Connect with us

Biznes

Świadome zużywanie energii powinno być elementem dekarbonizacji

Published

on

Poprawa efektywności energetycznej jest ważna. Gospodarstwa domowe odpowiadają za ok. 30 proc. zużywanej w Polsce energii. Świadome zmiany w codziennych nawykach, mające na celu oszczędność energii, mogą i powinny stanowić jeden z filarów polskiej dekarbonizacji.

Kluczową rolę w dążeniu Unii Europejskiej do redukcji emisji gazów cieplarnianych odgrywają działania na rzecz efektywności energetycznej. Jednak korzyści, wynikające z poprawy efektywności energetycznej, są potencjalnie dużo większe: przyczyniają się do obniżenia zużycia paliw, zwiększając bezpieczeństwo energetyczne, mają pozytywny wpływ na jakość powietrza oraz na koszty gospodarstw domowych, związane ze zużyciem energii, poprawiając jakość życia obywateli.

Według instytutu WiseEuropa, niezależnego think-tanku, który specjalizuje się w polityce europejskiej i zagranicznej oraz w ekonomii, gospodarstwa domowe odpowiadają za ok. 30 proc. zużywanej w Polsce energii. Świadome zmiany w codziennych nawykach, mające na celu oszczędność energii, mogą i powinny stanowić jeden z filarów polskiej dekarbonizacji.

Advertisement

Eksperci wskazują kilka prostych przykładów poprawy efektowności energetycznej w domach. Walka ze zmianami klimatu to nie tylko panele fotowoltaiczne czy pompy ciepła – każdy może dołożyć swój wkład do ochrony klimatu poprzez zwiększenie swojej efektywności energetycznej, czyli bardziej świadome i efektywne zużywanie energii.

Oszczędzanie energii to nierzadko konieczność ekonomiczna, by zadbać o jak najniższe rachunki, Polacy zwracają uwagę na to, by np. uruchamiać pralkę tylko, gdy jest pełna, lub wyłączać światło, gdy wychodzi się z pomieszczenia. Ważne jest, by również osoby, które nie muszą oszczędzać energii ze względów finansowych, zadbały o wypracowanie takich nawyków. Zapalanie tylko koniecznego światła czy zakładanie dodatkowego swetra w miejsce podkręcania grzejnika może mieć realny wpływ na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Również osoby posiadające panele fotowoltaiczne czy zainstalowane pompy ciepła powinny zwracać uwagę na ilość zużywanej energii” – zauważa Marianna Sobkiewicz, analityczka WiseEuropa. „Energia nigdy nie jest darmowa, a zużywając jej nadmiar, utrudniamy proces dekarbonizacji” – dodaje.

Poprawie efektywności energetycznej służy opracowany przez międzynarodowe konsorcjum z udziałem WiseEuropa instrument MICAT, który ma na celu umożliwienie lepszego monitorowania zużycia energii, efektywnego zarządzania jej przepływami i zużyciem, również poprzez wsparcie w monetyzacji poszczególnych działań i oceny realnego wpływu na finanse. Projekt miał na celu opracowanie kompleksowego podejścia do szacowania wielorakich skutków efektywności energetycznej poprzez dostarczenie ogólnodostępnego, łatwego w użyciu narzędzia online do prezentacji i szacowania skutków wprowadzanych polityk publicznych, ułatwiając podejmowanie właściwych decyzji.

Advertisement

Instrumenty monitorowania i nadzorowania zużycia energii elektrycznej mogą pomóc operatorom energetycznym w lepszym zarządzaniu i optymalizowaniu zużycia energii, ale nie zastąpią świadomych decyzji konsumentów” – podsumowuje Marianna Sobkiewicz.

Źródło: PAP MediaRoom

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Biznes

Mastercard udostępnia GdzieJakiBiznes.com

Published

on

By

art. sponsorowany

Mastercard udostępnił nowe, oparte na danych narzędzie GdzieJakiBiznes, stworzone z myślą o małych i średnich przedsiębiorcach – zarówno tych doświadczonych, szukających lokalizacji do ekspansji, jak i takich, którzy chcą znaleźć odpowiednie miejsce na otwarcie swojego pierwszego biznesu.

Liczba małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce stale rośnie. Tylko w 2022 roku w naszym kraju otworzyło się ponad 310 tys. firm, a każdego dnia powstaje około 1000 nowych przedsiębiorstw. Te dane, a także raport PARP [1] pokazują, że Polacy chcą otwierać własną działalność.

Advertisement

GdzieJakiBiznes od Mastercard odpowiada na potrzeby osób, które mają pomysł na biznes, rekomendując potencjalnie najlepsze miejsce do jego prowadzenia. Opierając się na danych, narzędzie oceni lokalizacje, w której planowana działalność ma największe szanse powodzenia.

GdzieJakiBiznes stworzony został w oparciu o zanonimizowane dane o trendach zakupowych od Mastercard oraz dodatkowe informacje dostarczone przez partnerów programu, takie jak zagęszczenie ruchu czy poziom natężenia hałasu w danej lokalizacji. Dostęp do tych danych i analiz zarezerwowany był dotychczas dla dużych firm i korporacji. Teraz, bez dodatkowych opłat, skorzystać z nich mogą wszyscy zainteresowani przedsiębiorcy.

Wybór odpowiedniej lokalizacji lub jej dopasowanie do wybranej branży jest dla wielu biznesów kluczowym czynnikiem sukcesu. Przekazując GdzieJakiBiznes w ręce przyszłych i obecnych przedsiębiorców, chcemy im pomóc w budowaniu ich biznesów od samego początku. To jedyne takie narzędzie w Polsce, wspierające małych i średnich przedsiębiorców, dostępne bezpłatnie. Stworzyliśmy je, by użyć naszych zasobów w jak najlepszy sposób – to przykład odpowiedzialnego wykorzystania analizy danych w służbie społeczeństwu i dla rozwoju przedsiębiorczości” – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Jak działa GdzieJakiBiznes?

Advertisement

GdzieJakiBiznes to proste i przyjazne w obsłudze bezpłatne narzędzie, niewymagające rejestracji ani logowania, dostosowane zarówno do urządzeń mobilnych, jak i stacjonarnych. Prezentuje wyniki zaawansowanej analizy danych z różnych źródeł, wskazując nie tylko potencjał danego biznesu w określonej lokalizacji, ale także charakterystykę otoczenia, w tym dane dotyczące dostępności komunikacji miejskiej, terenów zielonych czy liczby placówek edukacyjnych w okolicy. Orange Polska dostarcza natomiast gotowe statystyki, oparte na zanonimizowanych danych z sieci mobilnej, które są nieocenionym źródłem wiedzy o natężeniu ruchu miejskiego. W jednym miejscu można znaleźć zatem informacje, które mogą pomóc w podjęciu decyzji związanej z prowadzeniem własnej działalności.

Dzięki analizom Mastercard, stanowiącym podstawę narzędzia GdzieJakiBiznes, użytkownik platformy może też uzyskać informacje o biznesach komplementarnych, czyli takich, które funkcjonując w pobliżu siebie, lepiej prosperują. Przykładem jest piekarnia oraz barber, sklep zoologiczny i drogeria, a także księgarnia i jubiler – działając w sąsiedztwie, oba biznesy mogą liczyć na większą liczbę klientów. Ta wiedza może stanowić kolejną wskazówkę pomocną w wyborze lokalizacji, w której firma będzie miała większe szanse powodzenia.

Wyniki prezentowane są dla 37 największych miast w Polsce. Dzięki współpracy z Grupą Morizon-Gratka, użytkownicy platformy otrzymują także bezpośredni dostęp do aktualnych ofert kupna lub wynajmu lokali usługowych, dopasowanych do ich potrzeb i możliwości budżetowych.

GdzieJakiBiznes wykorzystuje informacje na temat trendów w wydatkach konsumenckich, które są agregowane i anonimizowane zgodnie z zasadami bezpiecznego przetwarzania danych, stosowanymi przez Mastercard.

Advertisement

W kolejnych miesiącach narzędzie GdzieJakiBiznes zostanie udostępnione także w Czechach i na Słowacji.

[1] Rynek pracy, edukacja, kompetencje (listopad 2023) (parp.gov.pl)

Źródło informacji: Mastercard

Advertisement
Continue Reading

Biznes

Na majówkę warto zabrać bank w telefonie

Published

on

By

1. Velo Bank

art. sponsorowany

Majówka tuż, tuż, a większość z nas ma w tym czasie wiele spraw na głowie. Niezależnie od tego, czy wybieramy się nad Morze Bałtyckie, czy na zagraniczne wojaże, szukamy noclegów, atrakcji do zwiedzania i nieustannie odświeżamy prognozy pogody. W wirze przygotowań łatwo zapomnieć o biletach na komunikację, sprawdzeniu opłat za autostrady czy wymianie walut. Odpowiedź na te wszystkie majówkowe wyzwania ma VeloBank. W swojej aplikacji mobilnej dostarcza usługi, które wiosenny wypoczynek uczynią bezpiecznym i wygodnym.

Już dawno kalendarz nie był tak łaskawy, jak wokół tegorocznej majówki. Tylko kilka dni urlopu dzieli nas od długiego odpoczynku. Udana podróż to zawsze dużo przygotowań i szereg spraw, o których łatwo zapomnieć. Na szczęście klienci VeloBanku nie muszą się tym martwić. Wszystko czego potrzebują, aby ruszyć w drogę, znajdą w aplikacji mobilnej swojego banku.

Advertisement

Od zawsze pielęgnujemy w DNA naszej marki skupienie na nowoczesności i wygodzie klientów. Nasza aplikacja to idealny towarzysz podróży, wypełniony dodatkami, które sprawią, że nasza podróż będzie wygodniejsza. Mamy w niej funkcjonalności zwiększające bezpieczeństwo i komfort w trakcie zbliżającej się majówki. Są to wygodne płatności, ale też możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej, opłacenia parkingu, autostrady w Polsce i za granicą, a nawet zaopatrzenia się w najpopularniejsze waluty potrzebne do dalszych podróży. Pozostaje tylko trzymać kciuki, by pogoda w pierwszych dniach maja dopisała” – podkreśla Marta Dałkiewicz, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w VeloBanku.

Dla wszystkich, którzy wybrali na majówkę bliższe kierunki podróży VeloBank ma w aplikacji funkcjonalność umożliwiającą szybki zakup biletów komunikacji w polskich miastach. Można nabyć je przed zalogowaniem do aplikacji, a ich ceny będą identyczne, jak w biletomacie czy kiosku. Wygodny proces umożliwia kupno nawet po tym, kiedy wsiądziemy do autobusu czy tramwaju. Dla podróżujących samochodem nieocenionym wsparciem będzie możliwość bezgotówkowej płatności za parkingi. Nie trzeba już, będąc w podróży po Polsce, szukać parkometrów i rozmieniać gotówkę. Funkcja start/stop sprawi, że nie będziemy musieli deklarować długości naszego postoju. Kiedy przyjdzie nam przemieszczać się głównymi szlakami komunikacyjnymi, z pomocą przyjdzie system automatycznych płatności za autostrady. Tzw. videotolling, czyli sczytywanie tablic rejestracyjnych przez kamery, umożliwi przejazd przez bramki na płatnych odcinkach dróg, bez konieczności postoju przy kasie.

Aplikacja VeloBanku pomoże nam również za granicą. Każdy, kto korzysta z funkcji płatności za autostrady łatwo może kupić E-Winiety na płatne drogi za granicą. W tym wypadku wizytę na stacji czy w sklepie oraz naklejanie winiety na szybę, dzięki VeloBankowi zamienimy na szybsze i wygodniejsze przejazdy. Oczywiście w każdej chwili E-Winietę można zapisać do formatu PDF i okazać podczas kontroli drogowej. Spokojną majówkę może zapewnić ubezpieczenie Bezpieczna Wyprawa. Dzięki tej funkcji możemy wybrać jeden z wariantów polisy lub samemu określić własny zakres ubezpieczenia turystycznego. Obejmuje ono ryzyka związane z kosztami rezygnacji z podróży oraz ochronę w wypadku zaostrzenia się chorób przewlekłych za granicą. Podróżujący z rodzinami mogą liczyć na dodatkową zniżkę. W każdej chwili możemy również skorzystać z VeloKantoru, który pozwoli wymienić złotówki i płacić jedną z 4 popularnych walut (EUR, USD, GBP, CHF). Dzięki usłudze powiadomień otrzymasz informację, gdy kurs będzie taki, jakiego oczekujesz. Możesz również złożyć zlecenie wymiany walut, by transakcja została zrealizowana automatycznie, gdy kurs zmieni się zgodnie z oczekiwaniami.

Wygodną bankowość mobilną VeloBanku poznasz lepiej na stronie: https://www.velobank.pl/klienci-indywidualni/bankowosc-elektroniczna/bankowosc-mobilna.html.

Advertisement

Nota prawna: z usług związanych z transportem w aplikacji VeloBank skorzystasz pod warunkiem ich aktywacji oraz zapewnienia środków na rachunku. Usługę biletów i parkingów dostarcza MoBilet, a usługę autostrad i E-Winiet dostarcza Autopay. Lista miast, w których można skorzystać z usługi zakupu biletu i opłaty za parking, lista autostrad oraz dróg z dostępnymi e-winietami do zakupu dostępne na velobank.pl. Zakres ochrony ubezpieczeniowej oraz wysokość składki uzależnione są od wybranego wariantu ubezpieczenia. Przed zakupem ubezpieczenia koniecznie przeczytaj Ogólne Warunki Ubezpieczenia – w dokumencie znajdziesz szczegółowy zakres ochrony, ograniczenia oraz wyłączenia odpowiedzialności. Ubezpieczycielem jest TU Europa S.A. Ofertę kantoru walutowego udostępniamy dla Ciebie, jeśli posiadasz u nas konto osobiste w złotych oraz konto walutowe w walucie, którą chcesz kupić lub sprzedać. W reklamie posługujemy się nazwami handlowymi – odpowiadające im nazwy usług reprezentatywnych i ich definicje znajdziesz na velobank.pl/slownik.

Continue Reading

Advertisement
Advertisement