Connect with us

Biznes

1,3 mld zł inwestycji PGE Energetyka Kolejowa w 2023 r.

Published

on

PGE Energetyka Kolejowa w 2023 r. zrealizowała inwestycje o rekordowej wysokości 1,3 mld złotych. To pierwszy raz w historii spółki, w którym wartość nakładów przekroczyła miliard złotych.

Zakup PKP Energetyka – dzisiaj już PGE Energetyka Kolejowa – w kwietniu 2023 r. i skuteczna integracja w Grupie PGE poprzez utworzenie segmentu energetyki kolejowej, skutkują realizacją rekordowych inwestycji w wysokości 1,3 mld złotych” – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. „Inwestycje PGE Energetyka Kolejowa są skierowane przede wszystkim na zapewnienie bezpieczeństwa energetycznej infrastruktury kolejowej i zwiększanie udziału zielonej energii w jej zasilaniu” – dodaje Wojciech Dąbrowski.

Większość środków inwestycyjnych została przeznaczona na budowę i modernizację podstacji trakcyjnych oraz kabin sekcyjnych, które są niezbędne do zagwarantowania stabilnych dostaw energii elektrycznej dla polskich kolei.

Advertisement

Dużą część nakładów spożytkowano na przyłączanie nowych odbiorców energii elektrycznej. Na szczególną uwagę zasługują umowy o przyłączenia z PKP PLK. PGE Energetyka Kolejowa zawarła 39 tego typu umów na łączną kwotę 388 mln zł.

Spółce udało się także uzgodnić nowa taryfę dla energii elektrycznej – Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał stosowną decyzję zatwierdzającą 27 grudnia 2023 r. Oznacza to, że PGE Energetyka Kolejowa posiada stabilne źródło funduszy do realizacji planu inwestycyjnego na kolejne lata.

Rekordowa skala inwestycji zrealizowanych przez PGE Energetyka Kolejowa w 2023 r. jest potwierdzeniem wartość spółki i jej wkładu w zwiększenie potencjału Grupy PGE. Zawarte umowy na utrzymanie trakcyjnej sieci kolejowej oraz na dostawy energii i paliw nie tylko gwarantują bezpieczeństwo energetyczne polskich kolei, ale także stanowią stabilne źródła dochodu dla firmy na najbliższe lata. W połączeniu z finansowaniem zagwarantowanym w taryfie dystrybucyjnej pozwala to spółce na realizację kolejnych ambitnych celów transformacji energetycznej.

Umowa utrzymaniowa z PKP PLK

Advertisement

Na bardzo dobrą kondycję spółki istotny wpływ miało także przedłużenie umowy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi na usługi w zakresie utrzymania urządzeń sieci trakcyjnej. PGE Energetyka Kolejowa będzie świadczyć usługi niezbędne dla właściwego funkcjonowania ruchu kolejowego w Polsce przez 24h na dobę i 365 dni w roku przez 4 kolejne lata.

W ramach umowy spółka będzie serwisować ponad 25 tys. torokilometrów sieci trakcyjnej należącej do PKP PLK, usuwać zgłoszone awarie, przeprowadzać okresowe przeglądy oraz świadczyć usługi specjalistyczne, takie jak zabezpieczanie przewodów jezdnych przed oblodzeniem.

Sprzedaż paliw

Bardzo dobre wskaźniki PGE Energetyka Kolejowa odnotowała także w sektorze sprzedaży paliw. Spółka dostarcza paliwa przewoźnikom kolejowym operującym na niezelektryfikowanych odcinkach linii kolejowych. W lipcu 2023 r. uruchomiona została kolejna, 20. już kolejowa stacja paliw, zlokalizowana we Wrocławiu Głównym. Łącznie w 2023 r. PGE Energetyka Kolejowa zawarła aż 47 umów z przewoźnikami, w ramach których sprzedała 44248 m3 paliw. Oznacza to wzrost sprzedaży o 2,38% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Advertisement

Spółka realizuje plan rozwoju zakładający poszerzanie istniejącej sieci kolejowych stacji paliw.

Zielona Kolej

Równocześnie PGE Energetyka Kolejowa kontynuuje realizację programu Zielona Kolej, którego celem jest zasilanie sektora kolejowego w pełni czystą energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Najbliższy kamień milowy zakłada osiągnięcie 85-procentowego udziału energii odnawialnej w całości wolumenu energii wykorzystywanej na kolei w 2030 r.

We wrześniu 2023 r. do programu przystąpił PKP Intercity. PGE Energetyka Kolejowa i narodowy przewoźnik kolejowy będą współpracować na rzecz tworzenia ekologicznego, niskoemisyjnego transportu kolejowego oraz poprawy efektywności energetycznej.

Advertisement

PGE Energetyka Kolejowa, należąca do Grupy PGE, łączy kolej z systemem elektroenergetycznym kraju. Dba o niezawodność i jakość dostaw energii oraz paliw dla transportu kolejowego. Posiada sieć dystrybucyjną na terenie całego kraju. Infrastruktura spółki to ponad 600 tys. różnego rodzaju obiektów i elementów instalacji rozmieszczonych wzdłuż linii kolejowych, w tym 6 nowoczesnych centrów sterowania ruchem w sieci kontrolowanej przez prawie 55 tys. inteligentnych liczników energii (AMI). Do zasilania sieci trakcyjnej służy m.in. 21,5 tys. km linii energetycznych spółki dostarczającej energię do poszczególnych urządzeń, a ostatecznie – do pociągów. Firma odpowiada za dystrybucję 4,32 TWh energii elektrycznej rocznie, co stanowi ok. 3 proc. całej energii dostarczanej w kraju.

Grupa PGE, po dołączeniu PGE Energetyka Kolejowa, dysponuje liniami dystrybucyjnymi o łącznej długości ok. 320 tys. km, wolumen dystrybuowanej energii wynosi ok. 41,4 TWh, a sprzedaży energii ok. 37,3 TWh.

Źródło informacji: PGE Polska Grupa Energetyczna

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Biznes

Największa farma fotowoltaiczna podążająca za słońcem powstała w Kotuniu

Published

on

By

fot. Krzysztof Dęga

Największa farma fotowoltaiczna podążająca za słońcem powstała w Kotuniu pod Piłą. Koszt jej wybudowania to 50 milionów Euro.

Jaka moc?

Farma Kotuń produkuje czystą, zieloną energię elektryczną, którą można zasilić blisko 27 tys. gospodarstw domowych. Składa się z projektów, każdy o mocy 10 MWp, co w sumie daje moc aż 50 MWp.

Farma powstała w Gminie Szydłowo, a jej całkowita powierzchnia to ponad 76 hektarów. Jej budowa trwała rok. Zaczęła się w lutym 2023 roku a zakończyła w maju 2024 r.

Farma Fotowoltaiczna w Kotuniu. fot. Krzysztof Dęga

Ile paneli zostało zainstalowanych?

Panele są głównym elementem farmy. Składają się z ogniw fotowoltaicznych, które pod wpływem promieniowania słonecznego generują prąd stały, następnie zamieniany na prąd zmienny za pomocą falowników. Na Farmie Kotuń zainstalowanych zostało ponad 87 tysięcy paneli!

Innowacyjne trackery

Na farmie zostały zainstalowane nowoczesne trackery czyli mechaniczne systemy montażowe, które obracają panele fotowoltaiczne w trakcie dnia, aby utrzymać je w optymalnym położeniu względem słońca. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania wydajność farmy fotowoltaicznej z trackerami, w porównaniu do farmy bez trackerów, jest większa o 10-25 %. Warto dodać, że Farma Kotuń jest największą w Polsce farmą PV wykorzystującą trackery.

Advertisement

Koszt jej budowy to około 50 milionów Euro.

Obserwuj nas w GOOGLE NEWS 

Advertisement
Continue Reading

Biznes

Powstał nowy przystanek PKP – Jastrowie Miasto

Published

on

By

fot. Krzysztof Dęga

Mieszkańcy Jastrowia od 22 września zyskają lepszy dostęp do kolei. W ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, został wybudowany nowy przystanek Jastrowie Miasto. Efektem inwestycji będą wygodniejsze podróże pociągiem w kierunku Piły, Poznania i Szczecinka.

Nowy przystanek

Nowy przystanek Jastrowie Miasto powstał w okolicach ulicy Kilińszczaków, na linii kolejowej nr 405 Piła – Ustka. Peron ma odpowiednią wysokość, ułatwiającą podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Energooszczędne oświetlenie LED umożliwia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Zamontowane zostały wiaty i ławki zapewniające wygodne oczekiwanie na pociąg. Orientację ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, mogą korzystać z pochylni i ścieżek naprowadzających. Obok peronu zamontowane zostały stojaki rowerowe, by ułatwić łączenie podróży koleją i rowerem – dwoma ekologicznymi środkami transportu.

Budowa przystanku kosztowała blisko 3 mln zł.

– Obok nowego przystanku, wybudujemy również parking, z którego mieszkańcy wygodnie przesiądą się do pociągów. Będzie posiadał 18 stanowisk postojowych, w tym 2 stanowiska dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakończenie prac planowane jest do końca marca 2025 r. – pisze PKP.

fot. Krzysztof Dęga

Rządowy Program dla lepszej komunikacji kolejowej

Celem „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. W skali całego kraju, w ramach Programu Przystankowego, przewidziano budowę lub modernizację 214 przystanków kolejowych. Na ten cel przeznaczono ponad 1 mld zł. Zaplanowano także realizację ponad 100 parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach. Kwota przeznaczona na budowę parkingów to 88 mln zł.

Program przystankowy w województwie wielkopolskim

W województwie wielkopolskim program przystankowy na liście podstawowej obejmuje 20 lokalizacji: Białężyce, Patrzyków, Piła Fabryczna, Słupca, Bożacin, Golina, Koźmin Wielkopolski, Krotoszyn, Książno, Miłosław, Obra Stara, Orzechowo, Radlin, Wyrzysk Osiek, Białośliwie, Pleszew, Jastrowie Miasto, Wronki Zamość, Żerków i Wolenice. Na liście rezerwowej ujęto 4 projekty: Koninko, Rogaszyce, Ostrów Wielkopolski Gorzyce, Barłogi Wiadukt.

Advertisement

Obserwuj nas w GOOGLE NEWS

Continue Reading