Connect with us

Biznes

PGE zapewnia wysokiej jakości węgiel

Published

on

Do połowy stycznia br. Grupa PGE sprowadziła do Polski 8 milionów ton węgla. Do końca sezonu grzewczego, czyli do kwietnia br., będzie to 10 mln ton. Węgiel sprowadzany przez Grupę PGE jest wysokiej jakości i przeznaczony jest dla gospodarstw domowych, ale również przedsiębiorstw, ciepłownictwa i energetyki.

Za import węgla odpowiedzialna jest spółka PGE Paliwa, która posiada wieloletnie doświadczenie w imporcie węgla kamiennego. Dlatego cały proces realizowany jest w sposób skuteczny i efektywny, zapewniając wysokiej jakości węgiel dla odbiorców.

Advertisement

Importowany węgiel, po przybyciu do Polski, jest sortowany na odpowiedniej wielkości frakcje: groszek, orzech, bądź miał, zapewniający odpowiednią ilość węgla na potrzeby wszystkich odbiorców, w tym m.in. na potrzeby gospodarstw domowych w całym kraju.

Jakość importowanego węgla jest każdorazowo weryfikowana przez niezależne laboratoria certyfikujące, badające wielokrotnie każdą dostawę węgla zamawianego przez PGE Paliwa. Pierwsze badanie odbywa się jeszcze w porcie nadania węgla, a kolejne realizowane są już w Polsce.

Import węgla jest efektem rosyjskiej agresji na Ukrainę i wprowadzenia embarga na węgiel z Rosji. Paliwo importowane z kierunku wschodniego zastąpione zostało importem morskim z krajów, gdzie węgiel najbardziej zbliżony jest parametrami do tego dostępnego dotychczas w Polsce.

Jak wygląda import węgla do Polski i proces przygotowania go do dystrybucji oraz badanie jakości prezentuje specjalnie przygotowany film.

Advertisement

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Biznes

Największa farma fotowoltaiczna podążająca za słońcem powstała w Kotuniu

Published

on

By

fot. Krzysztof Dęga

Największa farma fotowoltaiczna podążająca za słońcem powstała w Kotuniu pod Piłą. Koszt jej wybudowania to 50 milionów Euro.

Jaka moc?

Farma Kotuń produkuje czystą, zieloną energię elektryczną, którą można zasilić blisko 27 tys. gospodarstw domowych. Składa się z projektów, każdy o mocy 10 MWp, co w sumie daje moc aż 50 MWp.

Farma powstała w Gminie Szydłowo, a jej całkowita powierzchnia to ponad 76 hektarów. Jej budowa trwała rok. Zaczęła się w lutym 2023 roku a zakończyła w maju 2024 r.

Farma Fotowoltaiczna w Kotuniu. fot. Krzysztof Dęga

Ile paneli zostało zainstalowanych?

Panele są głównym elementem farmy. Składają się z ogniw fotowoltaicznych, które pod wpływem promieniowania słonecznego generują prąd stały, następnie zamieniany na prąd zmienny za pomocą falowników. Na Farmie Kotuń zainstalowanych zostało ponad 87 tysięcy paneli!

Innowacyjne trackery

Na farmie zostały zainstalowane nowoczesne trackery czyli mechaniczne systemy montażowe, które obracają panele fotowoltaiczne w trakcie dnia, aby utrzymać je w optymalnym położeniu względem słońca. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania wydajność farmy fotowoltaicznej z trackerami, w porównaniu do farmy bez trackerów, jest większa o 10-25 %. Warto dodać, że Farma Kotuń jest największą w Polsce farmą PV wykorzystującą trackery.

Advertisement

Koszt jej budowy to około 50 milionów Euro.

Obserwuj nas w GOOGLE NEWS 

Advertisement
Continue Reading

Biznes

Powstał nowy przystanek PKP – Jastrowie Miasto

Published

on

By

fot. Krzysztof Dęga

Mieszkańcy Jastrowia od 22 września zyskają lepszy dostęp do kolei. W ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, został wybudowany nowy przystanek Jastrowie Miasto. Efektem inwestycji będą wygodniejsze podróże pociągiem w kierunku Piły, Poznania i Szczecinka.

Nowy przystanek

Nowy przystanek Jastrowie Miasto powstał w okolicach ulicy Kilińszczaków, na linii kolejowej nr 405 Piła – Ustka. Peron ma odpowiednią wysokość, ułatwiającą podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Energooszczędne oświetlenie LED umożliwia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Zamontowane zostały wiaty i ławki zapewniające wygodne oczekiwanie na pociąg. Orientację ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, mogą korzystać z pochylni i ścieżek naprowadzających. Obok peronu zamontowane zostały stojaki rowerowe, by ułatwić łączenie podróży koleją i rowerem – dwoma ekologicznymi środkami transportu.

Budowa przystanku kosztowała blisko 3 mln zł.

– Obok nowego przystanku, wybudujemy również parking, z którego mieszkańcy wygodnie przesiądą się do pociągów. Będzie posiadał 18 stanowisk postojowych, w tym 2 stanowiska dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakończenie prac planowane jest do końca marca 2025 r. – pisze PKP.

fot. Krzysztof Dęga

Rządowy Program dla lepszej komunikacji kolejowej

Celem „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. W skali całego kraju, w ramach Programu Przystankowego, przewidziano budowę lub modernizację 214 przystanków kolejowych. Na ten cel przeznaczono ponad 1 mld zł. Zaplanowano także realizację ponad 100 parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach. Kwota przeznaczona na budowę parkingów to 88 mln zł.

Program przystankowy w województwie wielkopolskim

W województwie wielkopolskim program przystankowy na liście podstawowej obejmuje 20 lokalizacji: Białężyce, Patrzyków, Piła Fabryczna, Słupca, Bożacin, Golina, Koźmin Wielkopolski, Krotoszyn, Książno, Miłosław, Obra Stara, Orzechowo, Radlin, Wyrzysk Osiek, Białośliwie, Pleszew, Jastrowie Miasto, Wronki Zamość, Żerków i Wolenice. Na liście rezerwowej ujęto 4 projekty: Koninko, Rogaszyce, Ostrów Wielkopolski Gorzyce, Barłogi Wiadukt.

Advertisement

Obserwuj nas w GOOGLE NEWS

Continue Reading