Connect with us

Edukacja

Raj dla pszczół

Published

on

Przy okazji przypadającego dzisiaj Światowego Dnia Pszczoł, Czesław Mozil wraz z Fundacją Pszczoła rusza ratować świat. Na portalu RatujmyZwierzaki.pl wystartowała zbiórka pieniędzy dla pszczół z pasieki edukacyjnej oraz ogrodu społecznego. I Ty stwórz raj dla pszczół.

Co tu się wyprawia? – martwi się pszczoła Mariolka, której głosu w filmie promującym zbiórkę użyczył Czesław Mozil. Artysta wspiera akcję Fundacji Pszczoła, która zmienia świat na bardziej przyjazny zapylaczom. Fundacja tworzy pierwszą w Polsce pasiekę edukacyjną połączoną z ogrodem społecznym.

Czym jest pasieka edukacyjna? „

– To miejsce w którym można poznać i pokochać pszczoły. Od dwóch lat zarażamy naszą pasją wszystkich chętnych w każdym wieku. Prowadzimy zajęcia edukacyjne dla przedszkolaków, uczniów i seniorów” – mówi prezes Fundacji Pszczoła, Bożena Wola.

Pasieka edukacyjna jest częścią wyjątkowego w skali kraju ogrodu społecznego. To swego rodzaju kolorowa, pachnąca, a przy tym wzorcowa stołówka dla zapylaczy. Rosną tu miododajne rośliny, które karmią owady od wiosny do jesieni.

Advertisement

– W sąsiedztwie uli rośnie łąka kwietna i pas bylinowy oraz krzewy i drzewa. Marzy się nam ogród ziołowy, gdyż prawie wszystkie zioła są miododajne i będą służyły pszczołom i ludziom. Planujemy zbudować grządki permakulturowe, najbardziej naturalne grządki pod słońcem. Będą na nich rosły dynie, kalarepy, truskawki czy też pomidory” – dodaje Bożena Wola.

W ogrodzie stoi też wyjątkowy domek do apiinhalacji. Wchodząc do niego zanurzymy się w zapachu i dźwięku ula. To idealna terapia dla duszy i ciała. To też świetna okazja by uświadomić sobie jak wiele zawdzięczamy pszczołom.

Chyba już każdy wie, że bez pszczół nie będzie nas. Choć na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy, to zawdzięczamy im nie tylko jedzenie, ale również ubrania, leki a nawet poranną kawę i całą resztę.

– Dlatego chcemy je chronić i odwdzięczyć się im. To nie tylko ogród ziołowy i nasadzenia kwiatów, ale także hotele dla dzikich zapylaczy. Planujemy też budowę wiaty edukacyjnej, w której będziemy prowadzić nasze pszczele lekcje i warsztaty. Będą tu powstawały nie tylko woskowijki i świece z pszczelego wosku, ale również filmy edukacyjne. Żeby nasi goście mogli bezpiecznie poznać z bliska zwyczaje zapylaczy, planujemy zakup strojów ochronnych” – wylicza Bożena Wola.

Planowane miejsce – dzięki instalacji zbierającej wodę oraz fotowoltaice – będzie samowystarczalne w wodę oraz energię elektryczną.

Filmy edukacyjne, które zostaną udostępnione w sieci, to nie jedyne materiały, które Fundacja Pszczoła chce puścić w świat z pilskiej pasieki. Dzięki środkom ze zbiórki ruszy długo wyczekiwana transmisja live z pasieki. Każdy będzie mógł online obserwować życie pszczół. I to bez cenzury.

Ogród społeczny od samego początku był tworzony z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. To właśnie dla nich powstały szerokie alejki. Również planowane grządki będą podwyższone tak, by mogły opiekować się nimi osoby poruszające się na wózkach.

Advertisement

Działania Fundacji można wesprzeć do 20 czerwca poprzez wpłaty na zbiórkę w serwisie www.RatujemyZwierzaki.pl/pszczola lub pod adresem www.BEEaHERO.pl oraz jej udostępnienie z oznaczeniem #BEEaHERO.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Do egzaminu ósmoklasisty przystąpią uczniowie z Ukrainy

Published

on

By

fot. PAP

Do polskiego egzaminu ósmoklasisty przystąpi w tym roku ok. 7150 uczniów, obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski po 24 lutego br. Centralna Komisja Egzaminacyjna wprowadziła dla nich pewne ułatwienia na egzaminach, m.in. tłumaczenie arkusza z zadaniami z matematyki.

Rozporządzenie ministra edukacji i nauki w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy z 21 marca br. wprowadziło możliwość przystąpienia w bieżącym roku szkolnym do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego uczniom będącym obywatelami Ukrainy, którzy po 24 lutego 2022 r. przybyli do Polski. Zgodnie z nim uczniowie z Ukrainy mogli w polskiej szkole, w której obecnie się uczą, złożyć deklarację chęci przystąpienia do egzaminu. W przypadku egzaminu ósmoklasisty mogli to zrobić do 11 kwietnia.

 

Jak przekazał PAP dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik, deklaracje przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty złożyło 7146 uczniów z Ukrainy. Najwięcej – 1389 deklaracji przekazano ze szkół podstawowych do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu (zasięgiem obejmuje ona trzy województwa: wielkopolskie, zachodniopomorskie i lubuskie). 1278 deklaracji napłynęło do OKE w Warszawie (obejmuje tylko woj. mazowieckie), 1080 – do OKE we Wrocławiu (woj. dolnośląskie i opolskie), 898 – do OKE w Krakowie (woj. małopolskie, podkarpackie i lubelskie), 873 – do OKE w Jaworznie (woj. śląskie), 708 – do OKE w Gdańsku (woj. pomorskie i kujawsko-pomorskie), 588 – do OKE w Łodzi (woj. łódzkie i świętokrzyskie), 332 – do OKE w Łomży (woj. podlaskie i warmińsko-mazurskie).

 

Advertisement

Uczniowie z Ukrainy przystępujący do egzaminu ósmoklasisty, tak jak polscy uczniowie klas VIII szkoły podstawowej, będą pisać trzy egzaminy w trzech kolejnych dniach: z języka polskiego, matematyki i z języka obcego nowożytnego.

 

Marcowe rozporządzenie ministra edukacji i nauki o kształceniu dzieci i młodzieży, będących obywatelami Ukrainy, umożliwiło CKE wprowadzenie dodatkowych dostosowań na egzaminie ósmoklasisty, egzaminie maturalnym i egzaminie zawodowym dla uczniów i absolwentów, którzy przybyli do Polski po 24 lutego 2022 r.

 

Zgodnie z nimi uczniowie z Ukrainy zdający egzamin ósmoklasisty będą mieli wydłużony ze 120 minut do 210 minut czas na napisanie egzaminu z języka polskiego. W przypadku egzaminu z matematyki i wybranego języka obcego nowożytnego czas trwania pozostaje bez zmian i wynosi: 100 minut – matematyka i 90 minut – język obcy.

Advertisement

 

Arkusz z języka polskiego będzie arkuszem treściowo tożsamym z arkuszem dla ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, z kolejnymi dostosowaniami, tj. instrukcje i polecenia tłumaczone będą na język ukraiński, ale teksty i zadania będą w języku polskim, odpowiedzi uczeń będzie musiał napisać w języku polskim.

 

Arkusz z matematyki także będzie arkuszem treściowo tożsamym z arkuszem dla ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, czyli pełna treść arkusza, tj. instrukcje, polecenia do zadań i treść zadań, będzie tłumaczona na język ukraiński. Zapisywanie rozwiązań zadań będzie możliwe w języku ukraińskim.

 

Advertisement

Arkusz z języka obcego nowożytnego również będzie treściowo tożsamy z arkuszem w formie standardowej z dostosowaniami, tj. instrukcje oraz polecenia tłumaczone będą na język ukraiński, zadania będą w języku obcym lub języku ukraińskim. Zapisywanie rozwiązań do zadań będzie możliwe w języku obcym lub w języku ukraińskim (zgodnie z poleceniem).

 

Ze względu na przedłużenie czasu trwania egzaminu z języka polskiego uczeń przystąpi do niego w oddzielnej sali. Jak wyjaśnia CKE jest to konieczne do przeprowadzenia egzaminu dla wszystkich zdających w niezakłócony sposób.

 

CKE wprowadza możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego w wersji papierowej lub elektronicznej (język polski – język ukraiński i język ukraiński – język polski) na egzaminie z języka polskiego. Słownik ma zapewnić szkoła lub sam uczeń.

Advertisement

 

Zalecane jest zapewnienie obecności specjalisty, np. psychologa, pedagoga (może być członkiem zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym lub zapewnienia wsparcia psychologicznego. Zalecane jest też zapewnienie obecności tłumacza (język polski – język ukraiński), który przekaże zdającym informacje o zasadach przeprowadzania egzaminu przed rozpoczęciem pracy z arkuszem egzaminacyjnym.

 

Jeśli uczeń rozumie język polski, ale ma problemy z płynnym czytaniem tekstu pisanego, możliwa będzie pomoc nauczyciela (członka zespołu nadzorującego), który przed przystąpieniem ucznia do pracy odczyta z arkusza rezerwowego jeden raz głośno po kolei wszystkie teksty liczące po 250 wyrazów lub więcej, stanowiące podstawę zadań egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.

 

Advertisement

Egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzony 23-25 maja. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej, a jego wynik wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. (PAP)

 

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

 

dsr/ joz/

Advertisement

Continue Reading

Edukacja

Weszło w życie rozporządzenie o podwyżkach dla nauczycieli

Published

on

By

fot. PAP

Minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym w zależności od stopnia awansu zawodowego wzrasta o kwotę od 130 zł brutto do 178 zł brutto. Weszło w życie rozporządzenie ministra edukacji i nauki dotyczące wynagrodzeń.

Chodzi o nowelizację rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.

 

Zgodnie z nowelizacją Karty Nauczyciela, uchwaloną w marcu br. przez Sejm, tzw. średnie wynagrodzenie nauczycieli wzrasta od 1 maja br. o 4,4 proc. Projekt nowelizacji Karty przygotowali posłowie PiS.

 

Advertisement

Podniesienie średniego wynagrodzenia spowodowało konieczność znowelizowania przez ministra edukacji i nauki rozporządzenia o wysokości minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

 

Załącznikiem do projektu rozporządzenia jest tabela, w której podanych jest 8 stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Uwzględnione są wszystkie cztery stopnie awansu zawodowego nauczycieli, tj. stażysta, nauczyciel kontraktowy, nauczyciel mianowany i nauczyciel dyplomowany, oraz dwa poziomy wykształcenia.

 

Zgodnie z nią minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela z tytułem zawodowym magistra i przygotowanie pedagogicznym w zależności od stopnia awansu zawodowego wzrasta od 1 maja br. o od 130 zł brutto do 178 zł brutto.

Advertisement

 

Minimalne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela stażysty z takim poziomem wykształcenia od 1 maja br. wynosi 3079 zł brutto (wzrost o 130 zł brutto), nauczyciela kontraktowego – 3167 zł brutto (wzrost o 133 zł brutto), nauczyciela mianowanego – 3597 zł brutto (wzrost o 152 zł brutto), nauczyciela dyplomowanego – 4224 zł (wzrost o 178 zł brutto).

 

Minimalne wynagrodzenie nauczyciela stażysty z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym wynosiło dotąd 2949 zł brutto (było niższe od minimalnego wynagrodzenia obowiązującego od 1 stycznia 2022 r. – wynoszącego 3010 zł brutto). Minimalne wynagrodzenie nauczyciela kontraktowego z takim poziomem wykształcenia wynosiło dotąd 3034 zł brutto, nauczyciela mianowanego – 3445 zł brutto, a nauczyciela dyplomowanego – 4046 zł brutto.

 

Advertisement

Nauczyciele z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym – stanowią najliczniejszą grupę wśród nauczycieli – to ponad 95 proc. wszystkich nauczycieli.

 

Pozostali to nauczyciele to osoby z zawodowym tytułem magistra, ale bez przygotowania pedagogicznego, z tytułem licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym, tytułem licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych.

 

W dotychczas obowiązującym rozporządzeniu płacowym byli zaszeregowani w ośmiu grupach w zależności od stopnia awansu zawodowego i dwóch poziomach wykształcenia, w znowelizowanym rozporządzeniu są w czterech grupach, gdyż z dwóch poziomów wykształcenia utworzony został jeden.

Advertisement

 

Nauczyciele z tych grup zaszeregowania otrzymają podwyżki od 132 zł brutto do 599 zł brutto. Wśród ośmiu grup zaszeregowania sześć ma obecnie wynagrodzenie poniżej obowiązującego od 1 stycznia 2022 r. wynagrodzenia minimalnego.

 

Zgodnie z nowelą minimalne wynagrodzenie zasadnicze dla nauczyciela z zawodowym tytułem magistra, ale bez przygotowania pedagogicznego, z tytułem licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym, tytułem licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych, będącego nauczycielem stażystą od 1 maja br. wynosi 3010 zł brutto, będącego nauczycielem kontraktowym – 3079 zł brutto, będącego nauczycielem mianowanym – 3134 zł brutto, będącego nauczycielem dyplomowanym – 3678 zł.

 

Advertisement

W przypadku nauczyciela z zawodowym tytułem magistra, ale bez przygotowania pedagogicznego, z tytułem licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym będącego stażystą oznacza to wzrost o 192 zł brutto, będącego nauczycielem kontraktowym – 256 zł brutto, będącego nauczycielem mianowanym – 132 zł brutto, będącego nauczycielem dyplomowanym – 155 zł brutto.

 

W przypadku nauczyciela z tytułem licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, z dyplomem ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych oznacza to wzrost o 210 zł brutto, będącego nauczycielem kontraktowym – 261 zł brutto, będącego nauczycielem mianowanym – 293 zł brutto, będącego nauczycielem dyplomowanym – 599 zł brutto.

 

Oprócz wynagrodzenia zasadniczego, którego minimalną wysokość określa minister edukacji w rozporządzeniu, nauczyciele otrzymują też dodatki do niego. Są one określone w Karcie Nauczyciela. Jest ich kilkanaście: za wysługę lat, funkcyjne (wynikający z pełnienia funkcji kierowniczej, dla opiekuna stażu, dla wychowawcy klasy, nauczyciela doradcy, nauczyciela konsultanta), motywacyjny, za warunki pracy, za uciążliwość pracy, nagroda jubileuszowa, nagroda ze specjalnego funduszu nagród, dodatkowe wynagrodzenie za pracę w porze nocnej, dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka), odprawa emerytalno-rentowa i odprawa z tytułu rozwiązania stosunku pracy, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa.

Advertisement

 

Wysokość części dodatków przepisy uzależniają od wysokości wynagrodzenia zasadniczego (np. dodatek stażowy i wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe) – wzrost wynagrodzenia zasadniczego spowoduje automatyczny wzrost składników od niego zależnych. O wysokości innych dodatków decydują samorządy w regulaminach wynagradzania. Samorządy mogą też przyznać nauczycielom wyższe wynagrodzenie zasadnicze niż wynika z rozporządzenia ministra edukacji.

 

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli została w środę opublikowana w Dzienniku Ustaw. Weszła w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, czyli w czwartek, z mocą od dnia 1 maja 2022 r. Ponieważ nauczyciele otrzymują wynagrodzenie na początku miesiąca, wraz z wypłatą czerwcową uwzgledniającą podwyżkę otrzymają też wyrównanie za maj. (PAP)

 

Advertisement

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

 

dsr/ mhr/

Advertisement
Continue Reading
Advertisement