Connect with us

Biznes

Sieć Badawcza Łukasiewicz: w ramach EIT naukowcy i przedsiębiorcy tworzą technologie, które rozwijają biznes w Polsce

Published

on

fot.Sieć Badawcza Łukasiewicz

Sieć Badawcza Łukasiewicz: w ramach EIT naukowcy i przedsiębiorcy tworzą technologie, które rozwijają biznes w Polsce

Unijny program Horyzont Europa to ponad 95 mld EUR, dystrybuowane m.in. poprzez wspólnoty EIT – Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii. Współpracę z EIT prowadzi także Łukasiewicz, do którego należy 26 instytutów. „Realizujemy projekty naukowe wspólnie z przedsiębiorcami” – mówi Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Horyzont Europa jest największym w historii UE międzynarodowym programem wspierającym prowadzenie badań naukowych oraz tworzenie innowacji, w którym poszczególne projekty mogą otrzymać dofinansowanie w kwocie od 1 do 20 mln EUR. W perspektywie finansowej 2021-2027 na nowatorskie badania i rozwiązania przeznaczone zostanie łącznie 95,5 mld EUR.

Program Horyzont Europa był tematem przewodnim tegorocznego Innovatorium Łukasiewicza, podczas którego spotykali się praktycy biznesu i nauki. Wydarzenie, którego celem jest wzrost udziału Polski w finansowanych z unijnego budżetu przedsięwzięciach rozwijających nowe technologie, odbyło się 9 czerwca w Poznaniu.

Advertisement

Realizujemy projekty naukowe wspólnie z przedsiębiorcami, bo dzięki temu mamy pewność że ich wyniki będą wdrażane i doprowadzą do powstania nowych produktów lub usług dla nas wszystkich” – mówi Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Projekty w ramach Horyzontu Europa są realizowane w konsorcjach przez kilka, a nawet kilkanaście podmiotów. O środki mogą ubiegać się instytuty badawcze, uczelnie, jednostki publiczne, przedsiębiorstwa, startupy, organizacje pozarządowe i międzynarodowe.

Sieć Badawcza Łukasiewicz, współpracuje z takim wspólnotami EIT jak EIT Raw Materials, EIT Manufacturing, EIT Urban Mobility, EIT Health i EIT Climate-KIC. W ramach ww. współpracy Łukasiewicz, opierający działalność na dostarczaniu kompleksowych rozwiązań dla biznesu, pomaga jednostkom naukowym i przedsiębiorcom zbudować konsorcjum, którego zadaniem jest pozyskanie funduszy.

Trzeba umieć zbudować konsorcjum w Polsce, a potem trzeba umieć zbudować konsorcjum za granicą. Pomaga w tym nasze Centrum Foresightu i Internacjonalizacji, działające przy Łukasiewicz – Orgmasz i zatrudniające obcokrajowców, których zadaniem jest znalezienie polskim przedsiębiorcom i jednostkom naukowym partnera za granicą” – wyjaśnił Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

W opinii Piotra Dardzińskiego zaletą członkostwa w EIT jest wpływanie na agendę, czyli definiowanie, w jakich obszarach czy tematach powinny zostać ogłoszone kolejne konkursy w ramach Horyzontu Europa. Podmiot zrzeszony w EIT zbiera konsorcjum jeszcze zanim zostanie ogłoszony konkurs, lobbuje za tym, żeby tematyka jego badań była doceniona i żeby znaleźć na nią finansowanie.

Advertisement

Pracuje u nas 7 tys. osób, tak więc możemy być członkami bardzo różnych EIT-ów, np. EIT związanych ze zdrowiem, mobilnością miejską czy procesami produkcyjnymi. Ale nie jesteśmy tam obecni po to, żeby realizować swoje projekty. Jesteśmy tam po to, żeby wiedzieć, kogo następnie zaprosić, albo żeby zostać zaproszonym do większych konsorcjów” – dodał prezes Łukasiewicza.

Również zdaniem Arkadiusza Kawy, dyrektora Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego, inicjatywy Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii niosą wiele korzyści. Programy są tylko początkiem, pokazują jak sięgać po inne środki, m.in. z Horyzont Europa, dają dostęp do sieci kontaktów oraz wiedzy i doświadczenia.

Partnerów do programów pozyskujemy między innymi dzięki takim wydarzeniom jak Citython, czyli hackathon o tematyce miejskiej, który przeprowadziliśmy na >>żywym organizmie< Poznania, gdzie rozwiązywaliśmy konkretne problemy związane z przestrzenią miejską. W tym roku chcemy wyłonić 20 startupów, które będą realizowały projekty dotyczące mobilności miejskiej, w ramach programu EIT Urban Mobility, którego jesteśmy koordynatorem” – wyjaśnił.

Prof. dr hab. n. med. Lucyna Woźniak, prorektor ds. Rozwoju Nauki i Współpracy Międzynarodowej na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi wskazała, że uczestnictwo we Wspólnotach Wiedzy i Innowacji (KIC) EIT zapewnia dostęp do najlepszych partnerów w Europie, bardzo dobrych uczelni i globalnych firm, co jest bardzo trudne do osiągnięcia dla pojedynczych uniwersytetów, zwłaszcza z krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

W jej opinii wspólnoty dają szansę do budowania szerokich networków międzynarodowych, rozszerzania kontaktów, zwiększania dostępu do wiedzy, kompetencji i umiejętności, których sam uniwersytet nie jest w stanie dostarczyć studentom, pracownikom oraz otoczeniu społecznemu.

Advertisement

Część tych kompetencji jesteśmy w stanie uzyskać w ramach aktywności projektowej w Filarze Campus, dedykowanym edukacji specjalistycznej, nakierowanej na budowanie umiejętności przedsiębiorczości, współpracy z biznesem z przemysłem czy umiejętności przełożenia wyniku naukowego na projekt innowacyjny” – podkreśliła prof. Lucyna Woźniak.

Polskie EIT zanotowały już pierwsze spektakularne sukcesy. Prof. Woźniak podała przykład startupu, który powstał w 2018 r., a w 2020 był już spółką akcyjną z kolejką inwestorów, nagrodami na poziomie Europejskim (Catapult EITHEALTH) oraz finansowaniem z Horyzontu Europa. Spółka opracowała innowacyjne biologiczne blokery promieniowania ultrafioletowego, chroniące również przed szkodliwością smogu i czynników cywilizacyjnych.

Prof. Tomasz Bartłomiej Szmuc z Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH) w Krakowie, która bezpośrednio uczestniczy w dwóch projektach finansowanych przez EIT: InnoEnergy oraz Raw Materials, skupił się na krótkiej charakterystyce InnoEnergy – projekcie prowadzonym 13 lat przez konsorcjum składające się z 6 węzłów rozmieszczonych w Europie od Hiszpanii przez Francję, Niemcy, Szwecję do Polski.

Projekt realizuje cele wskazane przez EIT określone w trójkącie badania-innowacja-edukacja. W obszarze zarządzania projektami dużą rolę poświęca się wprowadzeniu produktu czy usługi na rynek. To sprawia, że zarówno w fazie przygotowania i kwalifikacji, jak i realizacji, istnieje możliwość zakończenia projektu wskutek braku postępów lub gwałtownej zmiany uwarunkowań” – powiedział.

Możliwa jest również kontynuacja projektu poprzez przejście na inną formę organizacyjną, np. utworzenie startupu, tu podam przykład firmy Gradis – początkowo projektu innowacyjnego, a potem przedsiębiorstwa działającego w obszarze projektowania rozmieszczenia i sterowania ledowego oświetlenia ulicznego” – dodał.

Advertisement

Prof. Szmuc podkreślił również, że w sytuacji gdy przez polski węzeł przechodzi ok. 100 wniosków startupów rocznie, w ocenie projektów ważną rolę odgrywają partnerzy biznesowi. Również dzięki przeprowadzonych przez nich analizom przez 13 lat działalności zrealizowano z sukcesem 25 projektów.

Piotr Dardziński wskazał z kolei na bardzo przyszłościowy projekt związany z wykorzystaniem azotku galu, którego realizacja potrwa do końca 2023 r. Pracują nad nim wspólnie Łukasiewicz, Politechnika Warszawska oraz Instytut Wysokich Ciśnień.

To przełomowa technologia, a my mamy kompetencje, by móc opracować produkty, na które jest zapotrzebowanie na rynku globalnym. Będziemy mieli m.in. pierwszy magazyn energii, który wykorzystuje technologie związane z azotkiem galu” – wyjaśnił Dardziński.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Biznes

Kilka zdań o pewnym donosie…

Published

on

By

fb/EligiuszKomarowski

Tak władza „donosi” na mieszkańców – informuje dzisiaj starosta pilski Eligiusz Komarowski, na swoim profilu na Facebooku.

-Wpadł mi w ręce ciekawy dokument. Czy Waszym zdaniem tak powinien wyglądać dialog prezydenta miasta z jego mieszkańcami – pyta E. Komarowski.
-Pamiętacie niedawny protest mieszkańców ul. Okólnej i przedsiębiorców właścicieli pawilonów handlowych, które funkcjonują już od wielu lat. Bronili „swojego” parkingu i miejsc pracy. Myślę, że jednak czeka Was Szanowni Mieszkańcy jeszcze sporo „utrudnień”. Pod pretekstem przeznaczenia terenu waszych nieruchomości pod tzw. drogę główną prezydent miasta Piły zawiadomił Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, by ten sprawdził np. legalność budowy Waszych pawilonów – pisze starosta pilski.
 Tyle, że zarządcą tej drogi jest Powiat Pilski – Starostwo Powiatowe w Pile i my nie zamierzamy żadnych zmian na Waszych działkach przeprowadzać. Mówimy o tym już od dawna. Uważamy bowiem, że nie ma sensu burzyć Waszego dorobku życiowego tylko dlatego, że komuś się wyśniło zbudować między rondem im. F. Toboły ( Okólna), a rondem na ulicy Bydgoskiej; 4 pasy ruchu na długości … 170 metrów. Tym bardziej, że niedawno ta droga i ronda przeszły kapitalny remont i budowę, na które wydatkowano ogromne publiczne środki finansowe.
Mam nadzieję, że w obronie pilskich przedsiębiorców stanie także Izba Gospodarcza Północnej Wielkopolski w Pile.
Uspokajam Was,  sprawdziłem i z naszych rejestrów wynika, że każdy z Was około 30 lat temu uzyskał pozwolenie budowlane na realizację pawilonów handlowych od ówczesnego szefa Urzędu Rejonowego w Pile – dodaje Eligiusz Komarowski.
Co o tym sądzicie? Czekamy na Wasze komentarze.

Continue Reading

Biznes

Przegląd lodowych trendów na lato 2022

Published

on

By

ART. SPONSOROWANY

Rozpoczęło się kalendarzowe lato i wakacje. W ciągu tych 93 najbardziej słonecznych dni w roku, Polacy chętnie sięgają po mroźne przysmaki w różnych odsłonach i formatach. Wyjątkowe połączenia smakowe tegorocznej lodowej oferty nie tylko pobudzają zmysły, ale również przyciągają konsumentów, którzy poszukują nowości na sklepowych półkach. Innowacyjne i nietuzinkowe rozwiązania, w wartej 3,35 mld złotych kategorii lodowej [1], są zatem na wagę złota. O trendach w sezonie 2022 i lodowej ofercie opowiada firma Wedel.

Trendy ’22 w kategorii lodowej

Producenci lodów nieustannie śledzą trendy i poszukują wyjątkowych smaków. Nieoczywiste rozwiązania przyciągają, intrygują, ale także pozwalają zatrzymać uwagę klienta na dłużej. Konsumenci lubią mieć wybór, szczególnie w kategorii lodów, tym samym różnorodność smaków i wariantów jest gwarancją wyższej sprzedaży. Wśród lodów impulsowych, największym zainteresowaniem cieszą się te patyku, które stanowią 60% najczęściej kupowanych formatów [2], a nieco mniejszą popularnością lody w rożkach, kubkach, sandwiche i pozostałe rodzaje.

Polki i Polacy chcą być zaskakiwani szerokim wyborem lodów, a naprzeciw ich oczekiwaniom wychodzi firma Wedel, która bazując na czterech gorących trendach sezonu rozwija ofertę swoich mroźnych przekąsek.

Advertisement

1. W poszukiwaniu smaku

Klienci przy wyborze słodyczy kierują się smakiem – to żadna nowość, bo każdy konsument na świecie poszukuje pełnowymiarowej przyjemności płynącej ze słodkiej przekąski. Jak wynika z badań, niezależnie od produktu – czekolady, ciastek czy lodów – mieszkańcy Polski, Francji, Wielkiej Brytanii oczekują wyjątkowych doznań smakowych, na które wpływa m.in. bogactwo składników i dodatków [3]. W kategorii lodów klasyczne połączenie gęstej, śmietankowej masy oblanej grubą warstwą czekolady to gwarancja sukcesu i zadowolenia niejednego podniebienia. Oferta firmy Wedel dopasowana jest do potrzeb konsumentów – nawiązuje jednocześnie do klasyki, jak i nowych, zaskakujących połączeń smakowych.

2. Botaniczne inspiracje

W tym sezonie króluje trend, którego inspiracją są produkty czerpiące z owoców i roślin (ekstrakty kwiatowe). Z jednej strony sprzyja mu coraz częstsze sięganie po naturalne, nieprzetworzone produkty i składniki, z drugiej chęć poznawania nieodkrytych jeszcze doznań np. w postaci lodów kwiatowych. Wyjątkowe połączenie klasyki z nietuzinkowymi dodatkami sprawia, że konsumenci mogą odkrywać nieznane dotąd doznania. Tegoroczną nowością od Wedla, w linii lodów OH!, są te o smaku kwiatu lawendy i wiśni, wprost nawiązujące do trendu botanicznego. Wedlowskie lody kwiatowe to wyjątkowe połączenie masy śmietankowej z nutą lawendy i sorbetem cytrynowym oraz kwiatu wiśni z soczystym wiśniowym sorbetem, oba w chrupiącej czekoladzie z dodatkami.

3. Sorbety pełne owoców

Advertisement

Popularność pełnych owoców sorbetów to silny globalny trend już od kilku lat. Smak, który aktualnie jest jednym z najgorętszych trendów sezonu to malina. Stąd w ofercie Wedla dostępny jest delikatnie słodki i lekko kwaśmy sorbet, składający się w 59% z przecieru malinowego i oblany oryginalną gorzką wedlowską czekoladą. Ponadto w linii lodów OH! pojawiła się nowość – sorbet z czarnej porzeczki, a także letni klasyk czyli sorbet mango. Oba to unikalny koncept Wedla – połączenie mocno owocowego smaku z chrupiącą, białą wedlowską czekoladą.

4. Kremowe, chrupiące i zaskakujące, czyli multisensoryka

Skojarzenie lodów z przyjemnością związane jest z reakcjami organizmu i określonymi bodźcami. Są to tzw. wyzwalacze wizualne, głosowe, dotykowe czy zapachowe, powodujące samoczynne pobudzenie zmysłów. Takim przyjemnym bodźcem jest bez wątpienia multisensoryka, którą zapewniają zatopione w kremowej masie lodowej orzechy, migdały, kawałki czekolady i owoców – zarówno w formie stałej, jak i płynnego syropu. Linia OH! to propozycja wpisująca się w trendy przyjemności smaku i multisensoryczności. Wyróżnia ją zawartość chrupiącej wedlowskiej czekolady (mlecznej, białej i białej karmelowej), a także różnorodne pod względem tekstury dodatki: migdały, orzechy arachidowe, truskawki, kruche ciasteczka czy słony sos karmelowy.

Projektujemy ofertę naszych wedlowskch lodów, obserwując rynek i badania odzwierciedlające preferencje konsumentów, które są dla nas nieustającą inspiracją. Nasz zespół lodowy, w ścisłej współpracy z działem jakości, łączy światowe trendy z oczekiwaniem polskich konsumentów, aby dostarczyć im całą gamę ulubionych smaków w najwyższej jakości, z której słynie Wedel. Dzięki wprowadzanym co roku nowościom zapewniamy natomiast element zaskoczenia” mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, kierowniczka komunikacji korporacyjnej w firmie Wedel.

Stworzenie autorskiej oferty lodów pozwala Wedlowi już od 4 lat umacniać swoją pozycję w sektorze lodowym. Sukces w kategorii mroźnych, słodkich przekąsek firma zawdzięcza wyjątkowemu zespołowi odpowiedzialnemu za lodowe portfolio, a także wieloletniej czekoladowej tradycji, dzięki której udaje się połączyć dwa topowe produkty – lody i czekoladę o wspólnym mianowniku – przyjemności smaku. Produkty z kategorii lodowej dostępne są w wielu sklepach, zarówno tych mniejszych, jak i dużych dyskontach. Więcej informacji o tym, gdzie znaleźć lody Wedla znajduje na stronie internetowej https://wedel.pl.

Advertisement

[1] E. Wedel za NielsenIQ – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, sprzedaż wolumenowa, okres luty 2020-styczeń 2021 i luty 2021-styczeń 2022, kategoria: Lody, Segments: Desery/Ciasta, Lody impulsowe, Lody familijne, Lody impulsowe multipack

[2] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9226/rynek-lodow-wnbsppolsce-sprzedaz-liderzy-bestsellery-analiza-kategorii/

[3] Lightspeed/Mintel. Base: UK: 1,674 internet users aged 16+ who have eaten and bought chocolate in the last three months; France: 2,000 internet users aged 16+; Poland: 967 internet users aged 16+ who have eaten ice cream in the last three months

Źródło informacji: Wedel

Advertisement
Continue Reading
Advertisement