Connect with us



Kultura

65 lat temu czytelnicy “Świata Młodych” poznali Romka i A’Tomka – a w dalszym ciągu Tytusa

Published

on

fot. PAP

65 lat temu, 22 października 1957 r., w numerze 85 (624) “Świata Młodych” ukazał się pierwszy odcinek “Romka i A’Tomka”. Brakowało małpki, był jednak napis “Ciąg dalszy nastąpi”. Tytus pojawił się w kolejnym odcinku. Od 3 tygodni kulę ziemską okrążał sowiecki Sputnik 1.

Wydarzenia miały ścisły związek. “Konsternacja w redakcji. Trzeba coś pisać na temat sputnika i kosmosu, a nie ma co” – napisał Henryk Jerzy Chmielewski w książce “Żywot człeka zmałpionego”, który rok wcześniej narysował 10 odcinków historyjki obrazkowej z tekstami w dymkach “wzorem amerykańskich komiksów”. Rzecz się działa w kosmosie bowiem – jak wyjaśnił Chmielewski – temat kosmiczny był “najłatwiejszy do fantazjowania, każdy chwyt dozwolony, można popuścić wodze wyobraźni, nikt nie może zweryfikować prawdziwości wydarzeń”.

 

-Leżało to +dzieło+ w redakcji, niby się podobało, ale nikt nie miał odwagi wydrukować. Redaktor naczelny wolał nie ryzykować utraty posady, puszczając w piśmie komiks – wspominał przyszły Papcio Chmiel.

 

Advertisement

Redaktorem naczelnym “Świata Młodych” był wówczas – od roku 1956 – dwudziestosześcioletni Janusz Domagalik, późniejszy pisarz dla młodzieży, autor “Pięciu przygód detektywa Konopki”.

 

-A tu proszę leży gotowa historyjka obrazkowa (słowa +komiks+ nie należy używać), wymarzona na podbudowanie wydarzenia. Kolegium redakcyjne w wielkim strachu decyduje: Puszczamy! – opisywał Chmielewski.

 

We wtorek 22 października 1957 r. pierwszy odcinek “Romka i A’Tomka” ukazał się w przeszło ćwierćmilionowym nakładzie gazety harcerskiej “Świat Młodych”. Ponad 250 tys. razy powtórzony napis “Ciąg dalszy nastąpi” wciąż pozostawał tylko – wzbudzającą zarówno nadzieję, jak i obawy – obietnicą.

Advertisement

 

Powodem obaw była spodziewana reakcja Wydziału Prasy Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, która rządziła wówczas wszystkim.

 

“Dzwoni kierownik, towarzysz Godlberg: – Mojemu synowi bardzo się podoba. To nawet pożyteczne. Można kontynuować” – wspominał Chmielewski moment, w którym faktycznie stał się – nie mając zupełnie świadomości tego faktu – Papciem Chmielem. Ciąg dalszy mógł nastąpić.

Advertisement

 

Przygody trójki bohaterów systematycznie ukazywały się na łamach “Świata Młodych” do lat 80. Popularność komiksu przerosła oczekiwania – czytelnicy stale domagali się informacji o Tytusie. W styczniu 1971 r., w numerze 2000 “Świata Młodych”, cała gazeta została zredagowana przez Tytusa de ZOO. W roku 1973, w związku z 25-leciem “Świata Młodych”, Chmielewski przedstawił charakterystykę Tytusa: waga średniośmieszna, wzrost 90 cm albo 130 (w zależności od tego, czy stał na nogach, czy na rękach).

 

W 1966 r. – 9 lat po prasowym debiucie – “Tytus, Romek i A’Tomek” ukazali się w formie zeszytowej. Był to efekt odważnej decyzji ówczesnego dyrektora Wydawnictwa Harcerskiego Janusza Maruszewskiego. Odważnej – bo jak skomentował Chmielewski w rozdziale zatytułowanym “Aż 1000 lat musieli czekać Polacy na ukazanie się pierwszej księgi przygód Tytusa, Romka i A’Tomka 966-1966” – “Kto wie, czy po wydrukowaniu komiksu wydawnictwo nie zostanie poddane czystce z elementów antysocjalistycznych, prozachodnich, a dyrektor nie pójdzie +na grzybki+…”.

Advertisement

 

Pierwsza, “harcerska”, księga sprzedała się w łącznym nakładzie 660 tys. egzemplarzy. Podobnie było z następnymi tomami.

 

Czas oczekiwania na następne zeszyty był zdecydowanie krótszy, co nie znaczy, że nie było problemów. 6 lutego 1969 r. Chmielewski napisał do Wydawnictwa Harcerskiego list z propozycjami przygód, jakie miały wypełnić Księgę V. “Chłopcy wannolotem lądują w Ameryce. Muzeum Forda chce odkupić pojazd do zbiorów. W Hollywood w Universal Studios zatrudniają się jako kaskaderzy. Na filmowej makiecie żaglowca płyną przez ocean. Wzięci za piratów więzieni są na Hawajach. Wybuch wulkanu. Siłą podmuchu lądują w Mongolii, gdzie spotykają polskich archeologów poszukujących kości dinozaurów itd” – opisywał, zainspirowany chyba nieco przedwojennymi “Przygodami Koziołka Matołka” Kornela Makuszyńskiego i Mariana Walentynowicza.

Advertisement

 

“Wszystko to jest b. śmieszne ale nie takie w treści, jakie być miało” – odpisało Wydawnictwo Harcerskie, domagając się, by pokazać “trochę świata […] dowcipnie, ale głównie przez pryzmat spraw społecznych”.

 

“Nasza trójka musi gdzieś +poskromić+ małego +kowboja rasistę+ prześladującego czarnego chłopca w Ameryce, spotkać się z Kubą (wyspą p. Castro) jako problemem A. Łacińskiej itp. id. W drodze niechby zwiedli fortelem NRF-owski okręt szpiegowski na Bałtyku” – przedstawił sugestie “Dyr. Wyd”.

Advertisement

 

W wywiadzie pt. “Komiks pedagogiczny” (Tygodnik Studencki “itd”, 31 marca 1985) Papcio Chmiel podkreślał, że jednym z wymogów była kontrola paszportowa na granicy. Młodzież musiała mieć świadomość, że z Peerelu nie da się wyjechać bez zezwolenia władz. A podróż obowiązkowo musiała się zakończyć w pionierskim obozie Artek na – wówczas sowieckim – Krymie. “U nas ciężko być Disneyem” – ocenił.

 

“Papcio Chmiel skarżył się w wywiadach i w swoich książkach, że jego pierwszych pięć książeczek było mocno regulowanych na różnych poziomach. Dostał listę tematów, które miał uwzględnić. Widać również geniusz w tym, że tematy zrealizował, ale nikt by nie wpadł na to, że można byłoby to zrobić w ten sposób” – przypomniał filozof, socjolog, kulturoznawca prof. UMK Krzysztof Abriszewski podczas konferencji naukowej “Z Tytusem przez wszechzbytki. Konteksty, tropy i motywy w twórczości komiksowej Henryka J. Chmielewskiego”, która odbyła się w styczniu 2022 r. na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. “Przy interpretowaniu tych komiksów łatwo osunąć się w mitologię, że zła komuna narzucała im treści. Oczywiście działała cenzura, pewnie dochodziło do innych form nacisku, ale wszystkie Tytusy są przede wszystkim promodernizacyjne. Widać w nich pozytywnie oceniany postęp. Pojawia się profesor T’Alent, jego laboratorium, nauka, doświadczenia, elementy dydaktyczne” – ocenił.

Advertisement

 

“Autor rozpoczął od wręcz nachalnej propagandy adresowanej do starszych dzieci i młodzieży w latach 60., zgodnej ze scenariuszem totalitarnym wprowadzonym przez ekipę Gomułki” – przypomniał medioznawca dr Krzysztof Grzegorzewski w artykule “Obraz wartości PRL w komiksie Henryka Jerzego Chmielewskiego +Tytus, Romek i A’Tomek+ (analiza ksiąg z lat 1966–1987)” (ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS FOLIA LITTERARIA POLONICA 3(41) 2017). “W pierwszych zeszytach znajdziemy więc apoteozę wszystkich wartości wzorowego harcerza i młodego obywatela PRL, który poprawia i naprawia rzeczywistość, propaguje dobre wzorce, walczy z przesądami, dobrze się uczy w szkole, pracuje społecznie. Są elementy ewidentnej krytyki czy potępienia amerykańskiego kapitalizmu, z drugiej strony zaś pochwalny, wręcz entuzjastyczny obraz Ludowego Wojska Polskiego” – napisał.

 

-Dopiero na przełomie lat 70. i 80. następuje przełom w przekazie perswazyjnym komiksu. Natężenie treści propagandowych maleje niemal do zera, autor zaczyna również rezygnować z dydaktyczno-wychowawczej funkcji przekazu (choć odbywa się to stopniowo i z różną wyrazistością). W ostatnich księgach następuje wręcz odrzucenie podstawowych założeń ustrojowych PRL jako państwa totalitarnego. Nie można było tego wyrazić wprost, więc pokazano podziemne państwo zmilitaryzowanych krasnali oraz próby stworzenia przez Tytusa dyktatury na Neumie, opartej na wzorze sowieckim (autor nie stronił już od aluzji w pełni zrozumiałych) – ocenił dr Grzegorzewski.

 

Advertisement

W ciągu ponad 40 lat ukazało się 31 “ksiąg” przygód “Tytusa, Romka i A’Tomka” oraz 8 ksiąg zbiorczych zatytułowanych “Złota księga przygód” – wydrukowano m.in. także albumy zawierające przedruki ze “Świata Młodych” i innych gazet.

 

21 grudnia 1985 r. w stołecznym Teatrze Rozmaitości odbyła się premiera sztuki “Tytus, Romek i A’Tomek” według tekstu Andrzeja Bianusza w reżyserii Lidii Korsakówny i Kazimierza Brusikiewicza. Tytusa zagrał Jerzy Kramarczyk. “Gdyby nie był tak młody, zaryzykowałabym twierdzenie, że to jego życiowa rola… Bledną przy niej inne i usuwa się na drugi plan krzykliwa scenografia Lecha Zahorskiego” – napisała Barbara Osterloff w miesięczniku “Teatr”.

 

Advertisement

W kolejnych latach inscenizacja trafiła na deski Teatru Jaracza w Łodzi (1986) i Teatru Nowego w Zabrzu (1987).

 

W 2002 r. powstał pełnometrażowy film animowany “Tytus, Romek i A’Tomek wśród złodziei marzeń” a w 2005 – gra komputerowa. W 2009 r. Poczta Polska wprowadziła do obiegu znaczki z bohaterami komiksu.

 

Advertisement

12 października 2014 r. w warszawskim Teatrze Kamienica miało premierę przedstawienie “Tytus, Romek i A’Tomek, czyli jak zostać artystą” według scenariusza i w reżyserii Katarzyny Taracińskiej-Badury. W Tytusa wcielił się Rafał Szałajko, który – jak ocenił recenzent “Gazety Stołecznej” Witold Mrozek – “z wyzwaniem zagrania małpy radzi sobie, podskakując i porykując wesoło”.

 

“Chmielewski jest jednym z pionierów, który uwolnił moce wyobraźni” – podkreślił inny uczestnik toruńskiej konferencji prof. Marek Jeziński, socjolog, medioznawca i politolog. “Atrakcyjność komiksów z Tytusem, to niezwykłe przygody oraz nieprzewidywalność samego głównego bohatera, a to spowodowało zainteresowanie młodych” – zwrócił uwagę, cytowany w artykule Romana Laudańskiego pt. “Tytus Romek i a’Tomek pod profesorską lupą, czyli komiksowi bohaterowie w uniwersyteckim świecie” (“Gazeta Pomorska”, 4 lutego 2022r.).

 

Advertisement

“Moim zdaniem seria przygód Tytusa, Romka i a ‘Tomka wyróżnia się nawet wśród zagranicznych komiksów tym, że można ją interpretować na różnych poziomach – powiedział inny uczestnik Konferencji prof. UMK, filozof i politolog Marcin Lisiecki. “Ten komiks jest również dydaktyczno-wychowawczy. Bohaterowie są harcerzami, uczestniczą w zbiórkach, zbierają makulaturę, biorą udział w harcerskich akcjach. Ba, nawet odbywają ćwiczenia wojskowe! Te komiksy miały pełnić rolę edukacyjną, pouczającą, ale dzięki Tytusowi nie zawsze się to udaje. Tytus jest pokładem instynktów drzemiących w każdym z nas. Rozładowywał napięcia i relacje społeczne związane z nakazami i zakazami. Dzięki Tytusowi można było zapomnieć o świecie, wyłamać się z szarzyzny, przeżyć przygodę” – wyjaśnił. “Papcio Chmiel przedstawia proste opowiastki o edukacyjnym charakterze. Tak, dopasowane do obowiązującego systemu w PRL-u, ale jest w nich element niepokory, niepokoju, trochę anarchizmu. Ponadto zostały ciekawie narysowane. Wyróżnikiem Chmielewskiego jest ruch. Tam się wszystko rusza” – dodał Lisiecki.

 

“Jest także sztuka: muzyka, plastyka, ale przede wszystkim komiksy +lecą+ na fali humoru. Najatrakcyjniejszym nośnikiem treści jest humor! Wszystko jest zabawne: przygody, wymyślanki językowe, a dookoła nich dzieją się różne hece, które nie oznaczają wcale obśmiewania nowoczesności – szkoły, wiedzy naukowej, czy postępu technicznego” – dodał Krzysztof Abriszewski.

 

Advertisement

“Jedno jest pewne – ten komiks w bardzo ciekawy sposób, jak w soczewce, pokazuje propagandę +wartości PRL+ i ewolucję tej propagandy aż do ostatnich lat, słusznie określanych przez [Hannę] Świdę-Ziembę jako +agonia systemu+” – podsumował dr Krzysztof Grzegorzewski.(PAP)

 

Autor: Paweł Tomczyk

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Kultura

To tylko botoks – czyli zastrzyk uśmiechu

Published

on

By

Zapraszamy na spektakl komediowy „To tylko botoks, czyli zastrzyk uśmiechu” 14.04.2024 r. o godzinie 16:00 oraz 19:00, Piła, RCK – Teatr Miejski.

Wyobraź sobie, że chcesz dokonać zmiany swojego wizerunku za pomocą operacji plastycznej w tajemnicy przed swoimi najbliższymi. W tym samym momencie trafiasz na kupon promocyjny, dzięki któremu Twoja metamorfoza może odbyć się w wyjątkowo korzystnej cenie. Niestety na tę samą ofertę wpada cała Twoja rodzina i wszyscy spotykacie się w jednej klinice medycyny estetycznej, prowadzonej przez niesamowicie sprytną Cristinę. Jedyny lekarz, pracujący w klinice, doktor Longadonga gwarantuje, że efekty Twojej zmiany będą spektakularne, w końcu podchodził do egzaminu lekarskiego podchodził 10 razy.

Obsada:
Cristina – Anna Gzyra-Augustynowicz/ Daria Zawratyńska

Wendy – Anna Korcz / Magdalena Wójcik/Magdalena Górska

Advertisement

Amy – Ewelina Kudeń- Nowosielska / Agnieszka Kaczorowska- Pela/ Ilona Janyst

Tim – Kacper Gaduła-Zawratyński / Jakub Kucner

Longadonga – Marcin Rogacewicz / Krzysztof Wach

Gary – Jacek Bończyk / Jacek Kopczyński/ Zbigniew Suszyński

Advertisement

Billy/Bob – Tomasz Ciachorowski / Bartłomiej Nowosielski

 

Spektakl dla widzów od 16 roku życia.

Bilety dostępne na https://copa.pl/pila/

Advertisement

Continue Reading

Kultura

Kto zdobył Fryderyka? – nagrody Akademii Fonograficznej

Published

on

By

Lech Janerka został Artystą Roku i zdobył w sumie pięć Fryderyków 2024. Wśród laureatów tegorocznych nagród Akademii Fonograficznej znaleźli się także m.in. Hania Rani, Łona x Konieczny x Krupa oraz Daria ze Śląska. Jubileuszowa 30. Gala Muzyki Rozrywkowej i Jazzu odbyła się w piątek w PreZero Arenie Gliwice.

Tego wieczoru na scenie wystąpili m.in.: Doda i Smolasty, Daria Zawiałow, Kwiat Jabłoni, Vito Bambino, Ralph Kaminski, Mery Spolsky, WaluśKraksaKryzys, Kaśka Sochacka, Natalia Przybysz, Rosalie, Daria ze Śląska, L.U.C., Kayah, Margaret, Kacperczyk, Włodi i Chivas.

 

Lech Janerka osobiście nie pojawił się na gali, ponieważ w sobotę we Wrocławiu rozpoczyna trasę koncertową z płytą „Gipsowy odlew falsyfikatu”, która powstawała 18 lat. Otrzymał nagrody w kategoriach: artysta roku, utwór roku, album roku alternatywa, kompozytor roku oraz autor roku. W 2015 r. przyznano mu Złotego Fryderyka za całokształt twórczości.

Advertisement

 

W tym roku ośmioma nominacjami wyróżniono Vito Bambino, jednak ostatecznie nie dostał ani jednej statuetki. Dwie odebrał w 2022 r.

 

Artystką Roku została Hania Rani (pozostałe nominowane: Daria Zawiałow, Kasia Lins, Kaśka Sochacka, Mery Spolsky, Sanah), tytuł Artysta Roku przypadł Lechowi Janerce (pozostali nominowani: Krzysztof Zalewski, Mrozu, Taco Hemingway, Vito Bambino), a za Zespół/ projekt artystyczny roku uznano grupę Łona x Konieczny x Krupa (pozostali nominowani: Kacperczyk, Kwiat Jabłoni, Lordofon, Męskie Granie Orkiestra 2023).

Advertisement

 

Oto lista pozostałóych nagród:

 

Fonograficzny debiut roku: Daria ze Śląska. Pozostali nominowani: Frank Leen, Ignacy, Kathia, Matecki.

Advertisement

 

Utwór roku: Lech Janerka „Dupa jak sofa”. Pozostali nominowani: Daria Zawiałow „FIFI HOLLYWOOD”, L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra ft. Kayah, Dagadana, Laboratorium Pieśni, Tęgie Chłopy „Jesień – Tańcuj”, Męskie Granie Orkiestra 2023 (Igo, Mrozu, Vito Bambino) „Supermoce”, Vito Bambino „Etna”.

 

Album roku pop: Daria Zawiałow „Dziewczyna Pop”. Pozostali nominowani: Dawid Tyszkowski „Mój kot zaginął i raczej już nie wróci”, Ignacy „Central Park”, Kwiat Jabłoni „Pokaz slajdów”, Mery Spolsky „Erotik era”.

Advertisement

 

Album roku indie pop: Daria ze Śląska „Tu była”. Pozostali nominowani: Kasia Lins „Omen”, Natalia Przybysz „Tam”, Katarzyna Nosowska „Degrengolada”, Vito Bambino „Pracownia”.

 

Album roku hop-hop: Łona x Konieczny x Krupa „TAXI”. Pozostali nominowani: PRO8L3M „PROXL3M”, Taco Hemingway „1-800-Oświecenie”, Włodi „HHULTRAS”, Zdechły Osa „Breslau hardcore”.

Advertisement

 

Album roku soul/r&b/reggae: Paulina Przybysz „Wracając”. Pozostali nominowani: Marika „Cykl”, Rosalie. „Motherlode”.

 

Album roku rock: WaluśKraksaKryzys „+piekło+niebo+”. Pozostali nominowani: Dr Misio „Chory na Polskę”, Kim Nowak „My”, Myslovitz „Wszystkie narkotyki świata”, Riverside „ID.Entity”.

Advertisement

 

Album roku metal: Flapjack „Sugar free”. Pozostali nominowani: Carnal „Horyzont zdarzeń”, Dragon „Unde malum”, Łysa Góra „W ogniu świat”, Ugory „Wicher”.

 

Album roku alternatywa: Lech Janerka „Gipsowy odlew falsyfikatu”. Pozostali nominowani: Bokka „Bokka hits 10”, Hania Rani „Ghosts”, Jan Emil Młynarski „Narkotyki”, Spięty „Heartcore”.

Advertisement

 

Album roku elektronika: Zima Stulecia „Minus 30°C”. Pozostali nominowani: Kiwi „Paranoje”, Krzesimir Dębski & Tadeusz Sudnik „Borello”, Mariusz Duda „Afr AI d”, Władysław Gudonis Komendarek, Krzysztof Maria Komendarek–Tymendorf „AtomoGenus”.

 

Album roku muzyka korzeni: EABS meets Jaubi „In Search of a Better Tomorrow”. Pozostali nominowani: Hańba! „Kryzys”, Laboratorium Pieśni „Hé oyáte”, Same Suki „Dziadoskie piosenki o miłości”, Żywiołak „Dekonstrukcja historyczna I”.

Advertisement

 

Album roku blues: Porter/Karczewska „On The Wrong Planet” Pozostali nominowani: Boogie Boys „Full Speed No Brakes” oraz Sławek Wierzcholski i Nocna Zmiana Bluesa „Koncert w Rozmarino”.

 

Album roku muzyka filmowa, teatralna, ilustracyjna: L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra „Chłopi”. Pozostali nominowani: Andrzej Smolik „Imago” (Original soundtrack), Hania Rani „On Giacometti”, Kleks „Akademia Pana Kleksa”, Zamilska „Mother’s Day” (Music from the Netflix Film).

Advertisement

 

Album roku piosenka poetycka i literacka: Katarzyna Groniec „Konstelacje”. Pozostali nominowani: Fismoll „Pomiędzy”, Miuosh „Początek”, Sorry Boys „Moje serce w Warszawie”, Tomek Ziętek „Some Old Songs”.

 

Album roku muzyka dziecięca: Czesław Mozil i Grajkowie Przyszłości „Inwazja Nerdów vol. 1”. Pozostali nominowani: Natalia Lesz „Piosenki domowe”, Śpiewające Brzdące „Lisek i przyjaciele”.

Advertisement

 

Najlepsze nagranie koncertowe: Mrozu „MTV Unplugged”. Pozostali nominowani: Kaśka Sochacka „Live”, Mikromusic „Mikromusic z Górnej Półki”, Sanah „Bankiet u Sanah”, Skalpel „Big Band Live”.

 

Najlepsze nowe wykonanie: Mrozu „Nie stało się nic” (MTV Unplugged). Pozostali nominowani: Brodka, Rosalie. „Jezioro szczęścia”, Karaś/Rogucki „Zaopiekuj się mną”, Sanah „Pocałunki” (M. Pawlikowska-Jasnorzewska), Krzysztof Zalewski „Płonąca stodoła”.

Advertisement

 

Teledysk roku: Krzysztof Kiziewicz za teledysk: „Bym poszedł” – Łona x Konieczny x Krupa. Pozostali nominowani: Krzysztof Grajper za teledysk „Supermoce” – Męskie Granie Orkiestra 2023, Maciej Aleksander Bierut, Kasia Lins, Karol Łakomiec za teledysk „Po trupach do Ciebie” – Kasia Lins, Nikodem Marek za teledysk „FIFI HOLLYWOOD” – Daria Zawiałow, Tadeusz Śliwa za teledysk „mori” – Dawid Podsiadło.

 

Producent/ producentka/ team producencki roku: Hania Rani. Pozostali nominowani: Andrzej Smolik, Frank Leen, Hotel Torino (Patryk Kumór, Dominic Buczkowski-Wojtaszek), L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra, Mateusz Dopieralski (Vito Bambino).

Advertisement

 

Kompozytor/ kompozytorka/ team kompozytorski roku: Lech Janerka. Pozostali nominowani: Daria Zawiałow, Bartosz Dziedzic; Łona x Konieczny x Krupa; Sanah, Dominik Buczkowski-Wojtaszek, Patryk Kumór; Vito Bambino, Amar Ziembiński, Franciszek Kempa, Moo Latte.

 

Autor/ autorka/ team autorski roku: Lech Janerka. Pozostali nominowani: Daria Zawiałow, Hania Rani, Sanah, Vito Bambino.

Advertisement

 

Fonograficzny debiut roku jazz: Michał Aftyka. Pozostali nominowani: Horntet, Irka Zapolska, Piotr Szlempo, superminimalism.

 

Album roku jazz: ex aequo Aga Derlak „Parallel”, Andrzej Święs Trio „Flying lion”. Pozostali nominowani: Dorota Miśkiewicz, Toninho Horta „Bons Amigos”, Paweł Tomaszewski i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie „Coincidence” Tomasz Chyła Quintet „Music We Like To Dance To”.

Advertisement

 

Artysta roku jazz: ex aequo Aga Derlak i Zbigniew Jakubek. Pozostali nominowani: Andrzej Święs, Dorota Miśkiewicz, Paweł Tomaszewski, Tomasz Chyła.

 

Fryderykowy przebój trzydziestolecia (głosowanie słuchaczy radia RMF): Myslowitz „Długość dźwięku samotności”.

Advertisement

 

Nagrody, których nazwa nawiązuje do wybitnego kompozytora Fryderyka Chopina, są przyznawane w Polsce od 1995 r. z inicjatywy Związku Producentów Audio-Video. Wówczas statuetki odebrali m.in. Stanisław Sojka, Edyta Bartosiewicz i Hey. Laureatów w tajnym głosowaniu wybiera Akademia Fonograficzna – jury złożone z ponad 1000 artystów, dziennikarzy i innych pracowników branży muzycznej. Wyjątek stanowią Złote Fryderyki, o których wręczeniu za całokształt twórczości decyduje Rada Akademii Fonograficznej.(PAP)

Advertisement
Continue Reading

Advertisement
Advertisement