Connect with us

Kultura

Zespół Kalush Orchestra z Ukrainy wygrał konkurs Eurowizji

Published

on

Ukraińska grupa Kalush Orchestra wygrała w Turynie 66. Konkurs Piosenki Eurowizji śpiewając dedykowany matkom utwór “Stefania”. Ukraińcy zdobyli łącznie 631 punktów i odnieśli zwycięstwo dzięki głosowaniu publiczności. Drugie miejsce zajął Sam Ryder z Wielkiej Brytanii, wykonawca piosenki “Space Man”. Trzecia była reprezentantka Hiszpanii Chanel.

Sobotni finał obejrzało około 200 milionów widzów na całym świecie.

 

Ukraina wygrała Eurowizję już po raz trzeci; tym razem – jak podkreślają włoscy komentatorzy – w tragicznych okolicznościach wojny. To był “głos umęczonego narodu” – pisze Ansa.

 

Advertisement

O sukcesie ukraińskiego zespołu zdecydowało głosowanie widzów, w którym otrzymał rekordową liczbę ponad 430 punktów; tym samym z czwartego miejsca po głosowaniach krajowych jury wszedł na szczyt.

 

Kalush Orchestra to zespół z Kijowa, założony przez rapera Ołeha Psiuka, multiinstrumentalistę Ihora Didenczuka i DJ-a MC Kilimmena w 2019 roku. W 2021 roku został poszerzony o projekt Kalush Orchestra. Psiuk napisał piosenkę “Stefania”, dedykując ją swojej matce. Po wybuchu wojny piosenka ta nabrała sugestywnej, symbolicznej wymowy jako dedykowana wszystkim ukraińskim matkom.

 

Reprezentanci Ukrainy byli wskazywani jako niemal pewni zwycięzcy jeszcze przed rozpoczęciem konkursu w stolicy Piemontu.

Advertisement

 

Zgodnie z regulaminem następna edycja odbędzie się na Ukrainie. O głosowanie na zespół zaapelował do Europejczyków tuż przed finałem prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski.

 

Ołeh Psiuk powiedział na scenie w turyńskim Pala Olimpico: “To zwycięstwo jest dla wszystkich Ukraińców. Sława Ukrainie”. Wcześniej po wykonaniu piosenki w trakcie finału muzycy apelowali: “Prosimy, pomóżcie Ukrainie i Mariupolowi, pomóżcie Azowstalowi”. To było odniesienie do obrońców, walczących z Rosjanami w tamtejszym zakładzie metalurgicznym.

 

Advertisement

Ansa wyjaśniła, że wypowiadając te słowa artyści narazili się nawet na ryzyko dyskwalifikacji, bo regulamin konkursu zabrania wygłaszania politycznych deklaracji.

 

Prezydent Zełenski oświadczył po sukcesie swoich rodaków: “Zrobimy, co w naszej mocy, aby ugościć uczestników i gości Eurowizji w ukraińskim Mariupolu, wolnym, spokojnym i odbudowanym”.

 

Gratulacje ukraińskim artystom złożyła natychmiast przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen pisząc na Twitterze: “Dziś wieczorem wasza piosenka zdobyła nasze serca. Świętujemy wasze zwycięstwo na całym świecie. UE jest z wami”.

Advertisement

 

Reprezentant Polski Krystian Ochman z piosenką “River” zajął 12. miejsce, otrzymując 151 punktów. Po głosowaniu krajowych jury Polak był na 14. miejscu z 46 punktami. W głosowaniu widzów uzyskał 105 punktów.

 

Pokój był jednym z głównych motywów konkursu, który prowadzili znani piosenkarze Laura Pausini i Mika oraz prezenter telewizyjny i radiowy Alessandro Cattelan. W Turynie zabrzmiała piosenka “Give peace a chance” (Dajcie szansę pokojowi) Johna Lennona.

 

Advertisement

Skrajnie rozczarowani wynikiem są Włosi. Mahmood i Blanco z piosenką “Brividi” zajęli 6. miejsce, choć wcześniej wymieniani byli wśród pewnych faworytów.

 

Największym muzycznym wydarzeniem, towarzyszącym finałowi, był występ zeszłorocznych zwycięzców – rzymskiej grupy Maneskin, która od tamtego czasu podbiła światowy rynek muzyczny.

 

Rosja została wykluczona z konkursu Eurowizji przez jej organizatora-Europejską Unię Nadawców (EBU) zaraz po napaści na Ukrainę.

Advertisement

 

Z Rzymu Sylwia Wysocka (PAP)

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Kultura

Narodowe Czytanie 2022

Published

on

By

fot. K. Dęga

Już po raz 11. z inicjatywy Prezydenta Polski odbyło się Narodowe Czytanie. W tym roku były to “Ballady i romanse” Adama Mickiewicza.

 

– Wierzę, że wspólna lektura utworów naszego narodowego wieszcza na nowo ukaże fenomen polskiego romantyzmu i wzbogaci jubileuszowe obchody o ważną refleksję nad naszą kulturą i historią. Chciałbym, aby tegoroczne Narodowe Czytanie jeszcze bardziej umocniło jedność i poczucie wspólnoty Polaków na całym świecie. I żeby – jak zawsze – było dla nas wspólnym świętem czytelnictwa – dodał Prezydent.

W Pile Narodowe Czytanie odbyło się w ogrodzie Muzeum Stanisława Staszica. W malowniczo położonym ogrodzie pilanie wysłuchali fragmentów dzieł naszego wieszcza Adama Mickiewicza. Także w ogrodach muzealnych została zaprezentowana wystawa plakatów “Za/świat ballad Adama Mickiewicza”.

Narodowe czytanie zwieńczył koncert muzyki średniowiecznej w wykonaniu Katarzyny Jackowskiej – Euemuo.

Tak wyglądało Narodowe Czytanie rok temu.

Advertisement

Continue Reading

Kultura

33. Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny „Bukowińskie Spotkania”

Published

on

By

22 stycznia 2022 roku sygnowano w rumuńskim Câmpulung Moldovenesc porozumienie o realizacji 33. edycji „Bukowińskich Spotkań”. Po dwuletnich ograniczeniach spowodowanych pandemią Covid-19, z optymizmem spoglądając na plan przeprowadzenia festiwalu w br., Niestety. Rozpoczęta miesiąc później rosyjska agresja na Ukrainę zmusiła do weryfikacji przyjętych w porozumieniu uzgodnień.

• Corocznie „Bukowińskie Spotkania” rozpoczynała ich polska edycja w Jastrowiu i w Pile. Wojna w Ukrainie spowodowała przesunięcie terminu realizacji projektu z czerwca na wrzesień br.

• 22 lipca 2022 roku w rumuńskim Câmpulung Moldovenesc rozpoczął się 33. Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny „Bukowińskie Spotkania”. Ten jeden z największych europejskich festiwali folklorystycznych, w dniach 5-7.08 przeniósł się do węgierskiego Bonyhád, stamtąd do Polski – do dolnośląskiego Lubania (18-19.08), a jego wędrówkę po Europie zakończą „Spotkania” w Jastrowiu i Pile (15-18.09.).
• Dzięki wielkiej determinacji – mimo toczącej się wojny – ukraińskie zespoły zaprezentowały się w rumuńskiej edycji festiwalu w Câmpulung Moldovenesc i w polskiej – w Lubaniu. Zespół „Junist” z Czerniowiec zaśpiewa i zatańczy w Jastrowiu i Pile.

• Pomysłodawcą i głównym organizatorem projektu, corocznie – od 1990 roku – jest Regionalne Centrum Kultury – Fabryka Emocji w Pile, realizujące edycję polską i sprawujące nadzór merytoryczny nad całym projektem, koordynując i wspierając działania zagranicznych partnerów, odpowiadających za realizację festiwalu w swoich krajach.

• Projekt oparty jest na dwóch równoważnych założeniach: ukazaniu i ochronie bogactwa bukowińskiej kultury ludowej w jej wielonarodowym aspekcie oraz wpisaniu bukowińskiej szkoły współżycia różnych narodów w europejski system wartości zwiększających poszanowanie dla odmienności kulturowej i kompetencji w zakresie komunikacji międzykulturowej, w budowanie społeczeństwa obywatelskiego.

Advertisement

„Bukowińskie Spotkania”, to dzisiaj jeden z największych festiwali folklorystycznych w Europie, to wielkie przedsięwzięcie organizacyjne i logistyczne. W ciągu 33. lat istnienia imprezy Regionalne Centrum Kultury w Pile stało się centrum organizacyjnym festiwalu. Stało się też jednym z najważniejszych ośrodków promujących wielokulturowość Europy Wschodniej, różnorodność i równość kultur, dialog międzykulturowy jako sposób poznawania się, rozwoju i zapobiegania konfliktom, zwłaszcza wśród mniejszości narodowych.

• Corocznie w festiwalu uczestniczyło około 150 zespołów z bukowińskim rodowodem, prawie drugie tyle stanowi „zaplecze” dla kolejnych jego edycji. Na tegorocznych arenach „Bukowińskich Spotkań” wystąpiło 75 zespołów: z Polski, Ukrainy, Rumunii i Węgier – prawie 2500 wykonawców. Na festiwalowych scenach w Jastrowiu i Pile zaprezentuje się 12 zespołów z Polski, Ukrainy i Rumunii.

• Na Bukowinie folklor był – i w znacznym stopnie pozostał – zjawiskiem międzykulturowym, zawierającym niepowtarzalne i specyficzne cechy różnych kultur: ukraińskiej, rumuńskiej, polskiej, żydowskiej, węgierskiej, niemieckiej, ormiańskiej i innych. Poprzez folklor i język broniono i zachowywano własną etniczną odrębność i tożsamość, prawo do istnienia, a jednocześnie, poprzez wielorakie kontakty, dochodziło do wzajemnych wpływów i penetracji, krystalizowała się spójność bukowińska.

• Celem festiwalu jest popularyzacja i ochrona tych wartości, które mają wpływ na utrwalanie tożsamości narodowych, umacnianie tradycji i więzi międzyludzkich. Festiwal ma wymiar edukacyjny i promocyjny, jest świętem folkloru i ludzi manifestujących szacunek do odmienności kultur i ich tradycji.

• We współczesnym obrazie kultury przeważa pogląd, że folklor, a tym samym festiwale folklorystyczne to wartości w skali regionalnej. „Bukowińskie Spotkania” dobra te oraz ich obieg przenoszą z lokalnego kręgu w nową, szerszą przestrzeń. Ideą jest maksymalna dostępność, w wymiarze lokalnym – liczne prezentacje plenerowe w centrach miast, umożliwiające otwartość na inne kultury, w wymiarze krajowym i europejskim – promocja kultur narodowych.

• W dobie szybko postępującej globalizacji, kultura ludowa ulega marginalizacji, stając się barwnym dodatkiem do skansenów. Jej żywotność zależy bardzo często od przeglądów i festiwali folklorystycznych, które stają się jedną z nielicznych form manifestacji kultury regionu.

Advertisement

• Liczny udział w festiwalu zespołów wielopokoleniowych, grup młodzieżowych i dziecięcych, buduje gwarancję zachowania tradycji regionalnej. Aktywny udział w projekcie dużej grupy ludzi młodych to dowód, że bukowińska kultura nie ma charakteru „skansenowskiego” lecz jest żywa, zaświadcza o pokoleniowym przekazie tradycji i perspektywie „Bukowińskich Spotkań”.

Continue Reading
Advertisement