Connect with us

Edukacja

Matura z języka polskiego: “Pan Tadeusz”, “Noce i dnie” lub wiersz Józefa Barana

Published

on

Rozprawki na temat: czym dla człowieka może być tradycja, na podstawie “Pana Tadeusza”, lub kiedy relacja z drugim człowiekiem staje się źródłem szczęścia, na podstawie “Nocy i dni”, albo analiza wiersza Józefa Barana – takie tematy do wyboru były na maturze z języka polskiego.

Arkusz egzaminacyjny rozwiązywany w środę przez maturzystów Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała na swej stronie internetowej.

 

Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym składał się z dwóch części. Maturzyści musieli rozwiązać test i napisać tekst własny (praca ma liczyć co najmniej 250 słów). Mieli wybór między: napisaniem rozprawki na jeden z dwóch podanych tematów a analizą tekstu poetyckiego.

Advertisement

 

W temacie rozprawki jest podany problem, którego ma ona dotyczyć. Maturzysta musi przedstawić swoje stanowisko, uzasadnić je, odwołując się do podanego fragmentu tekstu literackiego (zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym) oraz innych, wybranych przez siebie, tekstów kultury (np. tekstu literackiego, obrazu, filmu).

 

Pierwszy z tematów rozprawki brzmiał: “Czym dla człowieka może być tradycja? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu +Pana Tadeusza+, całego utworu Adama Mickiewicza oraz do wybranego tekstu kultury”. W arkuszu egzaminacyjnym zacytowano fragment z początku XII księgi “Pana Tadeusza” z opisem uczty.

Advertisement

 

Drugi z tematów rozprawki brzmiał: “Kiedy relacja z drugim człowiekiem staje się źródłem szczęścia? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu +Nocy i dni+ Marii Dąbrowskiej oraz do wybranych tekstów kultury”. W arkuszu zacytowano fragment mówiący o początkach małżeństwa Barbary i Bogumiła, o ich wspólnym życiu i pracy w majątku Krępa.

 

W przypadku analizy tekstu poetyckiego nie ma podanego problemu, który maturzysta powinien poruszyć w swoim tekście, jest tylko ogólne polecenie: zinterpretuj wiersz (zamieszczony w arkuszu egzaminacyjnym), postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. W tym roku trzeba było zinterpretować wiersz Józefa Barana “Najkrótsza definicja życia”.

Advertisement

 

Rozwiązujący test na poziomie podstawowym musieli także rozwiązać zadania dotyczące zamieszczonych w arkuszu egzaminacyjnym fragmentów tekstów: Krzysztofa A. Wieczorka “Serce czy rozum? Emocje w argumentacji i perswazji” i Grzegorza Jakowicza “Życie na poczytaniu. Rozmowy o literaturze i reszcie świata”.

 

Maturzyści musieli m.in. streścić tekst Wieczorka i na podstawie tekstu Wieczorka wyjaśnić znaczenie słów “serca” i “głowa”, sformułować wniosek dotyczący wpływu emocji na człowieka, wynikający z eksperymentu opisanego przez Wieczorka w tekście.

Advertisement

 

W zadaniach odnoszących się do tekstu Jankowicza maturzyści mieli podać dwie cechy “życia na poczekaniu” oraz podać dwa argumenty, potwierdzające przekonanie autora o wartości czytania literatury.

 

W jednym z zadań przytoczony został fragment prozy literackiej. Abiturienci musieli podać tytuł utworu i autora (była to “Lalka” Bolesława Prusa, fragment z rozdziału, w którym przebywający w Paryżu Stanisław Wokulski zastanawia się czy przyjąć propozycję prof. Geista i poświęcić się pracy naukowej, czy wrócić do Warszawy ze względu na Izabelę Łęcką). Polecenie w tym zadaniu brzmiało: “Czy Wokulski prowadził +życie na poczytaniu+? W uzasadnieniu odwołaj się do podanego fragmentu, całej lektury, z której pochodzi fragment, oraz do artykułu Grzegorza Jankowicza”.

Advertisement

 

Z egzaminu z polskiego na poziomie podstawowym maturzyści mogą otrzymać maksymalnie 70 punktów (w tym maksymalnie 50 za tekst własny). Aby zdać ten egzamin, trzeba uzyskać minimum 30 proc. punktów możliwych do zdobycia. Egzamin trwał 170 minut.

 

Egzamin pisemny z języka polskiego na poziomie podstawowym pisany jest obowiązkowo przez wszystkich maturzystów. Chętni mogą pisać także egzamin z tego przedmiotu na poziomie rozszerzonym. Zostanie on przeprowadzony w przyszłym tygodniu w poniedziałek.

Advertisement

 

W tym roku – podobnie jak w ubiegłym – egzamin maturalny będzie przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, które zostały ogłoszone w grudniu 2020 r., a nie, jak w ubiegłych latach, na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej.

 

Wymagania egzaminacyjne stanowią zawężony katalog wymagań (o 20-30 proc. w zależności od przedmiotu) określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, które były podstawą przeprowadzania egzaminów w latach ubiegłych.

Advertisement

 

Maturzysta – tak jak w latach ubiegłych – musi przystąpić do trzech obowiązkowych pisemnych egzaminów na poziomie podstawowym: z języka polskiego, z matematyki i z języka obcego nowożytnego. Abiturienci ze szkół lub klas z językiem nauczania mniejszości narodowych obowiązkowy mają jeszcze egzamin pisemny z języka ojczystego na poziomie podstawowym.

 

Wszyscy maturzyści muszą też przystąpić obowiązkowo do jednego pisemnego egzaminu na poziomie rozszerzonym (w przypadku języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym), czyli do egzaminu z tzw. przedmiotu dodatkowego lub do wyboru. Chętni mogą przystąpić maksymalnie do sześciu egzaminów na poziomie rozszerzonym.

Advertisement

 

Podobnie, jak w zeszłym roku i dwa lata temu, abiturienci nie muszą przystępować do dwóch – obowiązkowych w latach ubiegłych – egzaminów ustnych: z języka polskiego i z języka obcego. Przeprowadzane zostaną one wyłącznie dla zdających, którzy muszą przedstawić wynik uzyskany z egzaminu w części ustnej w postępowaniu rekrutacyjnym na uczelnię zagraniczną. (PAP)

 

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

Advertisement

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Edukacja

Sukces uczniów I LO w Pile w Wielkopolskiej Lidze Liceów

Published

on

By

Drużyna z I LO im Marii Skłodowskiej-Curie w Pile zajęła II miejsce w rozgrywkach Wielkopolskiej Ligi Liceów, w której biorą udział wybitnie zdolni uczniowie z liceów ogólnokształcących w województwie wielkopolskim.

Nasi uczniowie brali udział w Lidze Chemicznej, w której pod okiem swoich nauczycieli rywalizowali od kliku miesięcy, łącznie w sześciu rundach.
Podczas ostatniej rundy zadania dotyczyły „Chemii w życiu codziennym (w kuchni, łazience i ogrodzie)”.

W ogólnej klasyfikacji drużyna I LO, która startowała w rozgrywkach pod nazwą sPOLAryzowani, zdobyła srebrny medal. Brawo.
Opiekunem grupy był nauczyciel chemii Tomasz Wołowiec.

Advertisement

Przewodniczącą komisji, oceniającej rywalizacje w Lidze Chemicznej była prof. UAM dr hab. Romualda Bregier-Jarzębowska.

Continue Reading

Edukacja

Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?

Published

on

By

fot. Pexels Ivan Samkov

Wielkimi krokami zbliżają się matura oraz sesja, podczas której uczniowie i studenci mierzą się ze zdaniem egzaminów m.in. z języka obcego. Panikujesz, że nie zdasz? Spokojnie! Kluczem do sukcesu w nauce języka obcego jest wypracowanie dobrych nawyków. W tym artykule poznasz praktyczne sposoby, dzięki którym Twoja nauka nabierze tempa bez poświęcania dodatkowych godzin na żmudne wkuwanie. Zapraszamy do lektury!

Microlearning

Chcąc uczyć się efektywnie, zacznij stosować metodę microlearningu. Każdego dnia staraj się poświęcić na naukę choćby 10 minut. W ciągu dnia masz zapewne krótkie przerwy, które możesz wykorzystać na czytanie, słuchanie, naukę nowych słówek czy rozwiązywanie ćwiczeń. Rób to w drodze do pracy, na uczelnię, pod prysznicem czy tuż przed snem. Olbrzymią zaletą tej metody jest fakt, że wykorzystuje ona nasze naturalne zdolności koncentracji. Lepiej uczyć się codziennie po kilkanaście minut niż ślęczeć nad książkami po kilka godzin. Już po 30 minutach nasze skupienie zaczyna drastycznie spadać, przez co wielogodzinne wkuwanie staje się mało produktywne.

Advertisement

Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj!

Sięgnij po książki w języku obcym. Możesz wybrać te pozycje, które zainteresowałyby Cię również w języku polskim. Kieruj się swoimi zainteresowaniami. Przykładowo, jeśli interesujesz się kwiatami, kup książkę, która w przystępny sposób opisuje pielęgnację roślin. A może jesteś wielkim fanem Harry’ego Pottera? Zaopatrz się więc w lekturę w obcym języku! Czytaj mądrze, a nie na czas. Skup się i staraj się jak najwięcej zrozumieć. Wypisuj nieznane słówka i tłumacz je!

Mów do siebie!

Komentuj rzeczywistość w języku, którego się uczysz. Opisuj, co widzisz za oknem, w kuchni czy w pokoju. Tłumacz na głos słowa prezentera prowadzącego program, który akurat leci w telewizji. Wykorzystuj każdą okazję, aby ćwiczyć mówienie. Mów do lustra, chociaż początkowo może wydawać się to dziwne. Możesz opowiedzieć sobie, co się wydarzyło wczoraj w Twoim życiu. Zupełnie tak, jak w rozmowie z bliską Ci osobą. Praktyka czyni mistrza!

Advertisement

Korzystaj z nowoczesnych technologii!

Twój telefon to świetne narzędzie do nauki języków obcych! Wystarczy, że zainstalujesz jedną z wielu dostępnych, często bezpłatnych aplikacji do nauki. Możesz z nich korzystać w dowolnej chwili i tak długo, jak chcesz, bez względu na poziom zaawansowania. Czekasz na autobus lub wizytę u lekarza? Możesz zagrać w grę do nauki języka lub na szybko przejrzeć zestaw fiszek. Doskonałym źródłem pomocnym w nauce języka obcego jest również YouTube. Znajdziesz tam mnóstwo pomocnych materiałów. Wyszukaj kanały o nauce języka, który Cię interesuje, a także wywiady, tutoriale czy filmy, w którym jest on stosowany.

Ucz się języka dzięki mediom społecznościowym!

Nie trać czasu i nie scrolluj bezmyślnie Facebooka czy Instagrama. Wykorzystaj media społecznościowe do nauki języka obcego! Zacznij śledzić profile językowe i tematyczne. Jeśli chcesz się osłuchać z językiem, śledź stories wybranych osób. W całkiem przyjemny sposób poznasz słówka używane w interesującym Cię kontekście. Możesz też na Instagramie obserwować treści opatrzone hashtagiem #studygram. Na profilach językowych znajdziesz wiele ciekawych wskazówek, motywujących przykładów, a ich autorzy często przeprowadzają live oraz sesje Q&A.

Advertisement

Wprowadź język do swojej codzienności!

Wykorzystuj każdą okazję do nauki języka obcego. Możesz słuchać podcastów, oglądać filmy, czytać wszelkiego rodzaju teksty, pisać posty w mediach społecznościowych. Możliwości są niemal nieograniczone. Twórz listy w obcym języku – zakupów, planów, zjedzonych produktów czy bieżących rzeczy do zrobienia. Możesz też oznaczać przedmioty wokół siebie małymi karteczkami. Istnieje szansa, że domownicy zdziwią się, kiedy zobaczą np. pojemnik na przyprawy z napisem der Pfeffer.

Kursy internetowe

Jeśli zależy Ci na efektywnej nauce, zapisz się na internetowy kurs, który łączy zajęcia z lektorem z ćwiczeniami na platformie on-line. Platformy, takie jak Preply, umożliwiają naukę angielskiego online (oraz innych języków obcych) we własnym domu. Możesz uczyć się dowolnym momencie na komputerze, tablecie lub telefonie, niezależnie od tego, gdzie jesteś – w domu czy poza nim. Wystarczy dostęp do internetu. Dodatkowymi zaletami tego rodzaju kursu jest dostosowanie tempa nauki do Twoich indywidualnych potrzeb i ogromna wygoda. Sprawdź kursy w Preply. Ucz się, jak lubisz i mów, co myślisz w każdym języku!

Advertisement

Continue Reading

Advertisement
Advertisement