Biznes
Czas na Twój ruch!
Published
2 miesiące agoon
By
admin
art. sponsorowany
Realizacja jednego z największych projektów unijnych w mieście właśnie dobiega końca. W ramach projektu w Pile przebudowano ok. 4 km ulic, przybyło niemal 9 km ścieżek rowerowych, nowe zatoki autobusowe, zainstalowano energooszczędne oświetlenie uliczne, a przy przystankach autobusowych pojawiły się elektroniczne tablice informujące o rzeczywistym czasie odjazdu autobusów. Powstało także nowe centrum przesiadkowe. Wszystko to (i jeszcze więcej!) dzięki realizacji projektu: „Wspieranie gospodarki niskoemisyjnej poprzez poprawę mobilności miejskiej w Pile” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Na potrzeby realizacji projektu miasto Piła otrzymało środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości ok. 28 mln zł, przy czym całość inwestycji to ponad 48 mln zł.
Zwiększenie mobilności mieszkańców Piły, poprawa dostępności komunikacyjnej, obniżenie poziomu emisji zanieczyszczeń do atmosfery to podstawowe, ale niejedyne założenia i cele projektu. Dzięki sukcesywnej realizacji poszczególnych działań, pilanie, jak również mieszkańcy sąsiednich gmin mogą korzystać, między innymi, z szeregu udogodnień komunikacyjnych. Lepsza płynność ruchu, zdecydowana poprawa bezpieczeństwa, dbałość o środowisko naturalne, większy komfort podróży – również dla osób o ograniczonej sprawności (w tym ruchowej) to efekty projektu, z których korzystamy wszyscy.
Założenia projektu
Projekt obejmował aż 8 zadań inwestycyjnych:
-
budowa 7 ścieżek rowerowych (w tym z oświetleniem LED)
-
budowa i przebudowa 11 zatok autobusowych
-
budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP)
-
budowa energooszczędnego oświetlenia ulicznego
-
przebudowa centrum miasta – ul. Zygmunta Starego, 14 Lutego oraz
11 Listopada -
przebudowa ul. Wawelskiej wraz z budową oświetlonej ścieżki rowerowej
-
utworzenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Miastem
-
budowa zintegrowanego centrum przesiadkowego przy ul. Zygmunta Starego.
Realizacja przedsięwzięcia wsparta była także przeprowadzeniem kampanii informacyjno-promocyjnej, mającej na celu promocję transportu komunikacją zbiorową i jazdę rowerem.
Nowe ścieżki rowerowe oraz ciągi piesze i rowerowe
Realizacja inwestycji objęła budowę 7 ścieżek rowerowych o łącznej długości niemal 9 km na trasach:
- al. Powstańców Wlkp. – od ronda Łukasiewicza do istniejących zakładów pracy przed skrzyżowaniem z drogą krajową nr 10
- ul. Wawelska – od ul. Karpackiej do torów kolejowych
- od ul. Okrzei do ul. Podgórnej (w przebiegu obwodnicy śródmiejskiej w rejonie Ronda Kuronia)
- ul. Mickiewicza (od strony lasu) – pomiędzy al. Wojska Polskiego
a ul. Wyspiańskiego - al. Wojska Polskiego (od strony lasu) – od ronda 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego do istniejącej ścieżki w rejonie przejazdu kolejowego
- ul. Kossaka – od Ronda 10 Kwietnia 2010 roku do skrzyżowania z drogą krajową nr 10
- ul. Zygmunta Starego – od skrzyżowania z ul. Kwiatową za skrzyżowanie z ul. Towarową.
Przy większości nowych ciągów pieszo-rowerowych zostało zainstalowane energooszczędne oświetlenie LED, dzięki czemu drogi są w pełni bezpieczne dla użytkowników – także w porze nocnej.
Centrum miasta w nowej odsłonie
Ważne ulice w centrum miasta zmieniły się nie do poznania. W ramach realizacji projektu na ulicach: Zygmunta Starego, 14 Lutego oraz 11 Listopada przebudowano/utworzono: jezdnie z historycznej kostki kamiennej, ciągi piesze oraz rowerowe. Zainstalowano również energooszczędne oświetlenie. Zadbano o elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery i inne), a także o oryginalną, miejską zieleń.
Nastąpiła częściowa zmiana organizacji ruchu. To zdecydowanie ograniczyło ruch samochodowy oraz dało pierwszeństwo pieszym i rowerzystom.
W ramach inwestycji przebudowano odcinek ul. Zygmunta Starego od ul. Kwiatowej do ul. Rynkowej z rondem przy ul. Towarowej oraz wykonano szereg dodatkowych działań, mających na celu poprawę mobilności, zwiększenie bezpieczeństwa i uatrakcyjnienie wyglądu centrum Piły. Wielu już nie pamięta, jakim problematycznym skrzyżowaniem było to miejsce przed przebudową. Teraz jeździ się płynnie i bezpiecznie, a wydzielenie tras dla rowerzystów znacząco poprawiło standard komunikacji dla nich.
Budowa energooszczędnego oświetlenia ulicznego
Aż 18 pilskich ulic zyskało nowe, efektywne oświetlenie LED. Każda z 255 zamontowanych opraw świetlnych daje możliwość zdalnego sterowania – w tym również natężeniem oświetlenia. Dzięki temu działaniu zdecydowanie zwiększyło się bezpieczeństwo mieszkańców.
Nowe oświetlenie wybudowano także przy drogach rowerowych, na ul. Wawelskiej i Zygmunta Starego, a w centrum miasta zmodernizowano układ oświetleniowy.
Łącznie w ramach projektu wybudowano lub zmodernizowano 659 punktów świetlnych.
Nowe zatoki autobusowe, rozbudowa SDIP oraz zintegrowany system zarządzania miastem
Przy 11 pilskich przystankach komunikacji miejskiej wybudowano lub przebudowano zatoki autobusowe (m.in. przy ul.: Śniadeckich, Dąbrowskiego, Wypoczynkowej, Lotniczej czy Motylewskiej). System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej został rozbudowany o 9 tablic, dzięki którym podróżujący mogą szybko sprawdzić rzeczywistą godzinę odjazdu swojego autobusu.
Budowa zintegrowanego systemu zarządzania miastem z centralą w siedzibie Straży Miejskiej (na dworcu PKP) obejmowała instalację monitoringu wizyjnego, w tym wymianę kamer analogowych na cyfrowe. Stworzono inteligentny, zintegrowany system, który docelowo pozwoli na zarządzanie i sterowanie m.in. ruchem, sygnalizacją świetlną czy oświetleniem w mieście.
Ulica Wawelska na nowo
W tym przedsięwzięciu przebudowano ul. Wawelską od torów kolejowych Piła – Tczew do torów Piła – Bydgoszcz. Ten trzykilometrowy odcinek drogi powiatowej przed modernizacją był bardzo zdegradowany i pozbawiony wielu udogodnień. A prowadził przecież do tworzącej się strefy przemysłowej i był drogą wyjazdową w kierunku wschodnim, m.in. do Kaczor i Białośliwia.
W ramach inwestycji wybudowano ciąg pieszo-rowerowy, przebudowano jezdnię (wraz z zatokami i zjazdami), zainstalowano 105 lamp LED, zbudowano kanalizację deszczową i zmodernizowano skrzyżowania z pięcioma drogami gminnymi. Mieszkańcy Piły i północnej Wielkopolski mogą teraz bezpiecznie przemierzać nowe, w pełni oświetlone jezdnie i trasy rowerowe w tym rejonie miasta.
Zintegrowane centrum przesiadkowe
Teren przed dworcem PKP i galerią handlową zyskał zupełnie nowy wygląd, ale przede wszystkim funkcjonalność. Powstało zintegrowane centrum przesiadkowe, stanowiące element infrastruktury bike&ride.
Na placu przed głównym wejściem na dworzec PKP pojawiły się wiaty rowerowe wraz z centrum informacji miejskiej i rowerowej oraz stacja naprawy rowerów. To idealne miejsce na pozostawienie swojego jednośladu i przesiadkę na komunikację zbiorową.
Na terenie przed galerią powstały m.in. zadaszone stanowiska postojowe dla komunikacji miejskiej i międzymiastowej z tablicami systemu informacji pasażerskiej, zatoka dla komunikacji miejskiej oraz biletomat.
Centrum przesiadkowe to szczególnie ważne miejsce dla osób dojeżdżających z pobliskich miejscowości do Piły. Miasto oferuje szeroki zakres możliwości pracy, edukacji oraz rozrywki, a dzięki takim inwestycjom, mieszkańcy regionu mają łatwiejszy dostęp do środków komunikacji – zarówno miejskiej, jak i podmiejskiej.
Ochrona środowiska i poprawa mobilności – te cele udało się zrealizować
Szacuje się, że w ramach realizacji projektu „Wspieranie gospodarki niskoemisyjnej poprzez poprawę mobilności miejskiej w Pile” emisja CO2 zostanie ograniczona o ok. 215,31 Mg/rok. Wszystko dzięki zastosowaniu wydajniejszych energetycznie technologii (np. w oprawach oświetleniowych), zwiększeniu przepustowości i rozwojowi infrastruktury drogowej oraz dzięki promowaniu alternatywnych środków transportu. Korzyści, jakie przyniesie realizacja projektu to m.in. redukcja emisji zanieczyszczeń, poprawa dostępności transportu oraz wzrost konkurencyjności regionu. Czynniki te pozytywnie wpłyną na aspekty: środowiskowe, społeczne, jak i gospodarcze. Teraz czas na nasz RUCH!
You may like
Biznes
Świadome zużywanie energii powinno być elementem dekarbonizacji
Published
6 dni agoon
24 listopada, 2023By
admin
Poprawa efektywności energetycznej jest ważna. Gospodarstwa domowe odpowiadają za ok. 30 proc. zużywanej w Polsce energii. Świadome zmiany w codziennych nawykach, mające na celu oszczędność energii, mogą i powinny stanowić jeden z filarów polskiej dekarbonizacji.
Kluczową rolę w dążeniu Unii Europejskiej do redukcji emisji gazów cieplarnianych odgrywają działania na rzecz efektywności energetycznej. Jednak korzyści, wynikające z poprawy efektywności energetycznej, są potencjalnie dużo większe: przyczyniają się do obniżenia zużycia paliw, zwiększając bezpieczeństwo energetyczne, mają pozytywny wpływ na jakość powietrza oraz na koszty gospodarstw domowych, związane ze zużyciem energii, poprawiając jakość życia obywateli.
Według instytutu WiseEuropa, niezależnego think-tanku, który specjalizuje się w polityce europejskiej i zagranicznej oraz w ekonomii, gospodarstwa domowe odpowiadają za ok. 30 proc. zużywanej w Polsce energii. Świadome zmiany w codziennych nawykach, mające na celu oszczędność energii, mogą i powinny stanowić jeden z filarów polskiej dekarbonizacji.
Eksperci wskazują kilka prostych przykładów poprawy efektowności energetycznej w domach. Walka ze zmianami klimatu to nie tylko panele fotowoltaiczne czy pompy ciepła – każdy może dołożyć swój wkład do ochrony klimatu poprzez zwiększenie swojej efektywności energetycznej, czyli bardziej świadome i efektywne zużywanie energii.
Oszczędzanie energii to nierzadko konieczność ekonomiczna, by zadbać o jak najniższe rachunki, Polacy zwracają uwagę na to, by np. uruchamiać pralkę tylko, gdy jest pełna, lub wyłączać światło, gdy wychodzi się z pomieszczenia. Ważne jest, by również osoby, które nie muszą oszczędzać energii ze względów finansowych, zadbały o wypracowanie takich nawyków. Zapalanie tylko koniecznego światła czy zakładanie dodatkowego swetra w miejsce podkręcania grzejnika może mieć realny wpływ na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.
„Również osoby posiadające panele fotowoltaiczne czy zainstalowane pompy ciepła powinny zwracać uwagę na ilość zużywanej energii” – zauważa Marianna Sobkiewicz, analityczka WiseEuropa. „Energia nigdy nie jest darmowa, a zużywając jej nadmiar, utrudniamy proces dekarbonizacji” – dodaje.
Poprawie efektywności energetycznej służy opracowany przez międzynarodowe konsorcjum z udziałem WiseEuropa instrument MICAT, który ma na celu umożliwienie lepszego monitorowania zużycia energii, efektywnego zarządzania jej przepływami i zużyciem, również poprzez wsparcie w monetyzacji poszczególnych działań i oceny realnego wpływu na finanse. Projekt miał na celu opracowanie kompleksowego podejścia do szacowania wielorakich skutków efektywności energetycznej poprzez dostarczenie ogólnodostępnego, łatwego w użyciu narzędzia online do prezentacji i szacowania skutków wprowadzanych polityk publicznych, ułatwiając podejmowanie właściwych decyzji.
„Instrumenty monitorowania i nadzorowania zużycia energii elektrycznej mogą pomóc operatorom energetycznym w lepszym zarządzaniu i optymalizowaniu zużycia energii, ale nie zastąpią świadomych decyzji konsumentów” – podsumowuje Marianna Sobkiewicz.
Źródło: PAP MediaRoom
Biznes
Czym najlepiej poruszać się po mieście? Rower z najwyższą punktacją, a samochód elektryczny najszybszy w warszawskiej edycji Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2023
Published
1 tydzień agoon
20 listopada, 2023By
admin
art. sponsorowany
Arval Service Lease Polska, lider rynku wynajmu długoterminowego pojazdów i rozwiązań z zakresu nowej mobilności sprawdził, jakie środki transportu są najbardziej efektywne w ruchu miejskim. Test przeprowadzono w warunkach rzeczywistych, a do wyniku wliczano czas i koszt przejazdu oraz generowany ślad węglowy. Badanie przeprowadzono w tym samym czasie na pięciu różnych trasach, z udziałem 20 uczestników, którzy korzystali z różnych środków transportu: samochodów elektrycznych, spalinowych, rowerów, a także komunikacji miejskiej.
-
Rower z najwyższą punktacją po zsumowaniu czasu dojazdów, ich kosztów oraz emisyjności. Jest najtańszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu w mieście, a przy tym niewiele ustępuje samochodom pod względem czasu dotarcia na miejsce.
-
Najszybsze w mieście okazały się samochody elektryczne. Zeroemisyjne auta mogą korzystać z buspasów, przez co często wyprzedzają pojazdy spalinowe, a do tego korzystają za darmo ze stref płatnego parkowania. Miesięczny koszt dojazdów do pracy elektrykiem może być niższy niż komunikacją miejską.
-
Tego dnia średnia prędkość samochodu w Warszawie wyniosła 20-30 km/h. Skorzystanie z dróg ekspresowych na dłuższych dystansach pozwoliło przyspieszyć średnio do 40-50 km/h.
-
Komunikacja miejska wyprzedza samochody na trasach, gdzie dłuższy odcinek pokonać można metrem i autobusem jadącym buspasem.
-
Parkowanie jest najdroższym elementem użytkowania samochodu w mieście. Regularne pozostawianie auta w warszawskiej strefie płatnego parkowania może kosztować ponad 10000 zł rocznie.
Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023 – edycja warszawska to pierwsze takie wydarzenie, mające na celu porównanie różnych sposobów przemieszczania się w mieście i wyłonienie najbardziej efektywnych środków transportu.
„W dzisiejszym świecie mieszkańcy miast żyją w nieustannym pędzie, dużo czasu spędzają w drodze do pracy albo na służbowe i prywatne spotkania. Wraz z nowymi potrzebami zmienia się podejście do mobilności miejskiej. Dostępność różnych form mobilności, z których możemy korzystać na co dzień, pozwala mieszkańcom miast na wybór najefektywniejszego środka transportu dla konkretnej trasy. Coraz częściej mieszkańcy miast używają wielu różnych pojazdów w trakcie jednego dnia. W środowisku biznesowym, dzięki pojawieniu się takich rozwiązań jak firmowe systemy współdzielenia pojazdów, huby mobilnościowe czy też aplikacje typu MaaS (Mobility as a Service), pracownik może swobodnie decydować, jaki środek transportu będzie w danym momencie dla niego najlepszy” – mówi Piotr Wójcik, Head of Marketing & Products w Arval Service Lease Polska. „Jako lider rynku postanowiliśmy pomóc w wyłonieniu takich sposobów poruszania się po dużej metropolii. Takich, które zajmują najmniej czasu, nie wymagają dużych wydatków, są ekologiczne i wygodne. Tak właśnie zrodził się pomysł na Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023” – dodaje.
Pięć tras, cztery rodzaje transportu
Test przeprowadzono w Warszawie na początku października, na pięciu różnych trasach, z udziałem 20 uczestników, którzy korzystali z różnych środków transportu: samochodów elektrycznych, spalinowych, rowerów, a także komunikacji miejskiej. Jako punkty startowe wybrano miejsca w peryferyjnych dzielnicach, położone kilkanaście kilometrów od centrum miasta, z których codziennie dojeżdżają do biur tysiące mieszkańców. Zawodnicy sami decydowali o tym, jaką drogą dotrą do mety zlokalizowanej przy placu Teatralnym, czyli w samym centrum Warszawy.
Wszyscy uczestnicy testu mieli obowiązek przestrzegania zasad przepisów ruchu drogowego, a przejazdy samochodów nadzorowały zamontowane w pojazdach urządzenia telematyczne. Za obliczenie śladu węglowego wygenerowanego przez wszystkie pojazdy odpowiedzialna była firma Envirly.
Na końcową ocenę składała się punktacja uzyskana przez uczestników na wszystkich trasach. W kategoriach „czas przejazdu”, „koszt” oraz „emisja” każdemu z czterech środków transportu na wszystkich trasach przyznawano punkty: maksymalnie 4 pkt. za pierwsze miejsce i 1 pkt. za ostatnie. Jeden rodzaj transportu mógł trzymać łącznie na wszystkich trasach 60 pkt.
Wyniki Wielkiego Testu Mobilności 2023
-
Czas dojazdu
Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023 pokazał, że w stolicy nie można wskazać jednego faworyta, jeśli chodzi o najszybszy czas przejazdu w obrębie miasta. Jednak to samochody – zarówno elektryczne, jak i spalinowe – zajmują czołowe pozycje. Test pokazał natomiast, że rower nie zostaje wcale daleko w tyle. Cykliści docierali na metę kilka-kilkanaście minut później niż kierowcy aut, a czasem nawet równo z nimi. W rywalizacji o najkrótszy czas podróży komunikacja miejska zazwyczaj znajduje się na straconej pozycji. Wyniki testu pokazały jeden wyjątek, kiedy trasa autobusu prowadziła przez kilka kilometrów po prostym, niezatłoczonym odcinku drogi, buspasem, co umożliwiło autobusowi rozwinięcie wyższej prędkości. Połączenie na trasie autobusu korzystającego z przywileju jazdy buspasem oraz metra pozwala na niektórych trasach dotrzeć do celu szybciej niż samochodem spalinowym, który traci czas, stojąc w korku.
-
Koszt przejazdu
W kwestii kosztów wygrywa naturalnie rower, zaś drugie miejsce zajmuje samochód elektryczny. Test wykazał, że przejazdy elektrykiem ładowanym w domu, na trasach do i z pracy, mogą być tańsze niż zakup biletu miesięcznego na komunikację miejską, a na dodatek elektryki są zwykle znacznie szybsze. Jednorazowa podróż w mieście na dystansie kilkunastu kilometrów pokonywana elektrykiem kosztuje zwykle nieco ponad 2 zł. Ten sam dystans pokonywany samochodem spalinowym to koszt wielokrotnie większy.
Prawdziwa przewaga samochodu elektrycznego nad konwencjonalnym w dużym mieście wyraża się jednak w kosztach parkowania. Warszawski kierowca, który chciałby we wszystkie dni robocze roku zostawiać auto spalinowe w strefie płatnego parkowania na 8,5 godziny zapłaci za to aż 10263 zł! Parkowanie samochodu elektrycznego jest zaś bezpłatne w każdej miejskiej strefie parkowania.
-
Ślad węglowy
Przewaga rowerów w zakresie emisji CO2 jest oczywista – są one całkowicie zeroemisyjnym środkiem transportu. Na kolejnych pozycjach plasuje się komunikacja miejska. Nawet emisja generowana przez autobusy zasilane tradycyjnymi paliwami rozkłada się na tysiące pasażerów podróżujących nimi każdego dnia, zaś ślad węglowy metra i tramwajów jest bardzo niski. Samochody elektryczne, choć nie emitują lokalnie żadnych spalin, korzystają z energii elektrycznej, przy produkcji której do atmosfery trafia sporo gazów cieplarnianych. Niemniej w przeliczeniu na jeden pojazd i poszczególne przejazdy emisja CO2 dla elektryków jest niższa niż w przypadku samochodów spalinowych oraz hybrydowych. Duże znaczenie ma tu trasa, jaką wybiorą kierowcy (im krótsza tym lepiej) oraz efektywność energetyczna pojazdu (im niższe średnie zużycie energii, tym lepiej).
Rower z najwyższą punktacją
Po zsumowaniu punktów uzyskanych przez wszystkie pojazdy na wszystkich trasach na zdecydowane prowadzenie wysunął się rower, który uzyskał 49 punktów na 60 możliwych, a w kategoriach kosztu dojazdu i emisyjności był naturalnie nie do pobicia. Samochód elektryczny z wynikiem 41/60 uplasował się na drugim miejscu i był liderem w kategorii czasu dojazdu. Trzecia pozycja i wynik 35/60 należy do komunikacji miejskiej, która jest stosunkowo niedroga i nadgania niską emisyjnością przypadającą na pasażera. Auto spalinowe okazało się drugim najszybszym, ale i najdroższym i najbardziej emisyjnym środkiem transportu w mieście z punktacją 27/60.
„Zwycięzcą testu miejskiej mobilności jest bezdyskusyjnie rower. Nie emituje spalin, a jazda na nim nie kosztuje ani grosza. Rower niewiele ustępuje też samochodom pod względem szybkości dotarcia do punktu docelowego. Pod względem czasu przejazdu wygrywa natomiast samochód elektryczny będący jednocześnie drugim najtańszym środkiem transportu wg kosztu pojedynczego przejazdu. Komunikacja miejska, choć w teście zwykle najwolniejsza, jest stosunkowo tania i zostawia najmniejszy ślad węglowy w przeliczeniu na pasażera, spośród wszystkich mechanicznych środków transportu. Auta spalinowe, niewiele tylko wolniejsze w mieście od elektryków, tracą w ogólnej punktacji z uwagi na wysokie koszty przejazdu i najwyższą średnią emisję CO2” – podsumowuje Piotr Wójcik.
Szczegółowe wyniki testu, podsumowania z poszczególnych tras i opis metodologii znajdują się w raporcie z Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2023: https://raport-arval.pl//WTMM-2023.
O Arval:
Arval specjalizuje się w wynajmie pojazdów z pełną obsługą oraz w nowych rozwiązaniach w zakresie mobilności. Łączna flota leasingowana przez Arval składa się z niemal 1,6 mln pojazdów na całym świecie (koniec grudnia 2022 r.). Każdego dnia ponad 8000 pracowników Arval w 30 krajach oferuje klientom – od dużych międzynarodowych korporacji po mniejsze firmy i indywidualnych klientów detalicznych – elastyczne rozwiązania, które sprawią, że podróże staną się bezproblemowe i będą odbywały się w zrównoważony sposób. Arval jest założycielem i członkiem sojuszu Element-Arval Global Alliance, który jest światowym liderem w zarządzaniu flotą, z ponad 3 mln pojazdów w 53 krajach. Firma Arval powstała w 1989 roku i jest w pełni własnością Grupy BNP Paribas. W ramach Grupy, Arval jest częścią pionu Commercial, Personal Banking & Services.

Sąd skazał b. księdza na 8 lat więzienia

Nadchodzi Dzień Podchorążego

Mikro granty – makro wrażenia. Docieramy wszędzie, aktywizujemy od najmłodszych lat, promujemy zdrowie

Weź żelazo na poważnie. Słuchaj swojego ciała
