Connect with us

Edukacja

Uczelnie rozpoczynają rekrutacje na studia

Published

on

fot. PAP

Na przełomie maja i czerwca kilkaset uczelni w Polsce rozpoczyna rekrutacje na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie. W ubiegłym roku było ponad 1 mln kandydatów, uczelnie przyjęły w swoje mury blisko 350 tys. osób – wynika z danych resortu edukacji i nauki.

W Polsce działa 369 uczelni – 17 kościelnych, 131 publicznych i 221 niepublicznych. To dane aktualne na koniec 2021 r. przekazane PAP przez Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB). Na przełomie maja i czerwca uczelnie rozpoczynają rekrutacje na studia I stopnia (licencjackie) lub jednolite studia magisterskie (m.in. w przypadku kierunków medycznych).

 

Z danych udostępnionych PAP przez Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEiN) wynika, że w roku akademickim 2021/2022 na studia tego typu było ponad 1 mln kandydatów. Przyjęto blisko ok. 296 tys. studentów na studia I stopnia i 53,5 tys. – na studia jednolite magisterskie. Rok wcześniej (2020/2021) było prawie 960 tys. kandydatów; na studia I stopnia przyjęto ok. 297,5 tys. osób i na jednolite magisterskie – 49,6 tys. osób.

Advertisement

 

Przewodniczący Uniwersyteckiej Komisji Kształcenia Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich prof. Benedykt Odya powiedział PAP, że w przeważającej większości rekrutacja na studia I stopnia polega na konkursie świadectw maturalnych, co wynika z ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Są jednak pewne wyjątki, o których powinni pamiętać kandydaci na studia.

 

Uczelnie mogą przeprowadzać egzaminy wstępne w zakresie przedmiotów nieobjętych egzaminami (egzaminu maturalnego lub egzaminu dojrzałości) oraz w przypadku konieczności sprawdzenia uzdolnień artystycznych lub sprawności fizycznej – wskazał prof. Odya.

Advertisement

 

“Nie możemy na poziomie rekrutacji sprawdzać żadnych kompetencji kandydata, jeżeli w ich zakres wchodzi przedmiot zdawany na maturze. Na przykład jeżeli student idzie na matematykę, nie można zrobić egzaminu wstępnego z arytmetyki czy geometrii, bo to wchodzi w zakres matury” – podkreślił.

 

Można na przykład przeprowadzić badania foniatryczno-audiologiczne i badania logopedyczne kandydata na kierunku logopedia, bo tego typu kompetencje nie są przedmiotem matury. Te dodatkowe egzaminy mają zapobiec temu – jak zaznaczył prof. Odya – by nowo przyjęty student nie stracił swojego czasu, bo jeśli nie posiada odpowiednich kompetencji, to może nie ukończyć nawet pierwszego semestru studiów.

Advertisement

 

Prof. Odya powiedział, że uczelnie są zobowiązane do wydania uchwał rekrutacyjnych do końca czerwca roku poprzedzającego daną rekrutację. Tam zawarte są wszelkie informacje, dotyczące wymogów przyjęcia na studia. Oznacza to, że kandydaci nie są zaskakiwani stawianymi przed nimi wymogami podczas rekrutacji.

 

“Przydałaby się jednak większa elastyczność w kwestii kształtu rekrutacji, niż jest to ujęte w ustawie” – ocenił.

Advertisement

 

W ocenie prof. Odyi rekrutacja na podstawie wyników matur ma swoje zalety. “Jego wartość jest w tym, że jest to egzamin o ustandaryzowanej formie. Jego wyniki dają pewną gwarancję jakości” – podkreślił.

 

Przedstawiciele KRASP śledzą z zainteresowaniem modyfikacje przepisów dotyczących matur. “Warto, by środowisko akademickie było zapraszane na spotkania na temat zmian w egzaminach dojrzałości, tak by były one odpowiednim narzędziem przy rekrutacji kandydatów na studia” – dodał.

Advertisement

 

W obecnym systemie problematyczne jest to, że każdy z kandydatów może złożyć nieograniczona liczbę podań na studia, co może powodować pewne problemy organizacyjne na uczelni – spodziewana liczba studentów może być zdecydowanie inna niż w rzeczywistości.

 

W ramach części kierunków na uczelniach prowadzone są dodatkowe zajęcia dla osób już przyjętych na studia. “To nie jest powszechne działanie” – ocenił prof. Odya. Według niego ten trend był widoczny kilka lat temu, ale nie spotkał się ze znacznym zainteresowaniem. Poza tym – jak powiedział – problemem jest ich organizowanie, ponieważ osoba przyjęta na studia rozpoczyna studia i nabywa prawa studenta dopiero z chwilą złożenia ślubowania. Powoduje to problemy natury prawnej.

Advertisement

 

Takie zajęcia odbywają się na przykład co roku, we wrześniu, na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego – przekazała PAP rzecznik UW Anna Modzelewska. Jest to dwutygodniowy, bezpłatny 30-godzinny, kurs dla nowo przyjętych studentów Wydziału Fizyki UW, którzy chcą uzupełnić wiedzę wyniesioną ze szkół ponadpodstawowych w zakresie matematyki i fizyki na poziomie podstawowym oraz zaawansowanym. Jak opisała rzeczniczka, przed rozpoczęciem kursu studenci mogą rozwiązać autotest, który jest pomocny w ocenie własnych umiejętności. Kurs jest nieobowiązkowy, zazwyczaj uczestniczy w nim ok. 150 osób. Zajęcia odbywają się w grupach ok. 25-osobowych.

 

Resort edukacji i nauki przekazał PAP również dane na temat kandydatów na studia II stopnia (magisterskie). W ubiegłym roku było ich ponad 177 tys. Uczelnie przyjęły ok. 117 tys. studentów. Z kolei dwa lata temu, w roku akademickim 2020/2021 było 182,6 tys. kandydatów, a przyjęto 125,6 tys. osób. Harmonogram rekrutacji na studia magisterskie jest układany przez poszczególne wydziały. Na niektórych uczelniach rekrutacja potrwa nawet do października. (PAP)

Advertisement

 

Autor: Szymon Zdziebłowski

 

szz/ mhr/

Advertisement

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Pilska “budowlanka” ma już 60 lat

Published

on

By

19 kwietnia uczniowie i kadra nauczycielska obchodzili jubileusz 60-lecia Zespołu Szkół Budowalnych w Pile. Na uroczystość licznie przybyli absolwenci szkoły, dawni pedagodzy i dyrektorzy oraz liczni goście.

Uroczystości odbyły się w auli Akademii Nauk Stosowanych im. St. Staszica w Pile. Gości przywitała dyrektor szkoły Karina Mazurek, dziękując wszystkim, którzy przyczynili się w ciągu 60 lat do rozwoju i sukcesów popularnej „Budowlanki”, która wykształciła tysiące specjalistów.

Życzenia i gratulacje złożył starosta pilski Eligiusz Komarowski.

Advertisement

– Serdeczne gratulacje dla wszystkich, którzy przyczynili się do budowy potencjału szkoły. Zespół Szkół Budowlanych to wyjątkowa placówka oświatowa Powiatu Pilskiego. Poprzez kształcenie profesjonalnych kadr budowlanych przyczyniła się do rozwoju Piły i regionu, a jej absolwenci spełniają swoje zawodowe i naukowe pasje. Jubileusz to znakomita okazja do wspomnień i podsumowań, przede wszystkim sukcesów, którymi szczyci się placówka oraz jej uczniowie, zarówno na polu edukacyjnym, sportowym oraz artystycznym. To okazja do podziękowań także gronu pedagogicznemu, pracownikom oraz uczniom. Życzę dalszego rozwoju i kolejnych sukcesów – powiedział starosta.

Gratulacje złożył również Arkadiusz Kubich, wicestarosta pilski, Marek Kamiński, członek Zarządu Powiatu, w imieniu radnych Kazimierz Wasiak, przewodniczący Rady Powiatu w Pile.

Jubileusz był okazją do nadania szkole nowego sztandaru z obecną nazwą placówki, która jeszcze w latach 2013-2018 Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 w Pile. Ta zresztą w długiej historii szkoły wiele razy się zmieniała, podobnie jak zakres nauczania i kierunków.

Podczas uroczystości przypomniano bogatą historię, której założycielem i pierwszym dyrektorem był  zasłużony dla rozwoju Piły inż. Bogdan Toboła – Honorowy Obywatel Miasta Piły. Szkoła od początku miała swoją siedzibę przy ul. Kilińskiego. Na początku kształciła jedynie na poziomie zawodowym, dzisiaj funkcjonuje tu technikum i szkoły branżowe.

Advertisement

W ciągu 60 lat szkołę puściło  9455 absolwentów, pracowało 653 nauczycieli.

Szkoła mocno się rozwinęła. W latach 2018 – 2021 budynek został zmodernizowany, a dach i fasada zostały odnowione, przez co szkoła odzyskała dawny blask. W szkole powstały, były modernizowane i doposażane kolejne pracownie zawodowe. Od roku 2019 r. w wyniku udziału w projektach unijnych szkoła pozyskała ponad 2 mln zł. Uczniowie w ramach „Erasmus Plus” odbywają praktyki za granicą, podobnie jak nauczyciele biorą udział w zagranicznych szkoleniach.

Dzisiaj Zespół Szkół Budowlanych w Pile współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz uczelniami wyższymi. m.in. Akademią Nauk Stosowanych w Pile, czy Politechniką Poznańską. Podpisał także umowy partnerskie z firmami: ENEA, ARDAGH GLASS oraz Wielkopolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa.

Historia szkoły:
Historia szkoły jest niezwykle ciekawa. Warto przypomnieć, że została otwarta 1 września 1963 r., a jej założycielem był inż. Bogdan Toboła, ówczesny dyrektor Przedsiębiorstwa Budownictwa Terenowego Pile. Najpierw powstała Zasadnicza Szkoła Budowlana dla Pracujących, a jej siedzibą stał się budynek Przedsiębiorstwa Budownictwa Terenowego, przy ul. Kilińskiego 16, w którym szkoła mieści się do dzisiaj. Pierwszym dyrektorem szkoły został Bogdan Toboła, jej organizator.
Przełomowym w dziejach szkoły był rok 1975. Decyzją ministra budownictwa został utworzony Zespół Szkół Budowlanych im prof. Romana Kozaka Pilskiego Przedsiębiorstwa Budowlanego w Pile. Nowym dyrektorem został mgr Jerzy Radke. W skład Zespołu wchodziły wówczas: Zasadnicza Szkoła Budowlana dla Pracujących, Technikum Budowlane dla Pracujących, Średnie Studium Zawodowe dla Pracujących i Szkoła Mistrzów dla Pracujących.

Advertisement

W 1987 roku w skład Zespołu Szkół wchodziły: Zasadnicza Szkoła Budowlana Kombinatu Budowlanego, Technikum Budowlane Młodzieżowe na podbudowie szkoły podstawowej, Technikum Budowlane dla Pracujących (wieczorowe na podbudowie szkoły zasadniczej).

W maju 1991 roku stanowisko dyrektora szkoły objął mgr Adam Grzeszczak, który pełnił swoją funkcję do 31 sierpnia 2016 r.
1 września 1998 roku powołano Liceum Ogólnokształcące, a 1 września 2002 roku Liceum Profilowane, do którego ostania rekrutacja miała miejsce w 2007 r., z kolei w 2015 roku mury szkoły opuścili ostatni absolwenci liceum ogólnokształcącego. Szkoła skupiła się tylko na oddziałach zawodowych.

Od 1 września 2017-31 sierpnia 2022 r. dyrektorem szkoły był mgr Arkadiusz Jeż od 1 września 2022 – mgr Karina Mazurek od 1 września 2022 roku
Obecnie funkcjonują tu: Technikum nr 4 w Pile, Branżowa Szkoła I Stopnia nr 4 w Pile oraz Branżowa Szkoła II Stopnia nr 4 w Pile.

Advertisement
Continue Reading

Edukacja

W Pile na Gwdzie odbyła się operacja “Czysta rzeka”

Published

on

By

Dziś jest Międzynarodowy Dzień Ziemi. W Pile odbyła się operacja czysta rzeka – GWDA. Piła 2024.

– Na niewielkim odcinku rzeki zebraliśmy sporą ilość odpadów. Pozostało ich dużo więcej. Nadal jest wiele nieczystości, palenisk oraz odpadów, takich jak: butelki szklane, puszki, oraz wszelkiego rodzaju tworzywa sztuczne. Piękne miejsce ale bardzo zaniedbane – mówi Artur Łazowy ze Stowarzyszenia Effata.
– Dziękujemy za pomoc młodzieży z Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Pile, Pracownikom Państwowego Gospodarstwa Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Pile. Dziękujemy za odbiór odpadów przez Gminę Piła (Altvater Piła Sp. z o.o.). Dziękujemy za worki i rękawiczki od Wojewódzkiego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu – dodaje Łazowy.

Continue Reading

Advertisement
Advertisement