Connect with us

Biznes

PepsiCo z nowym celem dotyczącym opakowań, w tym opakowań wielorazowych

Published

on

Firma PepsiCo ogłosiła nowy cel w zakresie opakowań swoich produktów, w ramach którego do roku 2030 zwiększy udział napojów sprzedawanych w opakowaniach wielokrotnego użytku z 10 do 20 procent. Projekt jest częścią strategii PepsiCo Positive (pep+) – strategicznej transformacji działań firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju i tworzenia wartości.

Kultowe napoje PepsiCo są oferowane w opakowaniach wielokrotnego użytku oraz wykorzystujących nowe technologie, takich jak SodaStream, już od 2018 r., przyczyniając się w ten sposób to redukcji zużycia plastiku pierwotnego. Firma angażuje się ponadto w działania na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego, m.in. poprzez udział w globalnym zobowiązaniu New Plastics Economy. Ponowne wykorzystanie surowców i materiałów jest dla PepsiCo sposobem na realizację celów zakładających zmniejszenie o 50% zużycia plastiku pierwotnego do produkcji opakowań w Europie i na świecie do roku 2030. Jednocześnie firma zamierza osiągnąć neutralność węglową do roku 2040, a realizacja tego zamierzenia będzie odbywać się we współpracy z rozlewniami napojów, m.in. poprzez stałe zwiększanie udziału plastiku pochodzącego z ponownego przetworzenia zarówno w Europie, jak i globalnie.

Zgodnie z hasłem Fundacji Ellen MacArthur „Reuse – Rethinking Packaging” („Korzystajmy wielokrotnie – wymyślmy opakowania na nowo”), PepsiCo realizować będzie cztery obszary działań. W ich zakres wejdzie promocja wykorzystania rozwiązań SodaStream w domu i w miejscu pracy (SodaStream Professional), poszerzanie udziału plastikowych butelek wielokrotnego użytku wykonanych z PET oraz butelek szklanych, rozwój działalności związanej z rozlewaniem napojów w punktach gastronomicznych z wykorzystaniem kubków wielokrotnego użytku, a także zwiększenie tempa produkcji proszków i koncentratów do samodzielnego przygotowania napojów np. w domu.

PepsiCo obecna jest na ponad 80 rynkach całego świata, dostarczając napoje w opakowaniach wielokrotnego użytku, w tym poprzez:

Advertisement
  • Zapewnienie dostępności produktów SodaStream na całym świecie, umożliwiając konsumentom odkrywanie nowych sposobów konsumpcji wody gazowanej i ulubionych marek napojów. SodaStream umożliwia personalizację wyborów użytkowników oraz zastosowanie pojemników wielokrotnego użytku, przyczyniając się w ten sposób do wyeliminowania z obiegu ponad 200 miliardów plastikowych butelek do roku 2030. W 2022 roku we Francji uruchomiono stacje wodne SodaStream Professional w miejscach pracy, węzłach komunikacyjnych i w restauracjach. Po udanych testach PepsiCo zamierza rozszerzyć ten zakres działalności w kolejnym roku. Stacje wodne SodaStream znajdują się także w nowej siedzibie PepsiCo w Warszawie;
  • Programy wielokrotnego napełniania i zwrotów opakowań szklanych oraz z tworzyw sztucznych na takich rynkach jak Meksyk, Gwatemala, Kolumbia, Chile, Niemcy i na Filipinach;
  • Zaoferowanie konsumentom europejskim napoju Gatorade w postaci sproszkowanego koncentratu, umożliwiając w ten sposób dostosowanie napoju do preferencji osobistych i zapewniając korzystanie z własnych pojemników użytkowników.

Zasadnicza zmiana tradycyjnego modelu konsumpcji napojów będzie wymagała zapewnienia europejskim konsumentom dostępu do opakowań wielokrotnego użytku oraz możliwości ponownego ich napełniania – stawiamy sobie to za cel – powiedziała Katharina Stenholm, Chief Sustainability Officer w PepsiCo Europe. – Działanie to jest kontynuacją naszych projektów na rzecz promowania recyklingu. Europa przoduje w obszarze inwestycji w przełomowe technologie i innowacje, przyczyniając się do realizacji naszych celów w zakresie opakowań. Poprzez współpracę z partnerami i instytucjami europejskimi realizujemy nasz wkład w rozwój gospodarki opakowaniowej obiegu zamkniętego w Europie”.

Mamy świadomość, że sam recykling nie zapewni rozwiązania dla kryzysu spowodowanego zanieczyszczeniem środowiska tworzywami sztucznymi” – powiedział Sander Defruyt, lider Inicjatywy na rzecz Plastiku w Fundacji Ellen MacArthur. – Modele biznesowe oparte na ponownym przetwarzaniu są ważnym ogniwem w procesie tworzenia gospodarki obiegu zamkniętego. Nasz najnowszy raport Global Commitment (Globalne Zobowiązanie) wskazał na brak postępów w zakresie ponownego wykorzystania tworzyw sztucznych w całej branży. Uwydatnił też powszechny brak starań w zakresie wdrażania strategii ponownego ich wykorzystania. Z zadowoleniem zatem odnotowujemy znaczący krok w dobrym kierunku podjęty przez PepsiCo. Liczymy, że inne światowe marki pójdą tym śladem i również wyznaczą cele ilościowe dotyczące ponownego wykorzystania plastiku”.

Podczas wydarzenia European Circular Retail Congress projekt firmy PepsiCo Polska „PEPSI butelka w 100% z recyklingu” został nagrodzony w obszarze zrównoważonego rozwoju ECU Sustainability Award 2022 w kategorii firm FMCG. Firma stanowi inspirujący przykład działań w zakresie odpowiedzialności za środowisko naturalne. Efektem wdrożenia projektu jest wprowadzenie na rynek napojów Lipton Ice Tea, Pepsi, oraz Mirinda w butelkach w 100% pochodzących z rPET, czyli przetworzonego plastiku nadającego się do wielokrotnego użytku. Udział tych opakowań stanowi obecnie 85% całej ilości plastiku wykorzystywanego przez PepsiCo do produkcji butelek.

PepsiCo zamierza kontynuować współpracę z partnerami w procesie opracowania nowej infrastruktury wspierającej modele działalności uwzględniające ponowne wykorzystanie plastiku i opakowań. W ostatnim czasie firma PepsiCo dołączyła do konsorcjum NextGen Partners Closed Loop, za którego pośrednictwem współpracuje z interesariuszami w całym łańcuchu wartości, projektując i testując nowe pomysły umożliwiające zwiększenie skali wykorzystania kubków wielokrotnego użytku oraz rozwiązań dla gastronomii.

O firmie PepsiCo

Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po produkty firmy PepsiCo ponad miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej się oferty produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez marki Lays, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker i SodaStream, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2020 roku ponad 70 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych i napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z legendarnych marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów amerykańskich.

Advertisement

W swoich działaniach PepsiCo kieruje się wizją „Winning with PepsiCo Positive (pep+)”, która wskazuje drogę do uzyskania pozycji światowego lidera w obszarze wygodnych, gotowych do spożycia produktów żywnościowych i napojów. pep+ to nowa, strategiczna transformacja PepsiCo w kierunku zrównoważonego rozwoju, obejmująca wszystkie obszary działalności firmy, która skupia się wokół dążenia do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa i budowania wartości w granicach stawianych przez planetę oraz inspirowania pozytywnych zmian dla Ziemi i jej mieszkańców. Więcej informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej witrynie pod adresem www.pepsico.com oraz na polskiej stronie firmy www.pepsicopoland.com.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Biznes

Analiza KAPE: aż o 40 proc. możemy zmniejszyć zużycie prądu w łazience

Published

on

By

fot. Stock

Niektóre urządzenia znajdujące się w łazience są wykorzystywane praktycznie codziennie, w związku z czym sposób ich użytkowania znacząco wpływa na wysokość rachunków za prąd. Jak pokazują wyniki analizy przeprowadzonej przez Krajową Agencję Poszanowania Energii dla PKEE, aż o 31 proc. możemy zmniejszyć zużycie prądu przez suszarkę bębnową, a o 9 proc. przez suszarkę do włosów. Jak to zrobić?

Łazienka to jedno z pomieszczeń, z których wielokrotnie korzystamy każdego dnia. Warto zatem wdrożyć proste nawyki, by zaoszczędzić prąd i w efekcie zmniejszyć wysokość rachunków za energię elektryczną. A oszczędność w tym roku szczególnie się opłaca – dzięki rządowej Tarczy Solidarnościowej zapłacimy za prąd tyle, co w 2022 r., jeśli zmieścimy się w limicie zużycie energii dedykowanym dla naszego gospodarstwa domowego. Co należy więc zrobić?

Warto prać dopiero wtedy, gdy ma się pełną pralkę

Według obliczeń na podstawie kalkulatora dostępnego na stronie internetowej liczysieenergia.pl, korzystanie z pralki przez 60 minut dziennie zużywa w skali roku 162 kWh. Na zużycie energii przez to urządzenie wpływa kilka czynników, takich jak długość wybranego cyklu, ustawiona temperatura oraz to, czy urządzenie jest w całości wypełnione.

Advertisement

Istnieje kilka sposobów na zmniejszenie poboru prądu przez pralkę. Pierwszym z nich jest zmniejszenie temperatury prania. Jak wynika z analizy KAPE, jeśli zdecydujemy się na 50 prań w temperaturze 40°C, zamiast 60, zaoszczędzimy rocznie około 20 zł. Z kolei włączanie pralki dopiero wówczas, gdy jest ona pełna, zmniejszy liczbę prań, co przekłada się na mniejsze zużycie energii. Wiele pralek posiada również tryb Eko, który trwa dłużej, lecz jest bardziej energooszczędny.

O 1/3 można zmniejszyć zużycie prądu przez suszarkę bębnową

Korzystanie z suszarki bębnowej to atrakcyjne rozwiązanie – szczególnie zimą, kiedy możemy wyjmować z niej od razu suche i ciepłe ubrania. Jak wynika z analizy przygotowanej przez Krajową Agencję Poszanowania Energii dla PKEE, dzięki świadomemu planowaniu prania oraz suszeniu przy pełnym załadunku, możemy zmniejszyć zużycie energii przez suszarkę bębnową aż o 31 proc.

Suszarka do włosów może zużywać o 9 proc. mniej prądu

Suszarka do włosów to urządzenie, z którego korzystamy kilka razy w tygodniu. Aby zmniejszyć ilość zużywanej przez nią energii, warto korzystać z niej możliwie jak najkrócej, wcześniej podsuszając włosy ręcznikiem. Jak wynika z analizy przygotowanej przez KAPE, dzięki temu jesteśmy w stanie zmniejszyć zużycie prądu przez suszarkę o ok. 9 proc.

Advertisement

O 72 proc. mniejsze rachunki za światło?

Niezwykle skutecznym rozwiązaniem w kontekście domowego oświetlenia, również w łazience, jest wymiana tradycyjnych żarówek na oświetlenie LED. Co więcej, jak wynika ze wspomnianej już analizy przygotowanej dla Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej, korzystając z oświetlenia tylko wtedy, kiedy jest faktycznie potrzebne np. dzięki możliwości kontroli natężenia światła (poprzez pokrętło ścienne lub smartfon), możemy zmniejszyć zużycie prądu aż o 72 proc.

Obecny kryzys energetyczny sprawia, że coraz częściej poszukujemy rozwiązań mających zmniejszyć zużycie energii elektrycznej w naszych domach. Jak wynika z analiz KAPE, wprowadzając kilka drobnych nawyków do naszego codziennego życia, możemy sporo zaoszczędzić. Przykładowo, jeśli 4 razy dziennie będziemy gotować 0.5 litra wody, zamiast 1l, zapłacimy rocznie 32 zł mniej za prąd. Z kolei wybór lodówki klasy A zamiast klasy D, to roczne oszczędności na poziomie 90 zł. Wiele inspiracji i pomysłów na skuteczne sposoby na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przez rożne domowe urządzenia można znaleźć na stronie liczysieenergia.pl” – mówi Maciej Maciejowski z Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej.

Warto oszczędzać prąd

W wyniku trwającego kryzysu energetycznego w Polsce i Europie spowodowanego wzrostem kosztów uprawnień do emisji dwutlenku węgla, wojny w Ukrainie, a także stale rosnących cen surowców energetycznych, polski rząd wprowadził programy mające zmniejszyć wysokość rachunków na prąd. Jednym z nich jest Tarcza Solidarnościowa, która zakłada zamrożenie stawek za energię w 2023 roku na poziomie cen z 2022 roku:

Advertisement

– dla rodzin posiadających Kartę Dużej Rodziny oraz rolników, obowiązuje limit zużycia energii na poziomie 3000 kWh. Wówczas zapłacą oni za prąd 2700 zł zamiast 5700 zł, co zapewnia oszczędność na poziomie 3000 zł w skali roku;

– dla rodzin z osobami z niepełnosprawnościami limit zużycia energii wynosi 2600 kWh, co przekłada się na wysokość rachunku na poziomie 2300 zł rocznie. Bez Tarczy Solidarnościowej byłoby to 4900 zł, dlatego w rezultacie możliwe jest zaoszczędzenie nawet 2600 zł rocznie;

– pozostałe gospodarstwa domowe mogą zaoszczędzić nawet 2000 zł rocznie. Jeśli zmieszczą się w zużyciu energii na poziomie 2000 kWh, zapłacą wówczas 1800 zł zamiast 3800 zł.

Ponadto, racjonalnie korzystając z energii, jesteśmy w stanie zyskać dodatkowy, 10-procentowy rabat. Wystarczy, że w okresie od 1 października 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. zmniejszymy zużycie prądu o co najmniej 10 proc. Wówczas otrzymamy dodatkowy upust o wartości 10 proc. całego rachunku za energię elektryczną. Zostanie on rozliczony w 2024 r.

Advertisement
Continue Reading

Biznes

W trzy lata 200 nowoczesnych pociągów dla POLREGIO

Published

on

By

art. sponsorowany

POLREGIO podpisało umowy ramowe z czterema producentami taboru na dostawę najnowocześniejszych składów elektrycznych. FPS H. Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., Newag S.A. i Stadler Polska mają dostarczyć przewoźnikowi – w ciągu trzech lat – 200 komfortowych, funkcjonalnych pociągów z wifi i klimatyzacją. To rekordowe zamówienie dla polskiej kolei regionalnej.

Podczas konferencji w Centrum Prasowym PAP dokonano uroczystego podpisania umów ramowych na nowy tabor dla POLREGIO. Spółka zamierza kupić do 200 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych (tzw. EZT-ów) za ponad 7 mld zł. Pozyskanie tak dużej liczby pojazdów jest możliwe dzięki stabilnej sytuacji finansowej POLREGIO.

Podpisanie umów będzie kolejnym, potężnym kamieniem milowym w rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce” – stwierdził Artur Martyniuk, prezes POLREGIO i podkreślił, że „dzisiaj bardzo często jakość i komfort podróży między dużymi miastami są znacznie lepsze niż dla mieszkańców mniejszych miejscowości, ale dostawy nowych pociągów pozwolą to zmienić”.

Advertisement

Polacy mieszkający także poza aglomeracjami zyskają połączenia kolejowe o odpowiednio wysokim standardzie. Do 2026 r. na tory w całej Polsce wyjedzie nawet 200 nowych pociągów dla podróżnych korzystających codziennie z kolei regionalnej” – wyjaśnił prezes Martyniuk.

W 2020 r. sytuacja przewoźnika była trudna – brak umów wieloletnich z województwami, brak notyfikacji pomocy publicznej udzielonej w 2015 r. i spadek liczby pasażerów ze względu na COVID. Dzięki zmianom spółka podpisała umowy wieloletnie z 15 województwami, uzyskała pozytywną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej i wyszła z definicji przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji ekonomicznej.

Mam ogromną satysfakcję, że spółka POLREGIO po latach defensywnych przechodzi do działań ofensywnych. Inwestycje w nowoczesny tabor doskonale wpisują się w strategię rozwoju spółki. Robimy wszystko, aby kolej w Polsce się zmieniała i rozwijała” – stwierdził Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii.

Również Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju, podkreślał jak mocno PFR wspiera zmiany na polskiej kolei, m.in. w POLREGIO. „W ostatnich latach kilkadziesiąt miliardów złotych zostało przeznaczonych na modernizację infrastruktury kolejowej, blisko dziesięć miliardów trafiło również do przewoźników kolejowych oraz producentów taboru. Chcemy w najbliższych latach kontynuować inwestycje, wspierające naszą kolej” – dodał szef PFR.

Podpisanie przez POLREGIO umów ramowych z czterema producentami (FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., Newag S.A. oraz Stadler Polska) to niezwykle istotny krok w kierunku pozyskania nowych pociągów przez przewoźnika. Przeprowadzono szerokie konsultacje rynkowe, rozstrzygnięto przetargi. Spółka jest w pełni przygotowana do udziału w konkursach, których ogłoszenie planuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Advertisement

Możemy zaoferować POLREGIO nowoczesne, bezpieczne, komfortowe i przyjazne środowisku pojazdy, zasilane zarówno z trakcji elektrycznej, jak i ogniw wodorowych czy baterii” – oświadczył Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesa S.A., dodając, że firma z Bydgoszczy „konsekwentnie rozwija nową platformę pojazdów pasażerskich Regio160, a te pojazdy spełniają oczekiwania pasażerów, przewoźników i obsługi”.

Marcin Rodek, p.o. prezesa zarządu H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. podkreślał z kolei, że cieszy się ze złożenia najkorzystniejszej oferty w ogłoszonym przetargu. „Jesteśmy przekonani, że za inicjatywą narodowego przewoźnika POLREGIO i zakupu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych renesans kolei w Polsce jeszcze przyspieszy, a zmiana ta pozytywnie wpłynie na pasażerów, jak i na środowisko naturalne” – powiedział prezes Rodek.

Cieszymy się z rozpoczęcia długo zapowiadanego procesu inwestycyjnego POLREGIO. Aktualne potrzeby taborowe są ogromne, a Newag jest w stanie sprostać nawet tym najbardziej wymagającym, co już nie raz udowodniliśmy. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze zamówienie, złożone w ramach podpisanej umowy” – przekazał Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag S.A.

Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska wskazał, że jego firma zamierza produkować pojazdy dla POLREGIO w naszym kraju. „Wyprodukowaliśmy w Siedlcach już 820 nowoczesnych pojazdów, które są eksploatowane w całej Europie i słyną z wysokiej jakości i niezawodności. Posiadamy technologie, referencje i zasoby, aby dostarczyć POLREGIO najlepsze pojazdy, które będą służyły przewoźnikowi i pasażerom przez wiele lat” – powiedział prezes Prejs.

Inwestycje w tabor, które przeprowadza POLREGIO, podsumował Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. „Wprowadzenie nowych pojazdów poprawi komfort podróżowania, a tym samym więcej osób będzie korzystać z kolei. 87 mln przewiezionych przez POLREGIO pasażerów to rekord i mam nadzieję, że w kolejnych latach będzie on poprawiany” – powiedział prezes Góra.

Advertisement

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Continue Reading