Connect with us

Edukacja

Ósmoklasiści piszą egzamin z matematyki

Published

on

fot. PAP

W środę o godzinie 9.00 rozpoczął się pisemny egzamin z matematyki – druga część egzaminu ósmoklasistów. We wtorek uczniowie pisali egzamin z języka polskiego, w czwartek czeka ich pisemny egzamin z języka obcego.

Do egzaminu przystąpiło ponad 502,6 tys. uczniów VIII klas szkół podstawowych w całym kraju, a także ok. 7,1 tys. uczniów będących obywatelami Ukrainy.

 

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w środę przed rozpoczęciem egzaminu z matematyki, pytany przez PAP, czy do CKE dotarły sygnały o nieprawidłowościach, które mogłyby wpłynąć na przebieg egzaminu, odpowiedział, że nie. “Wszystko jest w porządku” – dodał.

Advertisement

 

Podobnie jak w ubiegłym roku także w tym egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, które zostały ogłoszone w grudniu 2020 r., a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Wymagania egzaminacyjne stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, które były podstawą przeprowadzania egzaminów w latach ubiegłych.

 

Egzamin z matematyki potrwa 100 minut. Dla uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu, np. dla uczniów z dysleksją, może być przedłużony do 150 minut.

Advertisement

 

Dla uczniów z Ukrainy wprowadzono pewne dostosowania na egzaminie. Arkusz egzaminacyjny z matematyki dla nich jest arkuszem treściowo tożsamym z arkuszem dla ucznia cudzoziemca, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu. Pełna treść arkusza, tj. instrukcje, polecenia do zadań i treść zadań, została przetłumaczona na język ukraiński. Rozwiązania zadań uczniowie mogą zapisywać w języku ukraińskim. Czas rozwiązywania arkusza z matematyki – w odróżnieniu od czasu, jaki mieli na rozwiązanie arkusza z języka polskiego – nie będzie wydłużony.

 

Prace ósmoklasistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów. Ogólnopolskie wyniki egzaminu ósmoklasisty poznamy 1 lipca br. Tego samego dnia uczniowie będą mogli poznać swoje indywidualne wyniki za pośrednictwem ZIU (aplikacji przygotowanej na zlecenie resortu edukacji, która pozwala uczniom sprawdzać uzyskane przez siebie wyniki egzaminów państwowych). Zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty uczniowie otrzymają tydzień później – 8 lipca br.

Advertisement

 

Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli uczeń z powodów zdrowotnych lub losowych nie może przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i w czwartek, to będzie go pisał w drugim terminie – 13-15 czerwca.

 

Wynik egzaminu ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. Połowa wszystkich punktów do zdobycia to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia.(PAP)

Advertisement

 

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Narodowy dzień sportu w Falmierowie

Published

on

By

17 września na boisku szkolnym w Falmierowie było bardzo głośno i wesoło, a to za sprawą Narodowego Dnia Sportu “Zakończenie Lata Na Sportowo”. Tylu konkurencji sportowych w ciągu jednego dnia nie było w Gminie Wyrzysk bardzo długo.

Imprezę rozpoczął występ artystyczny dzieci z Kółka muzycznego Szkoły Podstawowej w Falmierowie. Najmłodszych w wir gier i zabaw porwała Pani Natalia Ostałowska. Ochłodę w ten słoneczny dzień zapewnili strażacy z OSP Gromadno. Poczęstunek przygotowały niezastąpione KGW Falmierowo, KGW Kościerzyn Wielki oraz KGW Gromadno.

Edukację dotyczącą segregacji śmieci przeprowadziła Straż Miejska w Wyrzysku. Mali artyści wykazać mogli się malunkami przedstawiającymi zdrowy tryb życia. Na miłośników błyskotek czekało stoisko z brokatowymi tatuażami oraz ozdabianiem twarzy. Naszym młodym sportowcom należała się niespodzianka w formie lodów, które zorganizował Radny Leszek Malczewski.

Wśród dzisiejszych konkurencji uczestnicy korzystali z:
-przeciągania liny
-golfa
-kopania piłki do celu oraz rzutu piłki do bramki
-sumo.

Advertisement

Do wspólnej zabawy sportowej przyłączyła się również Burmistrz Wyrzyska Bogusława Jagodzińska z Radnymi Rady Miejskiej w Wyrzysku oraz sołtysem sołectwa Gromadno Romanem Kowalskim, a wygrane nagrody w turnieju badmintona oraz rzucie piłki do celu przekazali na rzecz Szkoły Podstawowej w Falmierowie.

Wśród dorosłych najlepszą konkurencją okazało się kopanie piłki do celu w założonych alkogoglach, które przyniosło dużo śmiechu i zabawy. W przeciąganiu liny stanęli na przeciwko siebie uczniowie klas 4-8 oraz dorośli, zwycięzcami została młodzież zdobywając puchar Radnego Rady Miejskiej w Wyrzysku Piotra Banacha.

 

Advertisement
Continue Reading

Edukacja

Co zrobić, gdy Twoje dziecko ma problemy w szkole?

Published

on

By

Szkoła to ważna część życia każdego dziecka. To tam zdobywa wiedzę, nawiązuje przyjaźnie, uczy się radzić sobie z trudnościami i wyzwaniami. Jednak nie zawsze szkoła jest źródłem radości i satysfakcji. Czasem może być przyczyną stresu, lęku, smutku lub złości.

Jak rodzice mogą pomóc swoim dzieciom, gdy mają problemy w szkole? Oto kilka porad.

Zauważ i zapytaj

Pierwszym krokiem jest zauważenie, że coś jest nie tak. Niektóre sygnały mogą być oczywiste, np. złe oceny, niechęć do chodzenia do szkoły, skargi na nauczycieli lub kolegów. Inne mogą być subtelniejsze, np. zmiana nastroju, apetytu lub zachowania, zamykanie się w sobie, unikanie kontaktu wzrokowego lub rozmowy. Jeśli zauważysz u swojego dziecka jakiekolwiek niepokojące objawy, nie bagatelizuj ich i nie lekceważ. Zapytaj delikatnie i z empatią, co się dzieje i jak się czuje. Nie oceniaj ani nie krytykuj, tylko słuchaj uważnie i zainteresowaniem.

Zrozum i wspieraj

Drugim krokiem jest zrozumienie problemu i okazanie wsparcia. Spróbuj dowiedzieć się, co dokładnie sprawia trudność twojemu dziecku i jak to wpływa na jego samopoczucie i funkcjonowanie. Nie bagatelizuj ani nie umniejszaj problemu, nawet jeśli wydaje ci się mało istotny lub łatwy do rozwiązania. Pamiętaj, że dla dziecka może być to bardzo poważna i stresująca sytuacja. Pokaż swojemu dziecku, że jesteś po jego stronie i że możesz mu pomóc. Nie narzucaj swoich rad ani rozwiązań, ale zaproponuj wspólne poszukiwanie najlepszej opcji. Zachęcaj do wyrażania uczuć i myśli oraz do podejmowania działań.

Advertisement

Działaj i monitoruj

Trzecim krokiem jest działanie i monitorowanie efektów. W zależności od rodzaju problemu, możesz podjąć różne kroki, np. skontaktować się z nauczycielem lub pedagogiem szkolnym, zapewnić dziecku dodatkowe zajęcia lub korepetycje, zapisać je na zajęcia dodatkowe lub terapię, zmienić szkołę lub formę edukacji itp. Ważne jest, aby konsultować się z dzieckiem i brać pod uwagę jego zdanie i potrzeby. Nie podejmuj decyzji za niego ani bez niego. Sprawdzaj regularnie, jak się czuje i jak mu idzie w szkole. Chwal za postępy i wysiłek oraz motywuj do dalszej pracy.

Podsumowanie

Problemy w szkole mogą mieć różne przyczyny i skutki. Niektóre mogą być łatwe do rozwiązania, inne mogą wymagać długotrwałej pracy i pomocy specjalistów. Niezależnie od tego, jak poważny jest problem twojego dziecka, pamiętaj o trzech kluczowych zasadach: zauważ i zapytaj, zrozum i wspieraj oraz działaj i monitoruj. Dzięki temu pokażesz swojemu dziecku, że jesteś dla niego oparciem i sojusznikiem oraz że razem możecie poradzić sobie z każdym wyzwaniem.

Źródła:

Advertisement
Continue Reading