Pociągi pojadą sprawniej i bezpieczniej między Wałczem a Kaliszem Pomorskim
Od 14 grudnia pociągi kursujące pomiędzy Wałczem a Kaliszem Pomorskim pojadą sprawniej i bezpieczniej, a czas ich przejazdu skróci się o 4 minuty. To efekt prac utrzymaniowych przeprowadzonych na linii kolejowej nr 403 Piła Północ – Ulikowo, zrealizowanych za ponad 70 mln zł ze środków krajowych.
Zakres prac obejmował kompleksową wymianę nawierzchni z udziałem pociągu PUN95 na dwóch odcinkach trasy łączącej Piłę ze Szczecinem: 9 km między Wałczem a Tucznem Krajeńskim oraz 13 km między Rutwicą a Białym Zdrojem Południowym. Wymieniono również nawierzchnię na 7 przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki wykonanym pracom pociągi między Wałczem a Kaliszem Pomorskim zwiększają prędkość z 95 do 120 km/h, a miejscowe ograniczenia prędkości zostaną zniesione. Czas przejazdu najszybszych pociągów regionalnych skróci się o 4 minuty.
Wykonany został również I etap odbudowy mijanki w Tucznie Krajeńskim, polegający na zabudowie rozjazdów. W przyszłym roku planowany jest II etap odbudowy mijanki, polegający na zabudowie toru oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dzięki temu zwiększy się przepustowość linii, po której będzie mogło sprawnie poruszać się więcej pociągów. Wartość wszystkich przeprowadzonych robót wyniosła ponad 70 mln zł ze środków krajowych.
Systematyczne prace dla lepszych połączeń Piła - Szczecin
W latach 2010-2012 przeprowadziliśmy modernizację linii kolejowej nr 403 Piła Północ - Ulikowo na odcinku Wałcz - Kalisz Pomorski - Ulikowo. Zakres prac obejmował wymianę szyn i podkładów, uzupełnienie brakujących elementów nawierzchni kolejowej oraz poprawę stanu skarp i nasypów, budowę odwodnienia, ułożenie nowej nawierzchni na przejazdach kolejowo-drogowych oraz montaż nowych urządzeń przejazdowych na 5 przejazdach w Wałczu. Zmodernizowane zostały obiekty inżynieryjne: wiadukt w Reczu Pomorskim, 2 mosty nad Płociczną i Korytnicą oraz 2 przepusty. Przebudowano także urządzenia sterowania ruchem kolejowy. Część peronów przeszła modernizację - pojawiały się nowe wiaty przystankowe, ławki i oświetlenie, co poprawiło komfort oczekiwania na pociąg.
Efektem wartej 20 mln złotych inwestycji - współfinansowanej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego było przywrócenie bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy Wałczem i Szczecinem oraz większe bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz drogowego. Podniesienie prędkość pociągów do 100 km/h i zwiększenie przepustowość linii umożliwiło sprawne kursowanie większej ilości pociągów, co wpłynęło na poprawę jakości przewozów pasażerskich.
Dodatkowo w 2012 roku, dla zwiększenia bezpieczeństwa, podniesienia przepustowości linii i usprawnienia prowadzenia ruchu pociągów, na trasie Wałcz - Ulikowo zabudowaliśmy nowy system łączności przewodowej i radiowej oraz urządzenia zdalnego sterowania ruchem kolejowym. Wartość tych prac wyniosła ponad 22 miliony złotych i została sfinansowana ze środków własnych spółki.
W latach 2017-2021 przeprowadziliśmy kompleksową wymianę torów na odcinkach linii kolejowej nr 403. Zakres prac obejmował ułożenie nowych szyn, podkładów oraz wymianę tłucznia. Dzięki przeprowadzonym robotom zwiększyło się bezpieczeństwa ruchu kolejowego, zlikwidowano ograniczenia, a prędkość pociągów wzrosła do 100 km/h, co umożliwiło sprawniejsze przejazdy pociągów. Prace polegały na wymianie nawierzchni na łącznej długości 34 km na odcinkach: Recz Pomorski - Tarnowo Pomorskie (11 km), Prostynia - Ulikowo (11,5 km), Piła Północ - Wałcz Raduń (5,5 km), Prostynia - Żółwino (6 km). Koszt wszystkich robót wyniósł blisko 35 milionów złotych, pochodzących ze środków własnych spółki.