mimo tego wyposażony jest w instalację fotowoltaiczną, agregat inwerterowy, oświetlenie ledowe i drzwi lodówek nabiałowych. Łącznie dzięki zastosowanym rozwiązaniom tylko w tym roku sklep Lewiatana przy ulicy Chemików zaoszczędził 48% kosztów energii elektrycznej w ciągu roku.

Dbanie o środowisko jest dziś szczególnie ważne. Zmiany klimatyczne są już nie tylko widoczne, ale i odczuwalne nawet w tak bezpiecznych do tej pory miejscach jak Polska. Rosną ceny surowców, a co za tym idzie koszty prowadzenia działalności. Energooszczędne rozwiązania są zatem podwójnie korzystne – ekologia wiąże się z oszczędnościami” – mówi Jacek Mirek, przedsiębiorca z Oświęcimia, zwycięzca I edycji rankingu Eko Lider.

To nie jedyna korzyść z prowadzenia biznesu w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju na jaką zwracają uwagę liderzy rankingu. Ich doświadczenia pokazują, że wprowadzone proekologiczne rozwiązania przynoszą im również korzyści wizerunkowe oraz często przyciągają do sklepów nowych, świadomych klientów. Obserwacje te potwierdzają badania przeprowadzonych przez Instytut Gallupa, z których wynika, że 94% ankietowanych konsumentów podkreśliło, że chętniej korzystają z usług lub produktów firm, które dbają o środowisko.

Jak przebiegał ranking

W pierwszej fazie rankingu Lewiatan zaprosił swoich przedsiębiorców do wypełnienia ankiety zawierającej pytania z 25 różnych obszarów związanych z energooszczędnością i ekologią stosowaną w ich sklepach: od form ekologicznego pakowania zakupów, recyklingu opakowań po zaawansowane systemy odzysku ciepła czy urządzenia fotowoltaiczne. W drugim etapie przeanalizowano dane pochodzące ze sklepów zlokalizowanych na terenie całego kraju, o różnej powierzchni sprzedaży i stosujących bogaty wachlarz energooszczędnych i ekologicznych rozwiązań. Do ścisłego finału po podsumowaniu wyników wybrano 10 firm, które osiągnęły najlepsze wyniki. Z tego grona wybrano trzech Eko Liderów Lewiatana. Najbardziej ekologiczne sklepy Lewiatana klienci znajdą w Oświęcimiu, Łuczycach i Zagnańsku.

Advertisement

Dziesięciu finalistów rankingu Eko Lider Lewiatana oszczędziło w ciągu minionego roku na produkcji energii elektrycznej 946 MWh. Taka moc mogłaby zasilić 11 średniej wielkości sklepów Lewiatana przez cały rok!

Przedsiębiorcy na całym świecie intensywnie pracują nad wzmocnieniem swojego zaangażowania w sferze ekologii, w tym gronie są już sklepy sieci Lewiatan.

Polska Sieć Handlowa Lewiatan to jedna z najdłużej funkcjonujących sieci franczyzowych oraz najbardziej rozpoznawalnych marek sklepów detalicznych na polskim rynku. Na koniec 2021 roku w sieci zrzeszone było ponad 3200 placówek handlowych zatrudniających 30 000 pracowników. Łączne obroty, które w 2021 roku przekroczyły 13,4 mld zł, co plasuje Sieć w ścisłej czołówce organizacji handlowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Biznes

Jak trafić z podarunkiem dla współczesnej hrabiny?

Published

on

By

Hrabina, hrabia, mąż czy przyjaciółka – jak wybrać prezent dla kogoś, kto ma wszystko? Zmierzyć się z tym wyzwaniem pomogą prezenty w formie przeżyć. Wyjątkowy Prezent ruszył z nietuzinkową kampanią. Ponad 8000 emocjonujących prezentów. Przejażdżka Ferrari, ekscytująca Kolacja w Ciemności i wiele innych pomysłów zapewnią mnóstwo wyjątkowych emocji i niezapomnianych wrażeń. Zobacz, jak dogodzić najbardziej wymagającym osobom i zapewnić im święta pełne trafionych prezentów.

Poszukiwanie świątecznych prezentów potrafi spędzać sen z powiek… A znalezienie czegoś dla osób, które prawdopodobnie wszystko mają, to już nie lada wyzwanie.

Co podarować temu, który najpewniej ma już wszystko? W ten temat postanowił „wgryźć się” Wyjątkowy Prezent, zapraszając do współpracy (prawie) prawdziwą hrabinę i prawdziwego hrabiego.

Wyobraźmy sobie hrabinę, której wydaje się, że ma wszystko. W domu mnogość różnych sprzętów użytkowych, biżuterii, książek i ubrań. Zwyczajnie brakuje jej miejsca na nowe przedmioty i nie chce ich więcej, podkreślając, że >>nic więcej nie jest jej potrzebne<<. Każda i każdy z nas może być taką hrabiną lub takim hrabim – mama, siostra, dziadek czy narzeczony” – mówi Sofiia Baianova, specjalistka ds. PR w Wyjątkowym Prezencie.

Advertisement

Obdarowanie wszystkomającej osoby może być więc prawdziwym wyzwaniem. Nie chcemy przecież kupić byle czego, żeby dołączyło do nieużywanych sprzętów i nie przyniosło naszemu bliskiemu radości. A takie niebezpieczeństwo niesie za sobą wybranie kolejnego przedmiotu. Im bogatsza w różne sprzęty i przedmioty jest nasza „hrabina”, tym to ryzyko jest większe.

Na szczęście naprzeciw wszystkim hrabiom i hrabinom tego świata wychodzi Wyjątkowy Prezent. Jako pierwsza na polskim rynku firma oferuje realizację voucherów na przeżycia, dostarczające niezwykłych emocji. Taki magiczny prezent to gwarancja zadowolenia i uśmiechu na twarzy bliskiej osoby. Wspomnień nie da się odstawić na półkę, nie zużywają i zostają z nami na długo, jeszcze mocniej spajając ze sobą bliskie osoby.

Przejażdżka pięknym czerwonym Ferrari czy romantyczna Kolacja w Ciemności to oryginalny i prosty w realizacji prezent. To też sposób, aby był czymś więcej niż tylko chwilowym uśmiechem, by stał się naprawdę wyjątkowym przeżyciem. Kolejny kryminał na półce czy piękny, pstrokaty sweter świąteczny może i zadowolą hrabiów, ale szybko zostaną zapomniane. O wiele lepiej i mocniej zagrają tu emocje: przypominanie sobie wchodzenia w zakręty z ogromną prędkością czy prób odgadnięcia potraw wyłącznie na podstawie ich smaku czy zapachu” – dodaje Sofiia Baianova, specjalistka ds. PR w Wyjątkowym Prezencie.

Jeśli więc Twój hrabia lub Twoja hrabina na pytanie „Co chciałbyś/łabyś dostać na święta?” odpowiada „Nic mi nie kupuj, ja już wszystko mam!”, nie ryzykuj z kolejnym ślepym strzałem, którego efekty mogą skończyć na półce. Skorzystaj z oferty ponad 8000 oryginalnych prezentów i powierz ich realizację Wyjątkowemu Prezentowi. Bliskiej osobie podaruj za to wspaniały czas i przeżycia, które na pewno zostaną z nią na długo.

O Wyjątkowym Prezencie:

Advertisement

Wyjątkowy Prezent to pierwsza w Polsce firma, oferująca prezenty w formie niezwykłych przeżyć. Kolacja w ciemności, degustacja trunków, odprężający pobyt w spa czy jazda za kierownicą Ferrari to tylko drobna część oferty, którą posiada Wyjątkowy Prezent. Znajdziecie tu ponad 8500 pomysłów na prezent, które zrealizować można na terenie całej Polski. Vouchery Wyjątkowego Prezentu są ważne aż 3 lata. Szalony skok ze spadochronem, kolacja w otoczeniu rekinów, demolowanie aut Monster Truckiem Wyjątkowy Prezent – spełnianie marzeń jest proste.

Continue Reading

Biznes

PepsiCo z nowym celem dotyczącym opakowań, w tym opakowań wielorazowych

Published

on

By

Firma PepsiCo ogłosiła nowy cel w zakresie opakowań swoich produktów, w ramach którego do roku 2030 zwiększy udział napojów sprzedawanych w opakowaniach wielokrotnego użytku z 10 do 20 procent. Projekt jest częścią strategii PepsiCo Positive (pep+) – strategicznej transformacji działań firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju i tworzenia wartości.

Kultowe napoje PepsiCo są oferowane w opakowaniach wielokrotnego użytku oraz wykorzystujących nowe technologie, takich jak SodaStream, już od 2018 r., przyczyniając się w ten sposób to redukcji zużycia plastiku pierwotnego. Firma angażuje się ponadto w działania na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego, m.in. poprzez udział w globalnym zobowiązaniu New Plastics Economy. Ponowne wykorzystanie surowców i materiałów jest dla PepsiCo sposobem na realizację celów zakładających zmniejszenie o 50% zużycia plastiku pierwotnego do produkcji opakowań w Europie i na świecie do roku 2030. Jednocześnie firma zamierza osiągnąć neutralność węglową do roku 2040, a realizacja tego zamierzenia będzie odbywać się we współpracy z rozlewniami napojów, m.in. poprzez stałe zwiększanie udziału plastiku pochodzącego z ponownego przetworzenia zarówno w Europie, jak i globalnie.

Zgodnie z hasłem Fundacji Ellen MacArthur „Reuse – Rethinking Packaging” („Korzystajmy wielokrotnie – wymyślmy opakowania na nowo”), PepsiCo realizować będzie cztery obszary działań. W ich zakres wejdzie promocja wykorzystania rozwiązań SodaStream w domu i w miejscu pracy (SodaStream Professional), poszerzanie udziału plastikowych butelek wielokrotnego użytku wykonanych z PET oraz butelek szklanych, rozwój działalności związanej z rozlewaniem napojów w punktach gastronomicznych z wykorzystaniem kubków wielokrotnego użytku, a także zwiększenie tempa produkcji proszków i koncentratów do samodzielnego przygotowania napojów np. w domu.

PepsiCo obecna jest na ponad 80 rynkach całego świata, dostarczając napoje w opakowaniach wielokrotnego użytku, w tym poprzez:

Advertisement
  • Zapewnienie dostępności produktów SodaStream na całym świecie, umożliwiając konsumentom odkrywanie nowych sposobów konsumpcji wody gazowanej i ulubionych marek napojów. SodaStream umożliwia personalizację wyborów użytkowników oraz zastosowanie pojemników wielokrotnego użytku, przyczyniając się w ten sposób do wyeliminowania z obiegu ponad 200 miliardów plastikowych butelek do roku 2030. W 2022 roku we Francji uruchomiono stacje wodne SodaStream Professional w miejscach pracy, węzłach komunikacyjnych i w restauracjach. Po udanych testach PepsiCo zamierza rozszerzyć ten zakres działalności w kolejnym roku. Stacje wodne SodaStream znajdują się także w nowej siedzibie PepsiCo w Warszawie;
  • Programy wielokrotnego napełniania i zwrotów opakowań szklanych oraz z tworzyw sztucznych na takich rynkach jak Meksyk, Gwatemala, Kolumbia, Chile, Niemcy i na Filipinach;
  • Zaoferowanie konsumentom europejskim napoju Gatorade w postaci sproszkowanego koncentratu, umożliwiając w ten sposób dostosowanie napoju do preferencji osobistych i zapewniając korzystanie z własnych pojemników użytkowników.

Zasadnicza zmiana tradycyjnego modelu konsumpcji napojów będzie wymagała zapewnienia europejskim konsumentom dostępu do opakowań wielokrotnego użytku oraz możliwości ponownego ich napełniania – stawiamy sobie to za cel – powiedziała Katharina Stenholm, Chief Sustainability Officer w PepsiCo Europe. – Działanie to jest kontynuacją naszych projektów na rzecz promowania recyklingu. Europa przoduje w obszarze inwestycji w przełomowe technologie i innowacje, przyczyniając się do realizacji naszych celów w zakresie opakowań. Poprzez współpracę z partnerami i instytucjami europejskimi realizujemy nasz wkład w rozwój gospodarki opakowaniowej obiegu zamkniętego w Europie”.

Mamy świadomość, że sam recykling nie zapewni rozwiązania dla kryzysu spowodowanego zanieczyszczeniem środowiska tworzywami sztucznymi” – powiedział Sander Defruyt, lider Inicjatywy na rzecz Plastiku w Fundacji Ellen MacArthur. – Modele biznesowe oparte na ponownym przetwarzaniu są ważnym ogniwem w procesie tworzenia gospodarki obiegu zamkniętego. Nasz najnowszy raport Global Commitment (Globalne Zobowiązanie) wskazał na brak postępów w zakresie ponownego wykorzystania tworzyw sztucznych w całej branży. Uwydatnił też powszechny brak starań w zakresie wdrażania strategii ponownego ich wykorzystania. Z zadowoleniem zatem odnotowujemy znaczący krok w dobrym kierunku podjęty przez PepsiCo. Liczymy, że inne światowe marki pójdą tym śladem i również wyznaczą cele ilościowe dotyczące ponownego wykorzystania plastiku”.

Podczas wydarzenia European Circular Retail Congress projekt firmy PepsiCo Polska „PEPSI butelka w 100% z recyklingu” został nagrodzony w obszarze zrównoważonego rozwoju ECU Sustainability Award 2022 w kategorii firm FMCG. Firma stanowi inspirujący przykład działań w zakresie odpowiedzialności za środowisko naturalne. Efektem wdrożenia projektu jest wprowadzenie na rynek napojów Lipton Ice Tea, Pepsi, oraz Mirinda w butelkach w 100% pochodzących z rPET, czyli przetworzonego plastiku nadającego się do wielokrotnego użytku. Udział tych opakowań stanowi obecnie 85% całej ilości plastiku wykorzystywanego przez PepsiCo do produkcji butelek.

PepsiCo zamierza kontynuować współpracę z partnerami w procesie opracowania nowej infrastruktury wspierającej modele działalności uwzględniające ponowne wykorzystanie plastiku i opakowań. W ostatnim czasie firma PepsiCo dołączyła do konsorcjum NextGen Partners Closed Loop, za którego pośrednictwem współpracuje z interesariuszami w całym łańcuchu wartości, projektując i testując nowe pomysły umożliwiające zwiększenie skali wykorzystania kubków wielokrotnego użytku oraz rozwiązań dla gastronomii.

O firmie PepsiCo

Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po produkty firmy PepsiCo ponad miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej się oferty produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez marki Lays, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker i SodaStream, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2020 roku ponad 70 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych i napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z legendarnych marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów amerykańskich.

Advertisement

W swoich działaniach PepsiCo kieruje się wizją „Winning with PepsiCo Positive (pep+)”, która wskazuje drogę do uzyskania pozycji światowego lidera w obszarze wygodnych, gotowych do spożycia produktów żywnościowych i napojów. pep+ to nowa, strategiczna transformacja PepsiCo w kierunku zrównoważonego rozwoju, obejmująca wszystkie obszary działalności firmy, która skupia się wokół dążenia do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa i budowania wartości w granicach stawianych przez planetę oraz inspirowania pozytywnych zmian dla Ziemi i jej mieszkańców. Więcej informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej witrynie pod adresem www.pepsico.com oraz na polskiej stronie firmy www.pepsicopoland.com.

Continue Reading
Advertisement