Connect with us

Biznes

Barometr Flotowy 2023: wynajem długoterminowy coraz popularniejszy w polskich firmach

Published

on

Wynajem długoterminowy jako sposób finansowania nowych aut w firmach, dogania w popularności leasing i zakup ze środków własnych – wynika z najnowszej edycji „Barometru Flotowego”, autorstwa Arval Mobility Observatory. Ponad 70 proc. przedsiębiorców planuje powiększenie floty o modele z napędem alternatywnym.

Z opublikowanego we wtorek „Barometru Flotowego”, tworzonego przez Arval Mobility Observatory na podstawie badań przeprowadzonych w 25 krajach świata, w tym w Polsce, wynika, że już 29% polskich firm korzysta z wynajmu długoterminowego. To o 3 pkt. proc. mniej niż leasing (32 proc.). 30 proc. firm kupuje auta za gotówkę, zaś tylko 5 proc. przedsiębiorstw finansuje zakup nowych samochodów z kredytu.

Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska zauważył podczas prezentacji raportu, że wyłania się z niego wzrost optymizmu polskich firm w perspektywie trzech lat.

Advertisement

Niemal jedna trzecia (30 proc.) ankietowanych polskich firm deklaruje możliwość powiększenia flot samochodowych w tym okresie. Utrzymać flotę na dotychczasowym poziomie chce 61 proc. firm, zaś zmniejszenie liczby użytkowanych pojazdów planuje tylko 7 proc. badanych” – podał.

Jak zauważył, pomimo symptomów spowolnienia gospodarczego i niepewności, polscy przedsiębiorcy są znacznie większymi optymistami niż firmy z innych krajów Europy, gdzie takie plany ma mniej niż jedna czwarta badanych (23 proc.).

Podał, że najważniejszym powodem zwiększenia floty, wskazanym przez 80 proc. ankietowanych firm, jest planowany rozwój przedsiębiorstwa. „Cieszy taka deklaracja, bo wskazuje na niezwykłą odporność polskiego biznesu i zdolność adaptacji do zmieniających się warunków gospodarczych” – wskazał.

Fakt, że blisko jedna trzecia firm korzysta z wynajmu długoterminowego, jako formy finansowania i pozyskania nowych samochodów, nie dziwi w okresie rynkowej niepewności. Wynajem zwykle jest odporny na zmiany stóp procentowych i zapewnia stałe koszty obsługi samochodu przez cały okres trwania kontraktu” – wyjaśnił Robert Antczak.

Advertisement

Z Barometru wynika ponadto, że rośnie również znaczenie aut z napędami alternatywnymi. Już 71 proc. firm w Polsce chce korzystać ze zelektryfikowanych aut osobowych, czyli z napędem hybrydowym lub elektrycznym. Wynik dla Europy sięga 77 proc.

Według autorów raportu to duży skok w porównaniu do ubiegłorocznego badania, gdzie taki zamiar deklarowało 54 proc. badanych. Z elektrycznych samochodów korzysta obecnie 16 proc. respondentów z Polski. Całkowity udział samochodów elektrycznych, zarówno osobowych, jak i użytkowych, w polskich flotach w okresie najbliższych trzech lat ma wynieść 4 proc. – szacują twórcy opracowania.

Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska podał, że ankietowani wciąż dostrzegają bariery dla wprowadzania aut elektrycznych do flot. „Największa z nich to wysoka cena, wskazywana przez 41 proc. respondentów. Pomimo funkcjonującego programu >>Mój elektryk<<, który może obniżyć cenę zakupu lub wynajmu pojazdu osobowego o 27 000 zł, a dostawczego nawet o 70 000 zł” – zaznaczył.

Z raportu wynika, że na drugim miejscu wśród barier dla rozwoju elektromobilności firmy wskazują niewystarczającą infrastrukturę do ładowania elektryków. „37 proc. badanych wskazuje to na równi z brakiem możliwości ładowania aut w domu. Ponad 1/3 firm deklarowała, że w związku z problemem niewystarczającej infrastruktury rozważa zainstalowanie ładowarki u siebie w firmie. Zaledwie 4 proc. firm ma już własny punkt ładowania” – podał Radosław Kitala.

Advertisement

Zauważył, że przesiadkę na elektryki napędzają również użytkownicy samochodów dostawczych. „Ponad połowa z nich deklaruje, że głównym powodem jest potrzeba obniżenia kosztów transportu. Obecnie to w większości firmy logistyczne i kurierskie, a dla nich samochód jest podstawowym narzędziem pracy i każde obniżenie kosztów w tym zakresie przekłada się na skokowy wzrost rentowności” – wyjaśnił ekspert. Dodał, że pozostałe sektory dopiero zaczynają dostrzegać tę opłacalność.

Z raportu wynika również, że polskie firmy coraz częściej dostrzegają też potrzebę zapewnienia pracownikom innych form mobilności niż tylko samochód służbowy, przypisany na stałe do konkretnej osoby, np. rowerów czy skuterów. „Obecnie mniej niż połowa przedsiębiorstw w naszym kraju wdrożyła choć jedno takie rozwiązanie (średnia w UE wynosi 72 proc.), ale zainteresowanie alternatywami deklaruje 3 na 4 ankietowanych, którzy zamierzają wdrożyć takie rozwiązanie w ciągu trzech lat” – wskazał Rafał Tarnacki, Product & Innovations Manager w Arval Service Lease Polska.

Wśród już wdrożonych rozwiązań w Polsce dominują rowery firmowe i inne jednoślady, które udostępnia pracownikom 12 proc. respondentów. Jedna czwarta firm chce niebawem uruchomić firmowy car sharing, który jest niezwykle efektywną i łatwą w utrzymaniu formą zapewnienia mobilności bardzo dużej grupie pracowników” – dodał.

Według ekspertów w ostatniej edycji Barometru Flotowego Polskę wyróżnia także wyraźnie większe wykorzystanie narzędzi do monitorowania stanu i położenia pojazdów. „Przetwarzanie danych z samochodów potwierdza 52 proc. ankietowanych polskich firm (wobec 44 proc. w UE). Najważniejszym powodem, wskazanym przez 37 proc. firm, dla którego wykorzystują rozwiązania telematyczne, jest nadzór nad lokalizacją i bezpieczeństwem pojazdów oraz poprawa zachowania i bezpieczeństwa kierowców.

Advertisement

 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Biznes

Retro Motor Show 2023 już za 2 tygodnie

Published

on

By

Sezon motoryzacyjnych zlotów i spotkań powoli dobiega końca. Jednak zanim klasyki schowają się w garażach, zjadą do Poznania. Po ubiegłorocznej rekordowej edycji, Retro Motor Show nie zwalnia tempa i zapowiada się jeszcze ciekawiej. Wszystko to już 6-8 października 2023 na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Największa taka impreza w Polsce

Patrząc na liczby, to zdecydowanie będzie co oglądać. W skrócie:

  • 4 duże pawilony

  • 31.000m² powierzchni wystawienniczej

  • Niemal 1000 zabytkowych pojazdów

  • Ponad 80 wystawców + wystawcy indywidualni

Obok takich zapowiedzi trudno przejść obojętnie. To brzmi jak największa impreza poświęcona zabytkowej motoryzacji, której po prostu nie można przegapić. A kto wśród wystawców? M.in. Automobilklub Wielkopolski, Bytowski, Automobil Klub Turek, Mustang Klub Polska, Klub Zabytkowych Mercedesów Polska, Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie, Porsche Club Poland czy Złombol. Poza tym nie zabraknie firm zajmujących się sprzedażą samochodów, takich jak Giełda Klasyków czy BRP Bracia Goźlińscy. Stawkę uzupełnią specjaliści od renowacji zabytkowych pojazdów.

Advertisement

5 okazji do świętowania

Jak się okazuje, rok 2023 to dla wielu moment ważnych jubileuszy. Swoje 100-lecie obchodzi Automobilklub Wielkopolski, a ich Komisja Pojazdów Zabytkowych kończy okrągłe 50 lat. Z tej okazji zaprezentują wystawę pt. “100 lat pasji i tradycji”. Pokażą m.in. pojazdy (w tym jednoślady), które w 1929 roku brały udział w poznańskiej Powszechnej Wystawie Krajowej. Scenografia nawiąże również do okresu II wojny światowej i roli motoryzacji w tym czasie. Kolejne sceny poświęcą uwagę historii Toru Poznań, a także sukcesom kobiet w sportach motorowych.

Imponującego stażu doczekała też firma Novol, specjalizująca się w produkcji materiałów dla lakiernictwa samochodowego, obchodząca właśnie swoje 45-lecie. Z kolei ich linia Novol for Classic Cars ma już 10 lat. 

W tym roku 10-latkiem stała się też Giełda Klasyków, oferująca najciekawsze samochody klasyczne, youngtimery i przyszłe klasyki na sprzedaż. Na Retro Motor Show pojawią się
w pawilonie 3, gdzie zwiedzający będą mogli zapoznać się z kilkudziesięcioma ofertami w różnych przedziałach cenowych.

Advertisement

Nie tylko wystawa, ale i klimat

Retro Motor Show znane jest z niepowtarzalnego klimatu, jaki tam panuje. Bo nie jest to wyłącznie wystawa. To prawdziwe święto pasjonatów motoryzacji. Klimatyczna, swingowa muzyka dobiegać będzie zapewne z wielu zakątków, a tym kulminacyjnym momentem będzie koncert Retro Hobby Band, w sobotę i niedzielę, na scenie w pawilonie 3. Do tego piękne stroje wystawców, ale nie tylko ich. Szafa Retro zadba o to, by każdy zwiedzający miał okazję sprawdzić, jak prezentowałby się
w strojach z minionych epok. Ponadto samemu
można też stać się częścią tego wydarzenia, przebierając się w klimacie dawnych lat i wchodząc dzięki temu na targi z biletem za niższą cenę.

Co? Gdzie? Kiedy?

Termin: 6-8 października 2023

Advertisement

Lokalizacja: Międzynarodowe Targi Poznańskie, ul. Głogowska 10, 60-734 Poznań

Wejście:

  • Wschodnie, ul. Głogowska 10

  • Północne, ul. Bukowska 12

Tegoroczna ekspozycja mieścić się będzie w pawilonie 3, 3A, 4 i 5.

Godziny otwarcia:

Advertisement
  • piątek, 6.10.2023: 11:00-19:00

  • sobota, 7.10.2023: 10:00-18:00

  • niedziela, 8.10.2023: 10:00-17:00

Ceny biletów do 5 października (w dni wydarzenia ceny będą wyższe):

  • Ulgowy: 34 zł

  • Normalny: 40 zł

  • Specjalny (dla osób przebranych: 29 zł

  • Wstęp dla dzieci do 6 roku życia (które nie ukończyły jeszcze 7 lat) bezpłatny.

Więcej informacji: www.retromotorshow.pl

Advertisement
Continue Reading

Biznes

Gospodarstwa domowe w PGE zapłacą około 120 zł mniej za energię elektryczną

Published

on

By

Gospodarstwa domowe, będące klientami PGE, zapłacą o około 120 zł mniej za energię elektryczną w 2023 r. Takie rozwiązanie wprowadza znowelizowane rozporządzenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną.

Obniżenie rachunku o ok. 120 zł będzie przysługiwało każdemu gospodarstwu domowemu, które spełni jeden z następujących warunków:

  • zmniejszy w okresie co najmniej trzech następujących po sobie miesięcy pomiędzy styczniem 2023 r., a wrześniem 2023 r. zużycie energii elektrycznej o 5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2022 w okresie,
  • sprawdzi i potwierdzi poprawność swoich danych u sprzedawcy energii,
  • wyrazi zgodę na otrzymywanie elektronicznych rachunków,
  • wyrazi zgodę na otrzymywanie elektronicznie od sprzedawcy informacji o produktach i usługach, które oferuje ten sprzedawca,
  • jest prosumentem energii odnawialnej,
  • złożył oświadczenie w ramach rządowej tarczy solidarnościowej (gospodarstwa domowe z Kartą Dużej Rodziny, gospodarstwa domowe z osobą z niepełnosprawnością lub rolnicy).

To kolejna po rządowej tarczy solidarnościowej, która zamraża ceny energii na poziomie z 2022 r., inicjatywa chroniąca odbiorców energii elektrycznej w Polsce.

Dzięki podejmowanym przez polski rząd działaniom energia elektryczna dla klientów indywidualnych jest jedną z najniższych w Europie. Polskie gospodarstwa domowe w większości płacą za energię średnio 110,17 Euro/MWh to preferencyjna stawka za energię zużywaną do limitu 3000 – 4000 kWh (w ramach tarczy solidarnościowej). W Czechach jest o 37 proc. drożej (255 EUR/MWh) w Niemczech o 116 proc. (400 EUR/MWh) a we Włoszech nawet o 165 proc. (491,37 euro/MWh) (dane: Agencja Rynku Energii).

Advertisement

Continue Reading