Connect with us

Elektronika

Naukowiec zbadał używanie smartfonów wśród młodzieży. Wynik poraża

Published

on

fot. PAP

Co trzeci młody człowiek bez smartfona w zasięgu ręki czuje się niepewnie i ciągle ucieka do niego myślami. Co czwarty słyszy od bliskich uwagi, że zajmuje się smartfonem, zamiast rozmawiać – pokazały badania prowadzone przez dr. Łukasza Tomczyka z UJ.

Naukowiec z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego tłumaczy, że to, co dawniej nazywano potocznie uzależnieniem od internetu, to już określenie błędne. Poprawnie powinno się mówić: problematyczne używanie internetu. To jednak ciągle szerokie pojęcie. Dlatego w jego obrębie wyróżniono kilka bardziej szczegółowych zjawisk. Wśród nich są m.in. nomofobia i phubbing.

Nomofobia, czyli no-mobile-phone-phobia, objawia się stanem niepokoju w sytuacjach, kiedy nie można skorzystać ze smartfona (choć nie ma wtedy wyraźnego powodu, żeby z telefonu skorzystać). Osoba z nomofobią może więc stawać się nerwowa, kiedy nie ma koło siebie smartfona, kiedy komórka się rozładuje lub kiedy jest poza zasięgiem sieci.

Phubbing (ang. phone+snubbing) z kolei to lekceważenie drugiej osoby w związku ze zbyt intensywnym – w stosunku do okoliczności – używaniem smartfona w jej towarzystwie.

Advertisement

Na razie nomofobia i phubbing są jedynie propozycjami nazywania problemów. Nie są one więc sklasyfikowane w oficjalnych listach zaburzeń.

 

Innymi zjawiskami związanymi z problematycznym używaniem internetu jest FOMO (fear of missing out – lęk, że umknie nam coś istotnego, kiedy nie będziemy online) oraz – tym razem już zaklasyfikowane w oficjalnych spisach zaburzeń: uzależnienie od gier, hazardu.

Dr Łukasz Tomczyk wspólnie z prof. Elmą Selmanagic Lizde zbadali, jak nomofobia i phubbing powszechne są wśród młodzieży na przykładzie nastolatków z Bośni i Hercegowiny. W 2021 r. przeprowadzono tam ankietę wśród ponad tysiąca osób w wieku 12-18 lat. Wyniki ukazały się w Children and Youth Services Review (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0190740922001256).

Advertisement

“Można się spodziewać, że skala tych zjawisk w Polsce czy innych krajach europejskich będzie podobna” – komentuje badacz.

Jedna trzecia badanych zadeklarowała, że ma symptomy nomofobii.

Jedna czwarta otrzymuje komentarze ze strony bliskich, że zbyt często korzysta ze smartfona. Nie każda jednak z tych osób ma rzeczywisty problem z phubbingiem.

Wysokie wysycenie phubbingiem ma bowiem niecałe 10 procent badanych.

Advertisement

“Starszym osobom może się wydawać, że niemal wszystkie osoby młode tylko siedzą w telefonach. My pokazujemy, że prawdziwy problem ma wcale nie taki duży odsetek nastolatków” – komentuje dr Łukasz Tomczyk.

Z badań wynikło też, że aż u 60 procent badanych rodzice nie stosują żadnych działań, aby ograniczyć używanie internetu.

Naukowiec pytany, jak rodzice czy nauczyciele mogą zadbać o to, by dzieci nie używały smartfona w sposób problematyczny, tłumaczy, że u dzieci w młodszym wieku szkolnym lepiej spisują się restrykcje: kontrola rodzicielska tego, jak dziecko korzysta z internetu i instalowanie oprogramowania, które np. ogranicza czas korzystania z aplikacji oraz limituje dostępne treści.

Ważne jest też modelowanie zachowań. “Ponieważ dzieci powielają zachowania dorosłych, warto, żeby i rodzice podjęli refleksję nad swoimi sposobami korzystania z mediów elektronicznych” – zwraca uwagę pedagog.

Advertisement

U starszych nastolatków z kolei ważny jest dialog. Dobry efekt ma też wzmacnianie samokontroli – ćwiczenie z młodym człowiekiem umiejętności wyznaczania sobie granic – to uniwersalna cecha zapobiegająca wytwarzaniu się problematycznych zachowań.

Czynnikiem chroniącym przed problematycznym korzystaniem z internetu – podsumowuje naukowiec – jest też na pewno satysfakcja z życia offline. Jeśli więc dziecko ma hobby, poznaje świat i doświadcza rzeczy, które rozwijają, ma większe szanse, aby uniknąć problematycznego używania internetu.

Badania dr. Tomczyka realizowane są w ramach finansowanego z NAWA projektu „Nauczyciele przyszłości w społeczeństwie informacyjnym – między paradygmatem ryzyka i szans”.(PAP)

Autorka: Ludwika Tomala

Advertisement

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Biznes

Poznań Motor Show 2024

Published

on

By

fot. MTP

To były cztery wyjątkowe dni! Poznań Motor Show przyciągnęło nie tylko czołowe marki motoryzacyjne, ale również 94 089 gości, którzy wzięli udział w bloku wydarzeń, zorganizowanych na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Kolejna edycja Poznań Motor Show została zaplanowana na 24-27 kwietnia 2025 roku.

16 prezentacji podczas Media Day

Poznań Motor Show rozpoczęło się tradycyjnie od Media Day. To przestrzeń adresowana dla przedstawicieli branży oraz mediów, ale przede wszystkim czas, kiedy czołowi producenci prezentują swoje najlepsze modele z gamy produktowej. Pierwszego dnia Poznań Motor Show odsłonięto i zaprezentowano przed szeroką publicznością wiele wyjątkowych modeli. Hyundai IONIQ 5 N, najnowsza Dacia Duster, Car of the Year, czyli Renault Scenic, nowy, w pełni elektryczny Torres EVX, czy Beijing 7 to tylko niektóre z nich.

Advertisement

W tym roku czwartek wypełniło łącznie aż 16 pokazów. Oprócz dobrze znanych producentów nie zabrakło również ciekawych debiutów. Na Poznań Motor Show swoje modele zaprezentował Forthing, Arcfox oraz Beijing, czyli marki, które dopiero niedawno zadebiutowały na polskim rynku. Listę wystawców biorących udział w czwartkowych pokazach uzupełniły firmy, powracające na Poznań Motor Show po kilku latach przerwy. Mowa tu przede wszystkim o Tesli, Dodge’u, czy RAM-ie.

Strefy tematyczne z wyjątkowymi modelami 

Ekspozycja Poznań Motor Show została podzielona na kilka stref tematycznych. Największym zainteresowaniem cieszył się jak zwykle salon samochodowy. Oprócz wspomnianych już marek zwiedzający mogli oglądać modele Suzuki, Toyoty, Hondy, a także Kii.

Nie mniej interesująco prezentowała się ekspozycja w sąsiednim pawilonie, gdzie na uczestników Poznań Motor Show czekały zjawiskowe super-samochody. Pojazdy luksusowych marek z pewnością przyprawiły o szybsze bicie serca niejednego miłośnika motoryzacji. O tę część ekspozycję zadbali m. in. tacy wystawcy jak poznańska Autoklinika, Grupa Auto Fus, Karlik Luxury Cars oraz Mercedes-Benz MB Motors Poznań.

Advertisement

Na nudę nie mogli narzekać również fani jednośladów. Strefy z motocyklami Hondy, Kawasaki, MV Agusty, Harley-Davidsona, Royal Enfield, Junaka, czy Triumpha były bez wątpienia największymi gwiazdami tegorocznego salonu motocyklowego.

Urozmaicony program wydarzeń i dłuuuga lista gwiazd 

Bogata ekspozycja Poznań Motor Show została stworzona przez ponad 100 marek i wystawców. To jednak nie wszystko, co organizatorzy przygotowali dla zwiedzających. Uzupełnieniem prezentowanych modeli był program wydarzeń, który przez cztery dni dostarczył wielu niezapomnianych przeżyć. Scena Główna, Scena Motocyklowa, Strefa TVN Turbo oraz strefy przygotowane przez wystawców, takich jak Kamena Rally Team, czy Autoplac.pl – w tych wszystkich miejscach odbywały się ciekawe spotkania ze znanymi osobistościami oraz prezentacje przygotowane przez marki.

Przez cztery dni podczas wydarzenia swoją obecność zaznaczyło wiele gwiazd motoryzacyjnego świata. Kickster, Karolina Pilarczyk, Gosia Rdest, Poczciwy Krzychu, Kuba Przygoński, Kajetan Kajetanowicz, Miko Marczyk oraz czołowi dziennikarze stacji TVN Turbo, tacy jak Grzegorz Duda, Dawid Andres, czy Przemek Szafrański. Lista zaproszonych gości była jak zwykle bardzo długa.

Advertisement

Spory zastrzyk adrenaliny na Poznań Motor Show zagwarantowały z kolei pokazy motocyklowego stuntu oraz przejazdy drift taxi, organizowane przez Stunt Wars Poland.

Tegoroczny blok wydarzeń motoryzacyjnych uzupełniły w tym roku Targi Techniki Motoryzacyjnej oraz Konges MOVE. Sponsorem głównym Poznań Motor Show była w tym roku mara OTOMOTO.

Kolejne wydarzenia motoryzacyjne już niebawem  

Tegoroczny blok wydarzeń przyciągnął na Międzynarodowe Targi Poznańskie 94 089 gości, ciesząc się jak zwykle ogromnym zainteresowaniem ze strony miłośników motoryzacji.

Advertisement

Na kolejną odsłonę wydarzenia musimy poczekać do 2025 roku. Organizatorzy zaplanowali, że przyszłoroczne Poznań Motor Show odbędzie się w dniach od 24 do 27 kwietnia.

To jednak nie koniec imprez motoryzacyjnych, organizowanych przez Grupę MTP. Już za dwa tygodnie na Expo XXI w Warszawie miłośnicy zabytkowych pojazdów mogą wziąć udział w targach Auto Nostalgia. W maju stolica Polski będzie z kolei miejscem, gdzie odbędzie się kolejna edycja Warsaw Caravaning Festival, czyli wydarzenia dla miłośników turystyki caravaningowej. Dokładna data WCF to 11-12 maja.

Kolejne ciekawe wydarzenia, zaplanowane w kalendarzu Grupy MTP zostaną organizowane jesienią. Na pierwszy ogień czeka nas kolejne spotkanie z zabytkową motoryzacją, czyli Retro Motor Show. Tegoroczna edycja odbędzie się od 20 do 22 września (nowa data!). Niedługo później, czy 3 października wystartują z kolei największe targi caravaningowe w Polsce, czyli Caravans Salon Poland. 

Advertisement
Continue Reading

Biznes

Rozpoczęły się targi Poznań Game Arena 2023

Published

on

By

fot. A. Dęga

W Poznaniu rozpoczęły się największe w tej części Europy targi gier komputerowych i multimediów. Do dyspozycji jest aż 6 pawilonów wystawienniczych.

Ponad stu wystawców i jeszcze więcej gier czeka na uczestników tegorocznej edycji Poznań Game Arena.

Poznań Game Arena to największe targi rozrywki i multimediów w Europie Środkowo-Wschodniej. W pawilonach Międzynarodowych Targów Poznańskich obecni są liderzy branży gamingowej. Uczestnicy PGA mogą odwiedzać stoiska takich marek jak Xbox, Bethesda, Ubisoft, CD PROJEKT RED, 11 bit studios i wielu innych. Łącznie na poznańskich targach rozrywki i multimediów obecnych jest ponad stu wystawców z najróżniejszych obszarów gamingu. Miłośnicy gier mogą sprawdzić najróżniejsze produkcje od AAA do tytułów w strefie indie.

W bogatym programie wydarzeń znalazło się wiele interesujących konkursów i turniejów na stoiskach poszczególnych wystawców. Zwiedzający mogli również przysłuchać się interesującym prezentacjom i dyskusjom, które odbywały się na aż trzech scenach tematycznych. O swoich najnowszych produkcjach opowiedziała Bethesda, dowiedzieliśmy się dlaczego najlepszy Gothic jest z Polski oraz w jaki sposób uczyć się tworzenia gier. To tylko wybrane tematy, jakie przewinęły w programie scen pierwszego dnia.

Advertisement

Najlepsze stoiska na PGA

Tradycyjnym punktem pierwszego dnia targów jest uroczyste otwarcie, w trakcie którego wręczane są nagrody dla wystawców, którzy przygotowali najlepsze stoiska. W tym roku statuetki Acanthus Aureus powędrowały w ręce takich firm jak:

• Xbox
• BANDAI NAMCO
• Rockstar Energy Drink
• UBISOFT
• DORITOS
• KITKAT
• LEGO
• 11 BIT STUDIOS
• KOMPUTRONIK / LENOVO
• GENESIS
• COUGAR

Na stoisku Cyberpunk 2077 można pograć w specjalny dodatek “Widmo Wolności”. Tu gracze powracają do Night City, gdzie odkrywają niebezpieczną dzielnicę tego miasta – Dogtown.

Advertisement

 

 

Targi potrwają do niedzieli.

Advertisement
Continue Reading

Advertisement
Advertisement