1 maja 2024 roku mija 20 lat od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej – przełomowego momentu w historii zarówno naszego kraju, jak i całej Wspólnoty. To doskonały moment na dokonanie bilansu członkostwa oraz zdefiniowanie wyzwań stojących przed „europejską rodziną” w najbliższych latach, czego podjęli się uczestnicy jubileuszowej konferencji zorganizowanej przez Polską Agencję Prasową.
Konferencja „20 lat Polski w Unii Europejskiej” zgromadziła w warszawskiej siedzibie PAP wielu znamienitych gości ze świata polityki, dyplomacji, nauki, biznesu i środowiska samorządowego – wśród nich współautorów sukcesu integracji naszego kraju ze Wspólnotą.
Advertisement
„Dzisiejsze spotkanie nawiązuje oczywiście do historii i cieszymy się, mogąc gościć tych, którzy przez dekady, krok po kroku, wprowadzali Polskę do unijnych struktur. Jednak jeszcze bardziej interesuje nas teraźniejszość i przyszłość oraz odpowiedzi na fundamentalne pytania dotyczące przyszłości całej UE oraz pozycji Polski w tej Wspólnocie” – powiedział Marek Błoński, szef Polskiej Agencji Prasowej, w przemówieniu otwierającym konferencję.
Bilans dwudziestolecia Polski w UE jest bezdyskusyjnie dodatni, a świętowaniu rocznicy towarzyszy poczucie, że stanowiło ono dla rozwoju naszego kraju najlepszy okres w jego historii. Potwierdzają to dane statystyczne: udało się nam zmniejszyć dystans względem średniego poziomu rozwoju krajów unijnych z 51,5 proc. PKB per capita w 2004 roku do 80 proc. obecnie. Do Polski z samej polityki spójności trafiły środki o wartości przeszło 161 mld euro, które wspierały inwestycje transportowe, energetyczne, w ochronę środowiska, innowacyjność i rozwój przedsiębiorstw czy wreszcie całą sferę społeczną.
„Od 2004 roku zarówno Polska, jak i Europa przeszły istotne przemiany, które doprowadziły nas do wykorzystania tego, co najlepsze ze wszystkich państw członkowskich. Dziś Polska stanowi mocny filar Europy, a polscy obywatele należą do osób najbardziej wspierających UE” – powiedziała w przesłaniu skierowanym do uczestników konferencji Roberta Metsola, przewodnicząca Parlamentu Europejskiego.
Jednak obecność w strukturach europejskich oznacza dla krajów członkowskich Wspólnoty znacznie więcej niż tylko potężne dotacje i korzyści płynące z otwarcia granic czy dostępu do jednolitego rynku. Nie bez powodu wejście do UE jest obecnie marzeniem wielu kolejnych społeczeństw, chociażby ukraińskiego, definiujących je jako „żelazną gwarancję bezpieczeństwa” dla swej suwerenności i niepodległości. Wspominał o tym Aleksander Kwaśniewski, prezydent RP w latach 1995-2005, podczas którego kadencji Polacy wpierw poparli integrację w ogólnokrajowym referendum, a następnie świętowali oficjalnie dołączenie do UE.
Advertisement
„Obecność w UE to przede wszystkim szansa na utrzymanie niezależności wobec państw trzecich, takich jak Chiny czy Rosja. Polska może dziś, ze swoim potencjałem, proeuropejskim rządem oraz euroentuzjastycznym społeczeństwem, faktycznie współkształtować główne kierunki rozwoju i reform całej Unii. Wspólnota musi się dostosować do dynamicznie zmieniającego się świata i w kilku fundamentalnych kwestiach, takich jak klimat, bezpieczeństwo czy zdrowie, pogłębiać integrację oraz przemawiać jednym głosem” – zauważył prezydent Kwaśniewski.
Główna część konferencji podzielona była na trzy panele, dotyczące kolejno: geopolityki, kwestii gospodarczych oraz samorządu, czyli wpływu członkostwa na rozwój tzw. Polski lokalnej. W pierwszym z nich, prowadzonym przez Wojciecha Tumidalskiego, redaktora naczelnego PAP, uczestniczyli minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, prof. Jerzy Buzek oraz wiceminister Marek Prawda.
Minister funduszy i polityki regionalnej przypomniała, że świętowanie 20-lecia Polski w UE nie może stanowić przysłowiowego „osiadania na laurach”. Pomimo olbrzymich sukcesów, nasz kraj ma wciąż wiele do nadrobienia, chcąc osiągnąć poziom rozwoju i zamożności najbogatszych krajów UE.
„Polska mierzy się z jednymi z największych w Europie różnic rozwojowych pomiędzy poszczególnymi regionami, zwłaszcza metropoliami a tzw. prowincją, które koniecznie musimy niwelować. Mamy również wiele do zrobienia także w innych obszarach, jak innowacyjność czy transformacja energetyczna, stanowiąca warunek dla utrzymania konkurencyjności polskiej gospodarki” – podkreślała Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
Advertisement
Prof. Jerzy Buzek, premier RP w latach 1997-2001, wskazywał na potrzebę stałego budowania świadomości społeczeństwa co do korzyści wynikających z członkostwa Polski w UE. Wśród młodszego pokolenia, niepamiętającego czasów sprzed akcesji do Wspólnoty, populistyczne hasła wzywające do tzw. polexitu mogą bowiem padać na podatny grunt. Zaznaczył, że w związku z tym liczy na wysoką frekwencję w zbliżających się wyborach do Parlamentu Europejskiego, legitymizującą nasze zaangażowanie w losy UE.
„UE jest dzisiaj odpowiedzią na wielkie zagrożenia dla Europejczyków, a polska prezydencja w 2025 roku zdeterminuje działania Unii na następne lata. Dlatego ważne jest, by klasa polityczna i całe społeczeństwo solidnie się do tego zadania przygotowali” – ocenił prof. Jerzy Buzek.
Podobną refleksją podzielił się Marek Prawda, wiceminister spraw zagranicznych, przypominając jednocześnie, że Polacy są obecnie jednym z najbardziej euroentuzjastycznych społeczeństw w UE, opowiadającym się również za dalszym rozszerzaniem Wspólnoty m.in. na wschód.
„Dostrzegam jednak zagrożenie wiążące się z próbami zniechęcenia Polaków do Wspólnoty prowadzonej przez niektóre środowiska. To bardzo ryzykowna gra, bo podobne, niestworzone teorie i mity stały u podstaw ostatecznego opuszczenia Wspólnoty przez Wielką Brytanię – z olbrzymią zresztą szkodą dla tego państwa” – zaznaczył Marek Prawda, wiceminister spraw zagranicznych.
Advertisement
W kolejnych panelach udział wzięli m.in. prof. Leszek Balcerowicz, b. premier Jan Krzysztof Bielecki, wiceminister finansów Jurand Drop i wiceminister funduszy Jacek Protas, b. minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, a także przedstawiciele świata nauki (prof. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, prof. Monika Stanny z Polskiej Akademii Nauk) oraz samorządu (Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich). Dyskutowali oni o ekonomicznych, społecznych i infrastrukturalnych osiągnięciach minionych dwudziestu lat, jak i wyzwaniach stojących przed Polską i UE w kolejnych dekadach.
„Członkostwo w UE nie zwalnia nas z obowiązku prowadzenia rozsądnej, przemyślanej polityki krajowej, również w obszarze gospodarki. Przykład Grecji pokazuje, że obecność we Wspólnocie może nie wystarczyć, by uchronić nas przed negatywnymi konsekwencjami błędnych decyzji” – zaznaczył prof. Leszek Balcerowicz.
Konferencji„20 lat Polski w Unii Europejskiej” towarzyszyła prezentacja raportu przygotowanego przez PAP we współpracy z wybitnymi naukowcami, stanowiącym bilans naszego członkostwa w strukturach unijnych. Gospodarka, społeczeństwo, polska wieś, rolnictwo, środowisko, samorządy, edukacja, zdrowie, transport i wyzwania – to tematy opracowań przygotowanych przez zaproszonych autorów.
„Dzięki tej publikacji nasi czytelnicy, zarówno polscy, jak i zagraniczni, poszerzą swą wiedzę o Unii Europejskiej, wiążących ją traktatach, dyrektywach i innych aktach prawnych. Dowiedzą się również o doniosłych wydarzeniach i aktywnościach najważniejszych osób i instytucji Wspólnoty, a także działaniach na rzecz poprawy życia w państwach Unii” – napisał we wstępie do raportu Wojciech Tumidalski, redaktor naczelny PAP.
Advertisement
Podczas wydarzenia poznaliśmy również laureatów konkursu „Inwestycja z perspektywą” 2024 organizowanego przez Serwis Samorządowy PAP. W konkursie internauci wybrali najlepszą samorządową inwestycję współfinansowaną z Funduszy Europejskich. Zwycięzcą zostało miasto Kalety, na podium znalazły się także gmina Sobienie Jeziory oraz miasto Puck.
Konkurs, raport oraz cała konferencja to elementy projektu „20 lat w UE. Parlament Europejski, a życie Polaków”, na który Polska Agencja Prasowa pozyskała dofinansowanie z Parlamentu Europejskiego.
Do końca tego roku planowane jest zakończenie modernizacji peronów na stacjach PKP Białośliwie i Wyrzysk-Osiek. Inwestycja ta, realizowana w formule „projektuj i buduj”, ma kosztować ponad 15 milionów złotych. Remonty mają na celu poprawę komfortu pasażerów oraz dostosowanie infrastruktury do nowoczesnych standardów.
Udogodnienia dla pasażerów
Jednym z najważniejszych aspektów modernizacji jest dostosowanie wysokości peronów, co ma ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Nowe perony będą wyposażone w wiaty, ławki, gabloty z rozkładami jazdy oraz nowoczesne oświetlenie. W sąsiedztwie pojawią się także stojaki na rowery, co ułatwi dojazd do stacji osobom korzystającym z jednośladów.
Projekt zakłada również udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności oraz niewidomych i niedowidzących. Z myślą o nich przewidziano ścieżki naprowadzające, które umożliwią bezpieczne poruszanie się po peronach.
Znaczenie inwestycji
Modernizacja peronów na stacjach PKP Białośliwie i Wyrzysk-Osiek ma na celu poprawę komfortu podróży dla pasażerów oraz dostosowanie stacji do wymagań współczesnych podróżnych, w tym osób o specjalnych potrzebach. Inwestycja przyczynia się również do rozwoju infrastruktury kolejowej w regionie, co ma kluczowe znaczenie dla lokalnych społeczności oraz podróżujących koleją.
% wszystkich firm w Polsce, z czego 97,2% to mikroprzedsiębiorstwa. Prowadzone w ich środowisku analizy potwierdzają, że nie wykorzystują one potencjału rozwiązań technologicznych. Według raportu BGK z początku 2024 r. blisko 60% polskich firm jest wciąż w początkowej fazie transformacji cyfrowej, a co piąta nie korzysta z żadnych narzędzi IT. W tym kontekście wierzymy, że to również na nas, dostawcach rozwiązań technologicznych, spoczywa odpowiedzialność za rozwój digitalizacji w Polsce. A tę w praktyce zapewniają łatwe w implementacji i obsłudze narzędzia cyfrowe, takie jak Sellastik” – mówi Magdalena Chudzikiewicz, General Manager w firmie home.pl.
Dla kogo jest Sellastik?
Advertisement
Sellastik by home.pl to rozwiązanie dla wszystkich, którzy dotąd np. ze względów kosztowych lub w obliczu napotkanych trudności z uruchomieniem sklepu nie zdecydowali się na zakup dostępnego na rynku rozwiązania e-commerce. Są wśród nich firmy, które chcą zacząć sprzedawać online i potrzebują w tym celu prostego i intuicyjnego narzędzia. Są to również twórcy i rzemieślnicy, którzy, poza wiodącym zawodem, w ramach pasji tworzą produkty i usługi, które chcieliby pokazać szerszemu gronu. To także trener personalny lub dietetyczka, mogący dotrzeć do klientów z całego kraju, oferując sprzedaż treningów i diet, a także newsletterów i e-booków. Sellastik może także skutecznie wesprzeć biznesy restauracyjne, zapewniając ułatwione zarządzanie zakupami i dostawami.
Najnowsze rozwiązanie od home.pl oferuje im wszystkim rozbudowaną bazę dostępnych w cenie szablonów – ponad 40, aż 21 dni na darmowe testowanie i korzystny (bo umożliwiający sprzedaż od 1. dnia) okres próbny. A to wszystko w ramach niskokosztowego abonamentu. Sellastik to więc idealne rozwiązanie dla twórców (w tym także nieprowadzących zarejestrowanej działalności gospodarczej) i przedsiębiorców początkujących w e-sprzedaży. Jednocześnie zrealizuje ono również potrzeby tych, którzy dotąd sprzedawali stacjonarnie lub przez social media czy platformy typu marketplace i zamierzają rozwinąć działalność o nowy kanał. W obu przypadkach od użytkowników nie jest wymagana zaawansowana wiedza techniczna, biznesowa i e-commerce. Sellastik oferuje ją w ramach poszczególnych rozwiązań i funkcjonalności.
Pełen wachlarz usług e-commerce w home.pl
Wprowadzając na rynek produkt Sellastik, home.pl kontynuuje proces przebudowy swojej oferty e-commerce, w celu zapewnienia klientom komplementarnej palety rozwiązań. Za sprawą Sellastik firma kieruje swoje usługi do twórców, którzy nie prowadzą zarejestrowanej działalności gospodarczej oraz mikroprzedsiębiorców. Średnio i wysoce zaawansowani sprzedawcy online znajdują w home.pl rozwiązanie w postaci sklepów online pod marką Shoper. Z kolei merchanci wymagający najbardziej zindywidualizowanego podejścia otrzymują je przy wsparciu ekspertów IT w rozwiązaniach szytych na miarę w oparciu o platformy „open source”.
Advertisement
Implementację produktu Sellastik by home.pl wspiera szczegółowy proces instruktażowy przeprowadzający klienta krok po kroku po kolejnych funkcjonalnościach. Produkt jest już dostępny w sprzedaży, która obejmuje aż 4 modele zakupowe zróżnicowane cenowo w zależności od skali potrzeb i liczby sprzedawanych produktów.
home.pl SA to największy i najbardziej rozpoznawalny w Polsce dostawca usług internetowych dla klientów biznesowych i indywidualnych. Jako część globalnej grupy IONOS, home.pl jest liderem branży również w Europie. Misją firmy jest wspieranie ludzi i przedsiębiorstw kreujących świat online. home.pl SA jest właścicielem czterech marek: home.pl, AZ.pl, premium.pl oraz homecloud.pl.