Connect with us

Biznes

Niemal 30 proc. polskich firm zamierza powiększyć floty pojazdów

Published

on

fot. Arval - Robert Antczak - Barometr Flotowy 2024

W ciągu trzech lat prawie 30 proc. firm w Polsce ma plany powiększenia floty. 39 proc. przedsiębiorstw korzystających z samochodów dostawczych ma zamiar zwiększyć ich liczbę, natomiast 34 proc. polskich firm chce wprowadzić do flot elektryczne samochody osobowe – wynika z 20. edycji „Barometru Flotowego” tworzonego przez Arval Mobility Observatory na podstawie badań przeprowadzonych w 30 krajach, w tym w Polsce.

Arval specjalizuje się w wynajmie pojazdów z pełną obsługą. „Barometr Flotowy” to tworzony przez Arval Mobility Observatory raport, zawierający opinie osób zarządzających flotami samochodowymi. Przepytano około 8,5 tys. menedżerów z 30 krajów świata, w tym przedstawicieli 300 firm z Polski, różnej wielkości i z różnych segmentów rynku.

Według analiz rozbudowa polskich flot nie ustaje, szczególnie gdy w grę wchodzą pojazdy dostawcze. Niemal 30 proc. badanych firm w Polsce ma plany powiększenia floty w perspektywie trzech najbliższych lat. Polska wyprzedza pod tym względem większość europejskich krajów. Szczególnie duże zapotrzebowanie będzie dotyczyć pojazdów dostawczych – aż 39 proc. przedsiębiorstw korzystających z takich samochodów zamierza zwiększyć ich liczbę.

Advertisement

Dwadzieścia edycji raportu pokazuje trendy rynkowe w długim horyzoncie czasowym. W tym czasie obserwowaliśmy jak bardzo i jak dynamicznie ewoluował rynek flotowy. I jeszcze rok temu, przy poprzedniej edycji badania, główne pytanie dotyczyło dostępności aut zakłóconej przez kryzys półprzewodników i poprzerywane łańcuchy dostaw. Dziś sytuacja z dostępnością aut wróciła do normy, jednak na rynek flotowy coraz bardziej wpływają globalne trendy i kontekst, w którym funkcjonujemy. Przykładowo działania zmierzające do przeciwdziałania zmianom klimatycznym, regulacje europejskie, agenda ESG dla rynku flotowego oznacza trwałą zmianę miksu napędowego aut” – zauważył Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska.

Choć firmy deklarują duże zainteresowanie zelektryfikowanymi pojazdami, to zmiana tradycyjnych samochodów na elektryczne w Polsce dokonuje się jednak wolniej niż w innych krajach UE. Głównym argumentem na „przesiadkę” do elektryków jest chęć redukcji kosztów paliwa.

Transformacja energetyczna polskich flot przebiega powoli, choć stabilnie. Z przynajmniej jednego w pełni elektrycznego auta korzysta 18 proc. firm (wzrost o 2 pkt. proc. r/r). Skokowy wzrost odnotowano w dużych firmach – z 16 proc. do 25 proc. Co trzecie przedsiębiorstwo deklaruje, że w perspektywie trzech lat zamierza mieć we flocie co najmniej jeden pojazd elektryczny.

Auta dostawcze zasilane wyłącznie energią elektryczną są wciąż rzadkością w polskich flotach. Korzysta z nich 4 proc. przedsiębiorstw biorących udział w badaniu. Widać jednak wzmożone zainteresowanie takimi pojazdami, ponieważ w ciągu trzech lat ten odsetek może, według deklaracji, wzrosnąć do 17 proc.

Advertisement

Łącznie z napędów innych niż spalinowe korzysta 43 proc. badanych firm, co daje Polsce 15. miejsce na 18 badanych krajów. Na pierwszych miejscach listy znajdują się państwa, w których udział zelektryfikowanych napędów przekracza 80 proc. Tak jest np. w Szwecji (84 proc.), Francji (83 proc.) i Wielkiej Brytanii (82 proc.). Polskie przedsiębiorstwa chcą jednak nadrobić tę lukę – w ciągu trzech lat zelektryfikowane samochody mają funkcjonować w 70 proc. rodzimych flot.

Mimo dynamicznego rozwoju infrastruktury największą barierą dla rozwoju elektromobilności, w opinii flotowców, wciąż pozostaje ograniczony dostęp do publicznych punktów ładowania – jako problem wskazało go 47 proc. ankietowanych.

A co motywuje polskie firmy do wdrażania aut z alternatywnymi napędami? W przeciwieństwie do europejskiej średniej w Polsce najczęściej jest to redukcja wydatków na paliwo (48 proc. vs 29 proc. w UE).

Rozbudowa parków pojazdów ma zauważalny wpływ na wiek aut flotowych. Polscy przedsiębiorcy deklarują, że średni czas użytkowania samochodów osobowych w ich firmach to obecnie 5,8 roku, w porównaniu z 7 latami deklarowanymi rok temu.

Advertisement

Badanie pokazuje też, że polscy przedsiębiorcy, w porównaniu do innych krajów UE, znacznie rzadziej włączają do firmowej floty samochody używane. W naszym kraju co czwarta firma wykorzystuje we flotach pojazdy z drugiej ręki, natomiast w UE jest to ponad 40 proc.” – informuje Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.

W badaniu Arval Mobility Observatory zakup ze środków własnych znów wysunął się na prowadzenie, jeśli chodzi o najpopularniejszą formę finansowania nowych samochodów firmowych. Jako główny sposób pozyskiwania aut do firm wskazało go 35 proc. ankietowanych. W co trzecim przedsiębiorstwie to leasing jest główną formą finansowania pojazdów, a wynajem długoterminowy został wskazany przez niemal co czwartego respondenta (23 proc.). Zakup samochodu na kredyt to rozwiązanie, które z roku na rok traci na popularności – już tylko 6 proc. respondentów traktuje je jako podstawę finansowania floty.

Zwiększa się natomiast potencjał wynajmu długoterminowego – co trzecia firma planuje skorzystać z tej formy finansowania lub zwiększyć korzystanie z niej w ciągu trzech lat, a w przypadku największych korporacji jest to nawet 37 proc.

W ciągu najbliższych trzech lat 92 proc. firm w UE i 85 proc. w Polsce chciałoby korzystać z alternatyw dla samochodu służbowego. Rozwiązania mobilnościowe, które mogą być alternatywą dla tradycyjnie rozumianego samochodu służbowego, stały się w Europie ważnym uzupełnieniem flot. Już 79 proc. ankietowanych w UE stosuje takie rozwiązania jak rowery, hulajnogi, car sharing, budżet na mobilność itp.

Advertisement

Alternatywne formy mobilności najczęściej udostępniane pracownikom polskich firm to: finansowanie przejazdów transportem publicznym (13 proc.), rowery i inne jednoślady (11 proc.), a także dopłata do samochodu prywatnego wykorzystywanego do celów służbowych (11 proc.).

Powody powiększania flot w naszym kraju bardzo wiele mówią zarówno o sytuacji gospodarczej, jak i o trendach związanych z mobilnością. Aż 83 proc. ankietowanych przedstawicieli polskich przedsiębiorstw wskazało planowany rozwój firmy jako główną przyczynę inwestowania w pojazdy. To bardzo dobra wiadomość, bo świadczy o tym, że polski biznes trzyma się mocno.

Raport można pobrać tutaj: https://raport-arval.pl/barometr-2024.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Advertisement

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Biznes

Teren po dawnym Bacutil-u w Osieku nad Notecią z widokiem na przyszłość

Published

on

By

fot. Krzysztof Dęga

Teren po dawnym Bacutil-u w Osieku n. Not. bezczynne lata najprawdopodobniej ma już za sobą.

15 sierpnia br., niszczejący przez dziesiątki lat zakład został kupiony przez HTK KAWIKO z Zabartowa w gm. Więcbork. Dla inwestora teren jest położony w atrakcyjnej lokalizacji przy wyładowni PKP, stwarzając możliwości transportu kolejowego i przeładunku kruszywa drogowego.

Na terenie planowana jest kruszarnia gruzu i kruszyw, mieszalnia kruszyw, a także w dalszej perspektywie ma powstać betoniarnia.

Do konkretnych działań firma planuje przystąpić jeszcze z końcem tego roku.

Advertisement

Firma działa na rynku już od 35 lat w branży drogowej, transportowej i handlu kruszywami. Kilka lat temu, firma wykonywała dla Gminy Wyrzysk dwie inwestycje związane z odwodnieniem dróg, i często też przystępuje do przetargów na budowę dróg gminnych.

 

Advertisement
Continue Reading

Biznes

Rzeczniczka MŚP z pomocą poszkodowanym przedsiębiorcom

Published

on

By

Biuro Rzecznika MŚP/ Agnieszka Majewska

Powódź i gigantyczne straty spowodowane przez klęskę żywiołową przesłaniają teraz wszystkie inne tematy. Pomocą poszkodowanym zajął się nie tylko rząd i organizacje pozarządowe. Z pomocą pośpieszyła także Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszka Majewska. „Na naszej stronie uruchomiliśmy specjalną rubrykę, w której od początku kryzysu na bieżąco informujemy przedsiębiorców, na jakie formy pomocy mogą liczyć” – mówi minister Majewska.

To najpełniejsze kompendium wiedzy potrzebnej poszkodowanym pracodawcom. Można tam znaleźć informacje nie tylko o działaniach rządowych, ale także np. o pomocy ze strony Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy banków.

Aby skorzystać z rozmaitych form odszkodowań, ulg, odroczenia czy umorzenia podatków, przedsiębiorcy potrzebować będą szerokiej pomocy prawnej. Tu również Rzeczniczka MŚP wyszła z inicjatywą. Do współpracy i świadczenia bezpłatnej pomocy prawnej zaangażowała blisko trzydzieści kancelarii adwokackich, radcowskich i podatkowych z województw dotkniętych stanem klęski żywiołowej.

Advertisement

Podobną akcję przeprowadziliśmy w czasach pandemii – zauważa Agnieszka Majewska – Cieszę się, że i tym razem poszkodowani przedsiębiorcy mogą liczyć na odruch solidarności ze strony środowiska prawniczego. Wierzę, że dzięki tej pomocy będzie można uratować setki firm i tysiące miejsc pracy” – dodaje.

Kolejnym działaniem z jej strony jest powołanie specjalnego pełnomocnika do spraw zwalczania skutków powodzi. Decyzja ta to odpowiedź na apel marszałka województwa dolnośląskiego. Rolą pełnomocnika jest reprezentowanie przedsiębiorców poszkodowanych na skutek powodzi, zbieranie informacji o problemach, na jakie napotykają oraz sygnalizowanie potrzeby zmian legislacyjnych wzmacniających skuteczność akcji pomocowej. Funkcję pełnomocnika objął prezes Izby Gospodarczej Europy Środkowej Łukasz Osiński. Będzie on ją pełnił społecznie, koordynując swoje działania z władzami samorządowymi, instytucjami państwowymi i regionalnymi organizacjami pracodawców. Jak wskazuje minister Majewska, „działania pełnomocnika mają za zadanie skoncentrowanie wszelkich sygnałów o potrzebach poszkodowanych przedsiębiorców w jednym miejscu, z którego będą one kierowane do odpowiednich organów, a także monitorowanie realizacji pomocy”.

W dniu 11 października br. Biuro Rzecznika MŚP wraz z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych organizuje szkolenie on-line dla poszkodowanych przedsiębiorców w zakresie wsparcia oferowanego przez obie instytucje. Szczegółowe informacje można odnaleźć na stronie: www.rzecznikmsp.gov.pl.

Źródło informacji: Biuro Rzecznika MŚP

Advertisement

Continue Reading