Connect with us

Wiadomości

Obfite śniadania zmniejszają głód, ale nie pomagają w utracie wagi

Published

on

fot. PAP

To, czy największy posiłek spożywa się wcześnie rano czy też późnym popołudniem, w żaden sposób na wpływa na to, jak organizm metabolizuje kalorie, a więc nie ułatwia chudnięcia – wynika z nowego badania opublikowanego w „Cell Metabolism”.

Stare powiedzenie głosi, że, aby utrzymać szczupłą sylwetkę, należy jeść „śniadanie jak król, obiad jak książę i kolację jak nędzarz”. Sentencja ta opiera się na przekonaniu, że spożywanie większości kalorii rano pomaga w utracie wagi, ponieważ wiąże się z bardziej efektywnym spalaniem i szybszym kalorii. Jednak, jak pokazały wyniki najnowszego badania (http://dx.doi.org/10.1016/j.cmet.2022.08.001) naukowców z Uniwersytetu w Aberdeen w Szkocji, nie jest to prawda.

 

Ludzie, którzy swój największy posiłek zjadają rano, rzeczywiście są mniej głodni w ciągu dnia, jednak ich metabolizm i tempo spalania pozostają takie same, jak u osób, które w ogóle nie jedzą śniadań.

Advertisement

 

„Istnieje wiele mitów dotyczących pór jedzenia i tego, jak mogą one wpływać na masę ciała lub zdrowie – mówi główna autorka publikacji prof. Alexandra Johnstone. – Są one w dużej mierze napędzane tym, jak wygląda nasz rytm dobowy. Jednak my zaczęliśmy się zastanawiać, jakie miałby być biologiczne podstawy tego, że energia jest inaczej wykorzystywana w zależności od tego, o której godzinie zjemy posiłek. Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej temu, czy na pewno pora dnia oddziałuje z metabolizmem”.

 

Na potrzeby badania naukowcy zrekrutowali zdrowe, dorosłe osoby z nadwagą lub otyłością: 16 mężczyzn i 14 kobiet. Przez cztery tygodnie kontrolowano dietę i mierzono tempo metabolizmu uczestników, przy czym każdy z nich zostało wcześniej losowo przydzielony do jednej z dwóch grup: spożywającej największą ilość kalorii rano lub jedzącej największe posiłki pod wieczór. Wszystkie diety były izokaloryczne, czyli dostosowane do zapotrzebowania kalorycznego badanych osób (takie, aby ani nie schudnąć, ani nie przytyć), z równowagą 30 proc. białka, 35 proc. węglowodanów i 35 proc. tłuszczów.

Advertisement

 

Naukowcy odkryli, że wydatki energetyczne i całkowita utrata masy ciała były takie same w przypadku obu grup: i tej, która jadła najobfitsze energetycznie śniadania, i tej, która większość kalorii spożywała na kolację. Średnio badani z obu prób stracili nieco ponad 3 kg.

 

Autorzy pracy przyjrzeli się także innym czynnikom: subiektywnej kontroli apetytu, kontroli glikemii i składowi ciała uczestników. „Nasi badani zgłaszali, że lepiej mogli kontrolować swój apetyt w te dni, w które jedli większe śniadanie; po takim posiłku czuli się syci przez resztę dnia – opowiada prof. Johnstone. – Oczywiście jest to bardzo pożądane zjawisko w normalnych warunkach”.

Advertisement

 

Teraz ta sama grupa badawcza planuje rozszerzyć eksperymenty analizujące wpływ pory jedzenia na metabolizm poprzez podobne obserwacje, ale prowadzone wśród osób wykonujących pracę zmianową. Naukowcy podejrzewają, że ludzie tacy będą charakteryzować się nieco innymi reakcjami metabolicznymi z powodu zaburzenia rytmu dobowego.

 

„Potrzebne są dalsze badania, które określą wpływ pór posiłków na różne grupy populacji i przy większej manipulacji godzinowej. Omówione tu wyniki pokazały jednak, że sposób żywienia oparty na dużych śniadaniach nie wpływa na metabolizm i nie przyspiesza utraty wagi, choć być może pozwala poprawić skuteczność odchudzania poprzez to, że osoby najedzone z samego rana mają mniejszy apetyt w ciągu dnia. Niemniej jednak, czy taki zmniejszony apetyt przekłada się na obniżenie wagi poza warunkami testowanymi w tym badaniu, pozostaje do wykazania” – podsumowują szkoccy badacze.(PAP)

Advertisement

 

Katarzyna Czechowicz

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Biznes

Zeroemisyjne, elektryczne autobusy Yutong E9 wyjadą na ulice Wałcza

Published

on

By

Zakończono dostawę 8 zeroemisyjnych elektrycznych autobusów Yutong E9. Podpisana w zeszłym roku umowa pomiędzy miastem Wałcz a Busnex Poland właśnie została zrealizowana. Wałcz stawia na rozwój elektromobilności w transporcie publicznym a realizacja tego zamierzenia została właśnie rozpoczęta.

Bardzo się cieszymy, że elektrobusy Yutong pojawią się także w województwie zachodniopomorskim. Do Wałcza dostarczyliśmy 9-metrowe pojazdy, sprawdzone już przez polskie samorządy. Osiem zeroemisyjnych autobusów elektrycznych to solidne wsparcie dla komunikacji miejskiej i krok w kierunku zielonego transportu. Już wkrótce nowoczesny, zeroemisyjny tabor obsłuży lokalną komunikację miejską – mówił Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland.

Wybrany przez Wałcz Yutong E9 może pokonać na jednym ładowaniu ponad 350 kilometrów. Ten elektryczny autobus ma 9 metrów długości i jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej mobilności, a także wyposażony w klimatyzację i system monitoringu. Kontrakt obejmował również dostawę 4 mobilnych, dwustanowiskowych ładowarek do elektrobusów.

Zakup przez Wałcz zeroemisyjnego taboru autobusowego oraz infrastruktury do ładowania został dofinansowany kwotą w wysokości ponad 15 mln zł w ramach realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programu „Zielony Transport Publiczny”. Umowa została zawarta w 2022 r., a w 2023 r. miasto wybrało w przetargu Busnex Poland jako dostawcę elektrobusów.

Advertisement

Continue Reading

Wiadomości

Wakacje czas start – jak spakować się na podróż samochodem?

Published

on

By

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Automarket.pl., aż 56% Polaków wybierających się na wakacje za granicę, zamierza pojechać samochodem. Początek czerwca to zatem idealny czas by zacząć planować rodzinne wycieczki. Warto już teraz znaleźć czas, by wszystko idealnie zaplanować i w dniu wyjazdu rozkoszować się samymi przyjemnymi momentami.

Planuj, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek

Podróż samochodem kusi swobodą, wolnością i możliwością zabrania wielu mniej lub bardziej potrzebnych rzeczy. Warto jednak pohamować swój entuzjazm i dokładnie przemyśleć listę przedmiotów do zabrania. Dzięki temu podróż będzie nie tylko bardziej komfortowa, ale sam proces pakowania o wiele przyjemniejszy. Zamiast wielu mniejszych toreb i torebeczek, postaw lepiej na kilka dużych walizek, które będą stabilnie leżeć w bagażniku.

Advertisement

Zanim cokolwiek w nich umieścisz, spisz dokładnie listę przedmiotów, których będziesz potrzebować podczas wyjazdu. Dzięki temu łatwo możesz dokonać ewentualnej selekcji i jednocześnie zminimalizujesz ryzyko, że zapomnisz o czymś naprawdę ważnym.

Akcja: regeneracja, czyli co jeść w podróży samochodem?

Długa podróż jest męcząca nie tylko dla kierowcy, ale i pasażerów, zwłaszcza tych najmłodszych. Częste przerwy na posiłek i „rozprostowanie kości”, choć mogą wydłużyć ogólny czas podróży, są niezbędne dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego.

Pakując żywność w podróż samochodem uważajmy na to, jak jest zapakowana. Podczas przedwyjazdowych zakupów, zwróćmy szczególną uwagę na produkty pakowane próżniowo oraz takie, które mają wygodny system otwierania i zamykania. – radzi Ewa Polińska z MSM Mońki. – Monieckie żółte sery plasterkowane, zamykane w specjalnych opakowaniach typu „open-close”, dają najwyższą gwarancję świeżości i pozwalają na dłuższe utrzymanie naturalnego smaku i aromatu produktów, co zapewne docenimy podczas przerwy na posiłek. – podpowiada.

Podczas podróży idealnie sprawdza się tzw. suchy prowiant. Ciekawym pomysłem, by nadać zwykłym kanapkom odrobiny oryginalności, jest zastąpienie kromek pieczywa cienkimi plackami tortilli. Innym pomysłem, który z pewnością umili długą jazdę zwłaszcza najmłodszym podróżnikom, jest nadanie plasterkom wędliny, sera, warzyw i pieczywa ciekawych kształtów za pomocą różnego rodzaju wykrawaczy do ciastek. Kwiatki, serduszka, misie lub dinozaury można złożyć w małe kanapeczki i spiąć wykałaczkami lub umieścić w szczelnie zamykanych woreczkach lub pudełeczkach, by dzieci same mogły skomponować kanapkę idealną.

Doskonałą przekąską podczas podróży są także kawałki świeżych owoców i warzyw oraz różnego rodzaju orzechy, a także batoniki lub ciasteczka owsiane. Pamiętajmy, by podczas podroży stale nawadniać nasz organizm. Sprawdzi się tu doskonale nie tylko zwykła woda, ale także ulubione napoje izotoniczne.

Advertisement

Smacznie i komfortowo

Szykując jedzenie na drogę pamiętajmy, że długotrwałe siedzenie sprawia, że brzuch jest zaciśnięty a perystaltyka jelit ograniczona, co utrudnia proces trawienia. Warto zatem zadbać, by zarówno posiłek zjadany przed podróżą, jak i to co podjadamy podczas jazdy, było stosunkowo niewielkie i lekkostrawne.

Przed podróżą i w podróży najlepiej sprawdzają się wysokobiałkowe produkty, w tym różnego rodzaju sery. Dodają energii na długie godziny i pozwalają skutecznie zapanować nad głodem. – zauważa Ewa Polińska z MSM Mońki. – Ponadto białko to wyjątkowo ważny składnik naszej diety. Jest głównym budulcem wszystkich tkanek oraz podstawowym składnikiem krwi i limfy. – dodaje.

Ciekawą propozycją na oryginalną przekąskę na czas podróży są wytrawne muffinki z dodatkiem tartego sera żółtego, na które przepis podajemy poniżej.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Advertisement

Kluczem do sukcesu każdej małej lub dużej podróży jest nie tylko spakowanie wszystkiego, co potrzebne, ale przede wszystkim odpowiednie zabezpieczenie bagażu. Wszystko, co tylko się da umieść w bagażniku. Jeżeli brakuje Ci miejsca z tyłu, rozważ montaż bagażnika na dachu, który co prawda rozwiązuje problem nadbagażu, ale jednocześnie zwiększa opór powietrza, co powoduje dodatkowe zużycia paliwa i dyskomfort podczas szybkiej jazdy na autostradach.

Pakowanie bagażnika przypomina grę w Tetrisa. Jeżeli chcesz wygrać, pamiętaj, by na dnie bagażnika umieścić to, co najcięższe i największe. W kabinie samochodu powinny znajdować się tylko naprawdę niezbędne rzeczy – torba lub mała lodówka z jedzeniem, drobna elektronika, który uprzyjemni podróż, podręczna apteczka oraz wszystkie najważniejsze dokumenty. Wszystkie te przedmioty powinny być odpowiednio przypięte lub leżeć stabilnie pod nogami pasażerów. Pamiętaj, że z chwilą uderzenia lub gwałtownego hamowania, każdy luźno pozostawiony przedmiot może stanowić niebezpieczny pocisk.

Zanim ruszysz w podróż, sprawdź dokładnie stan techniczny swojego samochodu – poziom oleju, stan hamulców i klimatyzacji oraz ciśnienie w kołach, także w tych zapasowych. Sprawdź działanie wszystkich urządzeń i zabierz niezbędne ładowarki lub zapas baterii. Jeśli czegoś zapomnisz, nie warto się denerwować – w końcu sklepy są wszędzie, a podczas wakacji może się okazać, że do szczęścia nie potrzeba nam wcale aż tak wiele.

Muffinki na ostro z żółtym serem

Advertisement

Składniki:

– 250 g mąki pszennej,

– 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia,

– 150 g sera żółtego Gouda MSM Mońki w bloku,

Advertisement

– 75 ml oleju,

– 220 ml jogurtu naturalnego,

– 2 jajka,

– pół łyżeczki soli,

Advertisement

– pieprz, papryka ostra lub chili,

– natka pietruszki i zioła prowansalskie,

Dodatkowo: 30 g sera żółtego Gouda MSM Mońki w bloku, na wierzch muffinek i papryka w proszku do posypania

Przygotowanie:

Advertisement

Do miski przesiać mąkę z proszkiem do pieczenia, solą i przyprawami. Następnie dodać jogurt, olej, roztrzepane jajka, starty na tarce ser żółty i ulubione zioła. Całość następnie wymieszać mikserem do momentu uzyskania jednolitej masy. Formę do muffinek wyłożyć papilotkami, napełnić ciastem prawie do pełnej wysokości papilotek. Wierzch posypać startym żółtym serem i papryką. Rozgrzać piekarnik do temperatury 190°C i piec muffinki przez około 20-25 min. Wyjąć, wystudzić na kratce.

Continue Reading

Advertisement
Advertisement