Connect with us

Edukacja

MEiN określiło, w jaki sprzęt komputerowy powinna być wyposażona szkoła; jest projekt rozporządzenia

Published

on

Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało projekt rozporządzenia nakładający na organy prowadzące obowiązek wyposażenia szkół w sprzęt komputerowy o określonych parametrach. Zgodnie z założeniami projektu ma to zapewnić optymalny poziom rozwoju cyfrowego w ramach realizacji celów przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia MEiN w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania. Zmiany dotyczą obowiązku wyposażenia szkół w sprzęt komputerowy o określonej specyfikacji.

 

Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe prowadzące kształcenie w formie dziennej powinny być wyposażone w sprzęt komputerowy, w tym komputery stacjonarne, laptopy lub tablety, umożliwiający wykorzystanie technologii cyfrowych przy realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, oraz spełniający minimalne wymagania określone w załączniku do rozporządzenia” – czytamy w projekcie do rozporządzenia.

Advertisement

 

Jak podano w uzasadnieniu wymagania określone w załączniku do rozporządzenia będą obowiązywały w stosunku do sprzętu komputerowego, który zostanie zakupiony po 31 sierpnia 2023 r.

 

Projektowane rozporządzenie nie określa, jaką ilość sprzętu komputerowego będzie zakupywał organ prowadzący szkołę, pozostawiając decyzję w tym zakresie organowi prowadzącemu szkołę” – podano w ocenie skutków regulacji.

 

Advertisement

W OSR wskazano również, że lista sprzętu komputerowego „została skonstruowana, biorąc pod uwagę popularność określonych kategorii sprzętu w szkołach, oraz działania planowane w ramach KPO. Minimalne wymagania określone w załączniku były konstruowane w dialogu z branżą IT i na podstawie danych otrzymanych ze szkół i placówek oświatowych”.

 

Jak wskazuje resort rozwiązania zawarte w projekcie stanowią realizację tzw. „kamienia milowego” przewidzianego w KPO.

 

Należy wskazać, że jednym z podstawowych celów KPO jest zapewnienie optymalnego poziomu rozwoju cyfrowego – w skali całego kraju – oraz kompetencji kluczowych dla rozwoju gospodarki przyszłości, z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Cyfryzacja i innowacyjność systemu oświaty odgrywa w tym obszarze kluczową rolę” – czytamy w OSR.

Advertisement

 

Reforma w dziedzinie cyfryzacji szkół zakłada m.in.: zapewnienie nowych komputerów przenośnych do dyspozycji nauczycieli – co najmniej 465 tys. sztuk i uczniów – co najmniej 735 tys. sztuk, wyposażenie co najmniej 100 tys. sal lekcyjnych w połączenie z siecią LAN, utworzenie co najmniej 16 tys. laboratoriów Sztucznej Inteligencji (AI) oraz nauki, techniki, inżynierii i matematyki (STEM) w szkołach i innych instytucjach edukacyjnych oraz cyfryzację systemu egzaminacyjnego.

 

Projekt rozporządzenia oraz wykaz minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego załączone pod tekstem.

 

Advertisement

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

W ANS w Pile kształcić będą pilotów bezzałogowych statków powietrznych

Published

on

By

To kolejna nowość w ofercie studiów Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile. Tym razem Katedra Inżynierii Mechanicznej, postanowiła wykorzystać nowoczesną technologię, aktualne trendy w naukach inżynierskich oraz potrzebę rynku, otwierając specjalność, której nie ma w regionie – pilotaż bezzałogowych statków powietrznych.

 

-Studenci zdobędą tu gruntowne wykształcenie z zakresu mechaniki i budowy maszyn, wzbogacone o wiedzę teoretyczną i doświadczenie praktyczne, związane z pilotażem bezzałogowych statków powietrznych różnego typu – podkreśla Kierownik Katedry dr Marta Chudzicka-Adamczak.

Będzie to specjalność bardzo praktyczna, nastawiona na wykorzystanie nowych umiejętności w gospodarce. Przykładowo – w ramach przedmiotu „zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych”, studenci będą realizować zadania, takie jak: inspekcja linii wysokiego napięcia, audyt energetyczny budynków, inspekcja pól uprawnych, realizacja filmu reklamowego, pomiary geodezyjne. Studenci będą mieli za zadanie nie tylko zebrać dane w ramach wykonywanych pomiarów, ale również dokonać ich analizy i przygotować końcowe sprawozdanie z konkretnymi wnioskami.

Co ważne, podczas studiów możliwe będzie zdobycie certyfikatu, niezbędnego do pilotażu dronów. – Przedmioty specjalnościowe, wprowadzane od czwartego semestru, ułożone są w taki sposób, aby przygotować studentów do egzaminu w Ośrodku Szkolenia, w celu uzyskania uprawnień do pilotowania bezzałogowymi statkami powietrznymi. Uczelnia zapewni studentom jednokrotne podejście do egzaminu, a po jego zdaniu, zdobędą oni wymagane uprawnienia. – dodaje dr Marta Chudzicka-Adamczak.

Na studentów, którzy wybiorą tę specjalność na kierunku mechanika i budowa maszyn, czekają takie przedmioty jak: procedury operacyjne, łączność, meteorologia, diagnostyka bezzałogowych statków powietrznych, prawo lotnicze, płatowiec instalacje i zespoły napędowe, aerodynamika, zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych.
W ramach tej specjalności, ANS w Pile, podejmuje współpracę m.in. z Aeroklubem Ziemi Pilskiej, który mocno wspierał Uczelnię w tworzeniu programu studiów na tej nowej specjalności.

Advertisement

Continue Reading

Edukacja

Pilski “ogólniak” na Pola ma już windę

Published

on

By

Powiat pilski pozbywa się kolejnych barier architektonicznych w szkołach. Kilka miesięcy takie urządzenie zostało oddane w Zespole Szkół im. Stanisława Staszica w Pile, a dzisiaj oficjalnie w I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie przy ul. Wincentego Pola w Pile.

– Projekt powstał w 2021 roku, budowa ruszyła w sierpniu 2022 roku. Prace nie zakłóciły funkcjonowania szkoły. Dziękuję panu staroście, zarządowi powiatu oraz radnym za tę decyzję. Odtąd jesteśmy szkołą w pełni otwartą – mówi Angelika Zygmunt, dyrektor I LO.

Osoby niepełnosprawne będą zaopatrzony w specjalny breloczek, który będzie otwierał drzwi do windy. To z całą pewnością ułatwi im poruszanie po budynku szkoły.

Cała inwestycja kosztowała 715.000 złotych. Koszt dofinansowania ze strony Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych to 150.000 zł. Pozostała kwota pochodziła z powiatu pilskiego.

Advertisement
Continue Reading