Connect with us

Biznes

Most Bolesława Krzywoustego nie będzie zamknięty

Published

on

W bieżącym tygodniu zarówno Urząd Miasta w Pile, jak i Starosta Pilski Eligiusz Komarowski urządzili konferencje prasowe, których głównym tematem była sprawa mostu Bolesława Krzywoustego w Pile. Zastępca prezydenta Piły Krzysztof Szewc przekazał, że most będzie funkcjonował tylko do 31 lipca, po czym musi zostać zamknięty. Starosta pilski dzień później zdementował tą informację. Jaka zatem jest prawda? 

18 lipca br. podczas swojego wystąpienia prezydent Krzysztof Szewc próbował straszyć mieszkańców naszego regionu informacjami, że 31 lipca most Bolesława Krzywoustego zostanie zamknięty, a władze powiatu nie robią nic, by zrealizować przebudowę mostu.

Chciałbym zaprzeczyć temu, co powiedział pan Krzysztof Szewc, że most Bolesława Krzywoustego od 31 lipca będzie zamknięty dla ruchu pieszego i kołowego. To jest nieprawda. Gdyby pan Krzysztof Szewc zadał sobie minimum trudu, wiedziałby, że Zarząd Powiatu w Pile ma czas na realizację inwestycji do 30 listopada 2024 roku. Kiedy, 30 września 2021 r. prezydent wypowiedział nam wieloletnie porozumienie, w sprawie zarządzania drogami powiatowymi przez Gminę Piła niezwłocznie przystąpiliśmy do pracy – powiedział na konferencji prasowej 20 lipca, starosta pilski Eligiusz Komarowski.

 

29 października 2021 r. Powiat Pilski zlecił wykonanie ekspertyzy mostu firmie, która ma bardzo bogate doświadczenie związane z realizacją obiektów inżynieryjnych m.in. na Zakopiance czy kolei szybkiego ruchu w Danii. Na tej podstawie Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał prawomocną decyzję (zmieniając wcześniejszą) i przedłużając użytkowanie mostu do minimum 30 listopada 2024 r. 22 lutego br. podpisana została natomiast umowa na wykonawstwo ostatecznego projektu budowlanego nowego mostu, który ma być gotowy do listopada bieżącego roku.

Mamy przygotowane dwa warianty tego mostu: historyczny i współczesny, które niebawem poddamy konsultacjom społecznym. Ważne jest to, że most będzie szerszy o 2 metry, tak by można było tam poprowadzić nie tylko chodnik, ale również ścieżkę rowerową. Jedno jest pewne, że funkcjonalność tego mostu będzie o wiele większa – dodał starosta Eligiusz Komarowski.

Starosta uspokaja

Dlatego po raz kolejny uspokajamy mieszkańców i gwarantujemy, że z mostem nic złego się nie dzieje, nie zostanie on zamknięty, a Zarząd Powiatu w Pile skupia się obecnie na wyborze końcowego projektu i pozyskaniu finansowania dla jego przebudowy. Starosta, za pośrednictwem mediów, zwrócił się także do władz Piły.

Advertisement

Apeluję do włodarzy gminy Piła, żeby wzorem innych wójtów i burmistrzów zaczęli współpracować z nami, a nie organizowali jakieś happeningi, gdzie wykazują się niekompetencją i straszą mieszkańców. W każdym momencie jestem do dyspozycji, żeby porozmawiać o sprawach ważnych dla pilan i pozostałych gmin powiatu pilskiego – powiedział starosta.

 

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Biznes

Wojciech Dąbrowski: projekt budowy elektrowni jądrowej w Koninie przebiega zgodnie z planem

Published

on

By

art. sponsorowany

Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej, spotkał się z Whang Joo-ho, prezesem KHNP – koreańskim partnerem w budowie elektrowni jądrowej w Polsce. W spotkaniu uczestniczył również Karol Rabenda, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz i przewodniczący rady nadzorczej ZE PAK i Jakub Rybicki, prezes zarządu PGE PAK Energia Jądrowa.

Projekt budowy elektrowni jądrowej w regionie konińskim przebiega zgodnie z planem. Utrzymujemy szybkie tempo realizacji prac i trzymamy się uzgodnionego harmonogramu. Cyklicznie realizujemy warsztaty, na których razem z naszym partnerem omawiamy poszczególne elementy projektu” – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. „Regularne kontakty z naszymi partnerami są kluczowym elementem wymiany informacji nt. przygotowań do inwestycji na wszystkich polach działania, tak aby projekt był realizowany zgodnie z założeniami” – dodaje Wojciech Dąbrowski.

Przedstawiciele PGE i KHNP w ramach cyklu regularnych spotkań i warsztatów omawiają bieżące i przyszłe działania w projekcie jądrowym, w tym kwestie finansowania projektu i harmonogramu budowy. Pierwszy prąd z planowanej elektrowni jądrowej może popłynąć już w 2035 roku.

Advertisement

 

Continue Reading

Biznes

Barometr Flotowy 2023: wynajem długoterminowy coraz popularniejszy w polskich firmach

Published

on

By

Wynajem długoterminowy jako sposób finansowania nowych aut w firmach, dogania w popularności leasing i zakup ze środków własnych – wynika z najnowszej edycji „Barometru Flotowego”, autorstwa Arval Mobility Observatory. Ponad 70 proc. przedsiębiorców planuje powiększenie floty o modele z napędem alternatywnym.

Z opublikowanego we wtorek „Barometru Flotowego”, tworzonego przez Arval Mobility Observatory na podstawie badań przeprowadzonych w 25 krajach świata, w tym w Polsce, wynika, że już 29% polskich firm korzysta z wynajmu długoterminowego. To o 3 pkt. proc. mniej niż leasing (32 proc.). 30 proc. firm kupuje auta za gotówkę, zaś tylko 5 proc. przedsiębiorstw finansuje zakup nowych samochodów z kredytu.

Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska zauważył podczas prezentacji raportu, że wyłania się z niego wzrost optymizmu polskich firm w perspektywie trzech lat.

Niemal jedna trzecia (30 proc.) ankietowanych polskich firm deklaruje możliwość powiększenia flot samochodowych w tym okresie. Utrzymać flotę na dotychczasowym poziomie chce 61 proc. firm, zaś zmniejszenie liczby użytkowanych pojazdów planuje tylko 7 proc. badanych” – podał.

Advertisement

Jak zauważył, pomimo symptomów spowolnienia gospodarczego i niepewności, polscy przedsiębiorcy są znacznie większymi optymistami niż firmy z innych krajów Europy, gdzie takie plany ma mniej niż jedna czwarta badanych (23 proc.).

Podał, że najważniejszym powodem zwiększenia floty, wskazanym przez 80 proc. ankietowanych firm, jest planowany rozwój przedsiębiorstwa. „Cieszy taka deklaracja, bo wskazuje na niezwykłą odporność polskiego biznesu i zdolność adaptacji do zmieniających się warunków gospodarczych” – wskazał.

Fakt, że blisko jedna trzecia firm korzysta z wynajmu długoterminowego, jako formy finansowania i pozyskania nowych samochodów, nie dziwi w okresie rynkowej niepewności. Wynajem zwykle jest odporny na zmiany stóp procentowych i zapewnia stałe koszty obsługi samochodu przez cały okres trwania kontraktu” – wyjaśnił Robert Antczak.

Z Barometru wynika ponadto, że rośnie również znaczenie aut z napędami alternatywnymi. Już 71 proc. firm w Polsce chce korzystać ze zelektryfikowanych aut osobowych, czyli z napędem hybrydowym lub elektrycznym. Wynik dla Europy sięga 77 proc.

Według autorów raportu to duży skok w porównaniu do ubiegłorocznego badania, gdzie taki zamiar deklarowało 54 proc. badanych. Z elektrycznych samochodów korzysta obecnie 16 proc. respondentów z Polski. Całkowity udział samochodów elektrycznych, zarówno osobowych, jak i użytkowych, w polskich flotach w okresie najbliższych trzech lat ma wynieść 4 proc. – szacują twórcy opracowania.

Advertisement

Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska podał, że ankietowani wciąż dostrzegają bariery dla wprowadzania aut elektrycznych do flot. „Największa z nich to wysoka cena, wskazywana przez 41 proc. respondentów. Pomimo funkcjonującego programu >>Mój elektryk<<, który może obniżyć cenę zakupu lub wynajmu pojazdu osobowego o 27 000 zł, a dostawczego nawet o 70 000 zł” – zaznaczył.

Z raportu wynika, że na drugim miejscu wśród barier dla rozwoju elektromobilności firmy wskazują niewystarczającą infrastrukturę do ładowania elektryków. „37 proc. badanych wskazuje to na równi z brakiem możliwości ładowania aut w domu. Ponad 1/3 firm deklarowała, że w związku z problemem niewystarczającej infrastruktury rozważa zainstalowanie ładowarki u siebie w firmie. Zaledwie 4 proc. firm ma już własny punkt ładowania” – podał Radosław Kitala.

Zauważył, że przesiadkę na elektryki napędzają również użytkownicy samochodów dostawczych. „Ponad połowa z nich deklaruje, że głównym powodem jest potrzeba obniżenia kosztów transportu. Obecnie to w większości firmy logistyczne i kurierskie, a dla nich samochód jest podstawowym narzędziem pracy i każde obniżenie kosztów w tym zakresie przekłada się na skokowy wzrost rentowności” – wyjaśnił ekspert. Dodał, że pozostałe sektory dopiero zaczynają dostrzegać tę opłacalność.

Z raportu wynika również, że polskie firmy coraz częściej dostrzegają też potrzebę zapewnienia pracownikom innych form mobilności niż tylko samochód służbowy, przypisany na stałe do konkretnej osoby, np. rowerów czy skuterów. „Obecnie mniej niż połowa przedsiębiorstw w naszym kraju wdrożyła choć jedno takie rozwiązanie (średnia w UE wynosi 72 proc.), ale zainteresowanie alternatywami deklaruje 3 na 4 ankietowanych, którzy zamierzają wdrożyć takie rozwiązanie w ciągu trzech lat” – wskazał Rafał Tarnacki, Product & Innovations Manager w Arval Service Lease Polska.

Wśród już wdrożonych rozwiązań w Polsce dominują rowery firmowe i inne jednoślady, które udostępnia pracownikom 12 proc. respondentów. Jedna czwarta firm chce niebawem uruchomić firmowy car sharing, który jest niezwykle efektywną i łatwą w utrzymaniu formą zapewnienia mobilności bardzo dużej grupie pracowników” – dodał.

Advertisement

Według ekspertów w ostatniej edycji Barometru Flotowego Polskę wyróżnia także wyraźnie większe wykorzystanie narzędzi do monitorowania stanu i położenia pojazdów. „Przetwarzanie danych z samochodów potwierdza 52 proc. ankietowanych polskich firm (wobec 44 proc. w UE). Najważniejszym powodem, wskazanym przez 37 proc. firm, dla którego wykorzystują rozwiązania telematyczne, jest nadzór nad lokalizacją i bezpieczeństwem pojazdów oraz poprawa zachowania i bezpieczeństwa kierowców.

 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Advertisement
Continue Reading