Connect with us

Edukacja

Egzamin ósmoklasisty: do wyboru opowiadanie o spotkaniu z bohaterem lektury lub rozprawka o przyjaźni

Published

on

fot. PAP

Rozprawka o tym, że z przyjacielem łatwiej pokonywać trudności lub opowiadanie o spotkaniu z jednym z bohaterów lektury obowiązkowej – takie tematy do napisania mieli do wyboru uczniowie VIII klas szkół podstawowych na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego.

We wtorek dla ponad 502,6 tys. uczniów VIII klas szkół podstawowych w całym kraju egzaminem pisemnym z języka polskiego rozpoczął się egzamin ósmoklasisty. Jest on trzydniowy: w każdym dniu uczniowie zdają egzamin z innego przedmiotu. W środę będzie egzamin pisemny z matematyki, a w czwartek egzamin pisemny z wybranego języka obcego.

 

Jak podała Centralna Komisja Egzaminacyjna przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty zadeklarowało także ok. 7,1 tys. uczniów będących obywatelami Ukrainy, którzy przybyli do Polski po 24 lutego.

Advertisement

 

Podobnie jak w ubiegłym roku egzamin jest przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, ogłoszonych w grudniu 2020 r., a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Wymagania egzaminacyjne stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, które były podstawą przeprowadzania egzaminów w latach ubiegłych.

 

Arkusze egzaminacyjne z języka polskiego rozwiązywane przez uczniów Centralna Komisja Egzaminacyjna upubliczniła na swojej stronie internetowej we wtorek po zakończeniu egzaminu.

Advertisement

 

Na egzaminie z polskiego uczniowie mieli do rozwiązania 18 zadań, wśród których były zarówno zadania zamknięte jak i otwarte. Odnosiły się one m.in. do tekstów zamieszczonych w arkuszu: tekstu literackiego i tekstu nieliterackiego. Pierwszy z nich to fragmenty “Zemsty” Aleksandra Fredry, drugi to fragment tekstu Andrzeja Kojdera “Pochwała przyjaźni”. Uczniowie musieli też napisać tekst własny – wypracowanie na jeden z dwóch zaproponowanych w arkuszu tematów. Jednym z nich jest temat o charakterze argumentacyjnym, drugi to temat o charakterze twórczym.

 

Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: “Z przyjacielem łatwiej pokonywać trudności. Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność tego stwierdzenia. W wypracowaniu odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego”. Drugi temat brzmiał: “Napisz opowiadanie o spotkaniu z jednym z bohaterów wybranej lektury obowiązkowej. Wspólna przygoda skłoniła Cię do refleksji, że warto było przenieść się do świata przedstawionego tej lektury. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową”.

Advertisement

 

Lista lektur obowiązkowych dla klas VII i VIII w roku szkolnym 2021/2022 (zgodna z wymaganiami egzaminacyjnymi) przywołana została w arkuszu egzaminacyjnym. Na liście tej są: Charles Dickens “Opowieść wigilijna”, Aleksander Fredro “Zemsta”, Jan Kochanowski: wybór fraszek i trenów, w tym tren VII, VIII, Aleksander Kamiński “Kamienie na szaniec”, Adam Mickiewicz: “Reduta Ordona”, “Śmierć Pułkownika”, “Świtezianka”, “Dziady część II”, “Pan Tadeusz” (całość), Antoine de Saint-Exupéry “Mały Książę”, Henryk Sienkiewicz: “Quo vadis”, “Latarnik” i Juliusz Słowacki “Balladyna”.

 

Przywołano też inne lektury obowiązkowe dla klasy VII i VIII (zgodne z podstawą programową), do których również uczniowie mogli się odwołać. Na tej liście są: Jan Kochanowski: wybór pieśni i trenów, w tym tren I, V, Ignacy Krasicki “Żona modna”, Adam Mickiewicz wybrany utwór z cyklu “Sonety krymskie”, Stefan Żeromski “Syzyfowe prace”, Sławomir Mrożek “Artysta”, Melchior Wańkowicz: “Ziele na kraterze” (fragmenty), “Tędy i owędy” (wybrany reportaż).

Advertisement

 

Egzamin z języka polskiego trwał 120 minut. Dla uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu, np. dla uczniów z dysleksją, mógł być przedłużony do 180 minut.

 

Dla uczniów z Ukrainy egzamin z polskiego mógł być przedłużony do 210 minut. Mogli korzystać ze słownika dwujęzycznego w wersji papierowej lub elektronicznej (język polski – język ukraiński i język ukraiński – język polski).

Advertisement

 

Uczniowie z Ukrainy rozwiązywali też inny arkusz egzaminacyjny niż polscy uczniowie. Był on zmodyfikowaną wersją arkusza opracowane dla dla uczniów, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu. Arkusz ukraiński był z nim treściowo tożsamy, ale miał przetłumaczoną na język ukraiński instrukcję i polecenia do zadań. Wszystkie cytowane w arkuszu teksty oraz treść zadań były w języku polskim. Odpowiedzi na zadania uczniowie musieli udzielać w języku polskim, w języku polskim musieli też napisać tekst własny na jeden z zadanych tematów.

 

Tak jak w arkuszu egzaminacyjnym rozwiązywanym przez polskich uczniów, także w arkuszu dla uczniów z Ukrainy było 18 zadań. Odnosiły się one m.in. do dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu. Były to inne teksty niż te, które znalazły się w arkuszu rozwiązywanym przez polskich uczniów. Pierwszym z nich był fragment “Opowieści wigilijnej” Charlesa Dickensa, drugi to tekst pt. “Czy ciekawość pomaga w nauce?”.

Advertisement

 

Uczniowie z Ukrainy – tak jak polscy uczniowie – musieli też napisać wypracowanie na jeden z dwóch zaproponowanych w arkuszu tematów. Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: “Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy warto bronić tego, co dla człowieka jest ważne. W argumentacji odwołaj się do dwóch wybranych utworów literackich”. Drugi z tematów brzmiał: “Wyobraź sobie, że masz okazję przenieść się do świata jednego z utworów literackich. Napisz opowiadanie o swojej przygodzie w tym świecie”.

 

Prace ósmoklasistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów. Ogólnopolskie wyniki egzaminu ósmoklasisty zostaną ogłoszone 1 lipca br. Tego samego dnia uczniowie będą mogli poznać swoje indywidualne wyniki za pośrednictwem ZIU (aplikacji przygotowanej na zlecenie resortu edukacji, która pozwala uczniom sprawdzać uzyskane przez siebie wyniki egzaminów państwowych). Zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty uczniowie otrzymają tydzień później – 8 lipca br.

Advertisement

 

Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli uczeń z powodów zdrowotnych lub losowych może przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i czwartek, to będzie go pisał w drugim terminie – 13-15 czerwca.

 

Wynik egzaminu ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. Połowa wszystkich punktów do zdobycia – to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia.(PAP)

Advertisement

 

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Co zrobić, gdy Twoje dziecko ma problemy w szkole?

Published

on

By

Szkoła to ważna część życia każdego dziecka. To tam zdobywa wiedzę, nawiązuje przyjaźnie, uczy się radzić sobie z trudnościami i wyzwaniami. Jednak nie zawsze szkoła jest źródłem radości i satysfakcji. Czasem może być przyczyną stresu, lęku, smutku lub złości.

Jak rodzice mogą pomóc swoim dzieciom, gdy mają problemy w szkole? Oto kilka porad.

Zauważ i zapytaj

Pierwszym krokiem jest zauważenie, że coś jest nie tak. Niektóre sygnały mogą być oczywiste, np. złe oceny, niechęć do chodzenia do szkoły, skargi na nauczycieli lub kolegów. Inne mogą być subtelniejsze, np. zmiana nastroju, apetytu lub zachowania, zamykanie się w sobie, unikanie kontaktu wzrokowego lub rozmowy. Jeśli zauważysz u swojego dziecka jakiekolwiek niepokojące objawy, nie bagatelizuj ich i nie lekceważ. Zapytaj delikatnie i z empatią, co się dzieje i jak się czuje. Nie oceniaj ani nie krytykuj, tylko słuchaj uważnie i zainteresowaniem.

Zrozum i wspieraj

Drugim krokiem jest zrozumienie problemu i okazanie wsparcia. Spróbuj dowiedzieć się, co dokładnie sprawia trudność twojemu dziecku i jak to wpływa na jego samopoczucie i funkcjonowanie. Nie bagatelizuj ani nie umniejszaj problemu, nawet jeśli wydaje ci się mało istotny lub łatwy do rozwiązania. Pamiętaj, że dla dziecka może być to bardzo poważna i stresująca sytuacja. Pokaż swojemu dziecku, że jesteś po jego stronie i że możesz mu pomóc. Nie narzucaj swoich rad ani rozwiązań, ale zaproponuj wspólne poszukiwanie najlepszej opcji. Zachęcaj do wyrażania uczuć i myśli oraz do podejmowania działań.

Advertisement

Działaj i monitoruj

Trzecim krokiem jest działanie i monitorowanie efektów. W zależności od rodzaju problemu, możesz podjąć różne kroki, np. skontaktować się z nauczycielem lub pedagogiem szkolnym, zapewnić dziecku dodatkowe zajęcia lub korepetycje, zapisać je na zajęcia dodatkowe lub terapię, zmienić szkołę lub formę edukacji itp. Ważne jest, aby konsultować się z dzieckiem i brać pod uwagę jego zdanie i potrzeby. Nie podejmuj decyzji za niego ani bez niego. Sprawdzaj regularnie, jak się czuje i jak mu idzie w szkole. Chwal za postępy i wysiłek oraz motywuj do dalszej pracy.

Podsumowanie

Problemy w szkole mogą mieć różne przyczyny i skutki. Niektóre mogą być łatwe do rozwiązania, inne mogą wymagać długotrwałej pracy i pomocy specjalistów. Niezależnie od tego, jak poważny jest problem twojego dziecka, pamiętaj o trzech kluczowych zasadach: zauważ i zapytaj, zrozum i wspieraj oraz działaj i monitoruj. Dzięki temu pokażesz swojemu dziecku, że jesteś dla niego oparciem i sojusznikiem oraz że razem możecie poradzić sobie z każdym wyzwaniem.

Źródła:

Advertisement
Continue Reading

Edukacja

Pilska “Nafta” ma już 60 lat. Wkrótce zjazd absolwentów

Published

on

By

29 września odbędzie się zjazd absolwentów pilskiej szkoły naftowej. Okazja nie byle jaka: 60-lecie istnienia szkoły!

-W murach popularnej Nafty uczyło się kilka tysięcy uczniów. Dawni wychowankowie przyprowadzają do niej swoje dzieci. Czasami uczą ich ci sami nauczyciele. “Nafta” nigdy nie była jedynie miejscem, czy instytucją, ale zawsze zwartą społecznością stworzoną przez pokolenia uczniów i ich rodziców, nauczycieli, którzy oddali szkole swoje umiejętności, entuzjazm i serce. Wokół szkoły zawsze gromadziły się osoby twórcze, kreatywne, poszukujące najlepszych rozwiązań oraz otwarte i wrażliwe na potrzeby dzieci. Dzięki ich entuzjazmowi i zaangażowaniu udało się stworzyć Naftę taką, jaką widzimy dzisiaj – przyjazną i otwartą na nowe. Szkoła nie zatrzymała się w czasie. Dzisiaj nasza Jubilatka jest miejscem, w którym tradycje łączą się z nowoczesnością, gdzie rozwijane są pasje i talenty uczniów. Jesteśmy nowoczesną szkołą z 60-letnimi tradycjami- pisze Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Pile.

Program zjazdu:

29 września 2023 roku:

9.30 – msza święta w kościele pod wezwaniem św. Stanisława Kostki, ul. Browarna 13
10.00-11.00 – rejestracja uczestników – punkt informacyjny, sala Auditorium Maximum Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile, ul. Podchorążych 10
11.00-14.00 – uroczysta gala z udziałem zaproszonych gości, sala Auditorium Maximum
15.00-17.30 – drzwi otwarte szkoły – spotkania rocznikowe, atrakcje w klasach, kawiarenka z przekąskami, ciastem i napojami, galeria wspomnień w holu Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica, Al. Powstańców Wielkopolskich 18
19.00 – bal absolwentów, Hotel Gromada, Aleja Piastów 15

Advertisement
Continue Reading