Connect with us

Biznes

Świąteczne „zaklinanie” ekonomicznej rzeczywistości

Published

on

art. sponsorowany

Święta to czas odpoczynku od ciągłego oszczędzania i usprawiedliwiania wydatków związanych z celebrowaniem tego wyjątkowego okresu w roku – tak wynika z danych globalnej agencji badawczej Mintel i firmy Wedel. „Gwiazdka” ma moc zaklinania ekonomicznej rzeczywistości.

Wnioski z analizy Mintel wskazują, że czekolady, ciastka i inne słodycze stanowią około 50% wszystkich sezonowych, świątecznych nowości produktowych – potwierdzają to także obserwacje wedlowskich ekspertów. W okresie „około gwiazdkowym” główne kryterium decyzji zakupowych stanowić będzie przyjemność i celebracja, przeważające nad kosztami. Po wielu miesiącach wyrzeczeń i oszczędzania, teraz nadszedł czas, w którym konsumenci chcą cieszyć się świąteczną atmosferą. Jedzenie i picie mają im zapewnić chwile przyjemności, a koszty tej wyjątkowej celebracji zejdą na dalszy plan. Wynika to również z raportu Mintela – w okresie świątecznym, wśród słodkich nowości, produkty markowe znacznie przeważają nad markami własnymi, w kategorii czekolad stanowiąc aż 83%.

Kolejny ważny aspekt to fakt, że zwyczajowo widujemy się „przy stole”. Oznacza to, że produkty żywnościowe, w tym słodycze, stanowią centrum spotkań i towarzyskiego wymiaru świąt. Jest to dodatkowy argument, wspierający i uzasadniający rosnącą wówczas sprzedaż słodkości.

Advertisement

Pierwsza gwiazdka, czyli sezon na słodycze

Jak wskazuje opracowanie firmy Mintel, słodycze to – w okresie bożonarodzeniowym czy nawet szerzej, zimą – wiodąca kategoria innowacji spożywczych [1]. To odpowiedź na konsumencką gotowość do nabywania przyjemności w tym wyjątkowym czasie. Adekwatnie na te potrzebę odpowiada również firma Wedel.

Tegoroczna świąteczna oferta E. Wedel to zarówno dobrze znane, klasyczne produkty marki, jak i zupełnie nowe smaki. Z tej okazji oryginalną wedlowską czekoladę, wzbogaciliśmy wyjątkowymi dodatkami: karmelizowanym migdałem, wyborną kawą czy kawałkami śliwek z cynamonem. W limitowanym portfolio znalazło się również mnóstwo propozycji, które będą świetnym upominkiem dla bliskich i przyjaciół, a także umilą czas rodzinnych przygotowań. Specjalną linię słodkich gwiazdkowych prezentów stworzono także z myślą o najmłodszych. Wszystkie wedlowskie przysmaki, przygotowane z okazji Bożego Narodzenia, podane są w eleganckich opakowaniach, ozdobionych świątecznymi motywami” – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, kierowniczka komunikacji korporacyjnej w firmie Wedel.

Ten ostatni estetyczny aspekt ma szczególne znaczenie w zakresie mikołajkowych poszukiwań, ponieważ, jak wynika z raportu firmy Mintel – ponad 1/3 badanych deklaruje, że na świąteczny prezent kupuje produkty spożywcze i napoje [2].

Przyjemność i celebracja ponad wszystko

Advertisement

Świąteczne sezony od 2020 roku, w wymiarze konsumenckich deklaracji i decyzji zakupowych, były na całym świecie silnie determinowane przez COVID-19. Obecnie istotnie wpływa na nie wojna w Ukrainie i wynikający z niej społeczny niepokój. Z perspektywy gotowości i preferencji konsumentów do zakupów, obie sytuacje mają wiele wspólnego. Widoczny stał się trend, zgodnie z którym konsumenci reagują na podwyżki cen, uważniej monitorując swoje wydatki. Nawyki wypracowane w tym zakresie podczas pandemii odżywają aktualnie wraz ze wzrostem inflacji i będącym jej pochodną wzrostem cen produktów w koszyku zakupowym. Widoczne są między innymi poprzez ograniczanie produktów premium, przechodzenie do marek własnych lub marek ekonomicznych. Jednak, jak wynika z deklaracji badanych w raporcie Mintel, w święta konsumenci nie zamierzają rezygnować ze znanych kultowych firm i marek (istotnie doceniając również ich sezonową ofertę) [3], które nadadzą ich świętowaniu wyjątkowego charakteru.

Gwiazdkowy czas to dla słodyczy najważniejszy okres sprzedażowy w roku. Obserwujemy wzrost dynamiki zarówno na poziomie krajowym, jak i w państwach, w których podobnie jak w Polsce, obchodzi się Boże Narodzenie. Szczególnym uznaniem produkty E. Wedel cieszą się pod tym względem w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii czy w Niemczech zamieszkiwanych przez silną reprezentację Polonii – celebrującej święta równie uroczyście, co w Polsce i korzystającej z rodzimej oferty zakupowej. W rankingu sprzedaży najwyższe pozycje zajmują następujące produkty: pianki Ptasie Mleczko® o smaku waniliowym, śmietankowym i piernikowym, następnie Torcik Wedlowski, Baryłki, Kalendarz Adwentowy, Mieszanka Wedlowska i Chałwa” – mówi Cezary Knaś, kierownik ds. eksportu w firmie Wedel.

Choć tegoroczne Boże Narodzenie poprzedza szereg wyjątkowo trudnych wyzwań społeczno-ekonomicznych, jak co roku chcemy, by był to czas wyjątkowy i zapewniający wytchnienie od dnia codziennego. Potrzeba ta determinuje poszukiwanie przyjemności, a jej prostym i stosunkowo łatwo dostępnym symbolem są słodycze. Firma Wedel, mając na uwadze odpowiedź na tę potrzebę, jak co roku przygotowała wyjątkową ofertę świąteczną, w której każdy znajdzie coś dla siebie, a wspólnym mianownikiem tych poszukiwań będzie wyjątkowa, uroczysta przyjemność.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Biznes

Analiza KAPE: aż o 40 proc. możemy zmniejszyć zużycie prądu w łazience

Published

on

By

fot. Stock

Niektóre urządzenia znajdujące się w łazience są wykorzystywane praktycznie codziennie, w związku z czym sposób ich użytkowania znacząco wpływa na wysokość rachunków za prąd. Jak pokazują wyniki analizy przeprowadzonej przez Krajową Agencję Poszanowania Energii dla PKEE, aż o 31 proc. możemy zmniejszyć zużycie prądu przez suszarkę bębnową, a o 9 proc. przez suszarkę do włosów. Jak to zrobić?

Łazienka to jedno z pomieszczeń, z których wielokrotnie korzystamy każdego dnia. Warto zatem wdrożyć proste nawyki, by zaoszczędzić prąd i w efekcie zmniejszyć wysokość rachunków za energię elektryczną. A oszczędność w tym roku szczególnie się opłaca – dzięki rządowej Tarczy Solidarnościowej zapłacimy za prąd tyle, co w 2022 r., jeśli zmieścimy się w limicie zużycie energii dedykowanym dla naszego gospodarstwa domowego. Co należy więc zrobić?

Warto prać dopiero wtedy, gdy ma się pełną pralkę

Według obliczeń na podstawie kalkulatora dostępnego na stronie internetowej liczysieenergia.pl, korzystanie z pralki przez 60 minut dziennie zużywa w skali roku 162 kWh. Na zużycie energii przez to urządzenie wpływa kilka czynników, takich jak długość wybranego cyklu, ustawiona temperatura oraz to, czy urządzenie jest w całości wypełnione.

Advertisement

Istnieje kilka sposobów na zmniejszenie poboru prądu przez pralkę. Pierwszym z nich jest zmniejszenie temperatury prania. Jak wynika z analizy KAPE, jeśli zdecydujemy się na 50 prań w temperaturze 40°C, zamiast 60, zaoszczędzimy rocznie około 20 zł. Z kolei włączanie pralki dopiero wówczas, gdy jest ona pełna, zmniejszy liczbę prań, co przekłada się na mniejsze zużycie energii. Wiele pralek posiada również tryb Eko, który trwa dłużej, lecz jest bardziej energooszczędny.

O 1/3 można zmniejszyć zużycie prądu przez suszarkę bębnową

Korzystanie z suszarki bębnowej to atrakcyjne rozwiązanie – szczególnie zimą, kiedy możemy wyjmować z niej od razu suche i ciepłe ubrania. Jak wynika z analizy przygotowanej przez Krajową Agencję Poszanowania Energii dla PKEE, dzięki świadomemu planowaniu prania oraz suszeniu przy pełnym załadunku, możemy zmniejszyć zużycie energii przez suszarkę bębnową aż o 31 proc.

Suszarka do włosów może zużywać o 9 proc. mniej prądu

Suszarka do włosów to urządzenie, z którego korzystamy kilka razy w tygodniu. Aby zmniejszyć ilość zużywanej przez nią energii, warto korzystać z niej możliwie jak najkrócej, wcześniej podsuszając włosy ręcznikiem. Jak wynika z analizy przygotowanej przez KAPE, dzięki temu jesteśmy w stanie zmniejszyć zużycie prądu przez suszarkę o ok. 9 proc.

Advertisement

O 72 proc. mniejsze rachunki za światło?

Niezwykle skutecznym rozwiązaniem w kontekście domowego oświetlenia, również w łazience, jest wymiana tradycyjnych żarówek na oświetlenie LED. Co więcej, jak wynika ze wspomnianej już analizy przygotowanej dla Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej, korzystając z oświetlenia tylko wtedy, kiedy jest faktycznie potrzebne np. dzięki możliwości kontroli natężenia światła (poprzez pokrętło ścienne lub smartfon), możemy zmniejszyć zużycie prądu aż o 72 proc.

Obecny kryzys energetyczny sprawia, że coraz częściej poszukujemy rozwiązań mających zmniejszyć zużycie energii elektrycznej w naszych domach. Jak wynika z analiz KAPE, wprowadzając kilka drobnych nawyków do naszego codziennego życia, możemy sporo zaoszczędzić. Przykładowo, jeśli 4 razy dziennie będziemy gotować 0.5 litra wody, zamiast 1l, zapłacimy rocznie 32 zł mniej za prąd. Z kolei wybór lodówki klasy A zamiast klasy D, to roczne oszczędności na poziomie 90 zł. Wiele inspiracji i pomysłów na skuteczne sposoby na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przez rożne domowe urządzenia można znaleźć na stronie liczysieenergia.pl” – mówi Maciej Maciejowski z Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej.

Warto oszczędzać prąd

W wyniku trwającego kryzysu energetycznego w Polsce i Europie spowodowanego wzrostem kosztów uprawnień do emisji dwutlenku węgla, wojny w Ukrainie, a także stale rosnących cen surowców energetycznych, polski rząd wprowadził programy mające zmniejszyć wysokość rachunków na prąd. Jednym z nich jest Tarcza Solidarnościowa, która zakłada zamrożenie stawek za energię w 2023 roku na poziomie cen z 2022 roku:

Advertisement

– dla rodzin posiadających Kartę Dużej Rodziny oraz rolników, obowiązuje limit zużycia energii na poziomie 3000 kWh. Wówczas zapłacą oni za prąd 2700 zł zamiast 5700 zł, co zapewnia oszczędność na poziomie 3000 zł w skali roku;

– dla rodzin z osobami z niepełnosprawnościami limit zużycia energii wynosi 2600 kWh, co przekłada się na wysokość rachunku na poziomie 2300 zł rocznie. Bez Tarczy Solidarnościowej byłoby to 4900 zł, dlatego w rezultacie możliwe jest zaoszczędzenie nawet 2600 zł rocznie;

– pozostałe gospodarstwa domowe mogą zaoszczędzić nawet 2000 zł rocznie. Jeśli zmieszczą się w zużyciu energii na poziomie 2000 kWh, zapłacą wówczas 1800 zł zamiast 3800 zł.

Ponadto, racjonalnie korzystając z energii, jesteśmy w stanie zyskać dodatkowy, 10-procentowy rabat. Wystarczy, że w okresie od 1 października 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. zmniejszymy zużycie prądu o co najmniej 10 proc. Wówczas otrzymamy dodatkowy upust o wartości 10 proc. całego rachunku za energię elektryczną. Zostanie on rozliczony w 2024 r.

Advertisement
Continue Reading

Biznes

W trzy lata 200 nowoczesnych pociągów dla POLREGIO

Published

on

By

art. sponsorowany

POLREGIO podpisało umowy ramowe z czterema producentami taboru na dostawę najnowocześniejszych składów elektrycznych. FPS H. Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., Newag S.A. i Stadler Polska mają dostarczyć przewoźnikowi – w ciągu trzech lat – 200 komfortowych, funkcjonalnych pociągów z wifi i klimatyzacją. To rekordowe zamówienie dla polskiej kolei regionalnej.

Podczas konferencji w Centrum Prasowym PAP dokonano uroczystego podpisania umów ramowych na nowy tabor dla POLREGIO. Spółka zamierza kupić do 200 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych (tzw. EZT-ów) za ponad 7 mld zł. Pozyskanie tak dużej liczby pojazdów jest możliwe dzięki stabilnej sytuacji finansowej POLREGIO.

Podpisanie umów będzie kolejnym, potężnym kamieniem milowym w rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce” – stwierdził Artur Martyniuk, prezes POLREGIO i podkreślił, że „dzisiaj bardzo często jakość i komfort podróży między dużymi miastami są znacznie lepsze niż dla mieszkańców mniejszych miejscowości, ale dostawy nowych pociągów pozwolą to zmienić”.

Advertisement

Polacy mieszkający także poza aglomeracjami zyskają połączenia kolejowe o odpowiednio wysokim standardzie. Do 2026 r. na tory w całej Polsce wyjedzie nawet 200 nowych pociągów dla podróżnych korzystających codziennie z kolei regionalnej” – wyjaśnił prezes Martyniuk.

W 2020 r. sytuacja przewoźnika była trudna – brak umów wieloletnich z województwami, brak notyfikacji pomocy publicznej udzielonej w 2015 r. i spadek liczby pasażerów ze względu na COVID. Dzięki zmianom spółka podpisała umowy wieloletnie z 15 województwami, uzyskała pozytywną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej i wyszła z definicji przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji ekonomicznej.

Mam ogromną satysfakcję, że spółka POLREGIO po latach defensywnych przechodzi do działań ofensywnych. Inwestycje w nowoczesny tabor doskonale wpisują się w strategię rozwoju spółki. Robimy wszystko, aby kolej w Polsce się zmieniała i rozwijała” – stwierdził Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii.

Również Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju, podkreślał jak mocno PFR wspiera zmiany na polskiej kolei, m.in. w POLREGIO. „W ostatnich latach kilkadziesiąt miliardów złotych zostało przeznaczonych na modernizację infrastruktury kolejowej, blisko dziesięć miliardów trafiło również do przewoźników kolejowych oraz producentów taboru. Chcemy w najbliższych latach kontynuować inwestycje, wspierające naszą kolej” – dodał szef PFR.

Podpisanie przez POLREGIO umów ramowych z czterema producentami (FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., Newag S.A. oraz Stadler Polska) to niezwykle istotny krok w kierunku pozyskania nowych pociągów przez przewoźnika. Przeprowadzono szerokie konsultacje rynkowe, rozstrzygnięto przetargi. Spółka jest w pełni przygotowana do udziału w konkursach, których ogłoszenie planuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Advertisement

Możemy zaoferować POLREGIO nowoczesne, bezpieczne, komfortowe i przyjazne środowisku pojazdy, zasilane zarówno z trakcji elektrycznej, jak i ogniw wodorowych czy baterii” – oświadczył Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesa S.A., dodając, że firma z Bydgoszczy „konsekwentnie rozwija nową platformę pojazdów pasażerskich Regio160, a te pojazdy spełniają oczekiwania pasażerów, przewoźników i obsługi”.

Marcin Rodek, p.o. prezesa zarządu H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. podkreślał z kolei, że cieszy się ze złożenia najkorzystniejszej oferty w ogłoszonym przetargu. „Jesteśmy przekonani, że za inicjatywą narodowego przewoźnika POLREGIO i zakupu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych renesans kolei w Polsce jeszcze przyspieszy, a zmiana ta pozytywnie wpłynie na pasażerów, jak i na środowisko naturalne” – powiedział prezes Rodek.

Cieszymy się z rozpoczęcia długo zapowiadanego procesu inwestycyjnego POLREGIO. Aktualne potrzeby taborowe są ogromne, a Newag jest w stanie sprostać nawet tym najbardziej wymagającym, co już nie raz udowodniliśmy. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze zamówienie, złożone w ramach podpisanej umowy” – przekazał Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag S.A.

Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska wskazał, że jego firma zamierza produkować pojazdy dla POLREGIO w naszym kraju. „Wyprodukowaliśmy w Siedlcach już 820 nowoczesnych pojazdów, które są eksploatowane w całej Europie i słyną z wysokiej jakości i niezawodności. Posiadamy technologie, referencje i zasoby, aby dostarczyć POLREGIO najlepsze pojazdy, które będą służyły przewoźnikowi i pasażerom przez wiele lat” – powiedział prezes Prejs.

Inwestycje w tabor, które przeprowadza POLREGIO, podsumował Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. „Wprowadzenie nowych pojazdów poprawi komfort podróżowania, a tym samym więcej osób będzie korzystać z kolei. 87 mln przewiezionych przez POLREGIO pasażerów to rekord i mam nadzieję, że w kolejnych latach będzie on poprawiany” – powiedział prezes Góra.

Advertisement

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Continue Reading