Connect with us

Edukacja

Matura – na matematyce m.in. liczby rzeczywiste, funkcje i figury geometryczne

Published

on

Maturzyści piszący w czwartek obowiązkowy egzamin z matematyki na poziomie podstawowym musieli wykazać się m.in. znajomością funkcji liniowej i kwadratowej, figur geometrycznych i własności liczb rzeczywistych. W tym roku po raz pierwszy przygotowano arkusze egzaminacyjne dla uczniów z Ukrainy. Maturzyści z Piły ogółem byli zadowoleni.

Opublikowany w czwartek przez Centralną Komisję Egzaminacyjną arkusz zawierał 35 zadań, w tym 28 zamkniętych, czyli takich, w których uczeń wybiera jedną z czterech możliwych odpowiedzi. W pozostałych zdający sam musi udzielić odpowiedzi i poprawnie zapisać sposób rozwiązywania.

 

Podczas rozwiązywania zadań maturzyści mogli korzystać z zestawu wzorów matematycznych i z prostego kalkulatora.

 

Advertisement

Zdający musieli się wykazać umiejętnością wykonywania działań na liczbach rzeczywistych, np. wykonywać działania na potęgach, logarytmach, wykonać obliczenia procentowe. Należało też umieć rozwiązywać równania i nierówności.

 

Część zadań wymagała znajomości pojęcia funkcji liniowej i kwadratowej i umiejętności korzystania z ich własności.

 

Maturzyści musieli w zadaniach zastosować wiadomości z rodzajów figur geometrycznych i ich własności, np. podobieństwa figur, kątów wpisanych i opisanych w okręgu oraz własności kątów. W arkuszu znalazły się także zadania dotyczące ciągów liczbowych – arytmetycznego i geometrycznego, a także obliczania prawdopodobieństwa zdarzenia.

Advertisement

 

Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym trwał 170 minut. Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać maksymalnie 45 punktów: za każde zadanie, zależnie od stopnia trudności, od 1 do 5 punktów. Najwyżej punktowane były zadania otwarte. (PAP)

 

autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

 

Advertisement

dsr/ joz/

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Uruchomiono wirtualną strzelnicę

Published

on

By

Wirtualna strzelnica powstała w Zespole Szkół Technicznych w Pile.

 

 

-Szczególnie cieszę się z tej inwestycji, gdyż nieodpowiedzialna decyzja władz gminy Piła o likwidacji Centrum Strzelectwa Sportowego Tarcza cofnęła nas o wiele lat wstecz w zakresie szkolenia i obronności. Teraz młodzież Zespół Szkół Technicznych w Pile, ale docelowo także inni uczniowie i być może również mieszkańcy Powiat Pilski – Starostwo Powiatowe w Pile będą mogli spróbować swych sił na tej wirtualnej strzelnicy – mówi Eligiusz Komarowski – starosta pilski.

Realizacja zadania kosztowała ok. 250.000 złotych, z czego 155 tysięcy złotych to dofinansowanie Ministerstwo Obrony Narodowej, a prawie 95 tysięcy zł to wkład własny Powiat Pilski – Starostwo Powiatowe w Pile.

Advertisement
Continue Reading

Edukacja

MEiN określiło, w jaki sprzęt komputerowy powinna być wyposażona szkoła; jest projekt rozporządzenia

Published

on

By

Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało projekt rozporządzenia nakładający na organy prowadzące obowiązek wyposażenia szkół w sprzęt komputerowy o określonych parametrach. Zgodnie z założeniami projektu ma to zapewnić optymalny poziom rozwoju cyfrowego w ramach realizacji celów przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia MEiN w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania. Zmiany dotyczą obowiązku wyposażenia szkół w sprzęt komputerowy o określonej specyfikacji.

 

Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe prowadzące kształcenie w formie dziennej powinny być wyposażone w sprzęt komputerowy, w tym komputery stacjonarne, laptopy lub tablety, umożliwiający wykorzystanie technologii cyfrowych przy realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, oraz spełniający minimalne wymagania określone w załączniku do rozporządzenia” – czytamy w projekcie do rozporządzenia.

Advertisement

 

Jak podano w uzasadnieniu wymagania określone w załączniku do rozporządzenia będą obowiązywały w stosunku do sprzętu komputerowego, który zostanie zakupiony po 31 sierpnia 2023 r.

 

Projektowane rozporządzenie nie określa, jaką ilość sprzętu komputerowego będzie zakupywał organ prowadzący szkołę, pozostawiając decyzję w tym zakresie organowi prowadzącemu szkołę” – podano w ocenie skutków regulacji.

 

Advertisement

W OSR wskazano również, że lista sprzętu komputerowego „została skonstruowana, biorąc pod uwagę popularność określonych kategorii sprzętu w szkołach, oraz działania planowane w ramach KPO. Minimalne wymagania określone w załączniku były konstruowane w dialogu z branżą IT i na podstawie danych otrzymanych ze szkół i placówek oświatowych”.

 

Jak wskazuje resort rozwiązania zawarte w projekcie stanowią realizację tzw. „kamienia milowego” przewidzianego w KPO.

 

Należy wskazać, że jednym z podstawowych celów KPO jest zapewnienie optymalnego poziomu rozwoju cyfrowego – w skali całego kraju – oraz kompetencji kluczowych dla rozwoju gospodarki przyszłości, z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Cyfryzacja i innowacyjność systemu oświaty odgrywa w tym obszarze kluczową rolę” – czytamy w OSR.

Advertisement

 

Reforma w dziedzinie cyfryzacji szkół zakłada m.in.: zapewnienie nowych komputerów przenośnych do dyspozycji nauczycieli – co najmniej 465 tys. sztuk i uczniów – co najmniej 735 tys. sztuk, wyposażenie co najmniej 100 tys. sal lekcyjnych w połączenie z siecią LAN, utworzenie co najmniej 16 tys. laboratoriów Sztucznej Inteligencji (AI) oraz nauki, techniki, inżynierii i matematyki (STEM) w szkołach i innych instytucjach edukacyjnych oraz cyfryzację systemu egzaminacyjnego.

 

Projekt rozporządzenia oraz wykaz minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego załączone pod tekstem.

 

Advertisement

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

Continue Reading
Advertisement