Connect with us

Biznes

Czym najlepiej poruszać się po mieście? Rower z najwyższą punktacją, a samochód elektryczny najszybszy w warszawskiej edycji Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2023

Published

on

art. sponsorowany

 

Arval Service Lease Polska, lider rynku wynajmu długoterminowego pojazdów i rozwiązań z zakresu nowej mobilności sprawdził, jakie środki transportu są najbardziej efektywne w ruchu miejskim. Test przeprowadzono w warunkach rzeczywistych, a do wyniku wliczano czas i koszt przejazdu oraz generowany ślad węglowy. Badanie przeprowadzono w tym samym czasie na pięciu różnych trasach, z udziałem 20 uczestników, którzy korzystali z różnych środków transportu: samochodów elektrycznych, spalinowych, rowerów, a także komunikacji miejskiej.

Advertisement
  • Rower z najwyższą punktacją po zsumowaniu czasu dojazdów, ich kosztów oraz emisyjności. Jest najtańszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu w mieście, a przy tym niewiele ustępuje samochodom pod względem czasu dotarcia na miejsce.

  • Najszybsze w mieście okazały się samochody elektryczne. Zeroemisyjne auta mogą korzystać z buspasów, przez co często wyprzedzają pojazdy spalinowe, a do tego korzystają za darmo ze stref płatnego parkowania. Miesięczny koszt dojazdów do pracy elektrykiem może być niższy niż komunikacją miejską.

  • Tego dnia średnia prędkość samochodu w Warszawie wyniosła 20-30 km/h. Skorzystanie z dróg ekspresowych na dłuższych dystansach pozwoliło przyspieszyć średnio do 40-50 km/h.

  • Komunikacja miejska wyprzedza samochody na trasach, gdzie dłuższy odcinek pokonać można metrem i autobusem jadącym buspasem.

  • Parkowanie jest najdroższym elementem użytkowania samochodu w mieście. Regularne pozostawianie auta w warszawskiej strefie płatnego parkowania może kosztować ponad 10000 zł rocznie.

Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023 – edycja warszawska to pierwsze takie wydarzenie, mające na celu porównanie różnych sposobów przemieszczania się w mieście i wyłonienie najbardziej efektywnych środków transportu.

W dzisiejszym świecie mieszkańcy miast żyją w nieustannym pędzie, dużo czasu spędzają w drodze do pracy albo na służbowe i prywatne spotkania. Wraz z nowymi potrzebami zmienia się podejście do mobilności miejskiej. Dostępność różnych form mobilności, z których możemy korzystać na co dzień, pozwala mieszkańcom miast na wybór najefektywniejszego środka transportu dla konkretnej trasy. Coraz częściej mieszkańcy miast używają wielu różnych pojazdów w trakcie jednego dnia. W środowisku biznesowym, dzięki pojawieniu się takich rozwiązań jak firmowe systemy współdzielenia pojazdów, huby mobilnościowe czy też aplikacje typu MaaS (Mobility as a Service), pracownik może swobodnie decydować, jaki środek transportu będzie w danym momencie dla niego najlepszy” – mówi Piotr Wójcik, Head of Marketing & Products w Arval Service Lease Polska. „Jako lider rynku postanowiliśmy pomóc w wyłonieniu takich sposobów poruszania się po dużej metropolii. Takich, które zajmują najmniej czasu, nie wymagają dużych wydatków, są ekologiczne i wygodne. Tak właśnie zrodził się pomysł na Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023” – dodaje.

Pięć tras, cztery rodzaje transportu

Test przeprowadzono w Warszawie na początku października, na pięciu różnych trasach, z udziałem 20 uczestników, którzy korzystali z różnych środków transportu: samochodów elektrycznych, spalinowych, rowerów, a także komunikacji miejskiej. Jako punkty startowe wybrano miejsca w peryferyjnych dzielnicach, położone kilkanaście kilometrów od centrum miasta, z których codziennie dojeżdżają do biur tysiące mieszkańców. Zawodnicy sami decydowali o tym, jaką drogą dotrą do mety zlokalizowanej przy placu Teatralnym, czyli w samym centrum Warszawy.

Advertisement

Wszyscy uczestnicy testu mieli obowiązek przestrzegania zasad przepisów ruchu drogowego, a przejazdy samochodów nadzorowały zamontowane w pojazdach urządzenia telematyczne. Za obliczenie śladu węglowego wygenerowanego przez wszystkie pojazdy odpowiedzialna była firma Envirly.

Na końcową ocenę składała się punktacja uzyskana przez uczestników na wszystkich trasach. W kategoriach „czas przejazdu”, „koszt” oraz „emisja” każdemu z czterech środków transportu na wszystkich trasach przyznawano punkty: maksymalnie 4 pkt. za pierwsze miejsce i 1 pkt. za ostatnie. Jeden rodzaj transportu mógł trzymać łącznie na wszystkich trasach 60 pkt.

Wyniki Wielkiego Testu Mobilności 2023

  • Czas dojazdu

Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023 pokazał, że w stolicy nie można wskazać jednego faworyta, jeśli chodzi o najszybszy czas przejazdu w obrębie miasta. Jednak to samochody – zarówno elektryczne, jak i spalinowe – zajmują czołowe pozycje. Test pokazał natomiast, że rower nie zostaje wcale daleko w tyle. Cykliści docierali na metę kilka-kilkanaście minut później niż kierowcy aut, a czasem nawet równo z nimi. W rywalizacji o najkrótszy czas podróży komunikacja miejska zazwyczaj znajduje się na straconej pozycji. Wyniki testu pokazały jeden wyjątek, kiedy trasa autobusu prowadziła przez kilka kilometrów po prostym, niezatłoczonym odcinku drogi, buspasem, co umożliwiło autobusowi rozwinięcie wyższej prędkości. Połączenie na trasie autobusu korzystającego z przywileju jazdy buspasem oraz metra pozwala na niektórych trasach dotrzeć do celu szybciej niż samochodem spalinowym, który traci czas, stojąc w korku.

Advertisement
  • Koszt przejazdu

W kwestii kosztów wygrywa naturalnie rower, zaś drugie miejsce zajmuje samochód elektryczny. Test wykazał, że przejazdy elektrykiem ładowanym w domu, na trasach do i z pracy, mogą być tańsze niż zakup biletu miesięcznego na komunikację miejską, a na dodatek elektryki są zwykle znacznie szybsze. Jednorazowa podróż w mieście na dystansie kilkunastu kilometrów pokonywana elektrykiem kosztuje zwykle nieco ponad 2 zł. Ten sam dystans pokonywany samochodem spalinowym to koszt wielokrotnie większy.

Prawdziwa przewaga samochodu elektrycznego nad konwencjonalnym w dużym mieście wyraża się jednak w kosztach parkowania. Warszawski kierowca, który chciałby we wszystkie dni robocze roku zostawiać auto spalinowe w strefie płatnego parkowania na 8,5 godziny zapłaci za to aż 10263 zł! Parkowanie samochodu elektrycznego jest zaś bezpłatne w każdej miejskiej strefie parkowania.

  • Ślad węglowy

Przewaga rowerów w zakresie emisji CO2 jest oczywista – są one całkowicie zeroemisyjnym środkiem transportu. Na kolejnych pozycjach plasuje się komunikacja miejska. Nawet emisja generowana przez autobusy zasilane tradycyjnymi paliwami rozkłada się na tysiące pasażerów podróżujących nimi każdego dnia, zaś ślad węglowy metra i tramwajów jest bardzo niski. Samochody elektryczne, choć nie emitują lokalnie żadnych spalin, korzystają z energii elektrycznej, przy produkcji której do atmosfery trafia sporo gazów cieplarnianych. Niemniej w przeliczeniu na jeden pojazd i poszczególne przejazdy emisja CO2 dla elektryków jest niższa niż w przypadku samochodów spalinowych oraz hybrydowych. Duże znaczenie ma tu trasa, jaką wybiorą kierowcy (im krótsza tym lepiej) oraz efektywność energetyczna pojazdu (im niższe średnie zużycie energii, tym lepiej).

Rower z najwyższą punktacją

Advertisement

Po zsumowaniu punktów uzyskanych przez wszystkie pojazdy na wszystkich trasach na zdecydowane prowadzenie wysunął się rower, który uzyskał 49 punktów na 60 możliwych, a w kategoriach kosztu dojazdu i emisyjności był naturalnie nie do pobicia. Samochód elektryczny z wynikiem 41/60 uplasował się na drugim miejscu i był liderem w kategorii czasu dojazdu. Trzecia pozycja i wynik 35/60 należy do komunikacji miejskiej, która jest stosunkowo niedroga i nadgania niską emisyjnością przypadającą na pasażera. Auto spalinowe okazało się drugim najszybszym, ale i najdroższym i najbardziej emisyjnym środkiem transportu w mieście z punktacją 27/60.

Zwycięzcą testu miejskiej mobilności jest bezdyskusyjnie rower. Nie emituje spalin, a jazda na nim nie kosztuje ani grosza. Rower niewiele ustępuje też samochodom pod względem szybkości dotarcia do punktu docelowego. Pod względem czasu przejazdu wygrywa natomiast samochód elektryczny będący jednocześnie drugim najtańszym środkiem transportu wg kosztu pojedynczego przejazdu. Komunikacja miejska, choć w teście zwykle najwolniejsza, jest stosunkowo tania i zostawia najmniejszy ślad węglowy w przeliczeniu na pasażera, spośród wszystkich mechanicznych środków transportu. Auta spalinowe, niewiele tylko wolniejsze w mieście od elektryków, tracą w ogólnej punktacji z uwagi na wysokie koszty przejazdu i najwyższą średnią emisję CO2” – podsumowuje Piotr Wójcik.

Szczegółowe wyniki testu, podsumowania z poszczególnych tras i opis metodologii znajdują się w raporcie z Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2023: https://raport-arval.pl//WTMM-2023.

O Arval:

Advertisement

Arval specjalizuje się w wynajmie pojazdów z pełną obsługą oraz w nowych rozwiązaniach w zakresie mobilności. Łączna flota leasingowana przez Arval składa się z niemal 1,6 mln pojazdów na całym świecie (koniec grudnia 2022 r.). Każdego dnia ponad 8000 pracowników Arval w 30 krajach oferuje klientom – od dużych międzynarodowych korporacji po mniejsze firmy i indywidualnych klientów detalicznych – elastyczne rozwiązania, które sprawią, że podróże staną się bezproblemowe i będą odbywały się w zrównoważony sposób. Arval jest założycielem i członkiem sojuszu Element-Arval Global Alliance, który jest światowym liderem w zarządzaniu flotą, z ponad 3 mln pojazdów w 53 krajach. Firma Arval powstała w 1989 roku i jest w pełni własnością Grupy BNP Paribas. W ramach Grupy, Arval jest częścią pionu Commercial, Personal Banking & Services.

www.arval.pl

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Biznes

Rzeczniczka MŚP z pomocą poszkodowanym przedsiębiorcom

Published

on

By

Biuro Rzecznika MŚP/ Agnieszka Majewska

Powódź i gigantyczne straty spowodowane przez klęskę żywiołową przesłaniają teraz wszystkie inne tematy. Pomocą poszkodowanym zajął się nie tylko rząd i organizacje pozarządowe. Z pomocą pośpieszyła także Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszka Majewska. „Na naszej stronie uruchomiliśmy specjalną rubrykę, w której od początku kryzysu na bieżąco informujemy przedsiębiorców, na jakie formy pomocy mogą liczyć” – mówi minister Majewska.

To najpełniejsze kompendium wiedzy potrzebnej poszkodowanym pracodawcom. Można tam znaleźć informacje nie tylko o działaniach rządowych, ale także np. o pomocy ze strony Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy banków.

Aby skorzystać z rozmaitych form odszkodowań, ulg, odroczenia czy umorzenia podatków, przedsiębiorcy potrzebować będą szerokiej pomocy prawnej. Tu również Rzeczniczka MŚP wyszła z inicjatywą. Do współpracy i świadczenia bezpłatnej pomocy prawnej zaangażowała blisko trzydzieści kancelarii adwokackich, radcowskich i podatkowych z województw dotkniętych stanem klęski żywiołowej.

Advertisement

Podobną akcję przeprowadziliśmy w czasach pandemii – zauważa Agnieszka Majewska – Cieszę się, że i tym razem poszkodowani przedsiębiorcy mogą liczyć na odruch solidarności ze strony środowiska prawniczego. Wierzę, że dzięki tej pomocy będzie można uratować setki firm i tysiące miejsc pracy” – dodaje.

Kolejnym działaniem z jej strony jest powołanie specjalnego pełnomocnika do spraw zwalczania skutków powodzi. Decyzja ta to odpowiedź na apel marszałka województwa dolnośląskiego. Rolą pełnomocnika jest reprezentowanie przedsiębiorców poszkodowanych na skutek powodzi, zbieranie informacji o problemach, na jakie napotykają oraz sygnalizowanie potrzeby zmian legislacyjnych wzmacniających skuteczność akcji pomocowej. Funkcję pełnomocnika objął prezes Izby Gospodarczej Europy Środkowej Łukasz Osiński. Będzie on ją pełnił społecznie, koordynując swoje działania z władzami samorządowymi, instytucjami państwowymi i regionalnymi organizacjami pracodawców. Jak wskazuje minister Majewska, „działania pełnomocnika mają za zadanie skoncentrowanie wszelkich sygnałów o potrzebach poszkodowanych przedsiębiorców w jednym miejscu, z którego będą one kierowane do odpowiednich organów, a także monitorowanie realizacji pomocy”.

W dniu 11 października br. Biuro Rzecznika MŚP wraz z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych organizuje szkolenie on-line dla poszkodowanych przedsiębiorców w zakresie wsparcia oferowanego przez obie instytucje. Szczegółowe informacje można odnaleźć na stronie: www.rzecznikmsp.gov.pl.

Źródło informacji: Biuro Rzecznika MŚP

Advertisement

Continue Reading

Biznes

Vetoquinol inwestuje w Gorzowie Wielkopolskim

Published

on

By

fot.Vetoquinol Biowet Sp. z o.o.

art. sponsorowany

Vetoquinol, jeden z czołowych światowych producentów leków weterynaryjnych i nutraceutyków dla zwierząt, zdecydował o umiejscowieniu produkcji najnowszych, płynnych preparatów przeciwpasożytniczych w swojej wytwórni w Gorzowie Wielkopolskim. W planach ma też rewolucję w obszarze logistyki. Spółka, która dotychczas realizowała dystrybucję poprzez własną hurtownię weterynaryjną, w przyszłym roku oprze ją na współpracy z wyspecjalizowanymi podmiotami, dysponującymi oddziałami w całym kraju. Składanie zamówień będzie prostsze za sprawą cyfryzacji procesu, a dostawy częstsze i szybsze.

Zapotrzebowanie na leki weterynaryjne w Polsce nieustannie rośnie. W ciągu ostatnich czterech lat rynek ten wzrósł o 47 proc., a w przypadku zwierząt towarzyszących, które są dla koncernu Vetoquinol priorytetowe, o 61 proc.

Na dynamiczny rozwój sektora wpływ mają zmieniające się potrzeby społeczeństwa, w tym większa dbałość o zdrowie i komfort zwierząt domowych. W ślad za tym rośnie liczba lecznic weterynaryjnych – w Polsce jest ich obecnie ponad 7 tysięcy.

Advertisement

Polska wytwórnia z produkcją na cały świat

Odpowiadając na rosnące potrzeby rynku oraz oczekiwania właścicieli zwierząt i hodowców, Vetoquinol zainwestował ponad 26 mln zł w nową linię produkcyjną w wytwórni w Gorzowie Wielkopolskim, poświęconą wytwarzaniu płynnych leków przeciwpasożytniczych. Produkty trafią na polski i na globalny rynek. Zakończenie inwestycji oraz rozpoczęcie produkcji planowane jest na II kwartał 2025 r.

Decyzję władz Vetoquinol o umieszczeniu produkcji nowoczesnych preparatów przeciwpasożytniczych w Polsce przyjęliśmy jako wyraz uznania dla naszego zakładu w Gorzowie oraz polskiego oddziału firmy” – mówi Cyryl Przybył, dyrektor zarządzający Vetoquinol Polska.

Na świecie firma ma pięć wytwórni. Każda z nich specjalizuje się w produkcji określonych form galenowych (tabletki, formy płynne, maści itp.). Z ich linii schodzą leki przeciwinfekcyjne, kardiologiczne, przeciwpasożytniczne, przeciwbólowe oraz hormonalne, a także nutraceutyki m.in. o działaniu behawioralnym. 150 specjalistów z różnych dziedzin, zatrudnionych w dziale badawczo-rozwojowym, nieustannie pracuje nad ulepszaniem tych produktów. Taka strategia dotyczy też zakładu w Polsce, gdzie innowacje obejmują nie tylko sam proces produkcji, lecz także rozwój zaawansowanych form leków.

Advertisement

Nasze produkty są projektowane z myślą o łatwości i bezpieczeństwie podawania. Dążymy do tego, by leki były łatwe w użyciu zarówno dla lekarzy weterynarii, jak i opiekunów zwierząt” – mówi Iwona Stankiewicz, dyrektor wytwórni Vetoquinol Biowet w Gorzowie Wielkopolskim. Jako przykład podaje smakowe tabletki dla psów i kotów czy preparaty iniekcyjne o długotrwałym działaniu.

Kolejne innowacje są w przygotowaniu. Dotyczyć będą obszarów, w których Vetoquinol jest liderem lub ma silną pozycję: leczenia bólu i stanów zapalnych w chorobach układu ruchu, dermatologii oraz parazytologii (zwalczanie pasożytów) zwierząt towarzyszących, a także w ochronie zdrowia krów mlecznych.

Szybki dostęp do leków z korzyścią dla klinik i opiekunów zwierząt

Rozwój Vetoquinol to nie tylko nowe, wciąż ulepszane produkty i terapie, lecz także poprawa rozwiązań logistycznych. Dotąd dystrybucja w Polsce polegała na dostawach realizowanych przez centralny magazyn firmy, zlokalizowany w Gorzowie Wielkopolskim. Aby usprawnić proces obsługi zamówień i przyspieszyć dostawy, spółka zdecydowała się przenieść dystrybucję do zewnętrznych, wyspecjalizowanych hurtowni, które poprzez skalę działania mogą zaoferować sprawniejszy serwis oraz zaawansowane rozwiązania cyfrowe. Dzięki temu lecznice weterynaryjne i sklepy zoologiczne będą miały możliwość szybkiego i wygodnego składania zamówień, przez siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, a dostawy będą częstsze i szybsze. Nowy system wyeliminuje opóźnienia oraz poprawi kontrolę nad zapasami.

Advertisement

Kluczowym czynnikiem jest dostępność leków. Regularne, częste dostawy są konieczne, a obecny model dystrybucji nie pozwalał nam na ich pełne zapewnienie” – przyznaje Cyryl Przybył.

Dotychczasowy magazyn zostanie przekształcony w magazyn produktu końcowego, przeznaczony do przechowywania leków i nutraceutyków z gorzowskiej wytwórni. Równocześnie firma zapewnia, że zmiany nie odbiją się negatywnie na zatrudnieniu. Pracownicy, którzy wcześniej byli odpowiedzialni za procesy dystrybucyjne, otrzymają nowe zadania. Jedni w ramach struktur logistycznych, inni przeniesieni będą do zakładu produkcyjnego, gdzie zdobędą nowe umiejętności, pozwalające na zawodowy rozwój.

Firma z tradycjami dostosowuje się do wymogów współczesnego świata

W ubiegłym roku Vetoquinol obchodził 90-lecie obecności na rynku. „Przez cały ten czas firma miała nie tylko możliwość śledzenia najważniejszych trendów w weterynarii, ale także aktywnego ich kształtowania” – ocenia Cyryl Przybył. Dodaje, że w kolejnych latach – tak jak i do tej pory – Vetoquinol skupi się na dostarczaniu nowych leków i innowacyjnych formulacji, dostosowanych do realnych potrzeb i oczekiwań opiekunów zwierząt, hodowców oraz lekarzy.

Advertisement

Vetoquinol dziś ma ósmą pozycję na świecie wśród firm specjalizujących się w produkcji leków weterynaryjnych i nutraceutyków dla zwierząt. Powstał w 1933 r. we Francji, od 2006 r. spółka jest notowana na paryskiej giełdzie. Obecnie działa w 24 krajach w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz regionie Azji i Pacyfiku, a także pośrednio na kolejnych rynkach, poprzez 120 dystrybutorów. W 2023 r. Vetoquinol osiągnął przychody ze sprzedaży na poziomie 529 milionów euro, z czego 70 proc. stanowiły produkty dla zwierząt domowych (psy i koty), a 30 proc. dla zwierząt gospodarskich (bydło i trzoda chlewna).

Vetoquinol w Polsce działa od 2001 r. i ma znaczący wkład w rozwój krajowego rynku weterynaryjnego. Gorzowska wytwórnia firmy stała się jednym z kluczowych ośrodków produkcyjnych Vetoquinol, zwłaszcza po decyzji o umiejscowieniu w niej produkcji płynnych leków odrobaczających. Polska spółka aktywnie współpracuje z ponad 3100 lecznicami weterynaryjnymi oraz sklepami zoologicznymi.

Źródło informacji: Vetoquinol Biowet Sp. z o.o.

Advertisement
Continue Reading