Connect with us

Biznes

Czas na Twój ruch!

Published

on

art. sponsorowany

Realizacja jednego z największych projektów unijnych w mieście właśnie dobiega końca. W ramach projektu w Pile przebudowano ok. 4 km ulic, przybyło niemal 9 km ścieżek rowerowych, nowe zatoki autobusowe, zainstalowano energooszczędne oświetlenie uliczne, a przy przystankach autobusowych pojawiły się elektroniczne tablice informujące o rzeczywistym czasie odjazdu autobusów. Powstało także nowe centrum przesiadkowe.  Wszystko to (i jeszcze więcej!) dzięki realizacji projektu: „Wspieranie gospodarki niskoemisyjnej poprzez poprawę mobilności miejskiej w Pile” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Na potrzeby realizacji projektu miasto Piła otrzymało środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości ok. 28 mln zł, przy czym całość inwestycji to ponad 48 mln zł.

Zwiększenie mobilności mieszkańców Piły, poprawa dostępności komunikacyjnej, obniżenie poziomu emisji zanieczyszczeń do atmosfery to podstawowe, ale niejedyne założenia i cele projektu. Dzięki sukcesywnej realizacji poszczególnych działań, pilanie, jak również mieszkańcy sąsiednich gmin mogą korzystać, między innymi, z szeregu udogodnień komunikacyjnych. Lepsza płynność ruchu, zdecydowana poprawa bezpieczeństwa, dbałość o środowisko naturalne, większy komfort podróży – również dla osób o ograniczonej sprawności (w tym ruchowej) to efekty projektu, z których korzystamy wszyscy.

Advertisement

 

 

Założenia projektu

Projekt obejmował aż 8 zadań inwestycyjnych:

  • budowa 7 ścieżek rowerowych (w tym z oświetleniem LED)

  • budowa i przebudowa 11 zatok autobusowych

  • budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP)

  • budowa energooszczędnego oświetlenia ulicznego

  • przebudowa centrum miasta – ul. Zygmunta Starego, 14 Lutego oraz
    11 Listopada

  • przebudowa ul. Wawelskiej wraz z budową oświetlonej ścieżki rowerowej

  • utworzenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Miastem

  • budowa zintegrowanego centrum przesiadkowego przy ul. Zygmunta Starego.

Realizacja przedsięwzięcia wsparta była także przeprowadzeniem kampanii informacyjno-promocyjnej, mającej na celu promocję transportu komunikacją zbiorową i jazdę rowerem.

Advertisement

Nowe ścieżki rowerowe oraz ciągi piesze i rowerowe

Realizacja inwestycji objęła budowę 7 ścieżek rowerowych o łącznej długości niemal 9 km na trasach:

  • al. Powstańców Wlkp. – od ronda Łukasiewicza do istniejących zakładów pracy przed skrzyżowaniem z drogą krajową nr 10
  • ul. Wawelska – od ul. Karpackiej do torów kolejowych
  • od ul. Okrzei do ul. Podgórnej (w przebiegu obwodnicy śródmiejskiej w rejonie Ronda Kuronia)
  • ul. Mickiewicza (od strony lasu) – pomiędzy al. Wojska Polskiego
    a ul. Wyspiańskiego
  • al. Wojska Polskiego (od strony lasu) – od ronda 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego do istniejącej ścieżki w rejonie przejazdu kolejowego
  • ul. Kossaka – od Ronda 10 Kwietnia 2010 roku do skrzyżowania z drogą krajową nr 10
  • ul. Zygmunta Starego – od skrzyżowania z ul. Kwiatową za skrzyżowanie z ul. Towarową.

Przy większości nowych ciągów pieszo-rowerowych zostało zainstalowane energooszczędne oświetlenie LED, dzięki czemu drogi są w pełni bezpieczne dla użytkowników – także w porze nocnej.

 

 

Centrum miasta w nowej odsłonie

Ważne ulice w centrum miasta zmieniły się nie do poznania. W ramach realizacji projektu na ulicach: Zygmunta Starego, 14 Lutego oraz 11 Listopada przebudowano/utworzono: jezdnie z historycznej kostki kamiennej, ciągi piesze oraz rowerowe. Zainstalowano również energooszczędne oświetlenie. Zadbano o elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery i inne), a także o oryginalną, miejską zieleń.

Nastąpiła częściowa zmiana organizacji ruchu. To zdecydowanie ograniczyło ruch samochodowy oraz dało pierwszeństwo pieszym i rowerzystom.

Advertisement

W ramach inwestycji przebudowano odcinek ul. Zygmunta Starego od ul. Kwiatowej do ul. Rynkowej z rondem przy ul. Towarowej oraz wykonano szereg dodatkowych działań, mających na celu poprawę mobilności, zwiększenie bezpieczeństwa i uatrakcyjnienie wyglądu centrum Piły. Wielu już nie pamięta, jakim problematycznym skrzyżowaniem było to miejsce przed przebudową. Teraz jeździ się płynnie i bezpiecznie, a wydzielenie tras dla rowerzystów znacząco poprawiło standard komunikacji dla nich.

Budowa energooszczędnego oświetlenia ulicznego

Aż 18 pilskich ulic zyskało nowe, efektywne oświetlenie LED. Każda z 255 zamontowanych opraw świetlnych daje możliwość zdalnego sterowania – w tym również natężeniem oświetlenia. Dzięki temu działaniu zdecydowanie zwiększyło się bezpieczeństwo mieszkańców.

Nowe oświetlenie wybudowano także przy drogach rowerowych, na ul. Wawelskiej i Zygmunta Starego, a w centrum miasta zmodernizowano układ oświetleniowy.

Łącznie w ramach projektu wybudowano lub zmodernizowano 659 punktów świetlnych.

Nowe zatoki autobusowe, rozbudowa SDIP oraz zintegrowany system zarządzania miastem

Przy 11 pilskich przystankach komunikacji miejskiej wybudowano lub przebudowano zatoki autobusowe (m.in. przy ul.: Śniadeckich, Dąbrowskiego, Wypoczynkowej, Lotniczej czy Motylewskiej). System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej został rozbudowany o 9 tablic, dzięki którym podróżujący mogą szybko sprawdzić rzeczywistą godzinę odjazdu swojego autobusu.

Advertisement

Budowa zintegrowanego systemu zarządzania miastem z centralą w siedzibie Straży Miejskiej (na dworcu PKP) obejmowała instalację monitoringu wizyjnego, w tym wymianę kamer analogowych na cyfrowe. Stworzono inteligentny, zintegrowany system, który docelowo pozwoli na zarządzanie i sterowanie m.in. ruchem, sygnalizacją świetlną czy oświetleniem w mieście.

 

 

Ulica Wawelska na nowo

W tym przedsięwzięciu przebudowano ul. Wawelską od torów kolejowych Piła – Tczew do torów Piła – Bydgoszcz. Ten trzykilometrowy odcinek drogi powiatowej przed modernizacją był bardzo zdegradowany i pozbawiony wielu udogodnień. A prowadził przecież do tworzącej się strefy przemysłowej i był drogą wyjazdową w kierunku wschodnim, m.in. do Kaczor i Białośliwia.

Advertisement

W ramach inwestycji wybudowano ciąg pieszo-rowerowy, przebudowano jezdnię (wraz z zatokami i zjazdami), zainstalowano 105 lamp LED, zbudowano kanalizację deszczową i zmodernizowano skrzyżowania z pięcioma drogami gminnymi. Mieszkańcy Piły i północnej Wielkopolski mogą teraz bezpiecznie przemierzać nowe, w pełni oświetlone jezdnie i trasy rowerowe w tym rejonie miasta.

 

 

 

Advertisement

 

 

Zintegrowane centrum przesiadkowe

Teren przed dworcem PKP i galerią handlową zyskał zupełnie nowy wygląd, ale przede wszystkim funkcjonalność. Powstało zintegrowane centrum przesiadkowe, stanowiące element infrastruktury bike&ride.

Advertisement

Na placu przed głównym wejściem na dworzec PKP pojawiły się wiaty rowerowe wraz z centrum informacji miejskiej i rowerowej oraz stacja naprawy rowerów. To idealne miejsce na pozostawienie swojego jednośladu i przesiadkę na komunikację zbiorową.

 

Na terenie przed galerią powstały m.in. zadaszone stanowiska postojowe dla komunikacji miejskiej i międzymiastowej z tablicami systemu informacji pasażerskiej, zatoka dla komunikacji miejskiej oraz biletomat.

Centrum przesiadkowe to szczególnie ważne miejsce dla osób dojeżdżających z pobliskich miejscowości do Piły. Miasto oferuje szeroki zakres możliwości pracy, edukacji oraz rozrywki, a dzięki takim inwestycjom, mieszkańcy regionu mają łatwiejszy dostęp do środków komunikacji – zarówno miejskiej, jak i podmiejskiej.

Advertisement

Ochrona środowiska i poprawa mobilności – te cele udało się zrealizować

Szacuje się, że w ramach realizacji projektu „Wspieranie gospodarki niskoemisyjnej poprzez poprawę mobilności miejskiej w Pile” emisja CO2 zostanie ograniczona o ok. 215,31 Mg/rok. Wszystko dzięki zastosowaniu wydajniejszych energetycznie technologii (np. w oprawach oświetleniowych), zwiększeniu przepustowości i rozwojowi infrastruktury drogowej oraz dzięki promowaniu alternatywnych środków transportu. Korzyści, jakie przyniesie realizacja projektu to m.in. redukcja emisji zanieczyszczeń, poprawa dostępności transportu oraz wzrost konkurencyjności regionu. Czynniki te pozytywnie wpłyną na aspekty: środowiskowe, społeczne, jak i gospodarcze. Teraz czas na nasz RUCH!

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Biznes

Rzeczniczka MŚP z pomocą poszkodowanym przedsiębiorcom

Published

on

By

Biuro Rzecznika MŚP/ Agnieszka Majewska

Powódź i gigantyczne straty spowodowane przez klęskę żywiołową przesłaniają teraz wszystkie inne tematy. Pomocą poszkodowanym zajął się nie tylko rząd i organizacje pozarządowe. Z pomocą pośpieszyła także Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszka Majewska. „Na naszej stronie uruchomiliśmy specjalną rubrykę, w której od początku kryzysu na bieżąco informujemy przedsiębiorców, na jakie formy pomocy mogą liczyć” – mówi minister Majewska.

To najpełniejsze kompendium wiedzy potrzebnej poszkodowanym pracodawcom. Można tam znaleźć informacje nie tylko o działaniach rządowych, ale także np. o pomocy ze strony Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy banków.

Aby skorzystać z rozmaitych form odszkodowań, ulg, odroczenia czy umorzenia podatków, przedsiębiorcy potrzebować będą szerokiej pomocy prawnej. Tu również Rzeczniczka MŚP wyszła z inicjatywą. Do współpracy i świadczenia bezpłatnej pomocy prawnej zaangażowała blisko trzydzieści kancelarii adwokackich, radcowskich i podatkowych z województw dotkniętych stanem klęski żywiołowej.

Advertisement

Podobną akcję przeprowadziliśmy w czasach pandemii – zauważa Agnieszka Majewska – Cieszę się, że i tym razem poszkodowani przedsiębiorcy mogą liczyć na odruch solidarności ze strony środowiska prawniczego. Wierzę, że dzięki tej pomocy będzie można uratować setki firm i tysiące miejsc pracy” – dodaje.

Kolejnym działaniem z jej strony jest powołanie specjalnego pełnomocnika do spraw zwalczania skutków powodzi. Decyzja ta to odpowiedź na apel marszałka województwa dolnośląskiego. Rolą pełnomocnika jest reprezentowanie przedsiębiorców poszkodowanych na skutek powodzi, zbieranie informacji o problemach, na jakie napotykają oraz sygnalizowanie potrzeby zmian legislacyjnych wzmacniających skuteczność akcji pomocowej. Funkcję pełnomocnika objął prezes Izby Gospodarczej Europy Środkowej Łukasz Osiński. Będzie on ją pełnił społecznie, koordynując swoje działania z władzami samorządowymi, instytucjami państwowymi i regionalnymi organizacjami pracodawców. Jak wskazuje minister Majewska, „działania pełnomocnika mają za zadanie skoncentrowanie wszelkich sygnałów o potrzebach poszkodowanych przedsiębiorców w jednym miejscu, z którego będą one kierowane do odpowiednich organów, a także monitorowanie realizacji pomocy”.

W dniu 11 października br. Biuro Rzecznika MŚP wraz z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych organizuje szkolenie on-line dla poszkodowanych przedsiębiorców w zakresie wsparcia oferowanego przez obie instytucje. Szczegółowe informacje można odnaleźć na stronie: www.rzecznikmsp.gov.pl.

Źródło informacji: Biuro Rzecznika MŚP

Advertisement

Continue Reading

Biznes

Vetoquinol inwestuje w Gorzowie Wielkopolskim

Published

on

By

fot.Vetoquinol Biowet Sp. z o.o.

art. sponsorowany

Vetoquinol, jeden z czołowych światowych producentów leków weterynaryjnych i nutraceutyków dla zwierząt, zdecydował o umiejscowieniu produkcji najnowszych, płynnych preparatów przeciwpasożytniczych w swojej wytwórni w Gorzowie Wielkopolskim. W planach ma też rewolucję w obszarze logistyki. Spółka, która dotychczas realizowała dystrybucję poprzez własną hurtownię weterynaryjną, w przyszłym roku oprze ją na współpracy z wyspecjalizowanymi podmiotami, dysponującymi oddziałami w całym kraju. Składanie zamówień będzie prostsze za sprawą cyfryzacji procesu, a dostawy częstsze i szybsze.

Zapotrzebowanie na leki weterynaryjne w Polsce nieustannie rośnie. W ciągu ostatnich czterech lat rynek ten wzrósł o 47 proc., a w przypadku zwierząt towarzyszących, które są dla koncernu Vetoquinol priorytetowe, o 61 proc.

Na dynamiczny rozwój sektora wpływ mają zmieniające się potrzeby społeczeństwa, w tym większa dbałość o zdrowie i komfort zwierząt domowych. W ślad za tym rośnie liczba lecznic weterynaryjnych – w Polsce jest ich obecnie ponad 7 tysięcy.

Advertisement

Polska wytwórnia z produkcją na cały świat

Odpowiadając na rosnące potrzeby rynku oraz oczekiwania właścicieli zwierząt i hodowców, Vetoquinol zainwestował ponad 26 mln zł w nową linię produkcyjną w wytwórni w Gorzowie Wielkopolskim, poświęconą wytwarzaniu płynnych leków przeciwpasożytniczych. Produkty trafią na polski i na globalny rynek. Zakończenie inwestycji oraz rozpoczęcie produkcji planowane jest na II kwartał 2025 r.

Decyzję władz Vetoquinol o umieszczeniu produkcji nowoczesnych preparatów przeciwpasożytniczych w Polsce przyjęliśmy jako wyraz uznania dla naszego zakładu w Gorzowie oraz polskiego oddziału firmy” – mówi Cyryl Przybył, dyrektor zarządzający Vetoquinol Polska.

Na świecie firma ma pięć wytwórni. Każda z nich specjalizuje się w produkcji określonych form galenowych (tabletki, formy płynne, maści itp.). Z ich linii schodzą leki przeciwinfekcyjne, kardiologiczne, przeciwpasożytniczne, przeciwbólowe oraz hormonalne, a także nutraceutyki m.in. o działaniu behawioralnym. 150 specjalistów z różnych dziedzin, zatrudnionych w dziale badawczo-rozwojowym, nieustannie pracuje nad ulepszaniem tych produktów. Taka strategia dotyczy też zakładu w Polsce, gdzie innowacje obejmują nie tylko sam proces produkcji, lecz także rozwój zaawansowanych form leków.

Advertisement

Nasze produkty są projektowane z myślą o łatwości i bezpieczeństwie podawania. Dążymy do tego, by leki były łatwe w użyciu zarówno dla lekarzy weterynarii, jak i opiekunów zwierząt” – mówi Iwona Stankiewicz, dyrektor wytwórni Vetoquinol Biowet w Gorzowie Wielkopolskim. Jako przykład podaje smakowe tabletki dla psów i kotów czy preparaty iniekcyjne o długotrwałym działaniu.

Kolejne innowacje są w przygotowaniu. Dotyczyć będą obszarów, w których Vetoquinol jest liderem lub ma silną pozycję: leczenia bólu i stanów zapalnych w chorobach układu ruchu, dermatologii oraz parazytologii (zwalczanie pasożytów) zwierząt towarzyszących, a także w ochronie zdrowia krów mlecznych.

Szybki dostęp do leków z korzyścią dla klinik i opiekunów zwierząt

Rozwój Vetoquinol to nie tylko nowe, wciąż ulepszane produkty i terapie, lecz także poprawa rozwiązań logistycznych. Dotąd dystrybucja w Polsce polegała na dostawach realizowanych przez centralny magazyn firmy, zlokalizowany w Gorzowie Wielkopolskim. Aby usprawnić proces obsługi zamówień i przyspieszyć dostawy, spółka zdecydowała się przenieść dystrybucję do zewnętrznych, wyspecjalizowanych hurtowni, które poprzez skalę działania mogą zaoferować sprawniejszy serwis oraz zaawansowane rozwiązania cyfrowe. Dzięki temu lecznice weterynaryjne i sklepy zoologiczne będą miały możliwość szybkiego i wygodnego składania zamówień, przez siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, a dostawy będą częstsze i szybsze. Nowy system wyeliminuje opóźnienia oraz poprawi kontrolę nad zapasami.

Advertisement

Kluczowym czynnikiem jest dostępność leków. Regularne, częste dostawy są konieczne, a obecny model dystrybucji nie pozwalał nam na ich pełne zapewnienie” – przyznaje Cyryl Przybył.

Dotychczasowy magazyn zostanie przekształcony w magazyn produktu końcowego, przeznaczony do przechowywania leków i nutraceutyków z gorzowskiej wytwórni. Równocześnie firma zapewnia, że zmiany nie odbiją się negatywnie na zatrudnieniu. Pracownicy, którzy wcześniej byli odpowiedzialni za procesy dystrybucyjne, otrzymają nowe zadania. Jedni w ramach struktur logistycznych, inni przeniesieni będą do zakładu produkcyjnego, gdzie zdobędą nowe umiejętności, pozwalające na zawodowy rozwój.

Firma z tradycjami dostosowuje się do wymogów współczesnego świata

W ubiegłym roku Vetoquinol obchodził 90-lecie obecności na rynku. „Przez cały ten czas firma miała nie tylko możliwość śledzenia najważniejszych trendów w weterynarii, ale także aktywnego ich kształtowania” – ocenia Cyryl Przybył. Dodaje, że w kolejnych latach – tak jak i do tej pory – Vetoquinol skupi się na dostarczaniu nowych leków i innowacyjnych formulacji, dostosowanych do realnych potrzeb i oczekiwań opiekunów zwierząt, hodowców oraz lekarzy.

Advertisement

Vetoquinol dziś ma ósmą pozycję na świecie wśród firm specjalizujących się w produkcji leków weterynaryjnych i nutraceutyków dla zwierząt. Powstał w 1933 r. we Francji, od 2006 r. spółka jest notowana na paryskiej giełdzie. Obecnie działa w 24 krajach w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz regionie Azji i Pacyfiku, a także pośrednio na kolejnych rynkach, poprzez 120 dystrybutorów. W 2023 r. Vetoquinol osiągnął przychody ze sprzedaży na poziomie 529 milionów euro, z czego 70 proc. stanowiły produkty dla zwierząt domowych (psy i koty), a 30 proc. dla zwierząt gospodarskich (bydło i trzoda chlewna).

Vetoquinol w Polsce działa od 2001 r. i ma znaczący wkład w rozwój krajowego rynku weterynaryjnego. Gorzowska wytwórnia firmy stała się jednym z kluczowych ośrodków produkcyjnych Vetoquinol, zwłaszcza po decyzji o umiejscowieniu w niej produkcji płynnych leków odrobaczających. Polska spółka aktywnie współpracuje z ponad 3100 lecznicami weterynaryjnymi oraz sklepami zoologicznymi.

Źródło informacji: Vetoquinol Biowet Sp. z o.o.

Advertisement
Continue Reading